גיליון מספר 8 שנה VIII - יום חמישי, 21 בפברואר 2008

 

«-לגיליון קודם 2008 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

    

"ואנכי השמדתי את האמורי מפניכם
אשר כגובה ארזים גבהו וחסון הוא כאלונים
ואשמיד פריו ממעל ושורשיו מתחת"

עמוס ב ט

 

 

 
 

 

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.3
 

▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS2008.PPS

   
 

מה עם הסיסמא?


יותר מדי ארגונים מתקינים תוכנות נפלאות ומכשירים מתוחכמים ולמרות ההשקעה הכספית הבלתי מבוטלת, משאירים את הסיסמא של היצרן (ברירת המחדל) לאחר ההתקנה, בשל רשלנות או אי ידיעה, מבלי לשנותה. לידיעתכם, קמו להם אתרים אחדים שהתחילו לאסוף את אותן הסיסמאות ומאפשרים לכל אחד להוריד אותן. חשוב לציין שלא מדובר באתרים של האקרים, אלא של אנשים המתעניינים באבטחה ומאמינים שככל שיודעים יותר, תגבר המודעות לאבטחת מערכות.
הרבה יצרנים עדיין לא השכילו לשנות את השיטות הישנות כאשר נדרשים לספק מערכות עם סיסמא. חבל שהם לא מכריחים את הלקוח לשנות את הסיסמא בהפעלה הראשונה של המכשיר או התוכנה.
למשל, חיישני ה-Cisco IDS מגיעים עם שם אדמיניסטראטור "root" וסיסמא "attack".
קחו גם את גרסה 4.7 של ה-Business Director של SAP שמגיעה עם חשבון ברירת מחדל של "replicator", שהסיסמא שלו היא "iscopy"... אבל אין יצירתיים מאנשי IBM, המספקים את 3534 F08 Fibre Switch עם שם משתמש "username" וסיסמת "password"...
ומוסר ההשכל: להחליף סיסמאות דחוף! זה לא יחסום לגמרי את ההאקרים, אבל זה גם לא יעשה להם חיים קלים ביותר.
 

   
 


לחינוך חינם


מסתבר שהמעבר המבורך מ"ברירת המחדל" - מוצרי מיקרוסופט - למוצרי קוד פתוח אינה עסקה לגמרי "חינמית" למערכת החינוך.
לאחרונה נחתם, באישור ועדת המכרזים, הסכם בין משרד החינוך שלנו לחב' סאן שתספק, תטמיעה ותדריך את המורים במוסדות החינוך בהפעלת מערכות קוד פתוח. ההסכם קובע שת"פ לשלוש שנים עם אפשרות הארכה לעוד שנתיים.
כזכור, לפני ארבע שנים משרד החינוך חתם הסכם עם מייקרוסופט לשימוש במוצרי חברה זו (מערכות הפעלה, שרתים, מערכות דואל וכו') במשך חמש שנים ובכל מוסדות המשרד. מובן מאליו שכל יצרנית תוכנה המשקיעה בחינוך יוצאת נשכרת בניית קהל לקוחות עתידי באמצעות חינוך מוקדם של אותם תלמידים הגדלים על משפחת מוצרים מסוימת וממשיכים לדרוש אותם כאשר גדלו ונהיו בעצמם לקוחות פוטנציאליים.
למרות שמערכת ה-OpenOffice מומלצת כבר מזמן על ידי משרד האוצר, במשרד החינוך לא נקטו עד כה אימוץ רחב של מכלול תוכנות קוד פתוח אלו, המתחרות עם המיקרוסופט אופיס.
סאן היא אחת המשתתפות בפרויקט התוכנה בקוד פתוח אופן אופיס, והיא גם מציעה שולחן עבודה מלא מבוסס על מערכת ההפעלה Solaris 10 במקום על ווינדוס. בדומה ללינוקס, מערכת זו מתבססת גם היא על יוניקס. סאן השיקה גרסה של מערכת ההפעלה בקוד פתוח הנקראת OpenSolaris, בה חלק ניכר של קוד התוכנה פתוח למפתחים חיצוניים. מערכת הפעלה זו תוכלל ככל הנראה בהסכם עם משרד החינוך
 

למעוניינים: את הגרסאות העבריות האחרונות של Open Office ניתן להוריד מ-
ftp://openoffice.org.il/2.3.1/
 

   
 






























BOS עם כל דבר

הפסקת חשמל ושליטה מרחוק


● לאחרונה פנו מספר לקוחות הנהנים ממערכות BOS בבקשה למציאת פתרון להתחברות אוטומטית של מערכת גיבוי הדואר לשרת ה-Exchange לאחר הפסקת חשמל.
מסתבר שבמידה והמחשב לא מבצע אתחול מלא ונכנס לחלון המשתמש המורשה, מערכת ה-Windows אינה מאפשרת חיבור לשרת הדואר.

כדי שמערכת המחשב תאפשר ל-Service של BOS לבצע את תפקידו יש להגדיר ב BOS משתמש עם סיסמה בעל הרשאות Administrator על מחשב הגיבוי. כתוצאה מכך מתבקש המשתמש להקיש את הסיסמה בעת אתחול המערכת ולא מתבצעת כניסה אוטומטית למסך המשתמש ולכן גם לא עולה תוכנת ה-Outlook המוגדרת ב- Start לעליה וחיבור אוטומטי לשרת הדואר.

פעמים רבות מערכת ה-BOS נמצאת במיקום מרוחק או אינה מחוברת למסך, כך שלא ניתן להבחין כי המערכת ביצעה אתחול חלקי ולא נכנסה למצב גיבוי תקין.

הפתרון המוצג כאן יכול להוות בעיית אבטחה ויש ליישם אותו בתשומת לב.

באתר מייקרוסופט קיים כלי עזר הנקרא Tweak UI, המאפשר הגדרות רבות וביניהן הגדרת כניסה אוטומטית למערכת למשתמש עם סיסמה. ניתן להוריד את הכלי מהקישור: powertoys.mspx
אנו ממליצים שמייד לאחר הגדרת המערכת לכניסה אוטומטית נגדיר גם שימוש ב Screen Saver בתוך פסק זמן מינימאלי – דקה אחת וכן כי יש להקליד סיסמה בחזרה למסך העבודה.
באופן זה אמנם פתחנו את המחשב לשימוש מלא ללא צורך בהקשת הסיסמה אך מייד לאחר מכן סגרנו אותו לשימוש בלתי מורשה.


