גיליון מספר 21 שנה IV - יום חמישי 27 במאי 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

 

 

"אושר הוא מצב הנובע
 ממימוש מתמשך של מטרות ראויות"

מקור לא ידוע

     
 

Help !

הודעה למצטרפים

לקוחות חדשים יכולים למצוא את קובצי ה-HELP לגיבויים ושחזורים,
והן הנחיות להפעלת  המאפיינים החדשים של  BOS
 בעמוד http://www.bos.co.il/150119
 

     
 

 

MTBF - מה, למה וכמה ?

 

ממכשיר להקצפת ביצים ועד למעבורת חלל, לכל מכשיר יש אורך חיים 'טבעי' -בלי שיעשה בו שימוש מוגזם או לא נכון- שניתן פחות או יותר לצפות מראש.
בעולם החומרה מודדים את אמינות מוצר או מרכיב על ידי הזמן הממוצע בין תקלות, ערך הנקרא MTBF, mean time between failures.
ברוב המקרים הערך מגיע לאלפים או לעשרות אלפים של שעות בין תקלות. לדיסק קשיח מסוים יכול להיות זמן ממוצע בין תקלות של 300,000 שעות עבודה.
כאשר מתכננים מוצר, MTBF מסוים יכול להוות יעד כמותי בפיתוח.
לערך המספרי של MTBF אפשר להגיע כתוצאה מבדיקה אינטנסיבית (בהתבסס על הניסיון הקיים עם המוצר), או לנבאו באמצעות ניתוח גורמים מוכרים.
היצרן יכול לספק ערך זה כמדד של אמינות המוצר או המרכיב, ובמקרים מסוימים גם לתת ללקוחות אינדיקציה לגבי צפי היקף השירות (תיקונים) הנדרש.
נטייה טבעית אצל רובנו היא להבין את MTBF כאורך הזמן הממוצע שעליהם לצפות במכשיר הפרטי שלהם. בדרך כלל הם לא מתייחסים אליו, או שמקבלים אותו כאילו שהוא מבטיח שהדיסק האהוב שלהם יחיה מספר עשורים עד לשיבה טובה.
אין פירושו של ה-MTBF בתקן SCSI, שמגיע ל 1.2 מיליון שעות עבודה, שהדיסק הממוצע יעבוד במשך 137 שנה לפני שתופיע תקלה. זה גם לא אומר ש1.2 מיליון דיסקים יעבדו במהלך שעה אחת עד להופעת תקלה.
MTBF הינו תוצאה של בדיקת כמויות גדולות של דיסקים -מאות ואף אלפים. אם יצרן מציב לבדיקה 1000 יחידות, ובממוצע עוברים 50 יממות של עבודה עד לתקלה ראשונה אצל אחד הדיסקים, זה אומר שהמוצר הגיע ל-MTBF של לפחות 1.2 מיליון שעות.

לעיתים, משתמשים בגורמי האצה כדי לחשב את ה-MTBF של דיסקים קשיחים. אלה נובעים משיטות סטטיסטיות תקניות. למשל, לבצע את הבדיקה בתנאי חום גבוה, יקטין את הזמן הדרוש להשלים מספר מסוים של שעות בדיקה. כמובן, הדיוק בהאצה משפיע בהרבה על הערך הסופי של MTBF. אי לכך, ברור שיש מקום ל"משחק" שהיצרנים יכולים לנצל הן על ידי שימוש במספר גדול יותר של דיסקים או של שעות. אין מספר או יחס קבוע של יחידות מוצר או יחידות זמן שאותו עלינו לקבל כתקן.
 

     
 

זהירות - טייפים !

 

Christopher Poelker, אחד מאנשי Search Storage ציין שכל הרעיון מאחרי הגיבוי מצטמצם ב:

  • להחזיק את המידע בטוח

  • להחזיק את המידע בטוח מבלי לפגוע בייצור

  • לעשות את זה במהירות האפשרית

Evan Marcus ו- Hal Stern, מאותו ארגון, כתבו השנה מספר התניות להישרדות המידע במערכות גיבוי קונבנציונאליות. להלן:

Mirroring does not replace backups"

עובדה זו נוגדת מיתוס ישן וחסר מזל. המירור מגן מפני תקלות בחומרת האחסון, אך חסר משמעות במקרה של קובץ מחוק או משובש. כאשר מוחקים קובץ בצד אחד של המירור, היא נעלמת משני הצדדים, ולכן יש להחזירה באמצעים חיצוניים. האמצעי החיצוני הנפוץ ביותר (אך בשום אופן לא היחידי), להחזיר קובץ הינו שחזור טייפ, עם כל המורכבות והזמן הכרוכים בזאת..


