גיליון מספר 2 שנה IV - יום חמישי 8 בינואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

 

 

"I have been condemned by my accusers with harsh words. And while it's hard to hear yourself called deceitful and manipulative, I remember Ben Franklin's admonition that our critics are our friends, for they do show us our faults."

Bill Clinton

 

 

 

לאחרונה ארעה תקלה בשרתי הדואר של ספק ה- Hosting שלנו, השוכנים בארה"ב. התקלה באה לביטוי בכך שקוראינו קיבלו גיליונות מידעון קודמים וכן מסרים כוזבים, שמקורם באותם שרתים. אנו בודקים את המקרה בחומרה רבה.

 אנו מתנצלים בפני כל מי שסבל מהטרדה זו.

 

 

דיסקים מיניאטוריים

שנת 2004 תביא כנראה תשובה לדרישה הגוברת לדיסקים קשיחים פצפונים, מה שבענף  מגדירים כ-"sub-1-inch", כלומר מתחת לגודל של 2.5 סנטימטר.

אחת החברות הראשונות שכנראה תצליח להציג מוצר כזה בתערוכת CES היא Toshiba. התלחשויות בענף מספרות שספקיות החברה כבר עובדות על פיתוח פלטות לדיסקים הללו, בקוטר 0.8-0.7 אינצ'ים. שעושה אותן קטנות אף יותר מהתקן הפלאש הזעיר של Hitachi, (אשר מבוסס על פלאטה בקוטר 1 אינץ') ופחות מחצי גודלו של הדיסק 1.8 אינץ' של הנגן הנייד iPod של Apple  
הצורך במזעור הדיסקים הקשיחים נובע מהטמעתם כל פעם ביותר יישומים פראקטיים. הם צפויים להופיע במוצרים הדורשים יכולת אחסון גבוהה בפורמאט קטן, כגון נגני MP3, מקריני וידיאו ידניים, עוד מכשירים אלקטרוניים ניידים, ואפילו טלפונים סלולרים. כיום זיכרון הפלאש (solid state memory) הינו המדיה לבחירה כאשר מדובר במכשירים אלקטרוניים ניידים, אך הדיסקים הקשיחים הזעירים מציעים מספר יתרונות עליהם.
אחד היתרונות הוא המחיר ביחס לנפח האחסון. 1GB זיכרון בדיסק זעיר מתחיל בכ-159$, כאשר אותו נפח בכרטיס פלאש הזול ביותר מסתובב בסביבות ה- 205$ (על פי PC World) הפער גדל כאשר עולים בנפח: דיסק זעיר בנפח 4GB עולה 500$, או פחות מחצי של מחיר כרטיס פלאש באותו נפח. עדיין, המחיר של 4GB משאיר את המיקרו דיסקים מחוץ ליכולת של רוב המשתמשים.
כרגע שוק הדיסקים הזעירים (של 1.8 אינץ' ופחות) נשלט על ידי שתי החברות היפניות, אמנם המתחרים מתחילים לנגוס בפעילות. ביניהן, Cornice Inc מקולורדו ארה"ב, ו- GS Magicstor Inc, שהיא חברה סינית. דעה רווחת היא כי ריבוי המתחרים יהיה רק עניין  של זמן. צפוי שהכניסה של המתחרים לשוק ישפר את המחירים לצרכן.
Toshiba עדיין לא חשפה מחירון המוצר שלה, וכולם מצפים לתערוכה הנפתחת היום (ועד יום ראשון) ב-Las Vegas.

 

Data Integrity

Consulting Services

רק את/ה יודע/ת:
מורכבות המערכות שלך
 נמצאת מעבר לפתרונות מדף

בעולם בו הכל ארוז ומוכן לצריכת ההמונים,
אנו מציעים

 תפירה פרטנית, ממוקדת, זהירה,

על ידי ידיים חכמות ומנוסות ברזי 


 אומנות זמינות המידע
Data Survival and Business Recovery Customized Planning

כתוב לנו !
 
info@chief.co.il
 

טרמינולוגיה

בגיליון הקודם השתמשנו במונח STREAMING, ולהלן הבהרות:

"Streaming" הוא שמה של שיטת העברת מידע בה ניתן לעבד את מידע זו בדרך של זרם מתמשך. טכנולוגיות Streaming הולכות וגוברות בחשיבותן עם התפשטות האינטרנט למגזרים חדשים, מפני שלרוב המשתמשים אין גישה מהירה דיה כדי להוריד קובצי מולטימדיה גדולים במהירות מספקת. עם ה-Streaming, חלק ה-client של תוכנת הדפדפן, או ה- plug in יכולים כבר להתחיל להציג את המידע עוד לפני שהקובץ שודר בשלמותו. כמובן, על הצד המקבל את המידע להיות מסוגל לאסוף אותו כיאות ולשלוח אותו ליישום המעבד את המידע בהפיכתו לצליל או תמונה. כלומר, אם  ה- client מקבל streaming מהר יותר ממהירות העיבוד, יש צורך באחסון העודף ב-באפר (אזור חיץ).
אמנם במידה והמידע לא מגיע בקצב מהיר מספיק, תצוגת המידע לא תהיה רציפה.> קיימות מספר טכנולוגיות streaming המתחרות ביניהן, ורובן עדיין בהתפתחות. לגבי העברת מידע של אודיו (שמע) באינטרנט, התקן היום הוא RealAudio.
 

 

שוב פעם RAID

 

על אף שכתבנו על הנושא בעבר,  נודע לנו כי אחדים מקוראינו מבקשים תמצית מבהירה למושגי ה- RAID

המושג הינו צרוף ראשי התיבות של Redundant Array of Independent Disks, או "מערך עודף של דיסקים בלתי תלויים" (מעדב"ת ?)

