גיליון מספר 37 שנה VIII - יום חמישי, 18 בספטמבר 2008

 

«-לגיליון קודם 2008 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

    

 

תשס"ט
תהיה שנת סבילות טובה
במערכות המידע של כל לקוחותינו

 

  

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.3

▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS2008.PPS

 

 

 
 

הודעה

בין ה-24 ל-30 בספטמבר יהיו משרדינו סגורים לרגל חופשה.
במקרה הצורך ולעבודות דחופות ניתן לצלצל לטלפון התורן: 0544-903126
או להשאיר הודעה בטלפון הקווי 08-9400070

  
 


צפים וירוקים


בעיית הקירור של מרכזי המידע הופכת לבעיה מתגברת, גם על פי האנליסטים. פה ושם מספרים שמיקרוסופט מחפשת לבנות מרכזי מידע באזורים קרים כמו רוסיה ואיסלנד.
עכשיו דמיינו לכם מרכזי מידע ענקיים, צפים בים מול הערים הגדולות בכל יבשת. דמיינו שהם משתמשים באנרגיה אלטרנטיבית, מתחדשת שחלקה מגיעה מכוח הגלים. מי הים מקררים את מערכות החומרה. אותם מרכזי מידע נמצאים על גבי אוניה/אוניות עגונות במקווה מים ממנו מתקבלת האנרגיה הטבעית של תנועת המים, אותה הופכים לחשמל ולאמצעי קירור. ולמי שייך הפטנט לכל זה? לגוגל. הם הגישו את הבקשה השבוע. עם זאת, עליהם להתגבר עדיין על מכשולים רבים עוד לפני שנראה את המרכז-מידע הצף הראשון. כוח הגלים בלבד לא מספיק עדיין למשימה כזו. גם מעבר המידע אל וממרכז המידע הצף מהווה בעיה. מרכזי המידע עצמם יצטרכו להיות ניידים על מנת לחמוק ממזג אוויר קשה (זכרו למשל, את עונת ההוריקנים בצפון אמריקה).
האם מרכזי המידע הצפים יראו כמו אותן תחנות קידוח נפט ימיות, מיוצבות עם ארבעה כלונסאות  בקרקעית הים? יתכן ובמקום "קול השלום" של אייבי נתן, עוד יבוא יום ויהיה לנו "קול המידע" מול חופי ישראל.
 

   
 

בין הסדינים


אנחנו אוהבים פתרונות יצירתיים, יעילים ושחוסכים כסף. מהדווידקה ועד החצצית הצבא שלנו ידוע כחלוץ בנשק בלתי קונבנציונאלי. ובהמשך לידיעה הקודמת, גם בחדרי מחשב יש לנו הצלחות יצירתיות מגוונות, שם נושא הטיפול בהתחממות נפתר בדרכים שונות. יש הבונים ארובות מסוג הציוד למטבחים מעל הציוד המתחמם, והאוויר החם נפלט מעל הגגות. אחרים מסדרים תקרות כפולות בין ה-Racks או מחלקים את הקומות לקומות ביניים. אבל עם תוספת ציוד בבניינים, מערכות מיזוג רבות הופכות לבלתי יעילות. מעטים מסתכלים על זרימת האוויר באזורי המכונות / השרתים, וזה הדבר האחרון שנלקח בחשבון כאשר מסדרים ציוד במרכז המידע.
יש במרכזי מידע בהם מחלקים את החלל לסדרה של גושים "חמים" בהם המדפים נמצאים אחד מול השני, ומאחורי כל שורה  נמצא גוש "קר". באופן תיאורטי,  האוויר  הקר שמוזרם אל הגושים הקרים עובר דרך המאווררים בציוד הנמצא בשני צידי הגוש, והאוויר החם שיוצא עובר לגוש השכן. אבל משחקים אלו גורמים לעיתים קרובות לצורך למקם ציוד בסידור שאינו נוח לתפעול.
מאז תחילת האלף, השטח הכולל של מרכזי המידע בעולם גדל בצורה פנומנאלית, וכאשר מתכננים מרכז מידע לעשרים שנים הבאות הכרחי להשתמש בגישה מודולארית שתאפשר תוספת ציוד בצורה נוחה. הדרישה למקום פיזי נוסף נושכת לנו בקרסוליים, וקשה מאוד לבקש מן ההנהלה (וממשקיעים) עוד סכומי עתק לבניית חלל נוסף עבור מרכזי המידע.
בכל אופן, עד אשר ניתן לעבור לבניין מודרני ומתאים יותר, חייבים למצוא פתרונות שיקלו על אגירת החום. אבותינו מתקופת אנו-באנו נהגו לקרר את החדרים עם סדינים רטובים. חברת גלילאו-קונקט האוסטרלית משתמשת בסדיני כותנה (כן, כלי מיטה!) התלויים מתקרת מרכז המידע, יוצרים מבוכי אוויר מכוונים, משפרים את האווירודינמיקה וחוסכים באנרגיית הקירור.
בתחומי מומחיותנו יש לנו עוד כמה רעיונות משוגעים בכובע. לקוחות עם ראש פתוח מוזמנים לצור עמנו קשר.
 

