גיליון מספר 36 שנה XI יום חמישי, 22 בספטמבר 2011

 
 

► לגיליון קודם 2011 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       

זו מהדורה האחרונה של המגזין לשנת תשע"א. בשבוע הבא לא יופץ המגזין אך נמשיך להיות לרשותכם בטלפון, בפייסבוק, בטוויטר או בדואל.

ידידנו, קוראינו ולקוחותינו, שתהיה לכם

 

 
       
   

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.2.11
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.2.11.247 לקבלת גרסת Beta

 
       
 

שער ערך ה GB
21/09/2011
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA
לפי מחיר לכל 1GB

0.33

500GB

0.26 ₪

750GB

0.21

1TB

0.18

1.5TB

0.15

2TB

0.21

3TB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה










מים רבים


"מאז ימי נח, לא הייתה באזור הזה שום הצפה רצינית"- גיחך לקוח סקרן, אחרי שמנינו בפניו מצבים בהם מסוגלים בצ'יף להציל מידע. אבל, מה היא "הצפה רצינית"?

מבחינתנו, כאשר המים מספיקים להרטיב את המחשבים. שתי הצפות זכורות לנו היטב כי בגללן הגיעו למעבדה בצ'יף עבודות לשחזור מידע: הצפת מפעלי ים המלח* עקב שיטפון בנחל צין, והחורף בו עלה הירקון על גדותיו**.
ולפעמים, לא בא ההר אל מוחמד (ההצפה אל חדר המחשב) אלא מוחמד אל ההר (המחשב נופל למים). כך ארע למחשב נישא של גורם ציבורי האחראי לבצע מדידות בים המלח... שהחליק מידי מפעילו וגלש לו לים. השחזור ממחשב זה הווה לנו אתגר מיוחד עקב

(*) לא מזמן פגשנו את מוריס חייט, יהודי יקר, שזכר את האירוע ואיך התהלך במפעל כאשר מי נחל צין הבוציים הגיעו לו עד ברכיו.
(**) בין התאריכים 1.1.92-31.12.91 עלה נחל הירקון על גדותיו והציף בתים ומרתפים בתל אביב.

ריכוז המלחים הגבוה במים שגרם לקורוזיה מואצת בחלקי מתכת שנראו כאילו עוכלו בחומצה.

למחר הבטיח לנו החזאי טפטופים קלים. החורף מתקרב, וגם אם התברכנו באקלים מדברי, מדי שנה נסתמים מרזבים, צנרת דולפת, וחוקי מרפי באים לידי ביטוי תמיד בהפתעה. כאשר הצפות צפויות, ניתן להתכונן. אך כאשר הן בלתי צפויות תגובת האנשים גם היא בלתי צפויה, בעיקר מפני שמדובר באירוע נדיר. מניסיוננו, אנשים פרטיים ועסקים קטנים מנסים לרוב באירועי הצפה להתגבר על המצב בעצמם.
הדיסק הקשיח הוא הרכיב הרגיש ביותר במחשב, והוא בדרך כלל הראשון שנפגע בשל  להיטות המשתמשים. בדיסק שמור כל המידע החשוב למשתמש או לעסק. הפתרונות הפשוטים בתכנון (כמו למקם ציוד מחשוב בקומה עליונה - בגובה בו פחות סביר שיוצף) יכולים למתן את הסיכון.
לאחר שרק בשנה שעברה הגיעו אלינו 6 מקרים של נזקי מים בעונת החורף, רשמנו לעצמנו לכתוב לכם השנה הזהרה כבר בסתיו:

1. אל תנסו לשחזר בעצמכם את המידע מהדיסק שנרטב. הדבר מקשה ומייקר את התהליך כאשר הדיסק מגיע בסופו של דבר למעבדה.
כאשר דיסקים קשיחים נרטבים והמים חודרים פנימה, הראשים הקוראים "נדבקים". הפעלת הדיסק במצב זה גורם נזק לצלחות המידע. אין להדליק מחשב או להתניע דיסק שנרטב!

2. אל תייבשו את הדיסק. אמנם ההמלצה נשמעת פרדוקסאלית, פעולות הייבוש הן בדרך כלל אלו המזיקות ביותר. הנוזלים סוחפים חלקיקים והייבוש יכול להדביק את חלקיקים אלו על גבי שטח פני הצלחות. החלקיקים הופכים להרסניים במהלך ההפעלה הבאה.
אז, מה עושים? שומרים על הדיסק רטוב. ניתן להכניסו מיד למיכל סגור או שקית אטומה ולהוביל אותו במהרה למעבדה. ככל שהדיסק עובר יותר זמן רטוב, מתקדמים תהליכי חמצון הרסניים גם הם.

