גיליון מספר 22 שנה XII יום חמישי, 21 ביוני 2012

 
 

► לגיליון קודם 2012 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       
 

דבר מעט מאוד על עצמך, מעט על אחרים, הרבה על הדברים

Paolo Montegazza

 
       
 


באופן חריג, משרדי צ'יף יהיו פתוחים היום 21/06/2012
עד השעה 16:00 בלבד.
אתכם הסליחה.
 

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1.8 לקבלת גרסת Beta

 
       
 












 

שער ערך ה GB
20/06/2012
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA

0.68 ₪

500GB

0.42 ₪

1TB

0.25 ₪

2TB

0.25 ₪

3TB

מחירי SSD ל 1GB

4.96 ₪

60GB

4.30 ₪

120GB

4.99 ₪

240GB

6.16 ₪

300GB

3.69

512GB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה


משופץ במצב... טוב?


לפני כשנה, כאשר התחלנו לראות את תוצאות השיטפונות בתאילנד שפגעו בחלק ממפעלי הדיסקים הקשיחים במזרח הרחוק, הסכמנו עם אנליסטים מובילים על כך שההשפעה לא תהיה רק כלכלית. מהלכים לוגיסטיים שנעשו על ידי היצרנים על מנת לעמוד בחוזי אספקה, גורמים כבר זמן מה לבעיות בכל העולם, גם בארץ.
היום נציין רק דוגמא, מקרה שהעסיק אותנו השבוע.

דיסקים קשיחים חדשים יוצאים ממפעל הייצור ומגיעים ללקוח הסופי. כאשר נגרמת לדיסק תקלה במסגרת תקופת האחריות, אוסף היבואן את הדיסק חזרה ומספק ללקוח דיסק חדש. אך, מה עולה בגורלו של הדיסק התקול? אם ניתן, הוא עובר כמו מוצרים אלקטרוניים אחרים, תהליך של שיפוץ המכונה Refurbishment.
לרוב, התהליך נעשה על ידי זכיינים או אפילו על ידי מחלקה אצל היצרן בכבודו ובעצמו.
בנוסף, קיימות בעולם וכמובן גם בארץ, חברות המשפצות ציוד תקול או משומש ומוכרות אותו ללקוח הסופי במחיר נמוך ובאחריות מוגבלת. אך לא זה המקרה הנדון. מה שמעסיק אותנו היום הוא המוצר המשופץ -refurbished-  על ידי יצרן כלשהו, החוזר לשוק דרך ערוצי שיווק לגיטימיים, באריזה זהה לאריזת המקור, ובמדבקה המציינת את תאריך הייצור שלו. אלא שלמעשה תאריך זה מציין לא אחרת מאשר מועד סיום עבודות השיפוץ.
בארה"ב חל איסור גורף למכור מוצרים משופצים כחדשים. לכן הם חוזרים שם לדלפק המכירה רק עם תווית המציינת את עובדת השיפוץ, או הרענון - גם אם הם טובים כחדשים (כלומר, לקוח החזיר אותם מסיבות שאינן קשורות כלל לטיב המוצר).
מוצרים אלקטרונים משופצים לא בהכרח טובים פחות מאשר מוצרים חדשים. לעיתים קרובות הם באיכות גבוהה ונחשבים למשופצים רק כי הוחזרו לחנויות לאחר קריעת האריזה. מאידך, במקרה של הדיסקים יתכן יחידות שכבר עשו כברת דרך או הוחזקו בתנאים לא טובים, והוחזרו לחנות בשל תקלה אמיתית וחמורה - שתוקנה לאחר מכן.

בעקבות מחסור הדיסקים הזמני שנגרם בעקיפין על ידי אסון הטבע במזרח הרחוק, יצרני הדיסקים הזרימו לשוק דיסקים משופצים, והורידו את תקופת לשנה אחת, במקום שלוש שנים שהיו התקן לדיסקים החדשים לפני כן.