   
 

















היו נחמדים אל מנהל הרשת


השתדלו להיות נחמדים אל מנהל הרשת שלכם. ההמלצה במיוחד רלוונטית לאור המאורעות האחרונים בעיריית סן פרנסיסקו, סיפור שמקפיא את דמם של מנהלי מערכות מידע ששומעים אותו. הידיעה מכה גלים כבר חודשיים בעיר של  גשר הזהב. באמצע יוני השנה נעצר מנהל הרשת מן המחלקה לטלקומוניקציה ושירותי מידע של עיריית סן פרנסיסקו, בעקבות תביעה (שנים עשר סעיפי אישום שונים) על סירוב מתן גישת ניהול למנהליו, לרשת התקשורת של העירייה. אחרי 5 שנות עבודה בתפקיד, Terry Childs לא היה מוכן להעביר את סיסמאות הראוטרים, אותם הוא קנפג בצורה כזו שאם היה מישהו עושה להם reset, כל המידע על ההגדרות היה נמחק מיד.
שבוע לאחר שנעצר, ביקר ראש העירייה את העובד בכלא ושכנע אותו למסור את המידע הנדרש. המנהל האדמיניסטרטיבי של מחלקת התקשורת והמידע אמר שיהיה צורך בהשקעה של יותר מיליון דולר כדי להחזיר את הסדר למערכת. עד לסוף השבוע שעבר כבר שילמה העירייה 182,000 דולר לקבלני סיסקו ו-15,000 דולר בשעות נוספות לעובדים. העירייה שכרה יועצים שימפו מחדש, יקנפגו מחדש וינעלו את הרשת. ספק נוסף גם יבצע הערכת סיכונים.
העובד שסרח נשאר עצור, לאחר שנדרש לשלם 5 מיליון דולר ערבות לשחרור. תומכיו אומרים עליו שהוא עובד מסור שנלחץ יתר על המידה על ידי הנהלה בלתי כשירה. מאידך טוען התובע המחוזי כי עובד זה נשאר מסוכן לרשת העירייה. הוא חושף שהנ"ל לא חשף מידע על עברו הפלילי האלים בעת שהתקבל לעבודה (ריצה עונש מאסר בעקבות הרשעה על גניבה בשנת 1983) .
בסוף אוגוסט, התגלה על ידי חוקרים ראוטר ברשת התקשורת העירונית, שכאשר ניסו לעשות Log In אליו, בירך אותם עם המסר הבא: "מערכת זו הינה רכוש פרטי של Terry S. Childs". ההתקן הוגדר כ- terminal server ונראה כי הותקן כראוטר לגישה מרחוק לרשת  פייבר WAN של העירייה, המחברת מערכות מחשב וטלפוניה ברחבי העיר. עד כה איש לא הצליח לבצע Log In אליו, מפני שאין להם שם וסיסמא... ולמעשה, איש אינו יודע עדיין את המיקום הפיזי של ההתקן.
בדו"ח של פרופסור במדעי המחשב של UCLA -שהוגש לבית המשפט לפני שאותו ראוטר חבוי התגלה- נכתב: "לא ראיתי הוכחה שמר צ'יילדס הוא האקר של מחשבים, באמצעות מספר צעדים פשוטים מחלקת התקשורת והמחשוב של העירייה יכולה לחסום מפני מר צ'יילדס את הרשתות של סן פרנסיסקו".
לקראת סוף החודש יערך שימוע נוסף במקרה של העירייה נגד צ'יילדס. הנאשם מסתכן בעונש של עד 7 שנות מאסר.
 

   
 

S.O.S.

השרת נפל ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !















































