גיליון מספר 5 שנה  VII - יום חמישי, 1 בפברואר 2007

 

«-לגיליון קודם 2007 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם מאז 1986

    

"במקום להנמיך את האופק
הגביהו את המבט"


(מתוך אתר שידוכים)

   
 

BOS - Backup prOxy Server Received "User Choice" Award at Free Download Manager

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.1.9
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.

▪ ל- Beta-Testers : פרטים על גרסת BOS 2007 כאן.

   
 

תוצאה של רעידת אדמה





















































































Shift Happens


נפוליון נכנס פעם לאוהל שלו אחרי ניצחון באחד הקרבות ומרוב איפוריה כתב: "נכנסתי לאוהל והאדמה רעדה תחת רגלי".
בארצנו המיניאטורית ניכר כי התמכרנו לרעידות האדמה המטפוריות: כאשר רמטכ"ל מתפטר, כששר או נשיא נאשמים בדברים לא יפים, כאשר החדשות קושרות עולם תחתון לעשירון עליון... מה תהיה רעידת השבוע? הפשילו שרוול והכינו את הוריד.
עם קצת פחד יזמנו לכתוב על נושא זה. הוכח כי אחדים -אחדות- מבינינו ניחנו בכוחות נבואיים (ראה: "זהירות עם הקטצ'ופ"... והופ! הכתם נוחת על החולצה... או "הדיסק הזה מקרטע"... ובאותו ערב הוא מחליט להתפגר). רק חסר שהרעידה הגדולה תתרחש בדיוק השבוע!. אחרי הכול, כאשר הודיעו ב-2002 ב-ynet שרעש אדמה יתרחש בישראל  ב-50 השנים הקרובות, איש לא הבטיח שזה יהיה "בעוד 50 שנה". זה יכול להיות עוד היום, או היום + (365x50).
 

באופן רגיל ומתמשך, קרום כדור הארץ מתכופף לאט, מילימטרים מעטים בשנה, עד שבמקום מסוים הוא אינו עומד עוד בעומס שנוצר וחלה שבירה פתאומית. השבירה יוצרת רעידת אדמה, וברעידות חזקות השבירה ניכרת בפני השטח - באזורים בנויים נשברים גם הבניינים. הנקודה שבה מתחיל להיווצר הקרע בקרום כדור הארץ נקראת "מוקד". מאותה נקודה מתפשטים גלים - כמו כאשר אבן פוגעת במים. ברעידות אדמה חזקות גלים אלו מזעזעים ואף מסוגלים להרוס

למרות שרעידות אדמה גורמות בערך לרבע מכלל הנפגעים מאסונות טבע, אסונות טבע שונים -כולל רעידות אדמה- אחראים רק ל-2% ממקרי אובדן מידע ממחשבים בעולם. אכן, 90% מהם מתרחשים עקב התערבות הגורם האנושי, וה-8% הנותרים נחלקים בין תקלות חומרה ותוכנה שונות.

מבנים שלא תוכננו לעמוד בזעזועים.
במפת העולם ניתן להבחין באזורים מועדפים לשבירת קרום כדור הארץ. מדובר באזורים די קבועים וידועים, בגבולות שבין לוחות קרקע המצפים את כדור הארץ. באזורנו, אותו גבול מתאים לקו השבר הסורי-אפריקאי. לאורך קו שבירה זה המכונה "בקע ים המלח" מתרחשות הרבה רעידות אדמה חלשות, אותן בני אדם לא מרגישים, אך מכשירים סיסמוגרפים רגישים קולטים ורושמים אותם. בהפרשים של עשרות עד מאות שנים מתרחשות גם רעידות חזקות שחלקן הרסניות.
ההיסטוריה של אזורינו עשירה ברעידות אדמה. בוויקיפדיה תמצאו רשימת רעידות אדמה משמעותיות שנודע עליהן בארץ ישראל, כאשר הראשונה ברשימה זו התרחשה בשנת 749 לפנה"ס בממלכת יהודה ומתועדת בתנ"ך (עמוס א,א), והאחרונה מהן הורגשה לפני פחות מחצי שנה,  ב-9 בספטמבר 2006, בעיקר בבקעת הירדן והשומרון.
לא מעט ארכיאולוגים מתפרנסים ממחקר רעידות אדמה העבר, אחריותן לשרידים שנמצאו בעיתים מודרניים, והשפעתן על מהלך ההיסטוריה. כתב שמוליק מרקו, מאוניברסיטת תל אביב: "אחת הדרכים להעריך את הצפוי בעתיד היא ללמוד היטב את העבר. ככל הידוע לנו כדור הארץ לא משנה את התנהגותו בפרקי זמן קצרים ולכן מה שהיה הוא שיהיה. טקסטים וציורים מתקופות היסטוריות מלמדים שבמזרח התיכון התרחשו עשרות רעידות אדמה חזקות שהורגשו על ידי בני האדם וחלקן אף גרם אבדות רבות בנפש ונזקים כבדים לרכוש. המידע שמושג באמצעות מחקר היסטורי וארכיאולוגי מאפשר "מבט" על רעידות האדמה באזור דרך חלון זמן רחב יחסית למבט המתקבל באמצעות סיסמוגרפים מודרניים שקיימים רק כמאה שנה".