קיימים כונני SSD עמידים למים. כאשר כוננים אלו מותקנים במחשבים נישאים קונבנציונאליים, המים עדיין פוגעים בלוח האם של המחשב והבעיה בכל זאת קיימת. אנו מוצאים כי מחשבים נישאים עמידים למים עדיין יקרים מדי ללקוח הממוצע.
מוצרים אחדים בשוק מוקשחים נגד פגיעה פיזית, אש ונזקי מים. בדרך כלל הם נרכשים לצרכי צבא וביטחון, למרות שבודדים, כמו למשל הכונן החיצוני-ioSafe Solo SSD מתאים גם לצרכי המשתמשים הרגילים. לדברי המפיצים בישראל, כונן שכזה לנפח 300GB עלותו כ-6,000 ש"ח ומגיע עם "ביטוח" של עד 5,000 ש"ח שישולם בעבור שירותי הצלת נתונים בעת הצורך. דגם אחר בסדרה מגיע עם דיסק קשיח במקום SSD.
 

 
       
 


סורק רב-ספקטראלי

 

בבדיקה פורנזית של מסמכים משתמשים במגוון טכניות, כמו השוואה גרפולוגית של כתב יד וחתימות כדי לזהות את הכותב או לגלות זיופים, בדיקה והשוואה לשם תיארוך או קביעת רצף יצירה של מסמכים, ESDA*, השוואה בין מקורות דפוס שונים (סוג, דגם ואף יחידות מזוהות של מכונות כתיבה, מדפסות, מכונות צילום וכו'), השוואת סוגים של דיו (עם מערכות Video Spectral Comparator), בדיקות סוגי נייר, חותמות דואר והטבעות שונות, ואפילו הרכבה מחדש של מסמכים שנקרעו, נשרפו או נגרסו.
מאז קיימות מכונות צילום עם דיסק קשיח, גם בדיקת הדיסקים הקשיחים שלהן מהווה מקור יקר ערך למידע פורנזי.
על אף ריבוי ותחכום הטכניקות, כאשר מדובר במסמכים עתיקים חלים על הנייר ועל הדיו תהליכי פירוק בזכות ההתיישנות והשפעת הסביבה.

* ESDA - כאשר כותבים על נייר המונח על דפי נייר נוספים (כמו במחברת או בפנקס צ'קים), יתכן ולחץ העט ישאיר סימנים משוננים בדפי הנייר שמתחת. כאשר לחץ הכתיבה ניכר, יתכן והסימנים יהיו ניתנים לאבחנה בעין בלתי מזוינת, לעיתים בסיוע קרן אור אלכסונית. אך כאשר הסימנים רדודים מדי, משתמשים לפענוח בטכניקת איתור אלקטרוסטאטי, ESDA אוElectrostatic Detection Apparatus.  בעיקרון מצמידים לדף יריעת פלסטיק דקיקה על ידי שאיבת האוויר שביניהן, היוצרת ריק. בשטח פני היריעה הפלסטית יש מטען אלקטרוסטאטי שמשנה את תבניתו באזורים בהם קיימים סימנים. הבדלי המטען נצפים על ידי הוספת טונר שחור הנושא מטען נגדי. הטונר נצמד לאזורים בהם קיימים סימני כתיבה ומגלה אותם לעין. רק נשאר להדביק עליו מדבקה שקופה כדי לשמר אותו.

בנוסף,כתיבה או צביעת שכבות נוספות של צבע או דיו מקשות על קריאת המקור.

הס
פין-אוף הראשון של המחלקה הקלאסית במדעי הרוח של אוניברסיטת אוקספורד, OMS - Oxford Multi Spectral Ltd, שגייס שותפות משקיעים סיניים ובריטיים, תייצר, תשווק ותמכור בעולם סוג חדש של סורקים. אב טיפוס הסורקים פותח במימון קרן האוניברסיטה בשנה שעברה, ומבוסס טכנולוגית הדמיה ייחודית. הסורק פותח במקור להדמיית פפירוסים עתיקים אך בהמשך שימש לסריקה, שחזור ואחסון מעל 250,000 כתבי עת היסטוריים. המוצר המסחרי יתמקד באפליקציות לשחזור כתבי עת ויצירת אומנות, אך יש לו שוק פוטנציאלי לגילוי מסמכים מזויפים, בדיקת מסמכי זיהוי בגבולות, בדיקת שטרות כסף וראיות פורנזיות.
הסורק הוא קומפקטי ונייד, יוכל לשמש לבדיקות גם מחוץ למעבדות המומחים, כמו למשל אצל עורכי הדין של הצדדים במשפט ובמעברי גבול. הוא מסוגל להציג סימנים שנמחקו או כוסו. הוא מספק הדמיה רב-ספקטראלית, שפותחה לשימוש בהדמיה אסטרונומית ולוכדת מידע בתדרים ספציפיים של הספקטרום האלקטרומגנטי.
ניתן להפריד את אורכי הגל באמצעות פילטרים ומכשור הרגיש לאורכי גל מסוימים, כולל אור בתדרים שמעבר לספקטרום הנראה (כמו אינפרה אדום או אולטרה סגול).

