Follow Me on Pinterest

גיליון מספר 21 שנה XII יום חמישי, 14 ביוני 2012

 
 

► לגיליון קודם 2012 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
    
 

מידע רגיש אסור להפקיר,
מצעי מידע תקולים או מיושנים יש להשמיד באחריות


איון מידע ללקוחות פרטיים וארגוניים

 
    
 

 

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1.8 לקבלת גרסת Beta

 
    
  

שער ערך ה GB
13/06/2012
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA

0.68 ₪

500GB

0.42 ₪

1TB

0.25 ₪

2TB

0.25 ₪

3TB

מחירי SSD ל 1GB

4.96 ₪

60GB

4.30 ₪

120GB

4.99 ₪

240GB

6.16 ₪

300GB

3.77

512GB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה















































מה לבחור?


זוג צעירים ביישוב נכנס לגור בבית ישן. בידיהם תקציב מוגדר, אותו החליטו להשקיע בשיפוץ. אבל האפשרויות להשתמש בתקציב כה מגוונות, שכבר עברו מספר חודשים והם עדיין לא החליטו מה לעשות, באיזה היקף, או מתי. ריבוי האופציות משתק, וזה בדיוק מה שקורה לרבים מלקוחות צ'יף.
לפני עשור שנים אנשים היו מגבים את המידע שלהם לתקליטורים, או לדיסק קשיח שני במחשב שלהם, והמתקדמים השכילו לגבות לדיסק חיצוני (פתרון נפוץ כל כך בימינו). אבל פתרונות האחסון והגיבוי המרושת למשתמשים ביתיים היו עדיין פרימיטיביים או מסובכים. בארגונים, הבחירות היו דומות רק בקנה מידה אחר. היום, כולם רצים אל הענן המושיע. רצים קצת מהר מדי, אך חשוב לעצור רגע ולחשוב. לפני כל בחירה יש לקבוע קריטריונים ולמדוד את האפשרויות על פיהם.
באחסון ובגיבוי רואים אנשי IT ארבעה קריטריונים בסיסיים לבחינה, ואנו נוסיף חמישי. מחיר, קיבולת, מהירות ואבטחה (הכוללת אפשרויות פריצה, גניבה, אובדן, והשמדה באירוע אסון). אנו ממליצים לבחון כל פתרון גם על פי קריטריון השחזור, שהוא מכלול בפני עצמו וחלק מהיבטיו לא נבחנים דים מזוויות המחיר, המהירות, או האבטחה.

העתקת המידע לתקליטור - CD, DVD, בלו-ריי - או לקלטת מידע, נחשבת אצל רבים כנחלת העבר. אבל עובדה ששוק המצעים הללו לא דעך. גם אם הם לא בחירה ראשונית מבחינתנו, אין מניע (נהפוך הוא, דווקא מומלץ) להשתמש בהם כרובד שני של גיבוי לשם ביטחון, או כאחסון משני באתר מרוחק.
תקליטורים יכולים לעלות מספר שקלים (תלוי בסוג) אך הרכישה המתמשכת של תקליטורים או קלטות מכביד בסופו של דבר על התקציב. (לאותה מטרה אפשר גם להשתמש בדיסקים קשיחים אשר בסופו של דבר יחס העלות:תועלת גדול יותר). מחיר ה GB הזול ביותר לדיסקים הנו כ- 25 א"ג כמו גם מחיר ל GB בתקליטור DVD זול.
הקיבולת בתקליטורים אינה מוגבלת, אפשר תמיד להוסיף עוד ועוד תקליטורים, פרט למקרים בהם מסד נתונים או קבצים מיוחדים חורגים מקיבולת התקליטור. אצל רוב המשתמשים הביתיים הגיבוי כולל מספר מאות גיגה בייטים של מידע.
מהירות הצריבה משתנה מצורב לצורב. קצב העברת המידע תלוי בחיבור ואינו מהיר. גם אם הוא במקרה מהיר, יש הלא צורך בהחלפת תקליטורים ברגע שהם מתמלאים, זה מאט את העבודה וממקם אפשרות זאת בסוף מדרג המהירות.
מזווית האבטחה יש לומר לזכות התקליטורים כי ניתן להפכם למצעים "לקריאה בלבד", מה שימנע כתיבת על או הינגעות בקוד זדוני לאחר הצריבה הראשונית. אבל עדיין אפשר להעתיק או לגנוב אותם במובן הפיזי הקונבנציונאלי. הם עמידים יחסית למים ופרצות חשמל, אך מאידך הם ניזוקים משריטות ותנאי סביבה לא מתאימים.