כאמור, כאשר האדמה רועדת, גלים סיסמיים נוצרים ומתפשטים הרחק ממוקד הרעש. הגלים המהירים ביותר (מכונים גלי P) מתקדמים במהירות של 3 עד 5 מייל לשנייה. כאשר הגל עובר תחנת מדידה סיסמית, זמן הגעתו נמדד בזמן אמת ומשודר למרכז ניטור תנועות קרקע אזורי (מרכז אחד או יותר). מערכות המחשוב בתחנות ובמרכזים משתמשות ברשימת זמני הגעת הגלים על מנת לקבוע את מוקד הרעש. איתור המוקד כבר זמין תוך דקה או פחות מתחילת הרעש. אך עוצמת הרעש לא נודע עד מאוחר יותר. את העוצמה קובעים על פי עוצמת הגלים שנמדדו בתחנות השונות, ולשם כך מתבססים על גלי ה-S, בעלי אַמְפְּלִיטוּדָה גדולה יותר מזו של גלי ה-P, ונושאי מרבית אנרגיית הגל הסיסמי. גלי S מתקדמים במהירות של 2 עד 3 מייל לשנייה, כך שרק מספר דקות לאחר האירוע ניתן למדוד את עוצמתו. התוצאות של מדידת עוצמה בתחנות שונות מתקנת את התוצאה המוערכת הראשונית.
רעידות אדמה בעוצמת 3.5 או יותר בדרך כלל מורגשות על ידי האוכלוסייה.
בכדי לחוות עוצמות רעש שונות הקישו כאן  (סימולציה במסך)

"אין כיום דרך לנבא במדויק את המועד, המיקום והעוצמה של הרעידה הבאה, אבל כל הנתונים הללו ניתנים להערכה במונחים של הסתברות". "חשוב לזכור: רעידות אדמה לא פוגעות בבני אדם באופן ישיר. הבניינים שקורסים הם אלה שפוגעים בנו! בקרב אנשי המקצוע אמירה זו נחשבת לקלישאה שחוקה, אבל רעידות אדמה רבות המחישו את החשיבות של בניה נכונה ומהנדסי בניין יודעים איך להקנות למבנים עמידות בפני זעזועים". (ש.מ.)


בנייה חדשה

בישראל קיים תקן לבניה לצמצום הסיכון מפני רעשי אדמה. התקן לוקח בחשבון את סוג המבנה ואת המרחק מאזורי סיכון למוקדי רעש (בקע ים המלח ואזור הכרמל).
הבעיה היא כי מפת אזורי הסיכון מבוססת על ההנחה שהבנייה תעשה על סלע, וכתוצאה מכך התקן לא מתחשב בתופעות שונות הקשורות לסוגים שונים של הקרקע ושכבות הסלעים.  ( http://www.gsi.gov.il )


מבנים ישנים

משרד הפנים הישראלי אישר בשנת 2005 את תוכנית המתאר הארצית מספר 38, העוסקת בחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, לאחר שלושים שנים של מאמצי תקינה וחקיקה בנושא רעידות האדמה. התוכנית היא תוצאה של 30 שנות תקינה וחקיקה בתחום. המודעות הציבורית לנושא התפתחה בשנים האחרונות, בין השאר, בעקבות רעשי אדמה מקומיים, ובעקבות שני דוחות מבקר המדינה שנכתבו לאחר התרחשותם של אסונות טבע במדינות אחרות באזור, ולאחר האסון באולמות וורסאי.