השבוע הובא לצ'יף שרת ESX עם מערך RAID5 של דיסקים 3.5". הן מערכת השרת והן הדיסקים נרכשו בישראל באותה עת מספק אמין לכל הדעות.
בבדיקה ראשונית נמצא שהתאריך על גבי שניים מהדיסקים מצביע על כך שהם יצאו מן המפעל לפני שנה וחצי, ואילו בשניים האחרים, לפני חצי שנה. לדיסקים החדשים יותר הייתה רק חצי שנה של אחריות, בעוד לדיסקים הישנים יותר נשארה עוד שנה וחצי של אחריות. הכיצד?
בבדיקת מעבדה התגלה כי על פי חישובי הפרמטרים הרלוונטיים, הדיסקים החדשים עבדו מספר שעות מצומצם ואילו על הדיסקים הישנים עברו עשרות אלפי שעות  עבודה כך שיתרת משך הבלאי הצפויה להם נמוכה ביותר.
 

בבואכם לרכוש דיסקים קשיחים כדאי לשים לב לתאריך הייצור שלהם.
כאשר הדיסקים נדרשים עבור מערך ארגוני, נשמח לייעץ לכם ואף לבצע בדיקת מעבדה שתקבע את מצב הדיסקים הנשלפים זה עתה מאריזותיהם החתומות.
בכל מקרה של חשש, רשאים אתם לבקש מהספק להחליף דיסקים בעייתיים בטרם תסכנו את המידע היקר שלכם.


ארתור קול, כמו רובנו, שאל את עצמו השבוע בבלוג של IT business edge אם מחירי הדיסקים הקשיחים הגבוהים (שעדיין לא חזרו לרמה שלפני השיטפונות בתאילנד) הם באמת פונקציה של היצע וביקוש או שיצרנים ומשווקים מנצלים את המצב לעשיית רווחים נוספת.
עסקי יצור הדיסקים הרוויחו ברבעון הראשון של 2012 סכום שיא של 9.6 מיליארד דולר, למרות ירידה משמעותית במספר היחידות שנמכרו (כ-145,000,000) בהשוואה לתקופה מקבילה של שנה שעברה (לפני עונת המונסונים). בגדול, השוואת המחירים בין שתי התקופות מראה עלייה של כ-28%. יכולת הייצור חוזרת בהדרגה לנורמה, וכפי שזה קורה גם עם הדלק, קפיצות המחיר בעליה תמיד חדות, בעוד הירידות  זהירות מאוד.

לאור המצב בשנה האחרונה, החלו יצרנים של מוצרי אחסון וניהול האחסון לדבר על אסטרטגיות ייעול, לניצול עד תום את קיבולת האחסון. היות ונפח כרכי המידע הבלתי מובנה עומד לגדול פי 8 ויותר בשנים הקרובות, הם מציעים אופטימיזציה ושקיפות האחסון ככלים נגד ניפוח העלויות. ויחד עם זאת, גם מודעות לניצול האחסון, לשם חיסכון באנרגיה ובקירור.
לטווח הארוך, המחיר לגיגה בייט בוודאי ירד כאשר קיבולות הדיסקים שוב ישברו שיאים. מעתה ועד 2016 מצפים המומחים שהצפיפות תוכפל או תושלש, בעיקר כמענה ליישומי אחסון של אודיו ווידיאו. הצפיפות צפויה לגדול בכ-20% לשנה. הצפיפות הנפוצה בימינו של 744Gb לאינצ' רבוע, יגיע כנראה ל-1,800Gb בגבול הניצול של טכניקות ה-PMR אשר בשימוש כיום. לאחר מכן, יעברו היצרנים לשיטות מתקדמות יותר כגון צריבה מגנטית נתמכת חום. ובעוד זמן לא רב, יציעו לנו למכירה דיסק בודד בקיבולת 60TB.
למרות אי היציבות של התקופה האחרונה, מצעי אחסון מידע מגנטיים ימשיכו לעלות פחות ממצעים במצב מוצק, לפחות למשך תקופה. למי שחשובה שרידות המידע יעדיף את הטכנולוגיה האמינה על המהירה יחסית. ובינתיים, לצערנו, העלות והמורכבות של שחזור מידע ממצעים במצב מוצק גדולות במונים רבים מאותן עלויות בדיסקים הקשיחים.
 