יותר גדול, מהיר ועדכני


אנשי מערכות המידע בארגונים נאלצים להתמודד עם יעדי RPO ו-RTO מעודכנים וקצרים יותר. הדבר דוחף אותם לחיפוש מתמיד של כלים שיקלו על עומס העבודה ויפנה להם זמן לתכנון וליוזמות אסטרטגיות. אחד התחומים שמאוד מכביד עליהם ומעסיק אותם הוא זה של אסטרטגיית הגיבוי והשחזור. גם בארגון בו מדווחים מעט אירועי אובדן מידע, הסכנה תלויה מעל ראשם של האחראיים על שרידות המידע. העסקים היום דינאמיים ובהתאם צוותי ה-IT זקוקים לאסטרטגיה דינאמית ושניתנת בקלות להרחבה והתאמה לצרכים המשתנים.
היסטורית, אנו רואים ארגונים שנשענו על כלי גיבוי קונבנציונאליים להגנה על מערכות שונות כגון שרת Exchange, מסד נתונים זה או אחר, שרת אחסון ו-Active Directory. אבל עם הזמן, אותם הארגונים גדלים ומתפשטים, פותחים סניפים וסוכנויות, ומנהלי מערכות מידע מוצאים את עצמם אחראיים על עשרות או מאות של שרתים באתרים שונים.
עם מוצרים שניתן לשדרג לניהול כמויות גדולות יותר של מידע, אין בעיה. אך יש גם צורך באפשרות של ניהול ובקרה מרכזיים של הכלים והתהליכים הללו. מערכות קריטיות דורשות דרגת סבילות גבוהה ומהר מאוד מסתבר שעל כל שרת פעיל יש עוד שרת "כפיל".
כלי הגיבוי וההתאוששות חייבים להיות מסוגלים לסנכרן את השרתים בצורה הטובה ביותר (גם אם הטובה ביותר אינה "סנכרון" טהור, אבל נעזוב זאת לרגע). הם חייבים גם לנהל את הגיבויים של שרתים מגוונים ולספק נקודה מרכזית של ניהול ובקרה על תהליכים ולניהול עומסים. בלי קשר למספר -גדול או קטן- של שרתים הקיימים בארגון, הניהול המרכזי חיוני לביצוע פעולות הגנה על המידע לרוחב כל הסביבה הארגונית.
לפתרון גיבוי והתאוששות הניתן להרחבה, עם יכולות ניהול מרכזי, יש גם יתרונות נוספים בעבור אתרים ארגוניים מרוחקים, הן בגיבוי ושחזור מקומי והן במעבר המידע לאתר מרוחק לצורך הגנה מפני אסון או תקלה מקומית. ראינו בעבר שארגונים שזנחו את שיטת הגיבוי לקלטות ומשלוח היחידות לאתרים מרוחקים, הצליחו למזער עלויות הקשורות לחומרה, מצעי מידע וניהול בסניפים.

ניתן להפעיל מערכת שמצליחה להגן על המידע תוך יעדי RPO ו-RTO חמורים יותר  כאשר מפעילים אסטרטגיית גיבוי מבוססת דיסקים, החיוניים לאפשרות של שחזור גראנולרי עם ההגנה הטובה ביותר למידע החיוני.
השחזור הגרנולרי המתקדם מאפשר לעסקים לשחזר בזריזות קבצים, מסרי דואר אלקטרוני או מסמכים מגיבוי אחד בודד. גיבוי תדיר ומתמשך משלים את השחזור הגרנו- לרי על ידי גיבוי לוגים של טרנסאקציות ויצירת נקודות שחזור אישיות לפי הגדרה של כל משתמש, על מנת לבטל את "חלון הגיבויים" הידוע לשמצה.
כלי גיבוי ושחזור נוספים יכולים לצלם את כל קבצי הסיסטם והקונפיגורציות בקובץ התאוששות קל לשימוש, אותו מאחסנים על גבי דיסקים בשרת גיבויים.
יחד עם זאת, הגיבוי והשחזור מדיסק לדיסק לטייפ עדיין נהוג בארגונים רבים לארכיבאות ארוכת טווח. שמירת המידע ללא אפשרות ביצוע שינויים בו, הכרחי למטרות גילוי מידע דיגיטאלי ודרישות חשיפה בהתאם לדרישות Compliance.
ספקי שירות טכני רבים משתמשים היום גם בפתרונות מבוססים דיסקים לאספקת שירותי גיבוי והתאוששות ללקוחות - עסקים קטנים ובינוניים. לעסקים אלו, או לסניפים מרוחקים אליהם לא מגיע צוות מערכות המידע, שירות זה חוסך זמן וכסף וכמובן גם את הלוגיסטיקה המורכבת של הגיבוי בטייפים. עדיין נשארת הסוגיה של רוחב הפס והמהירות להעלאה ובהורדת קבצים, אותה יש לחשב היטב עת שמתכננים רכישת שירות שכזה.

חובה על מנהלי מערכות המידע להכיר בהתאוששות מאסון כפונקציה הכרחית של הגנה על המידע. רק שרת אחד שיכשל יכול להביא תוצאות הרות אסון: אבדן טרנסאקציות, אבדן ייצור, דואר אלקטרוני, מידע עסקי, זמן עבודה ומוניטין. בנוסף לשחזור המידע, גם ההתאוששות של הסיסטם חשובה. היות ולא הרבה ארגונים מחזיקים חומרה כפולה בהישג יד למקרה של כשל, חשוב ששיטת התאוששות הסיסטם  תתמוך בסוגים שונים של חומרה ו/או מכונות וירטואליות. ההתאוששות מבוססת דיסקים קשיחים מציעה זמן קצר יותר להתאוששות מאשר הכלים המסורתיים המבוססים טייפים. מימים או שעות, זמן ההתאוששות עם דיסקים יורד לדקות.
 