בטיחות אישית
חשוב לכולנו, ברמה האישית והארגונית, לפעול לצמצום או העלמת סיכונים (במהלך רעידות אדמה ואחריהן) הקשורים לתוכן מבנים שאינו מעוגן לתשתיות, כגון ריהוט ואביזרים. במקומות העבודה מומלץ להבטיח שכל העובדים (וגם החדשים!) מכירים את נהלי החירום ואת מיקום יציאות החרום, אזעקות אש ומטפים. לשם כך, לא מזיק לקיים פגישות רענון תקופתיות. הו כן! כולנו יהודים ו"כבר יודעים". אז אפשר גם להתחכם ולקיים דיונים בדרכי הפעולה בעת מצבי חרום גם במהלך אספות למטרות שונות, מבלי להכריז על כך מראש... האמינו: זו התחכמות לגיטימית, היא מסוגלת להציל חיים.
חפצים גבוהים וכבדים יכולים לפול במהלך רעש, ולכן חשוב למקם אותם במקום נמוך יותר או להבריג אותם לקיר (ארונות ספרים ותיקיות, מסופים, מדפסות וכו'.)
את הציוד הנמצא על גבי ריהוט נמוך, ניתן לקבע במקומו באמצעות טלאי וֶלְקְרוֹ (סְקוֹץ') או מנעולים נגד פריצות. במיוחד את ציוד המחשוב, אשר זקוק גם למקור כוח חלופי, במידה ותופסק אספקת החשמל במהלך רעש אדמה.
מחיצות זכוכית יכולות להישבר במהלך רעידת אדמה. ההמלצה הבאה אולי לא תמצא חן בעיניי ידידינו הרבים בעלי המשרדים השקופים והמעוצבים היטב, אך שימו לב כי הנכם נמצאים בכלוב מסוכן, היו ערניים לעבור מיד לאזורים מוגנים, או תתפשרו בין צו האופנה ונהלי הבטיחות.
במעבדות ומפעלים דורשים תשומת לב מיוחדת כל הפריטים שיכולים הפוך למסוכנים במהלך רעידת אדמה: ציוד כבד, כימיקאלים, בלוני גז וציוד בדיקה. באזורי סיכון נהוג למתוח סרטי בלימה בחזית המדפים בהם מוחזקים בקבוקי זכוכית, ומכשור אנליטי וממוחשב נמצא קשור ברצועות לקירות או לרצפה.
פתרון "קל" יותר הוא להעמיד את הציוד על גבי שטיחונים הנדבקים לשולחן והם בעלי שטח פנים מְקומָּט או מְקֻפָּל, על מנת למנוע החלקה.
במהלך רעידת אדמה קיימות תופעות שונות מבניין לבניין ומקומה לקומה.
קומות נמוכות ירעדו מהר יותר, כמו גם מבנים נמוכים. כאשר נקודת הציון שלנו מתחילה לנוע, סביר לחוש פאניקה רגעית וחולפת. אם הזעזוע רציני, יתכן קושי בהליכה. מומלץ להישאר במקום, לא לרוץ החוצה (שם המצב יכול להיות גרוע אף יותר, אם קווי חשמל יקרסו, או רעפים וציפוי מבנים ינשרו.
עדיף לשבת או לעמוד עם הגב אל קיר פנימי, או במסדרון, או להיכנס תחת שולחן חזק, וכמובן להתרחק מכל משטחי זכוכית, חלונות ומראות. יש להימנע מלעצור חפצים נופלים, אלא אם הם מסכנים את חיינו.
מי שנמצא בחוץ, עדיף שיישאר שם, ויתרחק ממבנים וקווי מתח. מי שנמצא קרוב לחוף או ליד הים, רצוי להתרחק מקו המים לכיוון קרקע גבוה יותר, למקרה של גל ים סיסמי (טסונאמי).
כאשר נדמה שהרעש חלף, חשוב להיות מוכן לרעשים נוספים שיכולים להתרחש באותה עוצמה כמו הרעש המקורי. לא מיותר להזהיר מפני זליגות גז (אם החשמל כבה, לא להשתמש בנרות או גפרורים!). גם לא מומלץ לנסוע במעליות עד אשר אלא יבדקו על ידי הצוות המוסמך. סדקים בפיר וניתוקי כבלים יכולים לסכן את חייכם.
אחד מגורמי הנזק הגדולים ביותר לאחר רעידות אדמה הן... השמועות! אל תתחילו ואל תעבירו אותן!.
קישורים מועילים:

http://geophysics.tau.ac.il/personal/shmulik/Eqs-Heb.htm

http://www.eqred.gov.il/eqred/prepare/prepare.htm
http://theisraelicompany.allbiz.co.il/i-history.asp
Shift happens - http://www.caltech-era.org/seismolinks.htm
http://www.igs.org.il/heb/index.asp


וכעת תשובות לשאלות אשר בלבכם:

למרות שרעידות אדמה גורמות בערך לרבע מכלל הנפגעים מאסונות טבע, אסונות טבע שונים -כולל רעידות אדמה- אחראים רק ל-2% ממקרי אובדן מידע ממחשבים בעולם. אכן, 90% מהם מתרחשים עקב התערבות הגורם האנושי, וה-8% הנוטרים נחלקים בין תקלות חומרה ותוכנה שונות.
● מחשבים רגישים לזעזועים פיזיים כגון אלה הנגרמים במהלך רעידות אדמה.
● מחשבים נישאים עם מנגנוני בלימת זעזועים פחות רגישים לזעזועים, אך שבירים וחשופים לתופעות שונות המתרחשות במהלך רעידות אדמה חזקות: אובדן מידע בגין הפסקת חשמל, הצפה ואש.
● בעבר נודעו דיסקים קשיחים ברגישותם הרבה לזעזועים. היום, בחלק מן הדיסקים קיים מנגנון המחנה את ראשי הדיסק מחוץ לטווח הפלטות, ומנגנונים פנימיים לזיהוי ותגובה לזעזועים ותנועה חדה. הדיסקים המודרניים פחות רגישים לזעזועים, אך עדיין יסבלו נזק אם הזעזוע מתקיים בעת פעולת כתיבה או קריאה.
● לזיכרון במצב מוצק -בו אין חלקים נעים- סיכוי מופחת לאבד מידע בעת זעזוע בזמן קריאה או כתיבה. אך ההתקנים שבירים - נפילה מגובה או דריסה על ידי חפץ כבד יכולים לשבור את המכשיר ולהפך את המידע לבלתי נגיש.
● מצעים אופטיים שאינם מאוחסנים היטב רגישים לשריטות, שבירה ומגע בחומרים כימיים הרסניים, חשיפה לחום גבוה או לאור חזק.

1. מניעה: גיבוי לאתר מרוחק (אחד או יותר) על פי עקרונות הגיבוי האופטימאלי.
2. טיפול: נזק שנגרם למידע ללא גיבוי מלא, עדכני או זמין, יטופל במעבדה לשחזור מידע. בנוכחות שיקולים כלכליים מנגד - ישוכתב המידע באופן ידני או ישלים בעליו עם האובדן.
3. פְּרוֹגְנוֹזָה:  הקיום של תוכנית להתאוששות מאסון מעודכנת ומיושמת באופן מתמשך מצמצם באופן ניכר כל נזק אפשרי למידע.
נזק שנגרם למידע ללא גיבוי מלא, עדכני או זמין, סיכויי התאוששות יבחנו לגופו.


להערכות לפני רעידת האדמה הקרובה, כתבו לנו ל-  info@chief.co.il
 

   
 




מה משותף?


מה משותף לדעתכם, בין מפעל לייצור גביעי גלידה, אפיפיות ומוצרי מאפה,
לבין ספקית שירותים בתחומי הגבייה והמים לרשויות המקומיות,
לבין ארגון עתיר ידע בתחום התעשייה הצבאית,
ולבין שתי חברות מקבוצה הנסחרת ב-NASDAQ?

● המאפיין המשותף הבסיסי הוא, שללא קשר להיקף העסקים, מדובר בארגונים הנשענים על מידע כאחד ממשאבי המפתח לפעילותן.


● שנית: תכנון, ניהול ותחזוקת מערכות המידע של ארבעתן הופקד בידי אנשים חושבים (הן מתוך הארגון, הן של ספקי שירות מסוג חברות מיקור חוץ).
הרשו לנו כאן אתנחתא להסברים. "אנשים חושבים" הם לא תמיד המאושרים באדם. אנשים חושבים כואבים את קשיי המערכת, דואגים ולא שקטים מול בזבוזים בארגון, מול השבריריות של מערכות הגנה, מוטרדים מן העלות הגבוה של מקרי הכשל. אך בעיקר, אנשים חושבים שואפים לדעת יותר, לעשות טוב יותר, ולשם כך מנתחים את המידע הזמין, את המצב הקיים, משווים למצב רצוי, ולא מסתפקים בדרכים הקונבנציונאליות כאשר ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר בדרכים חריגות.

להיות אדם חושב זה לפעמים קללה,
להעסיק אדם חושב, זה לרוב ברכה.

● מכנה משותף עיקרי בין ארבעת הארגונים: זמינות ושרידות המידע האגור במערכותיהם חיוניים, ולא סופקו בעבר במידה הרצויה על ידי (או "בלבד על ידי") מערכות גיבוי ואחסון מסחריות, ידועות, נפוצות, מסורתיות, בעלות שם, בינלאומיות, מתוקשרות, ששמם מתנוסס בהתמדה על גבי מבחר אינסופי של עטים וכוסות וכובעים וכרזות ודפי כרומו ואתרי רשת והזמנות רכש, וחשבוניות מס, וטפסים שמולאו בעבור המעבדה להצלת נתונים...

● לארבעת הארגונים צרכים שונים מבחינת תדירות הגיבוי, יעדי הגיבוי, יעדי השחזור וההתאוששות, מורכבות התשתיות מעמידה אתגרים שונים בכל אחד מארגונים אלו.

●  לארגונים אלו מערכות גיבוי קיימות, גדולות, מורכבות, ויקרות העושות את תפקידן נאמנה.

למרות כל אלה, מצאו לנכון ארגונים אלו, לרכוש ולהטמיע מערכות BOS בחודשים האחרונים.