הדיסקים הקשיחים החיצוניים פופולאריים מאוד בימינו, אך גם מגיעים לעיתים קרובות לטיפול במעבדה. המשפט הקודם אינו מבטל את איכותם - כמותית, גם כלי רכב פופולאריים מגיעים למוסך יותר מאשר כלי רכב נדירים.
המחיר, שהיה בירידה מתמדת עד לפני שנתיים, משתנה ועוד עשוי להשתנות בעתיד. כרגע, כפי שאתם רואים, העלות בטבלה בשול, סובבת סביב ה 250 ש"ח לטרה-בייט אחסון, הפתרון הכלכלי ביותר.
הדיסקים החיצוניים מאפשרים קיבולות אחסון של עד 3 ואפילו 4TB במארז חיצוני אחד.
את המידע מעבירים במארזים המודרניים דרך USB 3.0 המהיר, אך אפילו ה-USB 2.0 נותן עדיין להעביר כ-גיגה בייט לדקה, מהירות גדולה יותר מאשר כל פתרון אחר.
את הדיסקים הקשיחים אפשר לגנוב, להשמיד או לפרוץ. ההצפנה של דיסק שלם כבר לא מהווה מכשול למומחים כפי שהתכוון מי שהגה את הרעיון. הדיסקים הללו מאפשרים שגיאות משתמש שמסוגלות להוביל למחיקה בשוגג או לאובדן מידע. מערכותיהן המכאניות רגישות לתקלות, אבל מהזווית הזאת מכלול הידע הקיים בעולם לפתור את אותן הבעיות, אדיר ועשיר בהרבה בהשוואה לכונני פלאש המנסים לחדור לשוק.

ה- NAS או Network Attached Storage בנוי מדיסקים קשיחים, אך הוא לא מחובר אל מחשב כמו הדיסק החיצוני, אלא מכיל מחשב פנימי שמתחבר לרשת ישירות, באמצעות חיבור פיזי לראוטר, או אלחוטי. מדובר במערכות שנועדו לרשתות, כלומר לבעלי יותר מאשר מחשב בודד (רשתות ביתיות, או ארגוניות). קיימים יצרנים רבים של מארזי NAS אשר בתוכם מחברים דיסקים קשיחים. מחירי המארזים בלבד מגיעים למחירים של כ-200 דולר. ניתן גם להתאים דיסק קשיח חיצוני לשימוש כ-NAS במחיר נמוך יותר ובאמצעות מתאמים. עם NAS אפשר להגיע לכל קיבולת שיאפשר מערך הדיסקים בתוכו, והיום נפוצים המוצרים של 8, 16, 32 טרה בייט ואפילו יותר.
ברוב מוצרי ה-NAS זו החומרה שהופכת לצוואר הבקבוק מבחינת מהירות העברת הנתונים. לחלופין, הרשת עצמה היא זו שתגביל את המהירות (שתהיה נמוכה בהרבה מן ה-1 גיגה בייט לדקה של הדיסקים החיצוניים). כמו דיסקים קשיחים חיצוניים, התקני NAS גניבים, פריצים, ופגיעים מפני איומים פיזיים (שריפות וכו'). מנקודת המבט של השחזורים, מוצרי NAS מביאים למשוואה מספר גורמים המסרבלים ומייקרים את תהליכי השחזור - אם כי עד כה נחלנו הצלחות לא מבוטלות בשחזור NASים שהגיע למעבדה להצלת נתונים.

הענן מציע לנו אפשרויות הפוכות מאלו של האחסון הפיזי. לעיתים אבל, החסרונות דומים. בבחינה על פי הקריטריונים שנקבעו לשאר הפתרונות, הרי שמחיר התחזוקה המשולם מדי חודש, ומפסיד בהשוואה כאשר בודקים את היחס קיבולת לדולר. ניתן לרכוש שירותי אחסון בענן לכמעט כל נפח מידע שיעלה על הדעת, אך המחיר יהיה בהתאם. צוואר הבקבוק למהירות העבודה הוא חיבור האינטרנט שלנו. היות וספקי האינטרנט בד"כ מציעים מהירות גדולה יותר בהורדה מאשר בהעלאה לרשת, הגיבוי ייקח יותר זמן מן האחזור. האיום הגדול ביותר למידע הנמצא בענן היא האפשרות לפריצה או לזליגה. המידע נמצא על שרתים, על חומרה של נותני השירות, ולמרות שכל הספקים טוענים שהם מבצעים רפליקציה למידע, כבר היו מקרים בעולם של אובדן ללא שחזור.
למעשה, הסכנה בענן כפולה, מפני שגם המערכות עליהן מבוסס הענן עצמו, וגם מחשב/שרת המשתמש הופכים יעדים לפריצה.

כמו עמיתים אחרים, גם אנחנו בוחרים בדיסק הקשיח החיצוני או המרושת כיעד רצוי לאחסון וגיבוי. מספר דיסקים במערך סביל אף משפרים את סיכויי השרידות של הסיסטם ומרחיבים את קיבולת האחסון/גיבוי. חשוב לתת את הדעת על סוג המארז ומורכבות הפתרון שאנו בוחרים. זכרו: KISS, כמה שיותר פשוט, יותר עמיד.
 

הספד?


בפורום אחסון ארגוני, הספיד השבוע הנרי ניומן טכנולוגיות אחסון מבטיחות שנתקעו במיתון האחרון ולא צלחו. חלקן עוכבו, חלקן לגמרי נקברו ביגון הכלכלי. יתכן וחלקן תחזורנה עם ההתאוששות, או שעולם האחסון ימשיך הלאה לכיוונים אחרים. חשבנו לציין אחדות, בתקווה לתחייתן.