 
       
 

 מה יגידו אזובי הקיר


Amazon Elastic Compute Cloud או EC2 הוא שירות אחסון מידע בענן המגובה באחד ממרכזי המידע המקצועיים והמוכרים ביותר. אפשר לומר שהוא שייך לליגת העל של ספקי שירות הענן, לה שייכים גם Office 365, Google Docs ועוד. לכולם יש תוכניות גיבוי, וגיבוי לתוכניות גיבוי, והם לכל הדעות חסינים מפני הפסקות שירות.
זהו, שלא.
ככל ש-EC2 מודרני ומרשים, הוא לא חסין מפני נפילות שכבר פגעו כמעט בכל שירות בענן בהיסטוריה. לכולם יש תוכניות גיבוי, וגיבוי על הגיבוי, אך הנפילה האחרונה באמזון מזכירה לכולם שלפעמים גם הניהול הקפדני ביותר לא מספיק.
ניתוח שלאחר התקלה מתאר את הבעיה שחלה בשירות של מרכזי המידע של אמזון בחוף המזרחי של ארה"ב בשבוע שעבר. הדו"ח מראה סדרה של בעיות שכתוצאה ממנה הופסקה למכונות הוירטואליות ומכונות האחסון הן אספקת החשמל הראשית, והן הגיבוי המשני. פגם בכבל הוריד את השירות הראשי, מאוורר פגום תקע את גנראטור הגיבוי, ולבסוף מפסק שלא הוגדר נכון גרם לנפילת הגיבוי המשני.

מה שחשוב הוא שעל לקוחות אמזון, ולקוחות של כל שירות אחסון וגיבוי בענן, לנקוט באמצעים כדי להגן על המשכיות השירות שלהם. אמזון ממליצה לפזר את הסיכונים ולשמור מידע באזורי אחסון שונים של החברה. בכנות, ספק אם האפשרות הועלתה או הוצעה אי פעם ללקוח כלשהו לפני כן.
בעבור לקוחות רבים, בעיקר אלו עם תקציבי אחסון נכבדים, המיקור חוץ לענן מתקבל על הדעת, גם אם מעת לעת יכולות להיות הפסקות שירות. ההפסקות יכולות להזיק, כמו למשל נפילת שירותי RIM למכשירי בלקברי באוקטובר 2011, או הפסקת החשמל מאוגוסט 2011 שהפילה את מרכזי המידע של אמזון ומייקרוסופט באירלנד.
בכל פעם שמתרחשת תקלה, ספקים של שירותי ענן מתנצלים יפה בפני הלקוחות, ומתארים את כל הדברים שיעשו על מנת שהמקרה לא ישנה. אז הם מתקנים ומוסיפים, מסדרים וכותבים מחדש נהלים. עד הפעם הבאה, כאשר הכל מתחיל מחדש. ואם ענקי הענן כך נוהגים, מה יגידו אזובי הקיר?

ואילו אנחנו, נחזור שוב פעם ובלי להתעייף על מה שאנו ממליצים תמיד: אם המידע העיקרי נמצא באחסון מקומי, יש לשמור גיבוי במרוחק. אם המידע נמצע באחסון מרוחק (ענן או לא ענן), יש לשמור גיבוי במקומי!

 

 
       
 

 

שיווק ומרקום

דוברת שפות (באנגלית, הולנדית, עברית גרמנית וצרפתית) מחפשת תפקיד מרגש ומאתגר בתחום השיווק / מרקום.
בעלת מוטיבציה גבוהה וחשיבה יצירתית, אנרגטית מאוד,
שואפת להשיג תוצאות ולעמוד ביעדים.
צרו קשר עם אריאלה אדלר - בטלפון 054-5646982 או בדואל
 

מזכירות ושירות לקוחות

בעלת ניסיון וכישרון מיוחד לעבודות מזכירות, כולל שירות לקוחות וגרפיקה,
מחפשת עבודה באזור תל אביב-ראשל"צ-נס ציונה-רחובות. התחלה ביולי.
צרו קשר עם טל בטלפון 054-4903126 או בדואל
(אנו שמחים להמליץ).
 

 
       
 

 על יתרונות גומז פיר

 
       
 

 

קישורים


● אנטי וירוס מזרח אירופי, ומאמר בסגנון המוכר לקוראים הוותיקים שלא היה מבייש את המגזין שלנו. קוראים לרונן מואס להצטרף למגזין צ'יף.