● באותו העניין פנו גם מספר לקוחות המתחברים למערכת ה-BOS באמצעות שליטה מרחוק – RDP. מסתבר שתוכנה זו אינה מתחברת לחלון המשתמש הפעיל במחשב אלה פותחת חלון רקע בעל הרשאות שונות מהרשאות המשתמש הרגילות. במידה ונגדיר בחלון זה את הגדרות הגיבוי, ובמיוחד את הגדרות ההתחברות לשרת הדואר, נוכל לבצע גיבויים אך ורק דרך חלון זה, שבו מתקיימות ההרשאות. במידה ונפתח את המחשב באופן מקומי נגלה שההגדרות שהגדרנו בחלון המרוחק כלל אינן מוכלות על החלון המקומי.

הפתרון הוא בהפעלת תוכנת ה RDP באופן המגדיר לה להתחבר למחשב המרוחק לחלון הפעיל באמצעות הפקודה: mstsc /console ולאחר מכן להגדיר את שם המשתמש והסיסמה. רק בחיבור באופן זה ניתן להגדיר הגדרות גיבוי נכונות באופן מרוחק.

לשאלות נוספות, צרו קשר

   
 

מה אומרים בעולם


"השימוש בדיסקים קשיחים לגיבוי מידע ממשיך לגדול בהשוואה לשימוש בטייפים, את זה שומעים כבר בכל מקום. טכנולוגיות בעלייה, כמו דה-דופליקציה ווירטואליזציה נמצאות בין הגורמים המדרבנים את התופעה, כך אומר לזלי ווד מ-אנטרפרייז סטורג' פורום. את דעותינו על גורמים אלו ואחרים הבענו כבר במהדורות קודמות. לפעמים נראה כי דברים נכונים קוראים גם בגלל הסיבות הנכונות והלא-נכונות.
דייב דופונט, מנכ"ל סאנרד, אמר כי סביר מאוד להניח כי הטייפים ימשיכו לפנות את במת הגיבוי, גם למטלות כגון ארכיבאות, בעקבות הבעיות הנוצרות באחסון מצעים אלו לאורך זמן ארוך. הוא הסביר כי "ככל שמחיר המערכות המבוססות דיסקים ממשיך לרדת, הלקוחות ימשיכו להפטר מן הטייפים"
ההתפתחות של והוירטואליזציה הוסיפה לצורך במערכות מבוססות דיסקים כאשר עסקים מחפשים לאחד את צרכיהם של אבטחה, תקשורת רשתות ואחסון מידע במערכת אחת.
מחקר חדש מאת גרטנר מוסיף שחברות הולכות ולוקחות יותר ויותר בחשבון את דעותיהם של לקוחות הקצה בעת החלטה של איזה ציוד אלקטרוני לרכוש. מפתיע?
 

   
 

S.O.S.

בעיה ב-RAID ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !

































מידע וסיסטם


סוף השנה הרבה מאחורינו, אי אפשר להמשיך ולדחות עוד ועוד. אנחנו בדיוק באמצע בין תירוץ לתירוץ... הגיע הזמן לממש החלטה חשובה, אותה דחו גם רבים מידידינו במשך זמן: לעשות רוויזיה לעבודות ולמזכרות שנשמרו במחשב, או ברשת הביתית. תמונות, וידיאו דיגיטאלי והתכתבויות חשובות שעלולות לחמוק בין האצבעות אם לא נדאג להם.
הצד הראשון הוא להחליט על מה וכמה יש להגן ובאיזו מידה של עדכניות. לשם כך, נתחיל בחלוקת הקבצים שלנו לשלוש קבוצות:
1. קבצים שלא משתנים, ושמעולם לא היינו רוצים לאבד
בעבור קבצים אלו אנו זקוקים לשמירה כפולה: אצלנו ובאתר אחר

2. קבצים שלא משתנים ושיהיה קשה -אך לא אסון- אם נאבד (שירים וסרטים, מצגות ובדיחות שקיבלנו / הורדנו / שדדנו. בעבור קבצים אלו מספיק לנו גיבוי אחד

3. קבצים אליהם אנו נגישים לעיתים קרובות על מנת לעדכן או לערוך אותם.
קבצים אלו, בין אם הם חשובים ובין אם פחות, נדרשת שמירה במקום נגיש בזריזות מסוימת.

לרוע מזלם של הרבה אנשים, כל אותם קבצים נמצאים לעיתים קרובות במקום פגיע על גבי דיסק קשיח בודד. מספר סכנות משותפות עורבות להם:
● תקלה בדיסק הקשיח הינו אירוע שכיח מאוד. זה לא קורא לכל אחד פעמיים בשבוע, אבל זה בהחלט קורא הרבה יותר מן הרצוי וכדאי להיות מודע לכך. למניעת אובדן מידע אחר תקלה כזו מתאימות מערכות RAID1, RAID5, וגיבויים נבונים.
● אסונות טבע ואסונות לא טבעיים - אם הבית נשרף, או נפרץ והמחשב נשדד, או שהוא נהרס בדרך כלשהי, הסיכוי להחזיר את הקבצים האהובים הינו אפסי ללא גיבויים. שום RAID לא יעזור לכם במקרה כזה, כמו שגם לא כל גיבוי שנעשה באותו אתר ונשדד או נשמד גם הוא. הגיבוי מחוץ לאתר הינה הדרך היחידה להגן על עצמנו מסוג זה של קטסטרופות.
● "בעיות תוכנה" הוא מושג מאוד כללי, אבל כל אדם שמשתמש במחשב, וכל פיסת תוכנה הרצה על גביו (ברשות בעלי המחשב או בלעדיה), מכילה את הפוטנציאל למחוק או לשבש את המידע על גביו. מישהו אמר פעם "כל דבר יכול למחוק מידע, מווירוס ועד פעוט בן שנתיים משתולל"). סבילות בזמן אמת (כמו ב- RAID) לא תעזור בסיטואציה כזו, ולא משנה אם רק נמחק עותק אחד של הדיסק או עשרים עותקים שנמחקו... עדיין המידע אבד. גיבוי באתר (דיסק חיצוני, למשל) או מחוצה לו, ימנעו אובדן מידע במקרה כזה.
● יש גם תקלות הקשורות לגיבוי, ומי שמשתמש במצעים אופטיים חייב לזכור כי אורך חייהם של התקליטורים לא ארוך כפי שהינו רוצים להאמין. לצערנו, הם הופכים לבלתי קריאים הרבה יותר מהר מאשר דיסקים קשיחים מגיעים לתקלה הראשונה, ובנוסף כמעט ולא יוצא לנו לבדוק אותם עד אשר צריכים אותם. זוהי כמובן  סיטואציה הרת אסון, כאשר אנו סומכים על מצע שעולה פחות מרבע דולר שישמור את כל ההיסטוריה האישית, העסקית והקבצים החשובים שלנו. למשתמשי תקליטורים מומלץ לעבור לפתרונות כמו RAID1 או RAID5 אותם אנו מפעילים מדי יום, בשילוב פתרון שיתריע כאשר אחד הדיסקים מפסיק לתפקד.
פתרונות נוספים לאותה בעיה הם, מן הרצוי יותר אל המצוי יותר,  ביצוע גיבויים לאתר חלופי (מהעסק למחשב הביתי וגם ההיפך), שימוש בדיסק קשיח חיצוני, או שימוש בדיסק שני במחשב לצורך גיבוי תדיר בלבד.
 