ובכן, ניתן להשיג מבנה תפעולי של RAID באמצעות חומרה, או באמצעות תוכנה. אנו סבורים כי האפשרות ראשונה פשוטה וקלה מביניהן על מנת לבנות תת מערכת שמגבירה את הביצועים ו/או מציעה פתרון Fault Tolerance. שתי הסיבות עונות לצרכים, במיוחד של עורכי מידע דיגיטאלי של ווידאו או אודיו, העובדים עם תחנות בעלות נפח אחסון ומהירות ביצוע גדולים מאוד, כדי לבצע Streaming של כמויות מידע דיגיטאלי גדולות. נכון שבמקור פותחו מערכי RAID לשרתים ולמערכות דיסקים עצמיות, אמנם היום ניתן כל פעם יותר להשיג RAID במחשבים שולחניים כפי שצוין. מחיר המערכים גם הולך וקטן, אבל הזמינות של נפחי דיסקים כל פעם יותר גדולים (גם 250 GB).

לא בטוח שנפח הוא הגורם הקובע בהחלטה. לפני שמחליטים על פתרון חדש כלשהו, תמיד חשוב לבחון בדקדקנות את ההיבטים השונים של הצרכים שלנו, כולל את הנמצא במערכות הקיימות שיצטרכו לקיים יחסי גומלין עם המערכת החדשה. ניתן לבנות RAID עם דיסקים ATA/ATAPI  או SCSI. הנפוצים ביותר הם הסוגים 1 RAID 0, RAID או RAID5

להלן ההגדרות המקובלות של כל אחד מהסוגים:

RAID חומרה : BIOS  מוגדר כבקר RAID (יכול להיות SCSI, Parallel ATA  או Serial ATA)

RAID תוכנה : תוכנת בקרה (מערכת הפעלה או יישום תוכנה)

וכעת, הטכנולוגיות השונות:

RAID 0 – מה שכאן מתרחש הוא "striping"* (חלוקה לרצועות) של המידע, מה שמעביר אותו לרוחב מספר רב של דיסקים כדי להשיג ביצועים טובים יותר, אבל לא מספק הגנה מפני תקלות.  (*ב-סטרייפינג, בלוק לוגי של מידע יכול להיות על גבי יותר מדיסק אחד באופן המאפשר קריאת המידע במקביל במספר דיסקים ובכך לסרוק כמויות גדולות של מידע רציף, אך יעילותו מועטה בגרנולציה של גישה קטנה יותר.)

RAID 1 - מספק 100% הכפלת המידע בו זמנית. – mirroring. האמינות גבוהה, וגם עלויות האחסון (כפולות)

RAID 2 – הביטים מופרדים ומשובצים לרוחב מספר דיסקים. זו שיטה נדירה יחסית.

RAID 3 – המידע עוברת ברצועות לרוחב שלושה דיסקים או יותר. משתמשים בו בכדי להשיג את העברת המידע הגבוהה ביותר, מפני ששלושת הדיסקים עובדים בצורה מקבילה. אחד מהדיסקים מיועד להגנה על האחרים

4 RAID– דומה ל 3 RAID אבל מנהל את הדיסקים השונים בצורה עצמאית. לא נפוץ במיוחד.

5 RAID– הנפוץ מכולם. מפיצים את המידע ברצועות לרוחב שלושה דיסקים או יותר כדי להשיג ביצועים טובים, ומשתמשים בביטים מקבילים כפתרון של fault tolerance. הדיסק המשמש כהגנה אינו קבוע ובכל כתיבה נשמר בלוק ההגנה בדיסק אחר.

6 RAID–בעל האמינות הגבוהה ביותר, אמנם פחות בשימוש. דומה ל 5 RAID, אבל מבצע שני חישובים שונים עבור ההקבלות, או אותו חישוב עבור שני תת מערכים חופפים של מידע.

10 RAID– למעשה שמו האמיתי הוא : 1,0 RAID מפני שמשלב את שתי השיטות של mirroring  ו- striping.

 JBOD - Non-RAID (Just a Bunch Of Disks)- קבוצת דיסקים במחשב שאינם משולבים בשום צורה של קונפיגורציית RAID. ניתן להתייחס אליהם כאל דיסק אחד גדול, או באופן פרטני כמו עם בקר ATA נוסף.

 

אם עדיין נשארו שאלות, כתבו לנו בבקשה ל- oz@chief.co.il

קוריוז
 

Daniel Blade Olson הוא בחור יצירתי מאוד, שבנה למקינטוש שלו RAID לדיסקטים (floppies !), עם צרור כונני USB. אתם מוזמנים להתפעל מהרעיון באתר http://ohlssonvox.8k.com/fdd_raid.htm

 

 

 

תודה חמה

אנו מודים מקרב לב ליוני מעתידים על המכתב החם, ומשכתבים ברשותו את השורות הבאות :

 "כל יום אני מקבל מגזינים חדשים לאי מייל, של הגדולים ושל הקטנים כאחד; כולם קפצו על הז'אנר הזה. עצם העובדה שאצלכם אני יכול לחזור אחורה* ולבדוק את המהדורות הישנות גם אומר לי שאתם לא סתם נסחפים אחרי האופנה. זה גם מה שהבנתי בפגישה הטכנית בשבוע שעבר (בשנה שעברה) לגבי שיטות החשיבה והעבודה שלכם..."

לא

(* ראו נא את הקישור המתאים בתחתית הגיליון)

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004