●  חפשו שורשים באתר האנציקלופדיה של חלוצי היישוב ובוניו
 

 
       
 




טקס, הרצאה וספר


מועדון ליונס נס ציונה יקיים טקס חילופי הנשיאים לשנת 2012 היום, יום חמישי ה-21 ביוני בשעה 19:30 בבית יפעת, רחוב שמיד 1, נס ציונה.

כחלק מן האירוע תושמע הרצאה בנושא:
חינוך פיננסי לצעירים
מאת ברוריה ורונה, יועצת השקעות מנוסה ומרצה במכללה למינהל וקמפוס תל אביב

דמי כניסה ₪10, לרכישת ספר בחנות הספרים יד שנייה של בית יפעת- מועדון אנוש.
כל ספר נוסף: 10 ₪.
 

 
       
 

 

דרושים


לחברת פיתוח בבעלות ישראלית, משרת רילוקיישן למינסק, בלרוסיה
תנאים מצוינים ומפתיעים. החברה מפתחת אפליקציות למובייל ולרשתות חברתיות.
ניהול התפעול השוטף של החברה ואחריות על 150 מפתחים ומתכנתים. רוסית שפת אם, חובה. עדיפות לבעלי רקע טכנולוגי ומנהלי פיתוח.


דרוש/ה תוכניתן/יתJava J2EE
ניסיון בעבודה עם שרתי אפליקציה Weblogic / Webserver / JBoss. יתרון לניסיון בפיתוח Server side. ידע ב EJB3. ידע ב Web Services יתרון. יתרון לאנגלית ברמת שפת אם.


תוכניתן/ית NATURAL ADABAS למשרה בירושלים
ניסיון של 4 שנים בפיתוח בסביבת DB2/NATURAL או NATURAL/ADABAS במחשב מרכזי. ניסיון בתכנות ותחזוקה של יישומים מורכבים. הכרות עם MACROS/ NATURAL, יתרון.  ניסיון בפיתוח במתודולוגית Object Oriented. ניסיון קודם בעבודת צוות.


למרכז/ מודיעין עלית דרוש/ה ראש צוות פיתוח MF.
ניסיון 3-4 שנים ב DB2/MF/COBOL, חובה. ניסיון של שנה ומעלה בהובלה טכנולוגית של צוות. כתיבת SQL ופרוצדורות. היכרות עם CICS, יתרון. עבודה עם JCL ותהליכי Batch.


תוכניתן/ית WEB CLIENT
ניסיון של 3 שנים בפיתוח WEB CILENT. ניסיון ב- JAVA SCRIPT , ב- DOJO או/ ו jQuery, חובה. ניסיון ב- AJAX, HTML ,JSP, CSS, יתרון. ידע ב - PHP יתרון.

ר"צ / תוכניתן PHP / RUBY דרוש/ה למרכז
ניסיון של 3 שנים ומעלה בפיתוח PHP. ניסיון בפיתוח בצד ה-CLIENT ובצד ה-  SERVER. חובה ניסיון בפיתוח .O.O . ידע XML / GUI / HTML. ניסיון ב- JavaScript, יתרון. ניסיון של שנה ומעלה בניהול.

 

הפנייה למשרות הנ"ל באמצעות דואל או בטלפון: 077-5601627

 
       
 

