Chief Magazine

 

גיליון מספר 42 שנה III - יום חמישי 16 באוקטובר 2003

 המערכת:

    עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

    קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

    מבצעים והנחות

s@marketing.co.il
    יעוץ ופרוייקטים oz@support.co.il

 

 

חג שמח !

 

 

" Man can seldom handle power.

He retreats from it or abuses it..."

                                                                                  L.R.Howard

 

Carl Friedrich Gauss

1777-1855

Gauss & Degauss


L.Kronecker כתב ב-תיאורית המספרים- חלק ראשון (Leipzig, 1901): "כמעט כל דבר שהמתמטיקה במאה שלנו קידמה בדרך של רעיונות מדעים מקוריים, קשור לשמו של גאוס".
יותר ממאה שנים לאחר מכן, שמו של Gauss עדיין מככב בחידושים טכנולוגיים רבים, ובטכנולוגיות יישומיות ממגוון רחב של תחומים.

בסביבת העבודה של ימינו, הדרישה לאבטחת המידע ולשמירה על סודיות הולכת וגוברת. השמדת המידע בטרם מוכרים או זורקים מחשבים -ישנים או מקולקלים- הפכה דרישה של סוכנויות ממשלתיות במדינות רבות. בין שיטות השמדת המידע המוכרות נמצאת שיטת ה-degaussing. בשיטה זו משתמשים כמובן רק למחיקת מידע ממדיה מגנטית, ולא אופטית או אחרת.
את ה-degaussing מבצעים על ידי העברת המדיה דרך שדה מגנטי מתחלף (alternating) חזק, במטרה להסיר את כל התבניות המגנטיות הקיימות על גבי המשטחים המגנטיים. לטענת חסידי השיטה, התהליך מחסל כל מידע ופרמוט קיימים על גבי הדיסק הקשיח או סרט הקלטת.
היות ותהליך זה גם מסיר את המידע ב-Control Track של הדיסק הקשיח, אותו דיסק יישאר במצב בלתי שמיש. חברות העוסקות במתן שירותי degaussing מודות כי כדי להשמיש את המדיה, חייב היצרן להחזיר את הדיסק לפס הייצור.
הדיסק הקשיח היוצא מהמפעל הוא תוצר שילוב עדין של רכיבים ומידע. הייצור נעשה באופן סריאלי. זהו אינטרס היצרן למכור דיסקים חדשים - ולא להחיות מתים. פירוש ה"השתלה" ייצור מחדש של דיסק קשיח עם ציוד ישן. הסיכוי שיצרן כלשהו יסכים לכך אפסי - ואם כן, העלות הכספית תעלה במונים רבים על עלות הרכישה של דיסק חדש.

מחירי המכשור לביצוע degaussing גבוהים, אולם עלות הטיפול בכל יחידת מדיה נמוכה.
מי שלא יכול להרשות לעצמו לרכוש ציוד להשמדת מידע בשיטה זו, יכול בארה"ב לשכור אותו או למסור את הדיסקים והקלטות לחברה המבצעת את התהליך. כאשר מדובר במידע רגיש במיוחד יש לקחת בחשבון גם את עלויות אבטחת המדיה בהובלתה לאתר מחיקת המידע.

עד לרגע כתיבת שורות אלה, לא הצליח אף אחד להוכיח כי לא ניתן לשחזר את המידע לאחר תהליך של degaussing.
 

 

בקרוב

מפגש נוסף של  מסדר אבירי הגיבוי

יתקיים לקראת סוף 2003 - תחילת 2004

המעוניינים להשתתף מתבקשים למסור שמותיהם לדואל :info@chief.co.il

(מקום המפגש יבחר ע"פ מספר המשתתפים)


Data Integrity
Consulting Services
 

 שלמות  אחדות  יושר  הגינות 

1. אחרי האירוע עתיר הלקחים של "כיבוי האורות" שהתרחש בחודש אוגוסט בארה"ב וקנדה, קונן David Morgenstern במגזין-eweek על הקלות בה ניתן תמיד למצוא אחראים לתקלות בשלמות המידע.

כאשר מדובר בחשמל היוצא מן הקיר קל מאוד להאשים את יצרן המוצרים האלקטרונים או את בעל הבית, אולם כשמדובר בשמירה על ה-data integrity בדיסק הקשיח, במערכת הקבצים של המשתמש או באמינות המערכת, נהוג להעביר את האחריות מיצרן החומרה לספק מערכת ההפעלה, משם ליצרן יישום התוכנה ולבסוף למשתמש עצמו.

שני דברים ברורים: תמיד "מישהו אחר" יהיה אחראי לפתרון של כל בעיה, ואילו המשתמשים נשארים עם שק הצרות (שבד"כ מכיל את מערך המידע המגובה, אם קיים, ואם בכלל מעודכן).

 

2. המילים שבכותרת הן כולן תרגום למילה Integrity (יושרה). למרות שלכאורה מצביעות על שני מונחים שונים - האחד בתחום המוסרי והשני בתחום הפיזי או המתמטי, אנו מוצאים קשר ביניהן כאשר באים לבחון במערכות מידע ארגוניות את תחומי האחריות של המשתמש, של מנהל הרשת, של יצרן היישום ושל מי שתכנן והתקין את המערך כולו.