The most common use of restores isn't after a catastrophe

כמובן שאסונות מתרחשים, אבל הרבה יותר סביר שמשתמש ימחק או ישבש בטעות קובץ, או אפילו ספריה, מאשר ששני צידי המירור, או שני דיסקים במערך RAID יפלו באותה עת (למרות שאנו רואים זאת קורה למישהו כמעט כל יום!) או שיתקיים אסון כללי באתר. על כן, תכנן את הגיבויים כדי להיטיב את זמן השחזור עבור קובץ בודד.

 

Regularly test your ability to restore

כמובן שגיבויים הם חשובים, אבל אם אתה לא יכול להשתמש בהם לשחזור, בזבזת המון זמן ומאמץ ביצירת טייפים חסרי תועלת. אין צורך לבדוק כל טייפ שאתה יותר, אבל בהחלט יש לבדוק כל כונן טייפים בקביעות כדי להבטיח שהגיבויים שהוא מבצע קריאים, ולבצע בדיקה אקראית של הטייפים כדי להבטיח שניתן לקרוא ולשחזר אותם באופן תקין.

 
Keep those tape heads clean

ראש כונן טייפ מלוכלך יכול לגרום לגיבויים להראות תקינים, כאשר בעצם רק נכתב אליהם "זבל". נקה את ראשי הטייפ בתדירות המומלצת על ידי היצרן, לפחות. במידה ותוכנת הגיבוי מדווחת על שגיאות קריאה,נקה את הראשים מיד. אם הודעות השגיאה  ממשיכות להופיע, ראה אם גם בטייפים אחרים. אם כן, צור קשר עם הספק.

 

Beware of dirty tapes

לפעמים, נקודה יחידה כמו קמט, קיפול, או כתם על הסרט יכול למנוע את קריאת הטייפ כולו. שמור את הקלטות בקופסאותיהם, בחדרים נקיים, ובדוק אותם מעת לעת.

 

Pay attention to Mean Time Between Failure (MTBF)

אם יצרן רומז כי אורך החיים של קלטת הינו -למשל- 600 גיבויים, אין להשתמש בה מעבר לכך.עת השחזור אינו הרגע המתאים לגלות שבקלטת תקלה!


Tapes decompose over time

טייפים מתכלים לאורך זמן ואין לשער כי קלטת שהקלטנו לפני חמש או שש שנים עדיין קריאה היום. קלטות נשברות, נחשפות לשדות מגנטיים חלשים המשפיעים על איכותן, ויש גם אלה שמזדקנות רע. ליצרנים המשיקים פורמטים חדשים של קלטות קשה להעריך את אורך חיי המדף של הטייפ. כדי לבדוק בתנאים אמיתיים את חיי המדף, היה צורך בעיכוב תחילת שיווקם במשך כמה שנים.

בדוק את הקלטות באופן שוטף והעתק את התוכן למדיה חדשה מעת לעת. כדי לסייע בהארכת חיי המדף שלהן, שים לב לדרישות האחסון, המנע מתנאי לחות וטמפרטורה קיצונים.


Make two copies of critical tapes

עלות רכישת קלטות נמוך בהרבה מעלות שחזור או יצירה מחדש של המידע המאוחסן בהן. כדי להבטיח אריכות ימים ובטיחות לקלטות ולמידע, חכם לאחסן עותק אחד של הקלטות מחוץ לאתר הגיבויים.*

 

Make sure you can still read old media

נחמד שיש אוסף של אלבומים ישנים של תקליטים, אבל אם אין פטפון זמין עם מחט טובה, התקליטים די מיותרים. הדבר נכון גם לקלטות מגנטיות ישנות; אם אתה לא יכול לקרוא את הקלטות הישנות בעלות 9 הנתיבים, אין טעם לשמור אותם. כאשר מופיעה טכנולוגיה חדשה, העתק את המידע אשר בקלטות הישנות אל המדיה החדשה."