השורות של עמית

חמדנות


בימים אלו מתנהל קרב אימתני בין אופ"א לגולשי האינטרנט. בתום כל משחק מעלים הגולשים תקציר של המשחקים, ממש דקה עד ארבע דקות ליו טיוב ואופ"א צדה אותם ודורשת מ-יוטיוב להורידם. מה נותנת אופ"א במקום? סימולציה של משחק מחשב "יורו 2012” של תקצירי המשחקים. אתם מבינים את העניין. הם נותנים לנו כדורגל צעצוע, כדי למכור לנו משחק מחשב ואת הדבר האמיתי שבעצם כבר פג תוקפו בטל קורבנו הם מעלימים בשיטתיות, תוך שימוש בתירוץ, זכויות יוצרים.
כל נושא זכויות היוצרים הוא בדיחה ממדרגה ראשונה, מישהו יכול לומר לי מה יצרה אופ"א? הרי איש מעובדיה לא משחק כדורגל, ואפילו את שידורי הטלוויזיה מצלמים צוותי שידור של תחנות מקצועיות.
כיוצר, בא לי להקיא מנושא זכויות היוצרים. בעבר ביצעת עבודה, שילמו לך עליה ובזה נגמר הסיפור. היום ביצעת עבודה שילמו לך עליך או לא, עד 75 שנים מאוחר יותר אתה זכאי לקבל כסף עליה. אבל לא היוצרים רואים מזה כסף, רק ה"חליפות" מתעשרות עוד ועוד. שימו לב שמי שתובע את כל העולם הם אף פעם לא היוצרים, תמיד החליפות.
אני בעד שיוצרים יתוגמלו, אבל נגד הרעיון של מכירת זכויות יוצרים. לא נראה לי הגיוני שחברות ענק יתבעו אזרחים פשוטים על סכומים שאין להם ולעולם לא יהיו להם רק בגלל שהם קנו זכויות. לא נראה לי הגיוני שמי שלא יוצר יתבע זכויות יוצרים.
כמובן שבשלב זה יצוץ מי שיאמר "ומי יגן על היוצרים?".
אז ככה: חברה ישראלית מראות אימג' - זכיינית של בנק התמונות גטי אימג'ס - פונה לאזרח ששם באתרו בתום לב תמונה בגודל 90x90 פיקסלים, תמונה שזכויות היוצרים עליה שייכות לגטי אימג'ס, ותובעת ממנו 15,000 ש"ח (בלי לפגוע בזכויות, כמובן). 15,000 ש"ח עבור תמונה בגודל של אייקון! זה פשע. מראות אימג' לא מחזיקה אפילו אתר אינטרנט וכשתחפשו יתברר לכם שאתם עמוק בתוך המערכת של גטי. מראות אימג' משלמת לעורכי דין כדי להפחיד אנשים, היא בעצם זכיינית של זכיינית. לשתי החברות אין שום קשר ליצירה עצמה.
אני כיוצר מצהיר בזאת שאם אדם מהישוב ירצה לעשות שימוש בתמונה שלי זה לא יעלה לו כסף, קרדיט על התמונה יספק אותי. אבל, אם מישהו מהגדולים יעז, אני אקרע לו את התחת!
 

יח"צ ועיתונות


מזה שנים שתופעת יחסי הציבור חודרת לעיתונות עד כדי כך שעיתונאים שוכחים לציין שמדובר בכתבות פרסומיות. כלומר, טקסטים שנשלחו אליהם על ידי חברות יחסי ציבור במטרה לקדם את לקוחותיהם. הסיבה נעוצה בעצלות ובניסיון לחסוך כסף.
עצלות? למה לכתוב אם מישהו כבר כתב לך וכל מה שעליך לעשות הוא לערוך את הטקסט?
ניסיון לחסוך כסף? מי צריך עיתונאים וכתבים אם יחסי הציבור עושים לך את העבודה וכל מה שנשאר לך לעשות הוא לערוך את הטקסטים?
כעורך מדור הטכנולוגיה של מגפון אני מקבל כמויות מטורפות של הודעות לעיתונות, רובן מנוסחות רע, אבל בעיקר משעממות. ולמען האמת בתחום הטכנולוגיה אין שום דבר מרעיש לאחרונה. אבל כשמגיעה אלי הודעה בסגנון הזה: "חברת EMC חתמה על הסכם עם חברת TTPC האמריקאית בתחום ה-RCP במטרה לספק פתרונות TCP לרשתות RMCP....” אני לא יכול שלא לצחוק. כמובן שאת הטקסט שלמעלה אני המצאתי במקום כדי לא לפגוע באף אחד. אבל זה פחות או יותר הנוסח של הודעות רבות, ניכר בהם שהן נוסחו על ידי הלקוח, הועברו ליחסי הציבור, שהעבירו את זה הלאה כמו שהוא כי... גם הם לא הבינו במה העניין.
מה גורם להם לחשוב שהקוראים שלי יבינו במה מדובר? ואם יבינו, למה שזה יעניין אותם? גם יחסי ציבור צריך לעשות עם שכל.
 

תגובה לשורות של עמית

 
       
 

הומור - HUMOR


רשת המחמד של איש המחשבים
 

 
     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2012