ביניהן, תקן T10 OSD. ה-T10 היא תת ועדה (של הועדה הבינלאומית לתקנים של טכנולוגיות המידע-INCITS) האחראית לכל תקני SCSI. בתקן OSD, שאושר בשנת 2004, אובייקטים מוגדרים עם ID של מחיצה  של 64 ועם ID של אובייקט גם הוא של 64 ביט. המחיצות מיוצרות או נמחקות בתוך ה-OSD, והאובייקטים מיוצרים בתוך המחיצות. מה שיפה, זה שאין נפח קבוע למחיצות או לאובייקטים, ניתן להרחיב אותן בהתאם למגבלות פיזיות של המכונה או של אילוצים לוגיים (קווטות) של המחיצות.
עד עצם היום הזה לא היה יצרן דיסקים

OSD הוא התקן ממוחשב לאחסון מבוסס אוביקטים הוא דומה להתקני אחסון בדיסקים אך פועל ברמה גבוהה יותר. במקום לספק ממשק מכוון בלוקים, הקורא וכותב בלוקים של מידע בעלי נפח נתון, הוא מארגן את המידע ב"מיכלי" מידע בעלי קיבולת גמישה הנקראים אובייקטים. כל אובייקט מכיל דטה (סדרת בייטים בלתי מפוענחים) ומטה-דטה שהיא סדרת אטריביוטים הניתנת להרחבה שמגדירה את האובייקט שלה. ממשק הניהול של ה-OSD כוללת פקודות ליצירה ולמחיקה של אובייקטים, ולהגדרת אטריביוטים לאובייקטים. או בקיצור, הוא אחראי לנהל את אחסון האובייקטים ואת המטה-דטה שלהם, ולספק גישה לשניהם.

שהפיק דיסק שתאם את תקן  T10 OSD . למעשה, יש היום שני יצרנים גדולים של דיסקים (ווסטרן דיגיטל וסיגייט) ועוד אחד קטן (טושיבה) והשוק מחולק ביניהם ללא מידה גדולה של תחרות. כך שאפשר לומר בעצב שלום לרעיון ה-OSD שהיה בו פוטנציאל לתת למערכות הקבצים להפטר מאחריות על המיקום הפיזי של הקבצים, את זה היו עושים הדיסקים עצמם. התקן היה אולי משנה גם את תפיסת ה-RAID כפי שאנו מכירים אותה היום. במוצרים המשולבים (דיסק קשיח מסתובב עם זיכרון פלאש) דיסקים OSD היו מייעלים את העבודה ומחליפים את האלגוריתמים המורכבים על פיהם מחליטה המכונה מה לשלוח לזיכרון ה-NAND ומה לפלטות.

טכנולוגיה נוספת שהתרחקה מן האופק, מתייפח ניומן, היא ה-PCIe 3.0. ה-PCIexpress הופיע בשנת 2003 בגרסת- PCIe 1.0a עם מהירות של 250MB לשנייה. לאורך השנים הביצועים השתפרו מאוד, ולקראת סוף השנה שעברה הושקה הספציפיקציה הסופית. הבאס הזה חיוני לביצועי הרשת בעבודה עם מוצרי אחסון. הוא מיעל את הדרך בה נכנס ויוצא מידע מן המערכות. ההגעה המאוחרת (מדי) של PCIe 3.0 עקבה את פיתוח Ethernet של 100Gb, של  12Gb SAS, של פייבר צ'אנל 16Gb ועוד טכנולוגיות הקשורות. בשל האיחור, גם נדחתה ההשקה של PCIe 4.0 ויש האומרים שהוא יגיע רק ב-2015!

מעבר תעשיית האחסון לדיסקים קטנים  של 2.5 אינצ'. ראינו מותגים של אחסון ארגוני שהציעו מערכות מורכבות מדיסקים קטנים (אשר שמשו עד לא מזמן רק למחשבים נישאים ודיסקים חיצוניים). אך הרוב הגדול של שוק ה-RAID וכונני ניר-ליין לא עבר להשתמש בהם. הדיסקים הקטנים חסכוניים יותר באנרגיה מאשר המקבילים של 3.5".
יתכן ויצרני ה-RAIDים לא רצו להיכנס לתכנון מחדש של שלדי המערכים בתקופת המיתון, על כל העלויות הכרוכות בכך. יתכן וזה ייקרה בשנים הבאות.

לפני כ-4 שנים רבים היו משוכנעים שהשוק בטוח יקבל את האתרנט המהיר תוך זמן קצר. ציפינו להורדת מחירים אבל זה מתחיל להתרחש רק עכשיו. האיחור בקבלת האתרנט של 10Gb יחד עם האיחור בהופעת ה-PCIe 3.0 פירושו שיחול גם איחור בהופעת האתרנט של 40Gb ושל 100Gb. היצרנים זקוקים לנפח מכירות גדול כדי להוריד את המחירים על הלוחות, וזה עדיין לא קורה.
 