מערכי RAID1 משלבים שני דיסקים קשיחים או יותר לישות אחת, כאשר כל דיסק פיזי משמש עותק מדויק של כל אחד מן הדיסקים האחרים. מה שנקרה "אחד על אחד". ניתן לחשב את הסיכוי של אחד הדיסקים להיכשל, על פי מידע שיצרן הדיסק מספק (MTBF), הוספת דיסקים מקטינה את הסיכוי בצורה משמעותית ביותר. על פי החישוב הנפוץ, יש להעלות את הסיכוי לשורש של מספר הדיסקים במערך.
כך למשל, אם הסיכוי לכשל עם דיסק יחיד הוא של 1:25, שני דיסקים יורידו אותו ל-1:625, ו-מערך עם ארבעה דיסקים יחיה עם סיכוי לכשל של 1:390,625 למשך השנה הבאה. נחמד, לא?
השיטה גם מכפילה (עם שני דיסקים) את ביצועי הקריאה של המערכת, היא עובדת בזמן אמת, והרבה לוחות אם מגיעים עם RAID1 מוטמע. מנגד, שימו לב כי קיבולת המערכת שווה לקיבולת הדיסק הקטן מבין כל הדיסקים במערך. כך, מערך RAID1 של ארבע דיסקים של 500GB כל אחד, עדיין תוכל להכיל רק 500GB מידע. בנוסף, המערך לבדו לא מסוגל להגן עלינו מפני בעיות תוכנה ואסונות למיניהם. חיסרון פחות משמעותי הוא שביצועי הכתיבה יורדים במעט.
 

 

מערכי RAID5 מחלקים את המידע לרוחב דיסקים קשיחים מרובים בתהליך הנקרא "striping", תוך כדי שמירה על בלוקים ("parity") מיוחדים כדי להבטיח שכאשר דיסק אחד יקרוס, ניתן יהיה לחשב מחדש את התוכן שלו.
כאן חישוב סיכויי הכשל מורכב יותר. אם הסיכוי לכשל של דיסק בודד במהלך תקופה נתונה הינו של 1:20, ומערך ה-RAID5 מכיל ארבע דיסקים, הסיכוי לכשל של המערך יהיה של 12:400. אם מדובר במערך עם 5 דיסקים, הסיכוי עולה ל-20:400, ועם 6 דיסקים או יותר הסיכוי לכשל יהיה גדול יותר מאשר דיסק בודד!
RAID5 יכול לצמצם את הסיכוי לכשל במערכים קטנים, ולוחות אם עכשוויים רבים מגיעים עם RAID5 מובנה. שיטה זו מאפשרת יותר קיבולת אחסון מאשר בשיטת RAID1, אך דורש 3 דיסקים קשיחים לפחות - כאשר שניים מתוך הדיסקים במערך נופלים, בעיקרון מאבדים את כל המידע... בסך הכול מערכי RAID5 אינם מצטיינים בביצועיהם, וגם לא מגנים מפני תקלות תוכנה ואסונות למיניהם. חשוב לקחת בחשבון ששווה הערך של דיסק אחד מוקדש ל-parity, כלומר שמאבדים את הקיבולת הזו מבחינת האחסון.


הגיבוי בשרת מקומי / NAS, כלומר השימוש במחשב אחד לאחסון או גיבוי קבצים על גבי הרשת המקומית מאפשר חסינות יותר גבוהה לבעיות תוכנה ולגניבת מחשבי התחנות. בנוסף ניתן לדאוג לאוטומציה של הגיבוי ולמהירות בשחזור.

 

   
 