 

3. מהיבט האבטחה של מידע ורשתות, Integrity הינה הוודאות שרק הגורמים המורשים לכך יכולים לשנות את המידע. כדי להבטיח זאת, קיימים אמצעים הכוללים בקרה של הסביבה הפיזית של השרתים ותחנות הקצה ברשת, אשר מגבילים את הגישה למידע ומחייבים נהלי זיהוי משתמש חמורים. אך גם איומים סביבתיים (כגון חום, אבק ותקלות חשמליות) וממקור אנוש (כגון שגיאות ופעולות בזדון כמו מחיקה, פריצה או וירוס) מאיימות על שלמות המידע.
כדי להגן על שלמות המידע בחלל הפיזי, נהוג שרק למנהלי הרשתות תהיה גישה אל השרתים. גם אמצעי העברת מידע כגון כבלים ומחברים נשארים מכוסים ומוגנים כדי להבטיח שלא ניתן יהיה להתחבר אליהם ללא רשות. חומרה ומדיה לאחסון נשמרת מוגנת ממקורות חשמל גלוי, אלקטרוסטאטי ומגנוט.
אמצעי ניהול להבטחת שלמות המידע כוללים תחזוקת רמות האישור לכל המשתמשים, תיעוד של פעולות ניהול הרשת, פרמטרים, פעולות תחזוקה, יצירת תוכניות להתאוששות מאסונות כגון הפסקות חשמל, כשל שרתים ותקיפה ויראלית.

4. חברות וכלכלות מודרניות זקוקות לתקשורת מהירה ובטוחה. שני נושאים קריטיים הנובעים מצרכים אלו מטופלים על ידי התיאוריה המתמטית של המידע :

העברה ללא שגיאות והגנת מידע רגיש מפני פריצה וציתות. הנושא הראשון נקרא data validity ומטופל על ידי תיאורית הקידוד.

השני, נקרא גם data integrity וכלול בתורת ההצפנה.

?

שאלות בענייני רשת ממוקדת המשכיות עסקית
שולחים בצירוף שם ומספר טלפון
לדואר אלקטרוני
oz@support.co.il

 

"Cherchez

Lance Ulanoff

 

la Famme"

 

PC Magazine הוא כתב עת שמביא את המידע על מחשבים לחדרי ההמתנה, לאתרי הנופש, ולנוסעים במחלקה העסקית של המטוס. אחרת, למה לנו לרכוש מנוי לעיתון כרומו, או להרחיק עד "סטימצקי" ? אולי בעלי המגזין הבינו את זה, או אולי זו תחבולה פרסומית נוספת, אבל מזה מספר שבועות התחלתי לקבל - כמו רובכם - את תמצית המגזין הישר לתיבת הדואר שלי (ובלי הפרסומות, הידד!)
נכון: בקיצור (למי יש סבלנות לכתבות הארוכות?).
נכון: באיחור. אבל, לו הייתי רוכשת אותו בקיוסק - האם הייתי באמת מספיקה לזלול את כל החדשות בו ביום, כמו לחמנייה טרייה ?
השבוע, מכל הכתבות המעניינות, משכה את עיניי אחת האחרונות - לא בולטת - לא מושכת במיוחד: "A Lesson for Marketers". ככל שהתקדמתי בקריאתה השתכנעתי עוד ועוד שהיא תזכה ב-rating הנמוך מבין אחיותיה. לפחות בישראל.
Lance כתב בה על כל כך הרבה אריזות תוכנה ושאר מוצרים טכנולוגיים על גביהן מופיעות דמויות נשיות צעירות ומושכות , פיתיון לקהל הגברי, שהוא הקהל הראשוני של סוג מוצרים זה.
למרות הסימנים הבולטים המעידים על תהליך שינוי במאזן המינים בתעשייה הטכנולוגית הגבוהה, רובנו לא יודעים על כך, או בוחרים להתעלם מכך, ובעקר החברות הטכנולוגיות, פרסומאים, משווקים, והמדיה. בפרסומים הטכניים רואים בדרך כלל רק גברים עובדים ומשחקים במחשבים.
ב-e-Week כתבו כי על פי סקר של אוקטובר 2003 86.1% מהמנהלים בתחום טכנולוגיות המידע הינם גברים, מול 13.9% נשים. אמנם מפתיע כי 16.4% מן המנהלים מעל גיל 40 , ו- 7.8% מתחת לגיל הזה, הן נשים. מספרים שונים בהחלט מאלה שהינו רגילים לחשב בעבר.
רוצים עוד מספרים? 30% עד 50% של העסקים בעולם שייכים לנשים. באותם העסקים 85% מהנשים המועסקות משתמשות במחשבים.
אפילו ה-Wall Street Journal (נדרשת סיסמה להתחבר) מציין כי החברות שמייצרות מכשירים אלקטרוניים מחזרות לאחרונה אחר נשים, למרות שניתוח המסרים השיווקיים משקף תת הערכה לקהל זה, בפנייה לערכים אסתטיים, רגשיים, ובעקר בחנופה לאלה המשתמשים בציוד מחוץ למקומות העבודה. יתכן שפשוט אין לאדם מושג כיצד למשוך נשים לטכנולוגיה.
הכתבה של Lance Ulanoff מסתיימת בעידוד למשווקים ומפרסמים, ומנבא כי לאלה שיתחילו לעניין נשים בצורה פעילה בצריכת מוצריהם הטכנולוגיים יש סיכוי טוב להפוך למנצחים.
אנו מוסיפים: בצורה פעילה, בוגרת ועניינית.

וכך, אחים שלי, מסתיים ניסיוני לשבוע זה לטפטף מעט מודעות לסביבה עתירת הטסטוסטרון של השלולית הקטנה שלנו.

פ.ג.

 
 

 

ניתן לעיין במידעון השבועי העדכני דרך הקישור:

http://www.chief.co.il/magazine

רשימת כל הגיליונות הקודמים נמצאת ב:

http://www.chief.co.il/magazine/2003/Archive.htm

 
 
 

 

תודה לברק גל על התמונה.

( Barak, please note we only retrieve DATA )

 
     

    נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,

   המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדוא"ל:

  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

 
 
 

   כל הזכויות שמורות 1986-2003 © צ'יף יישומים ישראל בע"מ