ארגונים אלו הכירו את מוצרי BOS בדרכים שונות, המערכות הותקנו ברשתותיהם שהארכיטקטורות שלהן שונות זו מזו באופן קוטבי. נפחי המידע וסוגיו שונים והתקציב המיועד להתאוששות מאסון שונה לחלוטין.
 

למה?


מכיוון ומערכת BOS הנה היחידה שנותנת מענה לנישות מידע חשובות וקריטיות לארגון אשר לא ניתן לתת להן מענה באמצעות מערכות הגיבוי וההתאוששות הרגלות.
 

   
 


"Heraclitus"
Hendrick ter Brugghen, 1628
זה רק נראה עצלנות..





 

זה נשמע לנו כמו בדיה היתולית, אך השולח עמד על כך שמדובר במקרה אמיתי שהתרחש לא מזמן במפעל ישראלי:

"בעליו של מפעל גדול בעיר חדרה החליט אתמול לרדת לאולמות הייצור ולראות את הפועלים בעבודתם. הוא עבר כמה מחלקות ואולמות ייצור כשלפתע ראה בחור צעיר עומד נשען על אחד העמודים בחוסר מעש.
הוא התעצבן, ניגש לבחור ושאל אותו: "תגיד, כמה אתה מרוויח בחודש?"
"בערך שלושת אלפים שקלים" ענה הבחור.
בעל המפעל הוציא מכיסו חבילת  שטרות, ולפני כל העובדים, ספר לבחור שלושת אלפים שקל ואמר לו: "הנה המשכורת שלך, קח אותה ואל תחזור אלינו אף פעם!"
הבחור לקח את הכסף והלך.
לאחר מכן פנה בעל המפעל אל מנהל העבודה ושאל אותו: "איך קיבלנו בחור כזה עצלן לעבודה אצלנו?".
"האמת..." ענה מנהל העבודה, "הוא בכלל לא עובד אצלנו, הוא השליח של הפיצה..."

אז גם אם אמיתי, וגם אם לא, העיקר שחייכתם, ושתיזהרו.

   
 

S.O.S.

הקובץ נעלם ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !










איזה חוק?


אם ינסו לשכנע אתכם ששפיכת ה"בוץ" מהקפה השחור לכיור, או מסירת מספר הנייד של איש חשוב אסורים על פי חוק, או מיני אגדות ארגוניות נוספות, תזכרו:
החוק התקף ביותר במחוזות האחסון הינו חוק מור. וכמו שקורה גם עם חוקים אחרים, כל הזמן יש מישהו שמחפש למתוח את גבולותיו.
חוקי הפיזיקה איימו בעבר להקפיא גבולות אלו, כאשר הטרנזיסטורים מוזערו לגודל של אטומים בודדים בלבד. אבל שוב היום אינטל מבטיחה לצאת השנה לשוק עם טכנולוגיית שבבים בגודל 45 ננומטרים, שיאפשרו להמשיך ולאפשר את שכפול הטרנזיסטורים על גבי מעבד. גם IBM מתכננת לצאת עם פתרון משלה לקראת 2008.
חוק מור קובע שמספר הטרנזיסטורים על גבי שבבים יוכפל פעם בשנתיים. ככל שהטרנזיסטורים נהיו קטנים יותר, ושכבת הסיליקון המבודד ביניהם נהיה דק יותר, גברה זליגת החשמל וכולם האמינו כי קביעת החוק עומדת מול תפוגתה. אותה זליגה גרמה לבזבוז כוח חשמלי ועלייה בלתי רצויה של הטמפרטורה
השימוש בחומרים שונים לבניית השכבות המבודדות והשערים הלוגיים יעזור להתגבר על בעיית זליגת החשמל. אינטל משתמשת היום לשם כך בטכנולוגיה חדשה שלדבריה תצמצם את הזליגה, ובכך תאפשר הכפלת מספר הטרנזיסטורים בשבבים ללא שינוי בגודל השבב (צפוף יותר) IBM לא התאפקה מלהסיט את אור הזרקורים מהמתחרה, והכריזה מעט אחרי אינטל, כי בעבודתה המשותפת עם AMD ושותפיה הנוספים סוני וטושיבה, "הגיע לדרך לבנות חלק חיוני של הטרנזיסטור בחומר חדש שיוביל למעגלים קטנים, מהירים ויעילים יותר מבחינת כוח ממה שהאמינו כולם עד כה". ועוד: "את הטכנולוגיה ניתן להטמיע בקווי יצור שבבים קיימים ללא שינויים גדולים לכלים ולתהליכים, כך שהשינוי יהיה ישים מבחינה כלכלית.
 