 
    
 

מכירה פומבית


כמה הייתם מוכנים לשלם על מחשב מיושן?
בית המכירות הפומביות Sotheby’s בניו יורק יוציא  מחר (שישי) למכירה את- Apple I
המחשב הראשון מסוגו. פריט היסטורי משנת 1976, אז יצא המחשב לשוק במחיר של 666.66 דולר (ויש האומרים "מספר השטן"). היום, לעומת זאת, ערכו מוערך בכ-180,000 דולר.
מי שהגה את המחשב הזה היה אחד ממיסדי אפל, סטיב ווזניאק, בעוד תפקידו של סטיב גו'בס היה אז לשווק אותו.
שלא כמו מכונות עתיקות אחרות, המחשב היוצא למכירה פומבית עובד עדיין היטב ומגיע עם כל ספרי ההוראות שלו.
בהיותו הפי סי (מחשב אישי) הראשון, אפל I סימן התחלה של עידן בו המחשבים יהפכו נגישים לכל אחד.
 

 
    
 

הפרס החשוב ביותר במדעי המחשב ואשר נחשב כמקביל לפרס נובל, קרוי על שם אלן טיורינג ומחולק אחת לשנה מאז 1966 על ידי אגודת ACM.
כפי שסבתא הייתה שמה לב, ב- 13 מתוך 46 שנות חלוקת הפרס, היו חתני פרס יהודים. החל מהחתן הראשון שהיה אלאן פרליס, ועד האחרון בינתיים (2011), יהודה פרל
 





















 הומופוביה, קריפטולוגיה, מתמטיקה

תיירים עליזים במיוחד זרמו השבוע דרך נתב"ג לארץ ישראל, לכבוד חגיגות "שבוע הגאווה". אך אנו, במחשבים עסקינן. ובגומחת הרשת שלנו ההקשר, כרגיל, הוא לא רק אנושי אלא גם טכני.


סוף טראגי היה לאלאן מתיסון טיורינג, אשר שם קץ לחייו ב-1954 והוא בן 41, בעקבות תופעות הלוואי של טיפול הורמונאלי. הטיפול נכפה עליו לאחר שהורשע בהומוסקסואליות (שהייתה עבירה פלילית באנגליה של אותה עת)
לפני שלוש שנים חתמו יותר מ-30,000 בריטים על עצומה, אשר בעקבותיה פרסם ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, התנצלות פומבית על היחס שאליו זכה טיורינג ממוסדות השלטון. בראון הכיר בטיורינג כ"כקורבן המפורסם ביותר של ההומופוביה בבריטניה".

המתמטיקאי הבריטי המבריק, נמנה בין מניחי היסודות למדעי המחשב. טיורינג הגה את מכונת טיורינג, מודל מופשט לאופן פעולתו של המחשב, ואת מבחן טיורינג, מבחן הבודק האם למכונה כלשהי יש בינה מלאכותית שלא תאפשר להבחין בינה ובין אדם.
טיורינג היה גם הדמות המרכזית במאמץ הבריטי לפצח את הצופן של הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. הוא פיתח מכונה (שכונתה-"בומב") לפענוח הודעות המוצפנות, וכך תרם לניצחונן בעלות הברית.
בשבוע הבא ימלאו 100 שנה להולדת טיורינג. אולי אפילו גוגל יקדיש לו דודל. הוא מן הדמויות החביבות עלינו, אפילו רק מפני שמשחר ילדותו גאונותו ניכרה בצד התנהגות חברתית חריגה.
בשנת 1949 התמנה טיורינג לנהל את מעבדת החישובים של אוניברסיטת מנצ'סטר, ועסק בפיתוח תוכנה לאחד המחשבים הראשונים. במאמר שהתפרסם בשנת 1950 העלה את הרעיון של "מבחן טיורינג".
רק שלוש שנים לאחר מכן הורשע טיורינג בהומוסקסואליות. גזר הדין הציב בפניו בחירה בין מאסר לבין טיפול הורמונאלי, וטיורינג בחר בטיפול. אך הזרקה ההורמונים הנשיים, שנועדו לדכא את יצרו המיני, גרמו לו לתופעות הלוואי של השמנה, צמיחת שדיים ודיכאון.

במהלך המלחמה השתמשו הגרמנים מכונת ההצפנה "אניגמה", שהיה בעצם מחשב מסוג חד-משימתי, ששם הקוד שלו היה "אניגמה", ובאמצעותו הפכו מברקים לרצפים אקראיים של סימנים, שרק מכונת אניגמה שנייה יכולה לתרגם בחזרה לטקסט בשפה רגילה.
על בסיס התפיסה המתמטית של טיורינג, פיתחו האנגלים את המחשב האלקטרוני-סיפרתי הראשון, שנקרא קולוסוס, כדי להזין בו את מלל המברקים ולפענח את הצופן  בעזרת חישובים מורכבים.