 
הדמית רב- ספקטראלית שמשה לבדיקת עבודה של דה-וינצ'י


ההדמיה הרב-ספקטראלית סייעה עד כה בפענוח מסמכים עתיקים רבים. ביניהם פפירוסים עתיקים שנמצאו בהרקולנאום -עיר עתיקה שנקברה במהלך התפרצות הר-געש. פיסות הפפירוסים נבדקו בטווח אורך הגל האינפרה אדום (1000nm). מה שלעין הגלויה נראה כמו דיו שחור על גבי נייר שחור, תחת קרן של 1000nm ההבדל בהשתקפות האור הופך אותו למלל קריא בבהירות.
מגילת הקלף הממוחזרת (פלימפססט) של ארכימדס פוענחה גם היא על ידי הדמיית דפי הקלף באורכי גל שבין 365-870 nm ולאחר מכן, באמצעות טכניקות מתקדמות של הדמיה דיגיטאלית נקראה עבודתו של ארכימדס אשר מתחת.
המכשור להדמיה רב ספקטראלית כולל מצלמות גדולות ויקרות, ודורש מפעילים מומחים.
הסורק של OMS מספק יכולות הדמיה העולות על היכולות של מערכות מעבדה גדולות, ביחס עלות-תועלת טוב בהרבה.
לתמונת צבע רגילה יש, כפי שידוע, שלושה רובדים: אדום, ירוק וכחול. לתמונה רב-ספקטראלית יש הרבה יותר רובדים, וחלקם, למרות שלא ניתן לראותם בעין האנושית, מכילים מידע רב ושימושי. הסורק מסוגל, לדברי ממציאו, דר' אלכסנדר קובלצ'וק, לקלוט מספר אינסופי של רובדים.
הסורק משתמש בטכנולוגיית סריקה  flat-bed ידועה ובעיבוד תמונה חזק במיוחד המצליח לסרוק סימנים "בלתי נראים" הסופגים ומחזירים אור באורכי גל שונים (סוגי דיו, פיגמנטים, פולימרים או ניירות).
 

 
       
 

מטייפ לדיסק


"בתחילת המאה ה-XX עדיין לא היה ברור שהמכונית תחליף בבוא העת את הסוס בתור הדרך הפופולארית ביותר לנסיעה. הסוסים היו זולים, מוכרים ואמינים יותר מאשר הדור הראשון של מכוניות מונעות דלק. בתחילת האלף השני, שוק הגיבוי על טייפים הגיע למקום שנראה בלתי ניתן לערעור. שלוש מתוך עשר החברות האמריקניות המובילות למוצרי אחסון היו, בחציון הראשון של 2001, חברות טייפים (ADIC, Overland ו-Qualstar). אך האימוץ הארגוני הנרחב של האינטרנט, שהוביל לבועת ה-דוט.קומים, גם סלל את דרכי החיבור לגיבוי מחוץ לאתר וטכנולוגיות רפליקציה, שמהר מאוד תרפאנה את האובססיה הקומפולסיבית של העברת מצעי אחסון אל מחוץ לאתר באופן ידני".
כך הקדים סולט קרקס, עורך האתר סטורג' ריסרצ' את רשימתו אודות על ההיסטוריה של הגיבוי מדיסק לדיסק. להלן תקציר.

ב-1987 הוקמה חברת Auspex שהשיקה את ה-NASים הראשונים. הרבה שנים חלפו מאז עד אשר הבינה התעשייה שמוצרים אלו הם סוג חדש של שרת אחסון, ולא רק פלטפורמות למסדי נתונים ושרתי ווב.

ב-1994 פרסם האתר סטוראג' סרצ' מדריך למתאמי פייבר צ'אנל. היו אז יותר יצרני מתאמים ממה שקיימים היום. בדיעבד מסתבר כי הייתה זו לידתו של שוק אחסון ברשת שמאוחר יותר יקרא SAN.

ב-1997 היו כבר מספיק יצרני מערכי RAID כדי להצדיק פרסום של מדריך מקוון שלהם.
באותה שנה בצ'יף הצלת נתונים בנס ציונה נרשמו סטטיסטיקות על פיהן כל מאמצי שחזור המידע מטייפים עברו בכ-15 שעות עבודה לפחות את משך העבודות לשחזור מידע מדיסקים קשיחים והוחלט לפתח לצרכי פנים בקבוצת צ'יף מערכת לאבטחת שרידות המידע - אב הטיפוס למערכת BOS העתידית מתוך חזון ואמונה בגיבוי מידע לדיסקים קשיחים ולא לקלטות - מה שנקרא בהמשך D2D.