   
 




































מלחמת פורמטים


חברת Adobe הכריזה על כוונתה להשיק את הפורמט PDF כתקן בינלאומי, על מנת להלחם במיקרוסופט, שעות ספורות לפני שמיקרוסופט הוסיפה את הפורמט המתחרה XPS ((ראשי תיבות של XML Paper Specification) לחבילה של מערכת ההפעלה ויסטה, עם אופיס 2007.
XPS - שם חיבה "Metro" - תואר בעבר כתקן "הורג PDF", ונוצר כדי לסיים את עשור השליטה של ה-PDF כתקן מעשי למסמכים להדפסה.
Adobe מתכננת למסור את המפרט המלא של 1.7 PDF (שפירושו, הוא כמובן: Portable Document Format) ל-AIIM, איגוד ניהול התוכן הארגוני, בכדי שהארגון הבינלאומי לתקנים (ISO) יפרסם אותה.
החברה כבר פרסמה את המפרט בשנת 1993, ומספר נגזרות מן הפורמט כבר הפכו לתקני ISO. ה-PDF לארכיון (PDF/A) וה-PDF/X  (או PDF ל-exchange), הם כבר תקני ISO. הPDF להנדסה (PDF/E) והPDF לגישה אוניברסאלית (PDF/UA) עומדים כהצעה לתקן. ואילו ה-PDF לארגוני בריאות (PDF/H) מעמדו הנוכחי הוא של מדריך מוצע על ידי ה-AIIM לניהול תקין.
התהליך של הגשת הפורמט ה-PDF המלא צפוי לקחת עד כ-3 שנים, אך ההכרזה על כך מיועדת לחזק את ידם של משתמשי PDF ארגוניים גדולים וממשלתיים, לגבי התוכניות לטווח ארוך  של Adobe, ולמנוע  עריקויות לכיוון ה-XPS.
בסה"כ, ההכרזה הינה צעד הגיוני בהתפתחות ה-PDF מפורמט de facto, לתקן de jure.

עולם ה_PDF התפתח ב-15 השנים האחרונות, ופורמטים מיקרוסופטיים שונים מסכנים אותו:  Open XML התקבל כתקן ISO בשנה שעברה, ויעבוד במסגרת האופיס 2007. הוא מיועד ללוחמה בקהילת הקוד הפתוח המשתמשת בפורמט Open Document. פורמט זה נמצא בשימוש הערכה המשרדית OpenOffice, אחד המכשולים העיקריים למיקרוסופט בשכנוע המשתמשים לשדרג ל-Office 2007.
גם אם לא הוכרזה רשמית, ממשלות ותאגידים שונים נמצאים במלחמה נגד התקנים "de facto" (כמו כל הפורמטים של מיקרוסופט אופיס) היות ואף אחד מהם לא אוהב להיות תלוי ביצרן או בפורמט אחד בלבד. גם אם מייקרוסופט מתארת את ה-XML כ"קוד פתוח", הרישוי אינו מתאים לתמונה של "פתוח" שיש לרובנו. במקום לאפשר למשתמש זכויות דמויות קוד פתוח לשימוש בפורמט, הרישיון מבטיח לא לתבוע את אלה שישתמשו בפורמט. הוא גם משאיר את הפורמט פתוח להכנסת קוד קנייני. קצת שונה, לא?
הכרזת ה- Vista גם מדגישה את המאמצים של מייקרוסופט לדחוף לנו את  הפורמט הקנייני שלה HD Photo כתחליף לפורמט הנפוץ jpg.
בשנה שעברה הפסידה חברת Forgent Networks ל-31 יצרני חומרה ותוכנה מובילים (כולל מיקרוסופט) בתביעת בעלות על אלגוריתם מסוים מתוך פורמט ה-jpg.

אבל Adobeלא מנהלת מלחמה כוללת נגד מיקרוסופט. דווקא באפליקציית הדגל שלה Photoshop, היא הוסיפה את הפורמט HD Photo של גייטס וחבורתו.
 

ובנושא אחר,

חברת אבטחת המידע Sophos הודיעה כי תוכנת בקרת היישומים שלה מתרחבת כדי לתת לעסקים שליטה ולחסום משחקי מחשב של ווינדווס. המטרה: להלחם בתוצאות השליליות על היצרנות הארגונית של גישת העובדים למשחקים הותיקים.
משאל שנערך על ידי סופוס בין 450 מנהלי סיסטם שיקף את הדאגות לאבטחה וליעילות הקשורות לשימוש במשחקי מחשב: 90.4% המשיבים חפצו ליכולת לחסום משחקים, כאשר 62% ציין כי הדבר חיוני. אפילו מספר מפתחי משחקים הכירו בתוצאות יצירותיהם על היצרנות במקום העבודה.
יוצר הסוליטר למיקרוסופט, Wes Cherry היה רוצה פני אחד על כל שעה מבוזבזת בעולם במשחק שלו, ובטוח שעם הרווחים היה יכול להעסיק את ביל גייטס בתור שוליה במגרש הגולף.
המשחקים החסומים הם:Solitaire; Hearts; Spider Solitaire; FreeCell  MineSweeper ו-  3D Pinball
ובתוך ה- MSN Gaming Zone חסומים:
Internet Backgammon; Internet Checkers; Internet Hearts; Internet Reversi ו-Internet Spades
בנוסף, ניתן לחסום משחקים של 15 יצרני משחקים נוספים, כולל  Eidos Interactive, SEGA ו- Electronic Arts.