אלאן טיורינג פיתח את רעיון מכונת טיורינג באופן עצמאי, ופרסם אותו ב-1936. מטרתו הייתה ליצור הגדרה מתמטית מדויקת של אלגוריתם או "תהליך מכני". עוצמתו של הרעיון טמונה בפשטות הקיצונית של המודל - בהשוואה למורכבותם של מחשבים אמיתיים. בעיקרון, מכונת טיורינג מסוגלת לבצע כל חישוב או אלגוריתם שהוא בר-ביצוע במחשב כלשהו. מבחינה זו, מכונת טיורינג שקולה לכל מחשב, ולכן משמשת עד היום כבסיס לחקר יכולותיו ומגבלותיו של המחשב תוך התעלמות מתכונותיו של מחשב מסוים זה או אחר.
טיורינג הוכיח כי בעיית העצירה ("בהינתן תוכנית מחשב וקלט, האם התוכנית תסיים את פעולתה בשלב כלשהו עבור קלט זה") אינה ניתנת להכרעה על מכונת טיורינג.
טיורינג היה חלוץ (1948) בחקר מודלים של רשתות עצביות מלאכותיות, אולם מאמרו בנושא התפרסם רק כעשרים שנה מאוחר יותר, אחרי שאחרים פיתחו את התחום בנפרד. טיורינג היה גם הראשון להשתמש בסימולציות ממוחשבות על מנת לחקור התפתחות בעלי-חיים. בתחילת שנות החמישים, עסק טיורינג במחקר חלוצי על מורפוגנזה – תהליך עיצוב צורת העובר במהלך התפתחותו. הוא סבר כי ניתן להסביר את צורתם המורכבת של יצורים חיים באמצעות תהליכים כימיים פשוטים. במאמרו על "הבסיס הכימי של מורפוגנזה" פיתח טיורינג תיאוריה אשר יכולה להסביר את היווצרותם של פסים, כתמים וספיראלות בטבע, כמו למשל, על עורם של בעלי-חיים.
 

במלחמה אחרת, במאה ה-VI לפני הספירה, ניצח צבא רודוס את צבא הכובש של אנטיגונוס שתום העין. עם ברונזה מן השלל שנתפס, בנו המנצחים פסל ענק בכניסה לנמל העיר רודוס. הפסל הגיע לגובה 34 מטר בלבד. היום, מגדל עזריאלי העגול מגיע לפי חמש וחצי ממנו, אך בקני המידה של רודוס בעת העתיקה זה נחשב לדבר עצום, פנטאסטי. הפסל נקרא הקולוסוס מרודוס ונחשב לאחד משבעת פלאי תבל מן העולם העתיק. הקולוסוס מרודוס נבנה כאות תודה להליוס, אל השמש. על פי ציורים מאוחרים יותר, הוא נראה די דומה לגרסה הגברית של פסל החירות בניו יורק.
מחשב הקולוסוס של מרכז הקודים הלאומי הבריטי בבלטצ'לי פארק (צפון מערבית ללונדון) היה גם הוא מבנה ענק ביחס לכל מחשב אישי של היום. הוא נכנס לפעילות בתחילת 1944, ועד סוף המלחמה נבנו עוד 9 מחשבים מאותה סדרה. הידע שנצבר במיזם שימש בסיס לפיתוח טכנולוגיית המחשבים בבריטניה ובארצות הברית.
ב-1993 החל פרויקט בניה מחדש של הקולוסוס ההיסטורי. מתחילת איסוף המידע ועד הסיום המוצלח של פרויקט עברו עשר שנים, ונדרשו כששת אלפים ימי עבודת אדם של מתנדבים.

הלוגיקן קורט גדל קבע כי בכל מערכת מספיק חזקה כדי לכלול את האריתמטיקה, חייבים להימצא משפטים שאינם בני-הכרעה. אך טורינג הוכיח שלא ייתכן אלגוריתם אוניברסאלי לזיהוי משפטים כאלה במערכת נתונה. "מכונת טורינג" היא מכונה תיאורטית, המסוגלת לקבוע אם בעיה מתמטית כלשהי שהוצגה לפניה היא ברת-הכרעה. זאת אומרת, לקבוע בהתאם למערכת אקסיומות שנקבעה מראש, אם ניתן להכריז על משפט שהוצג לפניה שהוא אמיתי או שקרי, או לחלופין, לקבוע שלא ניתן להכריע על כך.