ב-1998 הוטמעה בהצלחה מערכת BOS אצל הלקוח החיצוני הראשון, גוף הנקרא היום "החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ" וכונה אז מע"צ (מחלקת עבודות ציבוריות). המערכת כללה שרת עם דיסקים קשיחים מובחרים ופתרה בעיה חמורה של גיבוי שבועי שנמשך עד אז, בדרכים המקובלות, יותר מ-60 שעות.
מערכת BOS המסחרית הראשונה הוכרזה בתערוכת CeBit בהנובר.

ב-1999 הותקנה BOS ללקוחות ישראלים רבים נוספים. וכך גם בכל השנים שלאחר מכן, עד עצם היום הזה. פיתוח התוכנה לא פסק ובגרסאות רבות נוספו יכולות מגוונות - בדרך כלל על פי דרישת הלקוחות ומגמות השוק.

ב-2000 תשתיות האינטרנט, ששודרגו לאחסון אתרים ארגוניים בעבור כלכלת ה-דוט.קום, היו כבר מספיק בשלות מבחינה טכנית בכדי לאפשר ביצוע של גיבוי מקוון. לפני כן, סוג כזה של גיבוי מקוון אל מחוץ לאתר, היה מוגבל לתאגידים הגדולים ששכרו קווי מידע והשתמשו בטכנולוגיה קניינית.
באותה שנה נוסדה חברת התוכנה FalconStor, שמאוחר יותר אפשרה חבילות OEM שנכנסו לשוק הטייפ הווירטואלי.
באוגוסט 2000 פורסמה כתבה בשם "חזרתה של ארכיטקטורת כונן הדיסק הקשיח הניתק", אשר תיארה את טכנולוגיות הגיבוי על דיסק קשיח העדכניות ביותר  ל-SMB, והשוותה בין פתרונות האחסון הניתקים של יצרנים מובילים.
לקראת סוף 2000, NAS כבר משתווה בפופולאריות ל-SAN

ב-2001 התפרסמו רבות בארה"ב מוצרי ה-D2D של Nexan
ל-BOS נוספה יכולת Axave לגיבוי לדיסק נייד.

ב-2002 הדיסקים מסוג SATA החלו לספק אמצעי שדרוג ושינוי בקנה המידה של קיבולת אחסון ומחיר מערכת, מה שסייע בהרחבת שוק ה-D2D
בצ'יף התחלנו למכור את Axafe, פתרון מבוסס מערכת BOS המגבה לדיסק קשיח ופועלת מתוך כספת עמידת אש ופיצוצים.

ב-2003 החל להישמע הביטוי VTL - Virtual Tape Library (מיזם משותף של MTI ו- Quantum). הסטטיסטיקות הראו שהקהל החל לחפש ולהתעניין יותר בגיבוי מדיסק לדיסק מאשר בגיבוי על טייפים.
StoneFly ו- CommVault השיקו מערך IP SAN לגיבוי D2D בעלות של 33,995 דולר לטרה-בייט אחד.
למערכת BOS הוספה היכולת לשמור מידע משרתי Exchange מלאים באופן המאפשר שחזור והתאוששות מיידיים ללא תלות בשרת הדואר ותוך כיסוי מלא לתקנות ה SOX 404.

ב-2004 COPAN סיכמו את מצב התחרות בין טייפים לדיסקים קשיחים כדלהלן: "לרוע המזל, אפילו עם הגעתם של מערכות דיסקים קשיחים SATA החדשות  במחיר 10 דולר לגיגה בייט קיבולת, הדיסקים עדיין עולים פי שלוש עד פי חמש ממחיר ספריות הטייפ האוטומטיות ובכך הופך ניהול המידע לטווח ארוך לבלתי נגיש. בנוסף, רבים מן הארגונים דואגים לאמינות של טכנולוגיות ה-SATA"
באותה שנה פרסמו Peripheral Concepts  תוצאות סקר שוק שנעשה בין אלף אתרי ה-IT הגדולים ביותר. הדו"ח טען כי "האוכלוסייה המשתמשת בדיסקים בגיבוי גדלה ל-62% וצפוי שזה יגיע ל-76% ב-2005".
השאלה הייתה אם הגיבוי מדיסק לדיסק יהפוך את הגיבוי על טייפים לטכנולוגיה שעבר זמנה. ושאלה זו נשארה במרכז הוויכוח למשך שנים. בקצה אחד של השיח היו יצרני הטייפים כמו Sony שדיברו על שרידות הטייפ לזמן ארוך. בקצה השני, תומכי הדיסקים שטענו שלטייפ אין עוד תפקיד בשוק הביניים.

ב-2005 Quantum הפך ליצרן מוצרי אחסון הראשון שהכניס דחיסת מידע למוצר D2D, כאשר הוסיף את הטכנולוגיה המבוססת חומרה Optyon למערכות הגיבוי DX-Series מבוססות דיסקים, שהגיעו לקצב של גיבוי 2 טרה בייט לשעה. זה הציע מידע של חיסכון בהשוואה לפתרונות בלתי דחוסים, מפני שנדרשו חצי מכמות הדיסקים לגיבוי אותם הנתונים.