 

(*על כל האמור, ובעקר מה שנוגע לפגיעות של הקלטות כמדיה והקושי שלהם בגישה לנקודה מסוימת או מידע מוגדר במהירות האפשרית, אין אנו ממליצים על השימוש בהן כאמצעי גיבוי ושחזור יום יומי או כפתרון יחידי להישרדות למידע)

 

 
 

Pick a Stick

 

לא יכול להיות שעדיין לא פנו אליכם מ-Forbes הישראלית. אותי הם חיפשו בים, באוויר וביבשה, בפיתה ובלאפה, בטלפון הרגיל, בנייד ובאי-מייל, בכניסה לכנס וביציאה מהשירותים, וכמו בסיפור של קישון- פחדתי לפתוח סירים במטבח, שלא יקפוץ לי משם איש מכירות עם טופס מנוי לירחון. סרבני הרישום, שתדעו - גורלכם מר יהיה: תגיעו לפסיכיאטר עם תסביכי רדיפה וכו'...

"Look at the bright side", אמר לי האני השני -מתוך צרור האישיויות המפוצלות שמצא לי הפסיכיאטר הנפתי (למחוזי עדיין לא הגעתי). כאמור, צריך להיות גם צד טוב, והוא הערכים המוספים של הקמפיין. למשל, שולחים לי בקביעות newsletter (שבקע ככל הנראה מביצה של אותה תרנגולת שהטילה את מגזין ה"סטטוס" המוכר לכולנו...)

במהדורה של שבוע שעבר, כתב סטפן מיינס על המצאי בשוק של מכשירי הזיכרון הקטנים שמתחברים ל-USB. הוא או זה שתרגם אותו קרא להם "מקלות" (sticks). לדעתי צורתם דומה יותר ללשוניות, והשם "stick" ניתן להם כיוון שעלינו לדחוף אותם (to stick it into...) פנימה לחיבור.

מיינס מצא שבין 15$ (בארה"ב) ו- 250$ אפשר להשיג כל דבר בין "סוסיתה" ועד "Rolls Royce" של צעצועי האחסון הללו, בתווך נפחים של 32 מגה בייט ועד 4 גיגה בייט. בתוספת תוכנות שונות או בלי, עם מנגנוני זיהוי לטביעת האצבע או בלי, עם כיסויים שונים ועיצובים מגוונים. יש המיועדים לשימושים מיוחדים, ויש הלא.

בין התקלות האפשריות : אובדן או שכחה (הם כל כך קטנים!), אובדן המכסה, אובדן מידע כתוצאה מחיבור או ניתוק בלתי זהירים, וגם כתוצאה מניסיונות לאחסן מידע בנפח שעולה על נפח המכשיר.(נזק כתוצאה מהכנסה לחורים לא מתאימים לא הוזכר בכתבה).

בצ'יף אנו חסידי הסטיקים מאז הופעתם. אנו משתמשים בהם כיעד לגיבוי אוטומטי בתדירות שמתאימה לכל אחד. בין הלקוחות שבחרו בסטיק לגיבוי עם תוכנת aXave, בעלי מקצוע שעובדים עם מחשבים נישאים, ואף מעבדה ביולוגית שלמה שמגבה את כל הבדיקות היומיות באופן מתמשך, לדיסק-און-קי. איך זה עובד? באותה צורה בה אנו מגבים לדיסקים חיצונים נתיקים. לפרטים, לחצו כאן או כתבו לנו

 

ניתן לחבר כבל של דיסק נתיק, או את הסטיק, ואז מגדירים את הספריות ו / או הקבצים שרוצים לגבות, ומתזמנים את הגיבוי לתדירות הרצויה (החל מפעם בדקה!)

אחרי שמתנסים בקלות של תהליכי הגיבוי והשחזור מתוך הסטיק או הדיסק הנתיק, כבר רוב המשתמשים מבקשים להוסיף לגיבוי גם מידע מתוך הרשת.
הגדרת הגיבויים
מאוד פשוטה, והשחזור אף פשוט וקל יותר!
עוד אחד מיתרונות השימוש בתוכנת aXave, הינה האפשרות לשמור דורות אחורה של המידע, ככל שנפח האחסון מאפשר זאת.

את הסטיק שאליו מגבים ארגון קטן, אנו ממליצים לנתק עם גמר שעות העבודה ולקחת למקום בטוח (מחוץ לאתר, כמובן עדיף)
בהקדמה של קלטת ווידאו של National Geographic על החתול הביתי, נאמר שהחתול המבוית מאפשר לאדם "את המותרות של החזקת נמר בביתו". באותה מידה, עם סטיק קטן כמטרה לגיבוי, אפשר לשחזר מידע כמו גדולים, במחיר "לייט".
 