על קרינה מייננת ולא מייננת

או "מי מפחד מאנטנה סלולארית" - מאת דן חנוך, מנמ"ר קיבוץ משאבי שדה


נתבקשתי לכתוב מספר מילים על הנושאים שבכותרת משום שהנושא עומד לעלות שוב על סדר היום הציבורי כאן אצלנו (בקיבוץ).
לאחרונה קראנו כולנו על הסכנה הטמונה בשימוש בטלפונים סלולאריים, על ההתנגדות הציבורית להקמת אנטנות סלולאריות במרכזי אוכלוסין ועל רמת התחלואה המתגברת בעקבות החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית בסביבה בה אנו חיים.
המתנגדים, משוכנעים עד כדי עיוורון, החמיצו את העיקר בכתבות שהתפרסמו לאחרונה: על מנת להקטין את הסיכון יש צורך ביותר אנטנות (בהמשך מאמר זה אנסה גם להסביר מדוע).
אין בכוונתי לשכנע את הבטוחים בצדקתם, אלא רק לשפוך קצת אור על הנושא ולהפחית במקצת את הפחד.
טוב אז לעיקר – מהי קרינה אלקטרומגנטית, מהי קרינה מייננת ומהי קרינה מאנטנות סלולאריות?
קרינה אלקטרומגנטית היא (על פי ההגדרה הפיסיקלית) "הפרעה מחזורית הרמונית בשדה החשמלי והמגנטי המתפשטת במרחב". למעשה על מנת לפשט, מתארים את התפשטות הקרינה הזו באמצעות תורת הגלים למרות שהיום מקובל לתאר את התפשטות הקרינה כשטף חלקיקים המתנהג גם כגל רציף וגם כאוסף חלקיקים. מה שחשוב הוא לא ההגדרה אלא הידיעה שכל הגלים האלקטרומגנטיים זהים במהירות ההתפשטות שלהם בריק שהיא מהירות האור (כ 300,000 ק"מ בשנייה) ונבדלים בניהם בתדר (או בערך האקוויוולנטי שלו שהוא אורך הגל) .
ישנן מספר שיטות לסיווג הגלים האלקטרומגנטים – השתיים הנפוצות ביותר הן על פי תחום התדרים (או אורך הגל) ועל פי מידת ההשפעה שלהם על גופים ורקמות חיות.
על פי הסיווג לתחומי תדרים, הספקטרום האלקטרומגנטי משתרע מגלי רדיו ועד קרינה קוסמית כאשר באמצע נמצא תחום התדרים של האור הנראה.
על פי הסיווג השני, מבדילים בין קרינה מייננת לקרינה לא מייננת.
לצורך הדיון הזה אשתמש בסיווג השני שכן יקל עלי להסבירו למי שכבר מרגישים אבודים.
קרינה מייננת היא קרינה בעלת אנרגיה רבה המסוגלת לגרום לפגיעה מולקולארית בתא החי.
קרינה שאינה מייננת היא קרינה בעלת אנרגיה נמוכה שאינה פוגעת במבנה המולקולארי של התא החי.
על פי הספקטרום האלקטרומגנטי, תחום התדרים שממנו מתחילה קרינה אלקטרומגנטית להיות בעלת אנרגיה מספקת על מנת ליינן ולפגוע בתאים חיים כולל את קרינת ה-UV, קרני הרנטגן (קרני X), קרני גאמה וקרינה קוסמית. תחום תדרים זה מאופיין בתדרים גבוהים ביותר (ולפיכך אורך גל קצר ביותר).
כל מה שמצוי בתחום התדרים הנמוך יותר מוגדר כקרינה בלתי מייננת.
קרינה הנפלטת מאנטנות סלולאריות מוגדרת כקרינת רדיו, בעלת תחום תדרים של 800 עד 950 מגה הרץ ואיננה בשום אופן בעלת אנרגיה רבה, כלומר – איננה מייננת. רק לשם השוואה, טלפונים אלחוטיים ביתיים פועלים בתחום תדרים גבוה יותר - 1,800 עד 2,500 מגה הרץ.
למרות החלוקה הסכמאטית הזו, ידוע לנו היום שגם קרינה אלקטרומגנטית שאיננה מייננת עלולה לגרום נזקים לתאים חיים אם הם נחשפים לה בעוצמה רבה (או בשפה אחרת – אם השטף גבוה). ולאחר כל ההקדמה הזו - זהו בעצם הנושא שעל הפרק – האם ניתן להקטין את העוצמה של הקרינה הסלולארית בסביבת החיים שלנו על מנת למנוע נזקים.
ובכן, התשובה לשאלה זו היא כן. ניתן להקטין את רמת החשיפה ולמנוע נזקים. והדרך לעשות זאת היא להגדיל את מספר האנטנות ולהקטין את עוצמתן. המצב היום הוא שההתנגדות הציבורית להצבת אנטנות גורמת לתופעה שלילית שפוגעת בנו המשתמשים. על מנת לספק את הכיסוי הנחוץ לתקשורת סלולארית תקינה כאשר שטח הכיסוי רחב (כלומר יש מעט אנטנות) מגדילים את עוצמת המשדרים בשני הקצוות – האחד בצד האנטנה והשני בצד המכשיר הסלולארי הצמוד לאוזננו (ולגופינו) למשך זמן לא מבוטל במשך היממה.
התוצאה המיידית להקטנת מספר האנטנות היא שאנו נחשפים לעוצמות שידור גדולות בהרבה. המחקר האיכותי והמקיף ביותר בנושא (שנעשה כאן בארץ) קובע חד משמעית שהסיכוי לחלות גדל כאשר הכיסוי הסלולארי ירוד. מחקר זה גם ידע לאפיין את הרעות החולות – סרטן בבלוטות הרוק, גידולים בצוואר ובראש ולך תדע – בטח בעתיד ימצאו עוד כמה מרעין בישין כאלו.
לסיכום, כפי שנאמר בפתיח, הנושא עומד לעלות על סדר היום בקיבוצנו – האם יש להציב ממסר סלולארי על גג האסם או לא. ועל כן כמה מילות הסבר נדרשות כאן :
הכיסוי הסלולארי בקיבוצנו מקורו בשתי אנטנות המצויות האחת באמצע הדרך לצומת הנגב והשנייה באזור טללים. קיבוצנו נמצא "בשקע" סלולארי שנוצר עקב תנאי הסביבה הגיאוגרפיים וברוב חלקי הקיבוץ הכיסוי הסלולארי ירוד עד לא קיים. ממסר סלולארי מיועד לקצר את הטווחים בהם האנטנות והמכשירים שברשותנו פועלים ולפיכך לשמש כמתווך בנינו לבין האנטנות המספקות לנו את הכיסוי. התוצאה המיידית להתקנת הממסר על גג האסם תהיה כיסוי סלולארי מצוין ולפיכך גם עוצמות שידור מופחתות בהרבה מהמכשירים אותם אנו מצמידים לראשנו.
אנא , בדיון הקרוב בנושא , עזרו לנו להקטין את הנזק ...

לשאלות \ הערות \ הארות \ הבהרות או נאצות - ניתן לפנות אלי בכל עת

   
 

 

ברשת


● ריהוט מופלא לסביבה הממוחשבת - www.pcworld.com/article/article.htm


● לאחרונה היו יותר מדי אירועים של רעידת אדמה ברצף. מאמר של פרופסור דוד ינקלבסקי. וגם תזכורת למאמר על תכן הנדסי תפקודי.
 

   
 

יום האישה קרב ובא

השבוע בחרנו בקטע בשם "הפרדוקס המהלך" מאת אדוארדו גליאנו ומודים לדני הוכמן ששלח לנו אותו. רק חלק קטן מתוכו מתייחס לזכויות הנשים, אך האמנו כי חשוב להביאו בשלמותו. הזהרה: חלק מהתוכן הינו בעל אופי פוליטי, הכותב מגדיר עצמו מהפכן והמערכת אינה אחראית לדבריו.
 