   
 

תפוח וכמיהה לגן עדן










































































קוראים כותבים


● התייחסו ל"לגבות ויהי מה" שפרסמנו לפני שבועיים רון פישר ומני עסיס. שניהם ציינו כי בנוסף ניתן להוסיף למחשבים ללא חיבור כרטיסי PCI פנימיים  עם 2 עד 4 יציאות לחיבור USB. רון מודה כי המהירות נמוכה במעט, אך מסכימים איתו שלצרכי גיבוי זה ברוב המקרים מספיק.
תודה לשניכם!

● התייחס ל"איפה השכל?" דור פלס. להלן.
"קראתי את הקטע "איפה השכל?" ורציתי לשתף אתכם בסיפור שלנו, שהוא זהה לחלוטין...רק הפוך:
מנהל הרשת שלנו, בחור צעיר ומוכשר, החליט שהוא מיצה את החלק ה-"Help Desk'י" של תפקידו, מצד אחד, ושהוא מעוניין לפתח את החלק המקצועי שלי – מן הצד השני.
לאחר שהגיע להחלטה זאת פנה אלי והודיע על כוונתו לסיים את עבודתו בחברה.
בשיחה שערכנו, סמנכ"ל התפעול, אנוכי ומנהל הרשת, העלה הסמנכ"ל אופציה לבדוק את מעברו של מנהל הרשת לעבודה אצל חברה המספקת לנו שירותי מומחה ל-IT, והעסקתו, דרך החברה החיצונית, למשך יום בשבוע, ובדרך זאת לאפשר לו מחד להתפתח ולצבור ניסיון מגוון יותר בצד המקצועי, ומאידך לאפשר לנו שמר את היכרותו עם מערכות הארגון שלנו (ועל הדרך גם "נגזור קופון" מהניסיון שירכוש ב-"שדות זרים")
במקביל לתהליך זה התחלנו בהשמת עובד נוסף של אותה החברה אצלנו, בתפקיד טכנאי רשת ותמיכת לקוחות (IT Help Desk), וזאת במשרה מלאה של 5 ימים בשבוע.
היות ומדובר בחברה לא גדולה במיוחד (ומהיכרות אישית שלי עם מנהליה) אנחנו יודעים שמנהל הרשת החדש/ישן שלנו מקבל שם תנאים טובים (אחרת הוא לא היה הולך לעבוד שם).
מעבר לכך הסכם העבודה בין הצדדים נערך בהתאם לגישת "הספק האסטרטגי" של החברה שלנו, מספר מילות הבהרה לגבי המונח:
החברה בה אני עובד אינה חברת ענק, ובנוסף לכך מירב פעילותה נעשית במיקור חוץ, השילוב של השניים מחייב אותנו לעבוד בשיטה קצת שונה עם הספקים וקבלני המשנה שאנו תלויים בהם, ושיטה זאת אומרת, בעצם, "חיה ותן לחיות", או במילים "עסקיות יותר" – דאג לאינטרסים שלך, אבל אל תשכח לרגע את צרכיו של הספק שלך ותן גם לו להתפרנס בכבוד. אם הוא ירגיש שאתה דופק/סוחט/מנצל אותו השירות/תוצר שתקבל יהיה בהתאם.
מעבר לכך אנחנו מקפידים מאד על טיפוח יחסים אישיים עם הספקים שלנו – וברמה האישית כבר גיליתי (באופן לגמרי לא מפתיע) שהאנשים עצמם מוכנים להשקיע ולעזור לך הרבה יותר כאשר הקשרים האישיים ביניכם טובים – אני מקווה שאתם מצליחים לזהות משהו מגישה זאת בקשר שלנו עם צ'יף.
במקרה הספציפי הזה דאגנו שחוזה העבודה יהיה הוגן ככל האפשר לשני הצדדים (כולל סעיף בונוס סמלי של כמה אלפי שקלים, אחת לחצי שנה על עמידה ביעדים ושביעות הרצון – הספק מבחינתו כבר התחייב שהכסף ילך לשני העובדים שיהיו אצלנו), ואנחנו עושים את כל המאמצים לגרום לעובד החדש שלנו (IT HD) להרגיש כמה שיותר חלק מהחברה.
אני יודע שקרוב לוודאי שהמקרה שלנו הוא היוצא מן הכלל המעיד על הכלל, אבל אני מאמין שראוי לציין שיש גם "חיות" כאלו...