ושכנתי הייתה אומרת: "תנו להם לשחק! לפחות בזמן המשחק הם לא יעשו נזק".
 

   
 

גילוי מסמכים בבית משפט

 
הגילוי המשפטי הינו הקלף המוביל בכל מערכת משפט מבוססת עובדות, וזו הסיבה שבארצות הברית, בה המדיניות החברתית לעיתים קרובות נקבעת על ידי תביעות אזרחיות, הגילוי המשפטי מקבל חשיבות כה רבה בתחום זכויות האזרח, איכות הסביבה, הונאות, ועוד.
לעיתים קרובות הדרך היחידה להגיע לרמה הנדרשת של הוכחה בתחומים אלו היא להגיש ראיות המוכיחות תבניות התנהגות ברורות שיעידו על "מי ידעה מה ומתי".
לפני שנתיים (ינואר 2005) הופיעו נציגי מיקרוסופט בפני הועדה הפדראלית האחראית לעדכון נהלי הגילוי, והמורכבת משופטים, פרקליטים ואקדמאים מכובדים. הועדה עסקה ב-5 השנים לפני כן במאמץ לתקן את נהלי הגילוי ולהתאימם לעידן האלקטרוני.
אנשי מיקרוסופט הסבירו בהופעתם כי הטכנולוגיה המתקדמת מסוגלת להפוך את תהליך הגילוי לאף מסורבל ויקר יותר מאשר בימי מסמכי הנייר. מוזר שדווקא מיקרוסופט תשמיץ את הטכנולוגיה שהיא הייתה בה חלוצה? לא כל כך- מפני שהיא לא הופיעה בפני הועדה כחלוצת החידושים, אלא כגוף שנתבע לעיתים קרובות!
טכנולוגיות המידע צריכות להפוך את הגילוי לכלי יעיל יותר בעבור תחנות הצדק. כל אחד ששמר עבודה של חיים שלמים על גבי CD בודד יודע שהאחסון והמעבר של מידע דיגיטאלי הרבה יותר זול מן האלטרנטיבות מבוססות הנייר. זאת ועוד, שיחות שפעם היו מתקיימות בפרטיות המשרד, נכתבות היום ונשמרות בדואר האלקטרוני. כתוצאה מכך יותר ויותר מידע -חלקו בעל ערך ראיתי פוטנציאלי- נשמר על גבי מצעים שקל יותר לחפש בהם.

ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להשתפר, לספק את הבקשות גילוי מידע יכול עדיין להיות עסק יקר: קיימים סוגים מסוימים של מצעים שקשה למצוא בהם את מבוקשנו, פורמטים מיושנים יכולים להיות קשים לשחזור, החיפוש במצעים תקולים דורש תיקון או עקיפת הבעיה באמצעים של מעבדה לשחזור מידע, והשחזור של מידע שנמחק אך עדיין קיים על גבי דיסק קשיח גם הוא לא בהישג יד לכל אחד.
בנוסף, הכמות הגוברת של מסמכים שנשמרים היום יכולה גם היא להעלות את מחיר החיפוש והגילוי.
לפני שמגישים מסמכים לצד שני במשפט, יש לקבוע אם מסמכים אלו חסויים או לא על ידי יחסי עו"ד-לקוח או מוגנים בדרך אחרת מפני גילוי.
הטכנולוגיה כבר בדרכה להפוך את החיפושים בהררים הגדלים של מידע יותר קלים וזולים, אך בינתיים, יותר מסמכים פירושו יותר כסף מושקע בבדיקת מסמכים.
הועדה עליה דיברנו החלה את עבודתה של עדכון הנהלים תוך הבאה בחשבון של הרהורים אלו, והיא דנה בנושאים במשך 5 שנים, בדקה 180 דעות כתובות של הציבור, ושמעה 72 עדים. המלצות הועדה אושרו ללא עוררין על ידי בית המשפט הגבוה, הוגשו לקונגרס, ונכנסו לתוקף ב-1 בדצמבר 2006. (לקובץ הנהלים)
למרות שכללי הגילוי עברו הִגִּיהַּ לעיתים קרובות - 5 פעמים מאז 1980- (תדירות גבוהה בהחלט בהשוואה לנהלים אחרים בתחום האזרחי) הן יהוו אחד השינויים החשובים ביותר לנוהלי הגילוי ב-20 שנה האחרונות.
(מתוך "Recycling Electrons, Undermining Justice", מאת דויד טננבאום שפורסם ב-
The Yale Law Journal Pocket Part, 2006)
ראו גם"The Federal Rules of Civil Procedure: The Impact of Digital Discovery
מבית הספר למשפטים אשר ב- Harvard