ב- 2006 כתבנו במגזין צ'יף את הקטע D2D2D. בשנה זו שוק הטייפים ראה את נפילתו החדה ביותר. הרכישות והמיזוגים צמצמו מאוד את מספר הספקים. נשמעו קולות הגסיסה של שוק הגיבוי על טייפים, למרות שהוא יתכן ישרוד כשוק גומחה סטטי למשך עוד כך וכך שנים. סקר שוק סיכם כי "לראשונה אי פעם, יותר מחצי ממנהלי מערכות המידע שנשאלו לוקחים בחשבון אופרציה לטווח ארוך נטולת טייפים". השאיפה "להפטר מהטייפ" הודגש אף יותר בארגונים גדולים. ב-2006 גובה יותר מידע בדיסקים מאשר בטייפים, והנפח בדיסקים גדל ב-4% בכל אחת משלושת השנים שלאחר מכן.
Network Appliance הוסיפה את יכולת דחיסת המידע לספריות הטייפ הווירטואליות שלה.
למערכת BOS הוספה היכולת לשכפל דיסקים שלמים או קבצים בודדים ברמת הבלוק לאתר מרוחק, תוך כדי תמיכה מלאה באתחול האימאג' כשרת וירטואלי חלופי.

ב-2007 Hitachi השיקה את הדיסק הקשיח הראשון בנפח 1TB, בו עלות כל GB הייתה 0.40 דולר.
בהמשך, הסקרים הראו כי 85% ממשתמשי VTL כבר הסירו את הטייפ מתוכניות הגיבוי היומיות.
לקראת סוף השנה מנכ"ל NetApp כתב שהוא מופתע עד כמה שרד הנוהל לצור גיבוי על טייפים פיזיים מתוך ספריות הטייפ הוירטואליות. 80% ממשתמשי ה-VTL עדיין נעזרים בטייפים באיזה שהוא שלב בתהליך הגיבוי.

ב-2008 הכריזו Texas Memory Systems על המוצר הראשון לאחסון ארגוני בו מגבים למערך SSD באופן אוטומטי באמצעות טכניקות שנוצרו בעבור דיסקים קשיחים. קצב הגיבוי במערך זה הגיע ל-512GB ב-6 דקות.

ב-2009 שני יצרני ספריות טייפ וירטואליות רואות את סופן. Sun Microsystems  נרכשה על ידי אורקל. Tandberg Data פשטו רגל.
דיסקים קשיחים 3.5" של Hitachi ושל WD החלו להופיע במערכי דיסקים ארגוניים של יצרנים רבים.
Sony
הודיע שתפסיק לייצר ולתמוך בכונני טייפ AIT, וכי לא ניתן יהיה להשיג אותם עוד אחרי מרץ 2010
חברת Axxana רשמה לעצמה השקעה של 9 מיליון דולר לזירוז פיתוח מערכת הפניקס, מערכת שחזור מידע מבוססת SAN המגבה את המידע בקופסה מקומית מוקשחת ובה SSD.
סימנטק מצידה, הודיע על שדרוג תוכנת ניהול האחסון לזיהוי מוצרי SSD מיצרנים מובילים ושיפור פיזור המידע המגובה בצורה שקופה.
בצ'יף התחלנו להתקין BOS על גבי מערכות של לקוחות המבוססות דיסקים שעברו וירטואליזציה. כמו כן, נקראנו להגדיר את השימוש ב-BOS אצל לקוחות שיעד הגיבוי שלהם נמצא בחוות שרתים של ספקי אחסון (בזק וכו').

ב-2010 ioSafe השיקו את ה-Solo SSD (אותו ציינו במאמר על נזקי המים)

ב-2011 נוספה ל-BOS היכולת לשכפל מקור מידע כדיסק שלם או קבצים בודדים למספר יעדים מרוחקים במקביל.
 

 
       
   

קישורים


● קונספירציית הנורה החשמלית (להשתמש ולזרוק). האם המוצר שקניתם מתוכנת להתקלקל? (לא בצ'יף). ראו בקישור סרט דוקומנטארי עשוי למופת, על תופעה כלכלית מקוממת, ה-Planned obsolescence. תודה לדור פלס.

● ברטרנד ראסל אמר: "בעולם המודרני המטומטמים בטוחים בעצמם בצורה קיצונית, בעוד האינטליגנטיים מלאים ספקות". ראו הרחבה (תודה ל-י).

● תובעים את סאנדיסק. האם מכרה מוצרים עם קיבולת נמוכה מן המוצהרת?
 