   

 

 Swap - למתחילים


Swap file או Swap space, או Page file, או Paging file הינו ההמשך הלוגי של הזיכרון של המחשב (RAM). הוא למעשה מקום בדיסק הקשיח המשמש כזיכרון כאשר ה- RAM עמוס.
קיום של Page file מאפשר למערכת ההפעלה לפעול כאילו יש לך יותר RAM מאשר יש במציאות. הקצאות הזכרון שאינן בשימוש ב-RAM מועברים לדיסק הקשיח עד אשר צריכים אותם שוב. העברה זו נקראת "paging" או "swapping".
יתרון גדול בקובץ swap, הוא שניתן לארגן אותו כמקום אחיד וסמוך כדי להמעיט בצורך של מספר פעולות קריאה/כתיבה לקובץ אחד.
באופן כללי, מערכות הפעלה מבוססות Windows ו-Unix באות עם ברירת מחדל של swap file בנפח מסוים, אותו יכול משתמש או מנהל רשת לשנות.


 עוד בשבוע הבא

 

 

 

IQ

 

"אין תרופה או אירוע אחר בעולם שיכול לגרום לאיש מחשבים להתמקד יותר מאשר דיסק קשיח שנופל בשרת בעל תפקיד קריטי. עובדת הנפילה לבדה כבר מעלה באופן זמני את ה-IQ ב-עד 50%. אתה יותר מודע לסביבה, אתה יכול להתכנס בבועה בלתי נראית שדוחה צלילים... צלילים כגון "מתי שוב יעלה השרת", "האם אתה יודע שהשרת נפל?"
כאשר שרת נופל כל המשאבים של הגוף מתמזגים ועובדים יחדיו ברמה גבוהה יותר של 'להיות מנהל הרשת'. אפילו מרכזי העונג שלו או שלה נכבים, כדי להתאים למשבר.

נראה כי הזמן מאט מלכת כאשר אתה משחזר מידע מגיבוי. אתה יכול לבצע פעולות רבות בו זמנית (multi-tasking אמיתי, לא כזה שמערכות הפעלה מכריזות שהן יכולות לעשות). אתה יכול לחשב מספרים רציונאליים ובלתי רציונאליים באמצעות השימוש במתמטיקה שעדיין לא הומצאה, ואתה הופך קצת יותר רוחני.
 
ידוע שדיסק שנפל קירב אנשים לעמיתיהם לעבודה, לאלוהים, ולתור בלשכת התעסוקה. אני מתערב שיותר אנשים פוטרו משום שלא היה להם גיבוי טוב של מחלקת הנהלת החשבונות, מאשר אלה אשר עישון מריחואנה גרם להם להתנגש עם רכבת.
למרות זאת, אני מתוודע , שאין לי מספרים אמיתיים לגבות הצהרה זו


עיוות הזמן גם לעיתים מבלבל כאשר אתה משחזר את טייפ הגיבוי שלך וחותם-התאריך מראה כי הגיבוי העדכני ביותר שלך הוא בן כמה שבועות טובים.
היות ומנהלי חשבונות ומנכ"לים יודעים מעט על חלל-זמן וכיצד זה רלוונטי לעמדות יתרון שונות, לעובד הצוות הבלתי משכיל זה יכול להראות כי בילית יותר זמן בגלישה על האינטרנט בחיפוש אחרי מזבלות מוח, ולא מספיק זמן בבדיקת הגיבויים שלך.

במקרים כאלה המוח עושה משהו יוצא דופן, במאמץ להחזיק בשימור עצמי, הוא מדריך את מנהל הרשת להיכנס למשחק הישרדות מורכב מאוד, אשר מתחיל בלהאשים משהו/ מישהו אחר.
לפוליטיקאים רבים יש גם היכולת האינרטית הזאת להישרדות, אבל שלהם כוללת גם תלות פיננסית בקבוצת עניין מיוחדת.
לאחר שהמשבר עובר והכול חוזר לנורמה, מנהל הרשת נסוג בשקט חזרה לשולחנו ושוכח את כל ההארה החדשה שרכש. הוא ממשיך להתעסק עם הגרסה לרשת של
Doom ו-  Half-Life.

למקור         לכותב

 

 

 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004