המסע

"מדי יום, עם קריאת העיתונים, אני לומד בשיעור היסטוריה. העיתונים מלמדים אותי על פי מה שהם אומרים ועל פי מה שהם שותקים. ההיסטוריה היא פרדוקס מהלך. הסתירה מזיזה את רגליה. אולי בגלל זה שתיקותיה אומרות יותר מאשר מילותיה, ולעיתים קרובות המילים מגלות, מתוך שקר, את האמת...
אני יכול לעמוד בכל דבר, פרט אשר בפיתוי, היה אומר אוסקר וויילד, ואני מודה שנכנעתי לפיתוי לספר כמה פרקים של הרפתקת האנושות בעולם, מנקודת המבט של אלה שלא נראים בצילום... מדובר בעובדות לא כל כך ידועות, כאן אציג אחדות.

כאשר גורשו מגן העדן, אדם וחווה עברו לאפריקה, לא לפריז. זמן מה לאחר מכן, כאשר ילדיהם התפזרו בעולם, הומצא הכתב. בעיראק, לא בטקסס. גם האלגברה הומצא בעיראק, על ידי מוחמד אל-חוואריזמי, לפני אלף מאתיים שנה, והמילים אלגוריתם ו-guarism (הסימן הערבי המייצג ספרה) נובעות משמו. השמות לא תמיד מתאימים למה שהם באים לכנות. ב-בריטיש מיוזיאום, למשל, כתבי הפרטנון נקראים The Elgin Marbles, אבל הם לוחות השיש של פידיאס. אלגין היה זה שמכר אותם למוזיאון.
שלושת החידושים שאפשרו את הרנסאנס באירופה: המצפן, אבק השריפה ומכונת הדפוס, הומצאו על ידי הסינים, שגם המציאו כמעט כל מה שאירופה המציאה מחדש.
ההודים ידעו לפני כולם שכדור הארץ הוא עגול, ותרבות המאייה יצרה את לוח השנה המדויק ביותר בכל הזמנים.

בשנת 1493 העניק הוותיקן במתנה את אמריקה לספרד, ואת אפריקה השחורה לפורטוגל, על מנת שהארצות הברבריות יכנעו לאמונה הקתולית. באותם זמנים היו באמריקה פי 15 יותר תושבים מאשר בספרד, ובאפריקה השחורה פי 100 יותר מאשר בפורטוגל. כפי ציווי האפיפיור, הארצות הברבריות אכן הוכנעו. מאוד.

Tenochtitlán, המרכז של קיסרות האצטקים, הייתה בנויה על מים. הכובש הרנן קורטז טחן את העיר, השאירה אבו על אבן וסתם עם החורבות את אותן התעלות בהן שטו פעם מאתיים אלף סירות. זו הייתה מלחמת המים הראשונה באמריקה. היום Tenochtitlán נקראת מקסיקו מחוז הבירה. היכן שפעם שטו הסירות, היום נוסעות מכוניות.

האנדרטה הגבוהה ביותר בארגנטינה הוקמה לכבוד הגנרל רוקה, שבמאה התשע עשרה השמיד את האינדיאנים בפטגוניה. השדרה הארוכה ביותר באורוגוואי נקראת על שם הגנרל Rivera, שבמאה התשע עשרה השמיד את בני העם ה-Charrua האחרונים שעוד נשארו.

John Locke, פילוסוף החירות, החזיק במניות של ה-Royal African Company, שקנה ומכרה עבדים.
בראשית המאה השמונה עשרה חנך פיליפ V -ראשון הבורבונים- את כיסאו בחתימת חוזה עם בן דודו, מלך צרפת, למכירת כושים באמריקה על ידי חברת ה-Compagnie de Guinée. על פי אותו חוזה כל אחד מהמלכים היה זכאי ל-25% מן הרווחים. להלן שמות של כמה מאוניות הסחר בעבדים שחורים: Voltaire, Rousseau, ישו, תקווה, ידידות, שוויון.
שניים מאבות המייסדים של ארה"ב נעלמו בערפל ההיסטוריה הרשמית. איש לא זוכר את Robert Carter (ז"ל, ולא סמנכ"ל טכנולוגיות המידע של FedEx) או את Gouverneur Morris. השכחה גמלה למעשיהם. קרטר היה מנהיג העצמאות היחיד ששחרר את עבדיו. מוריס, שכתב את החוקה, התנגד לסעיף שקבע שערכו של עבד שווה לשלוש חמישיות מערך אדם שלם.

הולדת אומה, הפקת העל הראשונה של הוליווד, הוקרנה לראשונה ב-1915, בבית הלבן. הנשיא Woodrow Wilson מחה לה כפיים בעמידה. הוא זה שכתב את הטקסטים לסרט, המנון גזעני להלל ה-קו קלוקס קלאן.

כמה תאריכים:
מאז שנת 1234 ולמשך שבעת המאות שאחריה, אסרה הכנסייה הקתולית על נשים לשיר בבתי התפילה, קולותיהן נחשבו לבלתי טהורות בעקבות עניין חווה והחטא הראשוני.
בשנת 1783 הכריז מלך ספרד שעבודות הכפיים אינן בזויות, העיסוק ב-"משלוחי היד הנאלחים" היה עד אז גורם לאובדן תארי אבירות.
עד לשנת 1986 היה באנגליה חוקי להכות תלמידים בבתי הספר, עם רצועות, מקלות או אלות.

בשם החרות, השוויון והאחווה, המהפכה הצרפתית הולידה ב-1793 את הכרזת זכויות האדם והאזרח. ואז, המהפכנית המיליטנטית Olympia de Gouges הציעה את "הכרזת זכויות האישה והאזרחית". הגיליוטינה קיפדה את ראשה.
חצי מאה לאחר מכן, ממשלה מהפכנית אחרת, במהלך הקומונה הראשונה של פריז, הכריזה על זכות ההצבעה האוניברסאלית. בו בעת היא חסמה (בתמימות דעים, פרט אשר לקול אחד) את זכות ההצבעה מפני נשים: 899 קולות נגד, אחת בעד.

הקיסרית הנוצרית תיאודורה מעולם לא תיארה עצמה כמהפכנית או כל דבר דומה לכך. אבל לפני אלף חמש מאות שנה הפכה הודות לה האימפריה הביזנטית למקום הראשון בעולם בו גירושין והפלה נמנו בין זכויות הנשים.
הגנרל האמריקני Ulises Grant, מנצח במלחמת האזרחים של הצפון המתועש נגד הדרום תומך העבדות, היה לנשיא ארה"ב. בשנת 1875, בתגובה ללחצים בריטיים, הוא השיב: תוך מאתיים שנה, כאשר כבר יהיה לנו כל מה שה- פרוטקציוניזם  יכול לתת לנו, גם אנו נאמץ את הסחר החופשי. כך שבשנת 2075 האומה הפרוטקציוניסתית ביותר בעולם תאמץ את הסחר החופשי.