 
       
 

על יתרונות גומז פיר

 
       
 

שאריות מידע


לפני מספר שבועות ביקש אחד מלקוחותינו להחליף במסגרת האחריות דיסק קשיח תקול.
בחנות קיבל דיסק קשיח אחר. חדש? לא בדיוק. מי שמוסר דיסק קשיח משומש לא יכול לצפות לקבל בתמורה דיסק 0 קמ', למרות שרבים מאיתנו חווים את האשליה, אולי מפני שלא עצרנו לחשוב עליה פעמיים. הדיסקים החלופיים שמקבלים במסגרת האחריות הם בדרך כלל יחידות משופצות - refurbished - שמחירם בשוק נמוך מזה של יחידות חדשות מהמפעל.
הלקוח החביב הביא לנו את הדיסק ה"חדש" שקיבל בחנות וביקש להעביר אליו את המידע ששחזרנו מן היחידה הישנה והתקולה, מידע שאוחסן בינתיים בחברת צ'יף.
בטרם העתקנו את המידע ערכנו בדיקה "רפואית" לדיסק. רצינו להיות בטוחים שאנו מעבירים את המידע החשוב לדיסק בריא וחזק. אך חשכו עינינו. הדיסק החלופי הכיל מידע רב, שריר ושלם, של בעלים אחרים.
לו היה נופל הדיסק לידיים חסרות מצפון, יכלו הן לעשות שימוש לרעה בכל המידע הפיננסי והאישי שנמצא שם חופשי לקריאה ועריכה, ללא כל מכשול, סיסמא או הצפנה.

כאשר מגיע הזמן להיפטר ממחשבים משומשים - למכור, לתרום או לסלק אותם- רבים לא מבינים את הסכנות הטמונות בדיסק הקשיח.
רובנו, גם אם לא מודעים לכך, מאחסנים מידע חסוי - צילומי פוליסות, תעודות זהות, סיסמאות, מידע פיננסי... ובקיצור, מידע שלא היינו מוסרים לאף אחד ללא בדיקה מעמיקה. אבל המידע הזה מועבר בשלמותו לידיים זרות כאשר אנו מוסרים את הדיסק הקשיח.
בעבודה שעשה המרכז לחקר האבטחה של BT בשנת 2009, על יותר מ-300 דיסקים קשיחים שנרכשו במכירות פומביות וב-eBay, נמצא על 34% מהם מידע השייך לבעליהם הקודמים שמאפשר לזהותו בבירור.
במקרה זה נמצאו על גבי דיסקים פרטים רגישים מאוד הקשורים למערכת הגנ"ק  של הצבא האמריקני.
בשנה שעברה מדינת ניו ג'רסי הכינה מכירה פומבית של ציוד מחשוב מיושן. הסתבר כי בציוד הנ"ל 46 מתוך 58 דיסקים קשיחים עדיין הכילו מידע. ומתוכם 32 דיסקים הכילו מידע שאסור היה לשחרר בפומבי. ב-6 מהדיסקים היו מספרי ביטוח סוציאלי. במקרים אחדים, החוקרים הצליחו לשחזר קבצים מחוקים באמצעות תוכנה זמינה ונפוצה.

אסור להתעלם מחשיבות השימוש בשיטות נכונות להסרת מידע וסניטיזציה של דיסקים קשיחים משומשים לפני הסילוק או המכירה.
לחשוב שקבצים שנמחקו דרך מערכת ההפעלה הוסרו בצורה יעילה זו שגיאה נפוצה.
פקודת ה-"delete" מסיר את המידע על מיקום הקובץ אך המידע נשאר בדיסק ללא פגע עד אשר נשכתב את אותו אזור בדיסק בו הוא קיים.
הסרת המידע מדיסקים ישנים קשה ולעיתים בלתי אפשרי כאשר אין בידיך מערכת מחשב שמסוגלת להפעיל את הדיסק, או שהדיסק עצמו תקול (וזו בד"כ הסיבה לסילוקו).

רבים ימליצו על השמדה פיזית, דה-גאוסינג או הפעלת תוכנות מחיקה.
על שיטות אלו כתבנו בעבר, רק השילוב הנכון של שיטות איון המידע יבטיח לנו שאיש לא יחזור להשתמש בתוכן מצעי המידע שסילקנו.

בצ'יף, אנו מציעים שירותי איון מידע והשמדת מצעי מידע במחיר סמלי. צרו קשר.
לתורמים מערכות מחשב משומשות לגופי רווחה ונזקקים באמצעות מועדון ליונס נס ציונה, שירותי איון המידע ניתנים ללא תשלום.

 

 
       
   


 (The Man from U.N.C.L.E)

אנשים מעלים לפייסבוק תמונות נוסטלגיה - וזה הזכיר לנו מה חשבו מפיקי תוכניות טלוויזיה על מחשבים, כאשר היינו בני...