● כתב לנו עופר צינורי:
"היום נערך סמינר הדרכה בירי של אלופי העולם מנבחרת חברת הנשק "CZ" מצ'כיה בראשות אדם טיק. אדם טיק זכה במספר אליפויות עולם והוא מופיע בהרבה סרטים ב-youtube זו ההזדמנות הראשונה שהייתה לי בחיים לפגוש אלוף עולם בכלל ובירי מעשי בפרט. מאחר והירי באקדח אינו מקצוע אולימפי, אך ספורט מוכר, הוא אלוף עולם אמיתי בקטגוריה שלו. יחד איתו היו עוד שניים שגם הם אלופי עולם. 
ראו סרט של אדם טיק: ירי בפלטות מתכת בפחות משניה, וגם תחרות עולמית באקוודור מלפני 3 שנים.
יש לציין כי למרות גילו הצעיר (24) הבחור מדבר בגובה העיניים, ומסביר למרות הקשיים באנגלית. זו הייתה פשוט הנאה לשמוע ולקבל ממנו שיעור.  גם שותפו לשיעור, מרטין קמינצ'ק (Martin Kamenicek) אלוף עולם בקטרוגיה אחרת, הסביר והנחה בגובה העיניים, מה שהופך אותם לאלופים אמיתיים.
הגעתם של האלופים הללו לישראל התאפשרה לאחר שהנציגות של חברת CZ עברה למטווחי מאיר רוט. ביום חמישי ה-11.9 נערך מפגש הכרות עם האנשים הללו במטווחי מאיר רוט. ביום שישי נערכה תחרות ירי מעשי פתוחה במטווח דני היי בקיסריה, ובשבת ה-13.9 התקיים האירוע המרכזי, עם תחרויות ירי ובנוסף גם ניתן היה להתנסות בירי במגוון כלי הנשק של CZ, כולל ירי לילדים ברובי 0.22 ( טוטו ) ורובי אויר.
האירוע והתחרויות היו מושקעים עם לב ונשמה. כאחד שנכח אין ספור פעמים באירועים של חברות מסחריות עשירות מאד (חברות ביטוח ובתי השקעות) בהם נשפך כסף כמים ונעשה כל מאמץ להרשים ולנקר עיניים ברם ההנאה לא הייתה שלמה, כאן אפילו מזג האוויר האיר פנים ולא הכה בעוצמה מלאה. האווירה הייתה טובה מאד ואני מניח שכולם נהנו .
ונחזור להיום (יום א'). הכוונה הייתה לקיים שתי "כיתות אמן" עם האלופים, אך לא ברור לי למה, לכיתה הגיעו רק 3 יורים: שניים אנשי ירי מעשי אמיתיים והחתום מטה שהוא wanabe אמיתי בתחום - אם כי יש לו תעודות של יורה מעשי מוסמך, מפקח מטווח, מדריך קליעה משטרתי ועוד כהנה וכהנה.
בקיצור, it was my lucky day. זכיתי לאימון אישי של 4 שעות מאלופי עולם במחיר מצחיק וגם התחמושת הייתה מאד בזול. למדתי, נהניתי, ראיתי שאפשר להגיע לפסגה הגבוהה ביותר ולהישאר בן אדם (שזה שיעור ששווה הרבה יותר משיעור ירי, לתשומת לב כל הקוראים).
לסיכום, ברצוני להודות למשפחת מטווחי מאיר רוט על הנשמה שנתנו בסוף השבוע הזה. אני בטוח שהם השקיעו כאן הרבה כסף שלא בטוח שיחזור, אבל כמה נשמה שהם שמו אי אפשר למדוד בכסף. לאלופי העולם של נבחרת CZ שבאו לארץ הנידחת שלנו, על כל תלאותיה לתת לנו קצת הנאה. וכמובן תודה לכל אלה שלא הגיעו היום לכיתת האמן ונתנו לי פעם בחיים לגעת בתהילה... נכון רק ל-4 שעות, אבל גם זה משהו."
 

   
 

 

זן


מתוך מסורת הבונים החופשיים מגיע הסיפור הבא:
סתת מקצועי שאל את רַב-האָמָּן הגדול שפיקד על בניית בית המקדש של שלמה המלך:
"האם רב אומן יעזוב אי פעם את האֻמָּנוּת?"
השיב רב האומן: "אבני גזית שרובעו מעולם לא חוזרים למחצבה, וקורות גדועות מעולם לא חוזרות ליער"

לכל אחד מאיתנו שחשב על עצמו שהגיע לרמה גבוהה בתחום שלו, כנראה שזה המבחן: האם היית מוכן לעזוב לטובת עיסוק אחר?
 

   
 