Lootie- שלל קטן- היה הכלב הפקינז הראשון שהגיע לאירופה. הוסע ללונדון ב-1860. האנגלים נתנו לו את השם הזה מפני היותו חלק מן השלל שנלקח מסין לקראת סוף שתי מלחמות האופיום הארוכות. וויקטוריה, המלכה הסוחרת בסמים, כפתה את האופיום באמצעות אש התותחים. סין הפכה לאומה של מכורים לסם, בשם החירות וחופש הסחר.
בשם החירות וחופש הסחר הושמדה פרגוואי ב-1870. לאחר מלחמה בת חמש שנים, מדינה זו, היחידה באמריקה שלא חבה כסף לאף אחד, חנכה את החוב החיצוני שלה. מלונדון הגיע ההלוואה הראשונה לחורבותיה העולות עשן. היא נועדה לתשלום פיצויי ענק לברזיל, ארגנטינה ואורוגוואי. המדינה שנרצחה שילמה למדינות הרוצחות על מאמצן לרצוח אותה.
האיטי שילמה גם היא פיצויים גדולים מאוד. מאז כיבוש עצמאותה ב-1804 ולמשך מאה וחמישים שנה, אותה מדינה חדשה ונחרבת נאלצה לשלם הון לצרפת כדי לכפר על חטא החופש שלה.

התאגידים הגדולים הינם בעלי זכויות אנוש בארה"ב. ב-1886 בית המשפט העליון הרחיב את זכויות האדם אל התאגידים הפרטיים וכך המצב עד היום.
מספר שנים לאחר מכן, להגנת זכויות האדם בחברותיהן, ארה"ב פלשה ל-10 מדינות לחופי ימים שונים בעולם. ואז Mark Twain, פעיל ב-American Anti-Imperialist League הציע דגל חדש, עם גולגולות קטנות במקום כוכבים. ועוד סופר, Ambrose Bierce הסכים ש- מלחמה הינה הדרך שאלוהים בחר כדי ללמדנו גיאוגרפיה.

מחנות הריכוז נולדו באפריקה. האנגלים התחילו את הניסוי והגרמנים פתחו אותו. לאחר מכן Hermann Göring יישם בגרמניה את הדגם שאביו ניסה ב-1904 בנמיביה. המורים של יוסף מנגלה למדו במחנות הריכוז של נמיביה את האנטומיה של הגזעים הנחותים. שפני הניסיון היו כולם שחורים..

ב-1936 הועדה האולימפית הבינלאומית לא סבלה התחצפויות. באולימפיאדות של 1936 שארגן היטלר, נבחרת הכדור-רגל של פרו נצחה 4:2 את נבחרת אוסטריה, מולדתו של היטלר. הועדה האולימפית ביטלה את המשחק.
להיטלר לא היו חסרים חברים. קרן רוקפלר מימנה מחקרי גזע וגזענות של הרפואה הנאצית. קוקה-קולה השיקה את המוצר Fanta באמצע המלחמה, בעבור השוק הגרמני. IBM אפשרה את הזיהוי והמיון של היהודים (המיועדים להשמדה) וזה ההישג הראשון בקנה מידה גדול של שיטת הכרטיסים המנוקבים.

ב-1953 התפרצה מחאת פועלים בגרמניה הקומוניסטית. הפועלים יצאו לרחובות והטנקים הסובייטיים עסקו בסתימת פיות. ואז הציע Berthold Brecht: לא יותר קל שהממשלה תתפזר והעם יבחר אחרת?

בפעולות שיווקיות דעת הקהל הינה המטרה. המלחמות נמכרות בשקרים, כפי שנמכרות מכוניות. ב-1964 פלשה ארה"ב לויאטנם מפני שווייטנאם תקפה שתי אוניות אמריקניות במפרץ טונקין. רק כאשר המלחמה כבר הספיקה לחסל המון ויאטנמיים, הודה שר ההגנה האמריקני Robert Mcnamara שהמתקפה בטונקין בעצם לא התקיימה. ארבעים שנה לאחר מכן ההיסטוריה חזרה על עצמה בעיראק. אלפי שנים לפני שהפלישה האמריקנית תביא את הציביליזציה לעיראק, נולד באותה ארץ ברברית שיר האהבה הראשון של ההיסטוריה האוניברסאלית. בלשון שומרית נכתב בבוץ השיר שסיפר על המפגש בין אלה לרועה. אינאנה האלה התאהבה כמו בת תמותה ודומוזי הרועה היה לאלמוות במשך אותו הלילה.

פרדוקסים מתהלכים, פרדוקסים מעוררים:
Aleijadinho האדם המכוער ביותר בברזיל יצר את הפסלים היפים ביותר של התקופה הקולוניאלית באמריקה.
ספר המסעות של מרקו פולו, הרפתקת החופש, נכתב בכלא של גנואה.
דון קישוט, עוד הרפתקה של חופש, נולדה בכלא של סביליה.
נכדים של עבדים שחורים יצרו את הג'אז, החופשי ביותר מכל סגנונות המוסיקה.
לאחד הגיטריסטים הטובים ביותר של הג'אז, הצועני Django Reinhardt היו רק שתי אצבעות ביד שמאל.
Grimod de la Reynière, אלוף המטבח הצרפתי, היה חסר ידיים. הוא כתב, בישל ואכל בעזרת קרסים."
 

   
 


מרק גולש הונגרי
מתוך אתר המתכונים
המצרכים: בצל, עגבניות, תפוחי אדמה,
פלפל קטן חריף אדום או ירוק, קבנוס,
בשר עגל, שום,  מלח, שמן ואבקת מרק.

אופן ההכנה: מטגנים את הבצל, העגבניות, הפלפל החריף והקבנוס בערך דקה עד שנוצר מיץ צבעוני. למיץ הזה מוסיפים את בשר
העגל וממשיכים לטגן. מטגנים עד שהבשר קצת משנה את הצבע שלו. מוסיפים מים, תפוחי אדמה ואבקת מרק ונותנים למרק להתבשל המון המון זמן על אש בינונית, תוך הוספת מים מדי פעם, עד שהבשר מתרכך.ך.





