 
       
 

השורות של עמית

שקרן


כמו כל מי שיש לו טלוויזיה התייצבתי שלשום לשמוע ולראות את דומיניק שטראוס קאהן מספר את גרסתו לטלוויזיה הצרפתית. האיש שסומן כנשיא הבא של צרפת. האיש שבמחי אבר המין שלו הרס לעצמו כל קריירה ציבורית או פוליטית אפשרית.
על המרקע שפת הגוף שלו אמרה בושה ולחץ. הוא סיפר שלא הייתה שום אלימות ושלאישה שהתלוננה עליו היו אינטרסים כספיים. כמובן שיחסי מין כן היו, אבל שום אלימות. תוך כדי הראיון, שנוהל על ידי קלייר שאזל (במקרה גם חברה טובה של אשתו של קאהן, אן סינקלייר), הוא לא הפסיק לנופף במסמך שהוציא התובע בניו יורק כדי, כביכול, לאושש את דבריו.
שטראוס קאהן, כמו נשיאה לשעבר של מדינת ישראל, קצב, ידוע היה בחוגים הרלוונטיים בפעילותו המינית. העובדה שאשתו עמדה לצידו במהלך התביעה היא מפני שגם לה יש את החיים שלה, אם תרצו לקרוא לזה כך. קאהן צוטט על ימין ועל שמאל מהדו"ח וכשנשאל על התביעה המצפה לו בצרפת הוא טען שהוא רק ניסה לנשק את העיתונאית טריסטאן בנון, וזאת כמובן אחרי שבמשך חודשים התכחש שהיה דבר כלשהו ביניהם.
קלייר שאזל עיתונאית משופשפת. אמנם שאלה אותו את השאלות הרלוונטיות, הגיעה בסופו של דבר גם שאלה את שאלת השאלות: איך אדם במעמדו יכול להרשות לייצר שלו לחסל קריירה שנראתה מבטיחה כל כך? והוא ענה: "נפילה מוסרית", כאילו מדובר במשהו חד פעמי.
אחרי הראיון, הזדרזה המפלגה הסוציאליסטית לספר שקאהן היה כן ואמיץ ובלה בלה בלה. אבל הציבור הצרפתי לא קנה את זה. סקר שנערך מיד אחרי השידור מצא ש- 66% מהצרפתים לא מאמינים למילה מדבריו. יתר על כן, עד לאותו רגע איש לא טרח לבדוק האם הציטוטים שלו מהמסמך היו נכונים או מדויקים. אבל הבדיקה לא איחרה לבוא, ונמצא שרוב הציטוטים פשוט לא היו נכונים. והיה גם מי שהלך טיפה אחורה ומצא שמר קאהן -בצרפתית יפה- חזר כמעט מילה במילה על דברי... ביל קלינטון אחרי הסתבכותו עם מוניקה לווינסקי.
עם תום הנאום יצא ראש ממשלת צרפת פרנסואה פייון בנאום תגובה, ואמר שמדובר בחוסר אחריות משווע של איש שישב בראשות הארגון הפיננסי החשוב ביותר בעולם בימים של משבר כלכלי זה. דומיניק שטראוס קאהן הוא שקרן, בדיוק כמו משה קצב. הצרפתים לא מאמינים לו שלא הייתה אלימות באירועים בהם הוא היה מעורב. הוא הרי גם התכחש כל הזמן לכל מגע עם טריסטאן בנון, ופתאום הוא מודה שניסה לנשק אותה. אז תסלחו לי, גבר שרוצה לנשק אישה, לא יעצור שם...
 

האם הוא חי כאן ?


השבוע נתקלתי במשפט של נגיד בנק ישראל מר סטנלי פישר... “בתנאים האלו לא נוכל להמשיך להוריד מיסים". להמשיך?
מר פישר היקר, אתה בטוח שאתה חי במדינת ישראל? מי הוריד מסים במדינת ישראל? ואולי גם אתה הפכת לשופר של משרד האוצר? אף אחד לא הוריד מסים במדינת ישראל, נהפוך הוא. בעוד שהמסים הישירים לא עלו (תיכף ידרשו מאיתנו לומר תודה על כך), הרי שכל המסים העקיפים הועלו גם הועלו ונוצרו חדשים. מישהו שם למעלה חושב שהציבור טיפש. אבל מצד שני, יש לו סיבה טובה לחשוב כך.
העניין הוא שדוחות משרד האוצר עצמו מראים דברים הפוכים לחלוטין מההודעות הפומביות של המשרד. כך למשל שחלקם של הטייקונים בתעסוקה הוא פתטי והם גם אלו שמשלמים שכר עבדות. אבל מצד שני הם אלו שגורפים 40 אחוז מההון שמתגלגל.
בספרד, איטליה, אנגליה, גרמניה ואפילו ארה"ב הליברלית עוברים בימים אלו שינויי חקיקה להעלאה משמעותית בנטל המס על חברות ובעלי הכנסות גבוהות במיוחד (עשירים אם תרצו) מעניין אם בישראל זה יעבור. מישהו מאמין ?
 