הראיה של נחשי הגומה: לתמונה












לראות ללא עיניים


בספרו החדש "Advances in Information Optics and Photonics" מציע פרופסור ליאוניד ירוסלבסקי מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, שיש לאדם יכולת "לראות" צבעים וצורות דרך העור. הפרופסור בנה מודל בלתי-אופטי שיתכן יוביל לטכנולוגיית הדמיה חדשה שתתגבר על מגבלותיהם של מכשירי הדמיה הנוכחיים, המבוססים על עדשות. המודל אולי גם יסביר את האבולוציה ארוכת השנים של יכולת נתונה במחלוקת זו, בה ניתן להבחין בצמחים ובעלי חיים אחדים.
הפרופסור מזכיר כי יש אנשים שהצהירו שהם "מסוגלים לראות דרך העור", ולמרות שהביולוגיים בדרך כלל מבטלים אפשרות זו, יתכן וקיים הסבר מדעי סביר ל"ראייה עם העור". פענוח התעלומה תוכל אולי להוביל לטיפולים חדשים לעיוורים, כדי לעזור להם החזיר את יכולת הראיה ואפילו לקרוא.
הראיה ה"עורית" אינה נדירה בטבע. בצמחים קיימת התמצאות לכיוון האור, ואצל בעלי חיים אחדים כגון צפעוני גומה (Crotalinae spp) שמשתמשים במנגנון ראיה אינפרה אדום, וזוחלים אחרים בעלי חיישנים בעור, יכולים "לראות" מבלי להשתמש בעיניים. יתכן והראיה דרך העור באדם הינה תכונה טבעית אטאוויסטית (המופיעה מחדש לאחר היעדרות ממספר דורות), הקשורה לתאי עור הרגישים לאור, שמחוברים למערכת העצבית בגוף ולמוח.
פרופסור ירוסלבסקי, כמדען וכמהנדס, מעוניין בפיתוח מכשירי הדמיה חדישים, בהם יחליפו מחשבים את האופטיקה. כרגע הוא מפתח תיאוריות של סימולציית הדמיה באמצעות תוכנה, תיאוריות שיתכן יובילו למכשירים עתידיים  עם יישומיים מעשיים. לטענתו, למכשירים אלו יהיו  יתרונות על ההדמיה המבוססת אופטיקה. האפליקציות יכלו לכלול חיישנים מיוחדים לקרינה בים ובשדות תעופה -על מנת לגלות איומי טרור, מכשירים חדישים לראיית לילה, או מנגנונים קלים במיוחד לנווט מעבורות חלל לכוכבים מרוחקים, שמעבר לגלקסיה שלנו.
עדשות הדמיה מסורתיות רק מסוגלות לפעול בטווח מוגבל של קרינה אלקטרומגנטית.  הן עדיין יקרות מאוד, מוגבלות על ידי משקלן ושדה ראיה. מכשירי הדמיה בלתי-אופטיים, ללא עדשות, יכלו להיות מותאמים לכל סוג של קרינה ולכל אורך גל. בעיקרון הם יוכלו לעבוד בשדה "ביוני" של 360 מעלות בשדה הראיה, ויכולת ההדמיה שלהן תקבע יותר על ידי כוח המחשוב מאשר על ידי חוקי השבירה של קרני האור.
עוד לפני שאפשר יהי לפתח יישומים אמיתיים, הפרופסור מקווה לשכנע ביולוגיים להאמין ולחפור עמוק יותר אל תוך מנגנוני הראיה הבלתי-אופטית. הוא מאמין שהמידע שהם יתרמו יוכל לדחוף את חקר ההדמיה לרמה הבאה.
 

   
 

 

פרידה

(רק ממי שלא הגיב בשבוע שעבר)


היו לנו שנים נפלאות ומצחיקות ביחד, אבל בקרוב, יתכן וההתראות השבועיות שאתם מקבלים עם פרסום כל גיליון חדש של מגזין זה, תפסקנה עבורכם.
החוק למיגור דואר הזבל יפגע גם בתקשורת ספונטאנית זו ולא נוכל עוד למנות בין נמעניו את מי שלא אישר את מינויו. (הסבר קריא וברור לכל הנושא, מאת עו"ד אביב אילון, זמין באתר netlaw)
אם בכל זאת מצאתם עניין בחומר ההטרוגני שניסינו להביא מדי שבוע עד לתיבת הדואר העמוסה שלכם, הקישו כאן על הקישור: "להתווסף לרשימת התפוצה"
 

   
 

Read My Lips
























ניקוי וירוס מהדיסק הקשיח













השורות של עמית

עיצוב המוצר


אני עירוני. גננות גינות ושאר עבודות כפיים שקשורות בטבע באמת נשגבות מבינתי, אבל כאן היכן שאני מתארח, יש לי גינה. וכשיש גינה צריך לעבוד בה (סיבה טובה לא לקנות בית אלא דירה). גינה דורשת כל מיני מכשירים וכלים. כאן במחסן יש לי קוצץ עשבים חשמלי ושואב ומרסק עלים ועוד. המכשירים הללו עוצבו ותוכננו כדי לעצבן אותי!
מכל אחד מהם יוצא חוט חשמל קטנטן באורך 20 ס"מ (זכר דווקא – תקע) עכשיו צריך כבל מאריך, היות ומדובר בגינה הרי שכבל מאריך צריך להיות ארוך וכבל באורך כזה הולך עם גלגלת ובקצה שלה שקעים (נקבות) אבל בגלל שהחוט שיוצא מהמכשיר כל כך קצרצר הרי שצריך עוד כבל מקשר בדרך עכשיו יש לי 3 נקודות רגישות ומלא חוטים בין הרגלים והחרא הזה מתנתק כל הזמן. ובגלל שהוא מתנתק כל הזמן הרי שלפעמים אני שוכח לכבות ומחבר ישר לחשמל והופ נשאבה לי קופסת סיגריות על תכולתה פנימה, עברה דרך המגרסה והצטרפה לשעון. המכשיר שמכסח עשבים השאיר לי צלקת על המצח למספר שבועות. כמה קשה ליצר מכשיר עם כבל של מטר או מטר וחצי, למה Hoover יכולים ובלק אנד דקר לא?
 