חלק ג' - ההחלמה - פרק 16

מאת א.א. - לפרק הקודם


בית זה קודם כל שגרה, אחר כך נוחיות וביטחון ולבסוף הרגל. אני שוב בבית, אבל הפעם התחושה היא אחרת, זה לא כמו לחזור הביתה מהצבא או מטיול בחו"ל. הבית לא השתנה, אני השתניתי.
ראשית השתנתה השגרה. שלוש פעמים בשבוע ביקור בבית החולים שגוזל כמעט את כל היום. בנוסף, פעמיים בכל יום נערך טקס קפדני של נטילת תרופות בכמות סיטונאית.
פתאום הבית פחות נוח משהיה. המדרגות שעליתי וירדתי בשלשות ללא כל מאמץ, נעשו לכאורה גבוהות יותר. העלייה קשה לי ויותר ממנה הירידה. בגלל חולשת השרירים ברגליים אני עולה ויורד במדרגות אחת אחת, בקצב איטי, נאחז במעקה ועורך הפסקות תכופות.
מזג האוויר החורפי בימים האחרונים כלא אותי בפנים ולמרות שהבית מחומם כיאות אני לא מצליח להתחמם די הצורך. לאחר שלושה חודשי אשפוז גופי התרגל כנראה לטמפרטורה גבוהה יותר ופיתח רגישות יתר לקור. ואולי התרופות המרובות שאני נוטל אחראיות לרגישות. רק במיטה, מתחת לשמיכה העבה אני מפשיר ומרווח את אבריי המכווצים.
לפי הוראת הרופאים השתנו לי גם הרגלי האכילה. הכלל הוא פשוט וברור: עד להודעה חדשה מותר לי לאכול רק מזון טרי מבושל בבית או מפוסטר. מהכלל הפשוט הזה נובע האיסור על ניגוב חומוס במסעדה, על סלט ירקות ערבי חתוך דק דק ומתובל בצמחי תבלין, על אפרסמון כתום וקורץ, ובכלל כל הירקות והפירות הטריים. אז מה נשאר? שוב מרק עוף, מחית תפוחי אדמה (פירה) ואורז מבושל. הוסיפו לזה גם כאבי בטן חריפים המגיעים בגלים ומצאתם תוכנית דיאטת הרזיה יעילה מאוד. לשבת הכינה רעייתי מרק גולש אדום בסגנון הונגרי (זה לא מהבית, זה מספר המתכונים) שהיה אטרקציה אמיתית אל מול השגרה הקולינארית הנוכחית.
אין ספק שהשינוי החריף ביותר שחל בי הוא החולשה. הגוף עייף כל הזמן, רוצה לנוח. רק הפעילות מול המחשב, עם מוסיקה קלאסית ברקע, מחזיקה אותי ערני יותר משעה. כנראה שההתמכרות שלי למחשב חזקה יותר מן החולשה.
בחודשים האחרונים אבדתי כעשרה אחוזים ממשקל גופי. כיון שלא הייתי שמן קודם לכן ברור שהמשקל החסר נגרע ממסת שרירי גופי ובפרט שרירי הרגליים. מלבד עליה וירידה במדרגות הבית ניסיתי לבצע פעילויות פיזיות במינונים קטנים. יצאתי לחצר עם מטאטא לנקות מעט את שער הכניסה והמדרכה. אחרי שלוש דקות מצאתי עצמי יושב על מדרגה נטול נשימה, מתאושש מהמאמץ. אחרי כחצי שעה סיימתי את המשימה שבעבר הצריכה חמש דקות בלבד וחשתי צריבה בכפות ידי. עורי נעשה רגיש ברמה שלא הכרתי בעבר, החיכוך והמגע הצמוד עם מוט המטאטא גרם לי לחוש שכפות ידי עולות באש.
אתמול שוחררה חברתי מבית החולים לביתה. מעתה נוכל להיפגש בבית, אצלנו או אצלם. נחליף חוויות, נשווה התקדמות התהליך ונתמוך הדדית בעזרה, בעצה טובה ובהמון סימפטיה. נחגוג במסיבות מטורפות כשאנו משוחררים מעמודי הנוזלים, נלעיט את עצמנו בשלל תרופות ונאכל את אותם מאכלים.
כיון שחדלתי לפי שעה ובעל כורחי לעבוד (הייתי עצמאי בשנים האחרונות), את הימים הקרובים אקדיש לסבך הבירוקרטיה הישראלית. אנסה למצות את המידע הנוגע למצבי הכלכלי בכל הקשור לביטוח לאומי, לשלטונות המס ולפוליסות הביטוח שלי. אחרוש את אתרי האינטרנט, אתייעץ עם כל מי שאפשר ובודאי אמלא ים של טפסים.
אוי, כמה שזה מביך אותי – לבקש.
 

   
 


השורות של עמית

חובות וזכויות


לראשונה בחיי ראיתי את הפרסומת המזעזעת "ישראלי אמתי לא משתמט", המסר שקיבלתי ממנה עורר בי חלחלה, ראשית היא עשתה אבחנה מובהקת בין מי ששירת בצבא ומי שלא שירת בצבא ולא משנה למה. ולפני שיקומו קולות, אז אני שרתי בצבא; למרות היותי חרש כמעט לחלוטין עשיתי שלוש שנים שלמות, בתוך המערכת המטומטמת ביותר שנתקלתי בה אי פעם, עד שיצאתי לאזרחות.
מה שמזעזע אותי עוד יותר הוא העובדה שהמדינה דורשת מאזרחיה למלא חובתם, אבל חובתה כלפי אזרחיה... ממנה והלאה. האזרח במדינת ישראל נולד כדי לשרת בצבא ולמות על פיסת קרקע זו. וכפי שזה נראה זו לא רק חובתו אלה גם זכותו היחידה. לא צריך ללכת רחוק: מדינת ישראל מציעה תוספת לקשישים על גיל 80 בסך 18 ש"ח לחודש, ועוד מתווכחת על הסכום... 18 שקלים? אפילו לא שתי מנות פלאפל, אבל כנראה שקשישים כבר לא חשובים, הם לא יכולים לשרת בצבא. 47 אלף איש התייאשו מלמצוא עבודה וגם לא מגיעים להם דמי אבטלה, אבל מה זה חשוב... העיקר שישרתו בצבא ויעשו מילואים. חופי המדינה נמכרים לכל דכפין שיש לו כסף, והאזרחים? למה שילכו לים? שילכו לצבא! תושבי שדרות מופצצים מזה שנתיים, העיר מוכת האבטלה והעוני מאלצת להיאבק בממשלה על זכותה להתמגן. לא מדובר במתקפה יבשתית על עזה, מדובר במימון חדרים ממוגנים!. ניצולי שואה נאלצים להתמקח עם הממשלה על סכומים שכבר הוחלט עליהם אך הממשלה מורחת את הזמן ומחכה שימותו. בטוח לאומי עושק את מי שנזקק לו, מס הכנסה עושק את כולם, לבנקים יש זכות לשדוד את הציבור בכל עת שירצו. ערוץ הטלוויזיה הממלכתי היחידי מספק זבל וגובה כסף. מצב החינוך במדינה הולך ודועך, רמת בתי הספר צונחת בהשוואה לכל העולם, האוניברסיטאות כבר מגרדות את תחתית החבית... בקיצור מדינת ישראל לא מבצעת את חובתה, אבל דורשת מהאזרח שלא ישתמט מחובותיו.
 