עכשיו הם נזכרו


ועדת הריכוזיות קבעה שיש ריכוזיות במשק הישראלי, ואללה! והודיעה כי בעל הון לא יוכל להיות בעלים של מפעלים ובו זמנית יחזיק בשליטה בהון. דנקנר, תשובה, בינו, אריסון ועוד מחזיקים בחבל משני קצותיו ומוצצים את לשדה של המערכת הפיננסית, אבל בזאת לא אמור להיגמר הסיפור.
מה אם אלו שמחזיקים ברשת סלולארית וגם יבואנים בלעדיים של מכשירי טלפון מסוג כלשהו? (בן דוב)
מה אם אלו שמחזיקים בכלי תקשורת לקדם את עסקיהם? זה אולי לא בגדר ריכוזיות אבל זה או ניגוד אינטרסים מסחרי (בן דוב) או נוגד את האינטרסים של הציבור וזכותו למידע אמין ואמיתי (אידלסון, שוקן, דנקנר, לאודר ועוד...)
אבל אולי אני דורש ממדינת ישראל יותר מדי. בואו ונראה כיצד הם מיישמים את העניין הראשון ואחר כך נדבר, כי מסקנות ועדת טרכטנברג כבר גלשו להם במורד האסלה בשירותים של משרד האוצר. מה שהיה גם צפוי.
 

תיאטרון ושחקנים


ביום שבת הייתי בטולון, מרחק שעה נסיעה מזרחה ממרסי, שם חנכה העירייה בקול תרועה רמה קומפלקס תיאטרון חדש. באירוע נכחו עשרות כוכבי קולנוע צרפתיים מהשורה הראשונה, וכמובן שר התרבות הצרפתי. כצלם עיתונות הייתה לי הזכות להיכנס עם כל האח"מים לכל האירוע שנוהל בצורה די מרשימה. אבל כמובן צילומים קודמים לכל ובאמת לא הייתה שום בעיה מיוחדת לצלם את אותם כוכבים. בניגוד לעמיתיהם האמריקאים, אין להם שום מניירות מיוחדות. שר התרבות נתן הצגה לצלמים וכולם היו מרוצים.
התיאטרון כולל שני אולמות קטנים ואולם אחד ענק. כולנו, אח"מים ועיתונאים, זרמנו אל החדר הראשון על שם פאני ארדן. שם הציגה פאני ארדן קטע משחק עם שחקן נוסף (קומיקאי ידוע, בשם שרל ברלין)
מה אומר לכם, עקב העובדה שאינני שומע, לא הייתי בתיאטרון מגיל 17, לא כל שכן בצרפתית. אבל במשך 20 דקות הייתי מהופנט. אל דאגה, לא הבנתי מילה (קשה לקרוא שפתיים בצרפתית, ועוד יותר ממרחק ולאור זרקורים סלקטיביים). אבל פאני ארדן עשתה לי את זה. המשחק שלה כלל ה-כ-ל! אינטונציה, הבעות פנים ואפילו שפת גוף, ברמה שטרם ראיתי אצל שחקנים. והאישה הפשוטה שעלתה על הבמה הפכה לאט לאט לדמות מרשימה ויפהפייה. משפת הגוף שלה הבנתי את הנושא (אולי כי יש לי ניסיון בו): גירושין. וכך, חרש כמו בלטה, ישבתי פעור פה נוכח המשחק המדהים שלה, בנושא כל כך בנלי שגרם לרבים לפהק. אולי אם הייתי שומע, גם אני הייתי מפהק.
חזרתי הביתה ולקח לי שעתיים מיותרות כדי לשלוח את הסיפור. הייתי צריך לזהות את הכוכבים שהיו באירוע, מה שמם וכיצד קיבינימט מאייתים אותו כמו שצריך. את החיפוש הזה צריך לבצע על בסיס תמונה, כי לך תחפש בגוגל "שחקנית, צרפתייה, בלונדינית". כמובן שחלק מהם השארתי ללא שם, אמנם ראיתי אותם אבל אין לי מושג איך קוראים להם. אז למי שמעוניין ויכול לפתור לי את בעיית האנונימיים שבהם. הסיפור עם התמונות כאן.
 

תגובה לשורות של עמית

 
       
 

הומור - HUMOR


"
הרבי בפתח בית הכנסת קורא ליהודי שעובר ואומר לו : אתה חייב להצטרף לצבא השם. אני כבר בצבא השם, השיב לו.
כן? איך זה שלא ראיתי אותך אף פעם מתפלל?
אה, כי אני בשירות החשאי."


ולסוף, משהו ששלח לנו מוזס: תקיעה.
 

     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2011