טיורינג שאף לחזק את מושג האלגוריתם, להעניק לו ניסוח מתמטי פורמאלי. לכן תיאר את המכונה שלו כבנויה במתכונת פיזית. אילו המכונה התיאורטית הייתה נבנית, היא הייתה דומה למדי לרשמקול בעל סרט מגנטי באורך אינסופי (למעשה, טורינג דיבר על סרט נייר, שכן הרשמקול הומצא מאוחר יותר). לאורך הסרט היו רשומים סמלים מתוך קבוצת סמלים סופית ומוגדרת מראש, כולל סימן שפירושו קטע ריק. רצף הסמלים מייצג בעיה מסוימת. למכונה הייתה ראש קריאה/כתיבה המסוגל לנוע קדימה ואחורה לאורך הסרט ולבצע פעולות, ובמנגנון בקרה המכיל מספר מסוים של הוראות.
כאשר הראש קורא את הסרט, קטע אחרי קטע, ומבצע בו פעולות בהתאם להוראות אשר במנגנון הבקרה ולסמלים המצויים בכל קטע של הסרט. הראש מסתייע לשם כך בטבלה המכתיבה את הפעולה הבאה שעליו לבצע. אבל, כאשר קיימת התנגשות לוגית בין ההוראות של מנגנון הבקרה לבין מידע הרשום בקטע מסוים בסרט, המכונה לא תדע מה עליה לעשות, ולכן היא תיעצר.
המסקנה החשובה של טיורינג הייתה שיתכן מצב בו לא תיעצר המכונה לעולם, ובמצב זה הבעיה המתוארת בסרט אינה ברת הכרעה. "בעיית העצירה" היא הסוגיה העוסקת בבחינת המצבים בהם תיעצר או לא תיעצר המכונה.
שנים לאחר שהגה את המכונה שלו, הוא תיאר גם מכונה אוניברסאלית, מכונת טיורינג שמסוגלת לצור הדמיה של כל מכונת טיורינג נתונה.
המחשוב המודרני עובד בהתאם לאותם העקרונות של המכונות התיאורטיות הללו, המכילות פקודות, נתונים, קלט ופלט, וכללים לעיבוד אלגוריתמים. מכונת טיורינג הייתה הבסיס לפיתוח המחשב, בו טיורינג עצמו השתתף. במחשבים הראשונים הייתה תוכנה קבועה שלא ניתן היה לשנות. בהמשך הגיעו מחשבים שמסוגלים לקלוט כל תוכנה שהיא בדומה למכונת טיורינג האוניברסאלית. ההבדל ביניהם הוא שמחשבים זיכרונם מוגבל, בעוד למכונת טיורינג יש סרט באורך בלתי מוגבל.
 

 
    
 

 על יתרונות גומז פיר

 
    
 

 

קישורים


● על כמה סוגי קיבעון עלינו להתגבר כדי להיות יצירתיים? עוד כתבה של י.ג.ו.

● פרויקט של תלמיד באוניברסיטת טוקיו: רובוט מסיליקון ואורתאן, המגיב לתחושות מוגדרות כגון פחד, סיפוק וכו'. הרובוט, בצורת טוסיק!

התעללות בדיסק קשיח (אל תנסו בבית). יתכן שאסור על פי אמנות ג'נבה.
 

 
    
 

אמרתי לכם (עוד ב-1997)

תגובה לשורות של עמית במגזין צ'יף משבוע שעבר


"לאחר הטרנספר, שיכלול גם עובדים זרים (מסוגים שונים), עד כדי השארת היקף של 1% מהאוכלוסייה (בין 50 ל-60 אלף), כל החוקים הגזעניים שחוקקו, יבוטלו. כל התנועות הגזעניות (לסוגיהן) וכל הגילויים של שנאת זרים ייעלמו מאליהן. מגילת העצמאות תהפוך נספח לחוקה. הא, וכמעט שכחנו: היהודים יהפכו סוף סוף לעם נורמאלי, שאזרחיו עוסקים בכל המלאכות!
העיקרון, שמומלץ גם למדינות אירופה: השקעה בכמה פקידי ממשל והגירה "גזעניים" וכתוצאה מכך רווח של עם שלם נקי מגילויי גזענות ושנאת זרים.
אל תשאל כיצד יש להתייחס למסתננים האפריקנים, אלא שאל כיצד יש למנוע את הימצאותם.
סיסמת סיכום למען שלום העולם: כל עם במדינתו וכל גזע ביבשתו.
בברכה, דן (שהתייחס לבעיה (בכתב) כבר ב-1998 (בהקשר של אירופה)."


ביקשנו מדן לשתף אותנו ביומנו ההיסטורי, והנ"ל התרצה:


מיומנו של דן 06/06/98
"חכם מה הוא שואל: מה העבודה הזרה (ראה גם 04/07/97) הזו לכם?
עדיף שבכל מדינה יהיו שר הפנים וכמה פקידים של משרד ההגירה –"גזענים"...
שימנעו כניסת עובדים זרים למדינה – על פני מצב שבכל מדינה בה יש שיעור לא מבוטל של עובדים זרים – תצמח לה מפלגה פשיסטית בת מאות-אלפי חברים... שמנקודת מבטם טענותיהם צודקות עד כדי הצדקת נקיטת פעולות חמורות ביותר.
הבה לא נבחן את סולם הערכים של כל שכבות הציבור בארץ, הבה לא נעמיד את העם כלל במבחן."

מיומנו של דן 04/07/97
"מותר אחינו הפלסטינאים על העובדים הזרים.
לפי התוכנית המקורית, ליצירת רוב יהודי של 90-95% (ע"י טרנספר) נותר מקום לכ- 150,000 פלסטינים להישאר ולחיות עמנו (בנוסף לשאר המיעוטים).
אולם עתה, כאשר יש בישראל כרבע מיליון עובדים זרים, הדבר לא יהיה אפשרי ואף נוצר מצב בלתי-נסבל וגרוע בהרבה. ריבוי העובדים הזרים יצור מצב בו גולת פלסטין תהפוך לאחת הגרועות שבתפוצות ישראל. (פשוט כך).
על ממשלת ישראל לקבוע יעד בעל חשיבות עליונה להורדת מספר העובדים הזרים ל- 40,000. אם קבלן בניין לא יכול לבנות ללא פועלים רומניים – שלא יבנה! *
אם חקלאי לא יכול להמשיך בגידולו ללא פועלים תאילנדים – שלא יגדל!
אם גבירה עשירה לא יכולה לנקות את ביתה ללא פיליפינית – שלא תנקה!
ואם החברה הישראלית לא יכולה להתקיים בעצמה ללא עזרה – שלא תתקיים!