ושוב בדרך לאיטליה


ושוב אני בדרך לאיטליה. הפעם ל-Viterbo, כשעה וחצי ברכבת צפונית לרומא. עיר קטנה יפה, עתיקה ושמורה היטב. את הדרך לכאן עשיתי ברוב טיפשותי ברכבת. שעתיים וחצי מרסיי-ניס ועוד שלוש שעות ניס-לג'נובה. שלוש שעות המתנה בג'נובה, כשגשם זלעפות מונע ממני לגשת למרכז העיר. ואחר כך 6 שעות ברכבת מג'נובה לרומא בנסיעת לילה עם משפחה נפוליטאנית המונה שלושה ילדים, אימא, אבא וכמובן סבתא אימתית אחת. לרומא הגעתי על ארבע ומשם עם אשתי לויטרבו. המלון שאנחנו יושבים בו הוא ארמון מדהים (רואים זאת רק מבפנים). גודלו של החדר עצום, מה שאומר שלא צריך לישון באמבטיה. חדר האמבטיה גדול מספיק לישון על הרצפה. ולמי שלא מכיר את העלילה אז אני נוחר כמו משור חשמלי מקולקל ולאשתי, כדור שינה ואטמי אוזניים לא מספיקים, השאר הוא די מובן מאליו.
העיר מדהימה ביופייה, סמטאות קטנטנות והמון אלמנטים עתיקים יפהפיים, אבל מה, תחבורה גיהינום. איכשהו תושבי ויטרבו לא מסוגלים לנוע ברגל בעירם הקטנטנה, והרחובות המזעריים הללו נראים כמו אוטוסטראדה. קצת קשה לנווט בעיר בהתחלה והיות ואני שונא מפות הרי שלפעמים אני מבזבז עבודת רגליים יקרה. בתי העיר מימי הביניים אבל תושביה מטפחים אותם גם מבפנים וגם מבחוץ. האוכל יוצא מהכלל אבל סבא חורף מתעקש לנסות להרוס את העסק. (יש תמונות בקישור הזה). סביבת העיר גם היא מרשימה ומספר רב של עיירות מקסימות שוכנות במרחק נסיעה קצרה באוטובוס.
 

לסלוח כן. אבל לשכוח?


אריה דרעי, הורשע בשוחד, בילה זמן לא מועט בכלא... וחוזר לזירה הפוליטית 7 שנים לאחר שחרורו. בתמיכה גורפת של ש"ס הוא מתכוון לרוץ לראשות עירית ירושלים. בית המשפט אמנם גזר עליו הקפאה של 7 שנים, אבל לא ברור לי מדוע לא לכל החיים. אדם שכמוהו קיבל שוחד והפר אמונים בהיותו איש ציבור, סיבה מספקת לא לאפשר לו לחזור להיות איש ציבור יותר לעולם. לא בישראל. איכשהו, אם אתה חרדי העבירות שלך נמחקות לא על ידי הקב"ה אלא על ידי מדינת ישראל. ובירושלים מי שמכיר את הנפשות הפועלות כמו פולק, ניסים ושאר לבושי השחורים יודע שלכל אחד ואחד מהם יש קופת שרצים על הגב. אבל...דרעי? לתת לגנב אם תעודות להתמודד על תפקיד ציבורי בעיר אותה חילוניה מפקירים, זה מזמין צרות.
גם אני מאמין, כעקרון, בחפותו של האדם עד שהוכחה אשמתו. אבל, כשנשיא, אנס מסתובב עם רכב צמוד מטעם המדינה למרות שכבר הודה באשמתו, תסלחו לי אם אביע אי אמון במערכת המשפט וגם במשטרה. יותר מדי אשמים יצאו לחופשי, יותר מדי נאשמים זוכים למריחה ארוכת שנים מצד המערכת. אז כן, כעקרון האדם חף מפשע עד שהוכחה אשמתו. השאלה היא אם מישהו יטרח להוכיח את אשמתו.
 