אסור לפרט


הודעות לעיתונות שנמסרות על ידי גופים ציבוריים יכולות להיות עסק מעצבן, והעיתונות הישראלית לוקה בשיתוק באזור השפתיים כשמתקבלת הודעה שכזו, כך למשל:
הפרקליטות הודיעה שהם קרובים לעסקת טיעון שתביא להסגרתו של בועז יונה. בפרקליטות טורחים ומציינים שהעסקה תכלול מאסר בפועל והחזר חלק מהכספים שהנ"ל גנב. כמה? אף אחד לא שואל. מתי?... חודש, חודשיים, שנתיים, לא ברור.
כנ"ל לגבי המדען הראשי שיצא בהודעה מפורטת לגבי המענקים שחילק, בסך 61 מיליון ש"ח. הוא מפרט כמה כסף ולאילו תעשיות אבל בשום פנים ואופן הוא איננו מציין לאילו חברות. והיות וניסיון העבר מוכיח שרוב החברות שמקבלות את המענקים הללו יושבות טוב טוב על הצלחת ולא ממש זקוקות למענקים, ממש מתבקש שאיזה עיתונאי חריף (וגם לא כל כך חריף יספיק) ישאל את שאלת 61 מיליון השקלים: "מי קיבל את המענקים?” אבל לא במדינת ישראל העיתונות מסתפקת במה שמאכילים אותה.
 

לא קל להעביר דומיין


אספר לכם על דרך הייסורים של העברת שם דומיין מרשם אחד לשני. לפני כחודשיים קיבלתי הודעה ראשונה כי הגיע הזמן לחדש את שמות שניים מהדומיינים שלי. הראשון בן 15 שנה והשני בן 9 שנים. ניגשתי לאתר של Network Solutions שהוא רשם הדומיינים הללו (בזמנו היו רק שניים או שלושה רשמים) והתברר לי שהם רוצים 34 דולר לשנה אבל אם ארשום ל-99 שנה זה יעלה לי רק 15 דולר לכל שנה. וואללה תודה רבה, אין שום סיכוי שאחיה עד אז.
עם לחץ דם גבוה פניתי לחברה והודעתי שאין שום סיכוי שאני משלם את הסכום הנ"ל בעיקר כאשר דומיין חדש עולה 10 דולר בלבד לשנה. כמובן שקיבלתי תשובה אוטומטית שיתקשרו אלי... אבל כלום, והזמן עובר. עוד מכתב ועוד מכתב וחוזר חלילה.
אז החלטתי להעביר את השמות לרשם אחר, והחילותי בתהליך רק כדי לגלות ש"Network Solutions” חסמו את שמות הדומיין.
תרגילים שכאלו רק מגדילים אצלי את האמביציה, ולכן יצרתי קשר עם מנכ"ל ICANN שהוא הגוף האחראי על כל הרשמים ושרתי ה-DNS וקיבלתי תשובה תוך 24 שעות שזה בטיפול ושעתיים מאוחר יותר גם מנהל שירות הלקוחות של הרשם יצר איתי קשר והודיע שהשמות שוחררו מהנעילה ואני יכול להתחיל בתהליך.
התחלתי את התהליך רק כדי לגלות שאני חייב לשנות את פרטי ההתקשרות שלי. אז ניגשתי למערכת ושיניתי כתובות ו... מיד קיבלתי מכתב מ"Network solutions” שהם ממש מצטערים אבל בגלל ששיניתי את השמות אני צריך להמתין עכשיו חודשיים (חודשיים!) בטרם אוכל לבצע את המעבר וזה כתוב בחוזה בינינו שנחתם לפני 15 שנה שהיו רק שלושה רשמים בכל העולם.
ושוב פניתי ל- ICANN ומיד קיבלתי מכתב מאותו מנהל שירות הלקוחות של הרשם "מצטער אבל עכשיו הכול בסדר ואתה יכול להתחיל שוב את התהליך."
מכאן והלאה זו רק בעיה טכנית מכיוון ששתי מערכות ממוחשבות מתקשות לבצע עבודה בסינרגיה אם אחת מהן תוקעת את התהליך באמצע, ולכן יש לחזור על כל התהליכים. אבל בסופו של דבר אחרי 48 שעות של בלגאן שני השמות הועברו לרשם חדש.
Network Solutions ודומיו הם דינוזאורים וביום בו נפתחו השווקים ו-ICANN אפשרה ל-900 רשמים אחרים להצטרף לתחרות, איבדה הראשונה הרבה מאוד מלקוחותיה וכמעט את כל לקוחותיה הפוטנציאליים. יש לזכור שבעבר רשם שמות היה שירות אחד וספק אחסון היה שירות עצמאי אחר, וכשספקי האחסון החלו להציע שירותי רישום היו להם לקוחות מוכנים בעוד שספקי הרישום גילו שאיש לא מתעניין בשירותי האחסון שהם מציעים. Network Solutions מצאה פתרון יחסית נוח: להעלות מחירים ולסבך את תהליכי העברת השם לרשמים אחרים.
 

סרטים


עוד סדרת פרסומות לא רעה, כרגיל ב- video.videowebgate.com/feature
 

תגובה לשורות של עמית

   
  

הומור

http://www.ok-cancel.com/strips/okcancel20031226.gif

 

 

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים בידיעון

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

 

 
 

http://www.bos.co.il

  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2008