* - ושיקפצו לי כל קבלני עושק ופועלי אבן / אָוֶן / עוון (7/07/01 )
 

 
    
 

השורות של עמית

תראו איך אנחנו נראים


לכל מי שלא מבין איך בעולם לא מבינים אותנו, אני עומד להציב בפניכם מראה. מראש אני מזהיר כי אין טעם לכתוב לי תגובות על זה כי זה לא אני... אני רק ממחיש, רק מחזיק את המראה.

המראה מזווית ראשונה: מדינת ישראל מגרשת שחורים, על כן היא מדינה גזענית. שלטונות ההגירה צדים אותם ברחובות ומגרשים אותם, רק שחורים, במקרה כולם מדרום סודאן. אין חריגים, את כולם מגרשים. אין פליטים, אין כלום, הם מגורשים כמקשה אחת בחזרה לאחת המדינות הקשות בעולם. חלקם מגורשים אל מותם.
לגירוש קדם רצף של אירועי פרעות גזעניים ופשעי שנאה מחרידים, כולל התקפות אישיות אלימות, העלאה באש של דירות מגורים ואפילו של גן ילדים. הייתה גם הפגנה בה השתתפו רק לבנים ובין היתר יצאה הקריאה "מוות לסודאנים", אך איש לא הפסיק את זה והאש לובתה על ידי חברי כנסת ממפלגת השלטון.
כן, יש בין המהגרים הבלתי חוקיים הללו גנבים, פושעים, וכו'. אז מה? חסר גנבים, אנסים ורוצחים יהודיים, שמדינת ישראל נותנת להם אזרחות וחסינות מהסגרה לארצות בהם ביצעו פשעים?.
כן, יש בין השחורים הללו גם חולים, אז מה? בחולים יש לטפל, לא לשלוח אותם אל מותם.

מראה מזווית שנייה: מדינת ישראל, מדינה שוביניסטית.
גברים הולכים בצד אחד של הכביש ונשים במשנהו. יש אוטובוסים עם הפרדה בין נשים לגברים. יש מיעוט מטריד של נציגות המין הנשי בכנסת ישראל. משכורות הנשים נמוכות בהרבה מאלו של הגברים. קיים מיעוט של נשים בתפקידים בכירים בשירות הציבורי ובכלל. דתיים יורקים על ילדות כי החליטו שלבושן לא צנוע. נשים שנכנסות לשכונות חרדיות מסכנות את חייהן.
יש מלא "אבלים" אבל כלום לא ישכנע את המתבונן שמדובר במדינה מודרנית עם שוויון זכויות.

מראה מזווית שלישית – מדינה דתית פונדמנטליסטית
מדינה שאזרחיה נמדדים על פי דתם, מדינה שאיננה מקבלת מהגר כאזרח חדש אם איננו מצהיר על אמונה היהודית. כפי שכבר אמרנו, אין במדינה נישואין אזרחיים, או קבורה אזרחית. נחקקים בה חוקים דתיים שנוגדים את זכויות האזרח והאדם. מדינה בה הדת מכתיבה התעללות בבעלי חיים (שחיטה כשרה). מדינה בה לרב מותר לומר הכל ולעשות הכל ואיש לא יעז לעצור אותו. מדינה שאין לה חוקה אבל יש לה בית דין מבוסס על חוקי דת בני 3000 שנה ויותר.

מראה מזווית רביעית – מדינה בלי חופש דיבור וזכויות האזרח
מדינה בה השלטון מחזיק בעיתון פרטי, והעיתונאים נמנעים מלכתוב על מה שצריך. מדינה שמלעיטה את תושביה בתכניות ריאליטי כדי שחס וחלילה לא יתחילו לחשוב. מדינה שרודפת את השמאל הפציפיסטי אך מתירה לימין הלאומני להטיל טרור ואפילו לרצוח. מדינה שכל מי שאיננו חושב כמו המנהיג מכונה בוגד ומוקע עד כדי שלא ידרוש לעמוד על זכויותיו כאזרח כדי לא להיחשב ככזה.
מדינה בה 20% תושבים הם חסרי זכויות או בעלי זכויות מוגבלות, בגלל זהותם הלאומית, 15% אזרחים עם זכויות יתר בגלל זהותם הדתית ו-1% בעלי זכויות יתר בלתי מוגבלות בגלל... הונם.