אמריקה


ככל שהזמן עובר הקפיטליזם האמריקאי הטהור נראה לי יותר ויותר עלוב ומזעזע. משבר הסאב פריים, כיסח את המשק האמריקאי והוא נובע מחמדנות של -איך לא- הבנקים. אבל מי שנפגע הוא תמיד הקטן, תמיד זה שכך או כך אין לו. הלאמת שני בנקי המשכנתאות הענקיים על ידי ממשלת ארה”ב הייתה הכרחית, נפילתם של השניים הייתה מחריבה את הכלכלה האמריקאית ומשאירה צלקת לאורך זמן רב. אבל היא גם הייתה הודאה בטעות. הקפיטליזם הטהור וכוחות השוק הם סלוגן שמתאים למדינה בה לכל תושב יש באר נפט בחצר, לא למדינה שבין חוף אחד לשני נמצא הרוב העני, הנבער, המוזנח וזה שבסופו של דבר משלם על הכול. זה שקורא על השגשוג בעיתון המקומי העלוב שלו, ומסתכל החוצה ורואה את האמת. וזה שכשיש שפל הופך להיות חסר בית, ואם חס וחלילה חלה בסרטן... עדיף לו למות. קפיטליזם טהור זו מחלה, שמאפשרת למיעוט עשיר לעשוק את הרוב העני. בלי שום אלמנט סוציאליסטי יבוא יום וארה"ב תתחלק לעשירים מחד וחסרי בית מאידך.
 

גם הכלכלה


כל חיי האמנתי בקפיטליזם עד שראיתי לאן הוא הולך. איך הפערים בין שכבות האוכלוסייה בכל העולם גדלים עד כדי עושר מסנוור עיניים אל מול חרפת רעב, אנשים שחיים ברחובות, ילדים שאין להם מה לאכול. ופתאום צרפת לא נראית רע כל כך, המדינה הסוציאליסטית האמתית האחרונה בעולם, שבאמת אכפת לה מתושביה, ועשירייה לא מנפנפים בעושרם. גם ביל גייטס ועשירי אמריקה ראויים לציון מכיוון שהסכומים שמר גייטס תורם באופן אישי למטרות הומאניות הם הרבה יותר ממה שמדינות שלמות תורמות, ורק בגלל זה אני מוכן להמשיך ולהעשיר אותו. אבל כשבנק השקעות נופל קשה לי להזיל דמעה, ונפילת ה"Lehman Brothers" לא ממש מדירה שינה מעיניי. הבורסות בכל העולם קורסות אבל מי שניזוק לראשונה הוא אלו שיש להם כסף להפסיד. כסף אותו יכלו לתרום למטרות טובות יותר מאשר להרוויח עוד מיליון. לא, מצטער, לא כואב לי הלב על אלו שכסף וכוח הם משנתם. למען האמת אני די שמח שגם הכלכלה העולמית יודעת שקפיטליזם טהור טומן בחובו סכנות, אני רק מקווה שאותם אלו שהפסידו מיליונים סתם כך יחשבו פעמיים מאוחר יותר ואולי אולי יתרמו את כספם למטרות חיוביות ואנושיות.
 

ותודה


אני רוצה להודות לקוראיי שנענו וגם בטרם ידעו הכול על הפרויקט שלי, ניסו לעזור. אז כאן המקום לתאר, מסמכים מפורטים יופיעו בקרוב אבל בעקרון מדובר בהפקה של דיסק ללימוד קריאת שפתיים, שפת גוף, הבעות פנים והבדלים תרבותיים ולשוניים. הרעיון פשוט: אדם חרש לא ישתלב בסביבה שומעת אם לא ידע להתמודד עם תקשורת נכונה. שפת סימנים מיועדת לתקשורת בין חרשים אבל רק עם שימוש נכון בחוש הראיה ויכולת אבחון יוכל אדם חרש או לקוי שמיעה כמוני להשתלב בחברה השומעת. כדי להבין יותר אתם מוזמנים להוריד סרטון קטנטן שהכנתי כדי להסביר:
 http://www.cvide.com/deaf.zip
וכדי שתבינו את המספרים: בארה"ב אדם אחד מכל 10 הוא חרש או לקוי שמיעה. באירופה ובישראל, אחד מכל 6. אני יכול לעזור, יש לי את הכלים, יש לי את הידע שרכשתי בעמל רב ויש לי את היכולת להפיק את המיטב. עכשיו זה רק עניין של כסף. אם לא אצליח לגייס אותו בדרכים מסורתיות אנסה דרכים לא מסורתיות. הפרויקט הזה הוא בנשמתי, זו תהיה תרומתי לעולם ועד כמה שזה נשמע מגונה, זה גם ירוויח כסף.
ושוב תודה לאלו שניסו ולאלו שרוצים לעזור ולכל אלו שעוד יציעו את עזרתם. לכבוד הוא לי לכתוב מדי שבוע לציבור אכפתי ואקטיבי כמוכם.

אגב סרטים: היות ואני נמצא בתנאי שדה הרי שסרטים חדשים יצטרכו לחכות
 

תגובה לשורות של עמית

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון, נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

 
 

http://www.bos.co.il

 

P מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2008