מראה מזווית חמישית: מדינה קפיטליסטית חסרת רסן
מדינה בה נעלם מעמד הביניים. נשארים רק עשירים, וכל השאר נמצאים בטווח בין היאבקות על קיומם לבין עוני מרוד. הפערים בין עשירים לעניים מתרחבים בקצב של קרע במכנסיים. מדינה בה הפגנה של חצי מיליון איש לא מספיקה כדי לגרום לממשלה לנוע לכיוונם והיא ממשיכה לנוע לכיוונה. מדינה בה הפנסיה של העובדים איננה דבר מובן מאליו. מדינה שמקדשת את המעסיקים ומשתינה על העובדים. מדינה שמתעללת בנכיה, ניצולי השואה שנשארו בחיים בתחומה, ובכל מי שחלש.
מדינה שהשמידה את הרפואה, החינוך והתחבורה שלה על מזבח התקציב המאוזן. מדינה בה לספרות ולאומנות אין שום חשיבות כי הם לא עושים כסף. מדינה בה ידע כללי לא נחוץ, היסטוריה לא רלוונטית וסטודנטים לומדים רק מה שמגלגל כסף. מדינה בה אפילו בתי המשפט סוגדים לכסף.

יש עוד זוויות אבל אין לי היום כוח להמשיך. ידידי, אין צורך להשיב לי. הטקסט הזה נכתב מפיהם של חמשה אנשים שחיו בישראל 3-5 שנים כל אחד. אבל כמובן יתכן מאוד שכולם אנטישמיים, או יהודים אכולי שנאה עצמית, או סתם ...שמאלנים.


תגובה לשורות של עמית

 
    
 

על האופנות


כל איש IT בארגונים מתמודד היום עם אתגר לא פשוט. מצד אחד מצפים ממנו לשרת את המשתמשים עשרים וארבע שעות ביממה, כל יום מימות השנה, ללא תקלות או אובדן מידע. מצד שני, הוא מנסה להשתלט על ג'ונגל של מידע שצומח בפרעות, מערכות מורכבות מסוגים מגוונים, ותקציבים המדשדשים במקומם.
במצב הזה, כיצד אפשר לבנות מערכת התאוששות מאסון כדי להבטיח שכל השירותים ימשיכו לתפקד עם אובדן מידע מזערי?
ארגונים ממשיכים לבדוק את האפשרויות המוצגות להם בשוק, וכמו תמיד מי שצועק חזק יותר הוא זה שמוכר יותר.
מי שצועק "ענן, ענן" מנסה לשכנע אותנו שהגישה הנהוגה לפניו (לפני קדחת הענן) מכריחה אותנו לבחור בין מהירות לעלות. אך לא כך הדבר.
חברת IBM עושה מדי שנה סקר בין מקבלי ההחלטות ב-IT, השנה הם שאלו לגבי תוכניות להפוך את מערך התאוששות מאסון, לשירות שנרכש מספק חיצוני (DRaaS) המבסס אותו על תשתיות וירטואליות (ענן).
23% המשיבים בסקר הגלובאלי אכן מתכננים לעבור לשירות בשנה הקרובה. עוד 36% מן החברות מעוניין אך לא בעתיד הקרוב.
ספקים של שירותי ענן הפכו את המוצר שלהם לשווה ערך להתאוששות מאסון. כך שבזירה המקומית, ועל פי מה שצפינו בין לקוחות צ'יף, חברות עברו ממצב בו לא הייתה להן כל הערכות, או הערכות מינימאלית למצב בו כל ההערכות בידי הספק של שירותים וירטואליים.
לפני סגירת המגזין, ברצוננו להדגיש כי לא כל מה שמתאים לארגון אחד מתאים גם לשני, לא כל מה שבאופנה בהכרח טוב לבריאות המידע, ולא כל מה שנראה חסכוני, עולה פחות בטווח הארוך.
להזכירכם, אחד הטרנדים הקודמים לפני קדחת הענן היה החלפת אנשי המחשבים בארגון, באנשי מחשבים במיקור חוץ. היום תמצאו רבים שמבכים את ההחלטה הזאת. אחרים, מחליפים מדי שנה חברת אאוטסורסינג. ויש מעטים שסמכו על מי שליווה אותם שנים רבות, התנגד לאופנת ה"חיסכון". קשה להכליל כאשר מדובר באנשים. כל אחד הוא עולם בפני עצמו. אבל יש כלל אצבע אחד או שניים שאפשר לזכור:
- שאל יועץ מנוסה שאין לו מה להרוויח מכל החלטה שתקבל
- לא כל מה שמבריק הוא באמת זהב.
 

 
    
 

הומור - HUMOR


התפתחות הידיים המונפות במופעים
 

קיבלנו לאינבוקס:
"צדֶקֶת אחת זכתה שיתגלה לפניה ג'יני. "מה בקשתך?" שאל הג'יני.
- אני רוצה שבעלי יסתכל רק עלי, שכל הזמן יגע בי בחיבה ובעדינות, שישמור אותי בקרבתו, ובכלל, שכל תשומת ליבו תופנה אלי.
- את בטוחה?- שאל הג'יני.
- כן!- השיבה האישה.
הג'יני נאנח עמוקות
...והפך אותה לאייפון...

תודה לשוש


- אבי, חטאתי!
-כן, אני כבר יודע...

 
   
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2012