הטכנולוגיה לגילוי מסמכים אלקטרוניים קיימת וזמינה לכל, גם אם מדובר ממערכות הפעלה שונות, ובמערכות מחשב מגוונות. פיתוחי צ'יף מאפשרים לשחזר מסמכים שנמחקו או שובשו בשוגג או בזדון. האימפלמנטציות השונות של פתרונות אלו מסוגלים להגן על המידע הן בים של מיליוני מסמכים, והן במרחק רשת שלמה, ולהגיש אותם לדורש המוסמך בין רגע, במהירות אותה רשת.

רוצים לדעת עוד? צרו קשר.

   
 

פיראטים ספרדיים


בספרד המלחמה נגד "פיראטיות סרטים" הולכת ונהית קשה ומלוכלכת יותר. הסיבה לכך הוא השימוש הגובר בקופסאות קטנות, דמויות מודם, עם חיבור USB ושלט רחוק. מוכרים אותן בבתי כל-בו וחנויות אלקטרוניקה, וקיבולתם היא בד"כ של 400GB.
מדובר בדיסקים קשיחים המתחברים למחשבים אישיים ולמכשירי טלוויזיה ומאפשרים לצפות בקלות בסרטים שהורדו קודם לכן. מכירותיהם עולות בקצב מהיר, והיו כבר להיט בעונת החגים של דצמבר.
המחירים נעים בין 493$ ל-194$ (בעבור המותג הספרדי). ככל שמרבות המכירות הדיסקים מגיעים גם עם יותר קיבולת ומאפיינים.
בזמן שהשימוש בדיסקים הקשיחים מקרב את עולם הגיקים הספרדים למיינסטרים, רמת הפיראטיות במדינה מרקיעה שחקים. על פי יועצי השיווק Gfk, כ-43% מכל המשתמשים הספרדים עושים שימוש פיראטי בסרטים. ספרד היא המדינה ספוגת הפיראטיות ביותר באירופה, ומעט ספרדים צעירים מאמינים כי הורדת peer-to-peer הינו פשע.
ביולי 2006 שופט ספרדי ביטל תביעה נגד בחור שהעתיק אלפי CDs של מוזיקה וסרטים בשיטת P2P, והציג אותם ללא תמורה על גבי הרשת. השופט טען כי אם פעילות ה-P2P תוכרז בלתי חוקית, זה יהפוך חברה שלמה בה ההתנהגות מקובלת ונפוצה מאוד, לפושעת, בעוד שמטרתה אינה להרוויח הון בצורה בלתי חוקית, אלא להשיג עותקים לשימוש פרטי בלבד. עדיין, במשפטים אחרים הוטלו קנסות למורידים ללא רשות.
הממשלה הסוציאליסטית הספרדית נלחמת למען הכרזת ההורדה המאסיבית peer-to-peer כפשע אזרחי, כאשר האחראים יחויבו בפיצוי על נזקים לבעלי זכויות היוצרים.
הרשויות נגד פיראטיות הספרדיות מחזיקות במרתיע אירוני: המורידים הפיראטיים מתחילים להבין כי עמיתיהם הפיראטיים אינם לגמרי מכובדים: יש למשל המציעים הורדת סרטים קלאסיים, ולאחר ההורדה מסתבר שמדובר בסרטים כחולים!
 

   
 

למערכת הגיעו שמועות כי מתפשטת בציבור הכוונה לשנות השנה את מנהג יום הכיפורים, ולהחליף את הברכה המסורתית
- כאשר היא נאמרת לראשי הממשל, חברי הכנסת וגופים ציבוריים נוספים-
 ל: "גמר חקירה טובה".
















































































השורות של עמית

פרנויה


לאחר השוד, לאט לאט אני חוזר לשגרה בצרפת, אבל לא יוצא לשום מקום בלי המחשב שלי. 10 גיבויים מפוזרים בכל הבית ומחוצה לו, ואני חושד בכל אחד שמסתובב ברחוב. אבל מה... מכל דבר לומדים. ראשית אפילו פורט נוקס הוא לא סביבה מוגנת מספיק, והתכשיטים של אשתי שווים הרבה פחות מהחומר על הדיסק שלי. הבנק בו אני מפקיד את כספי נשדד כבר פעם אחת. וכשנכנסתי לדירה בה אני מתגורר גיליתי כספת בתחתית ארון הקיר מרותכת לרצפה, אבל מה? פרוצה לחלוטין בצורה ברוטאלית. אין דבר כזה סביבה מוגנת אפילו עם רוטוויילר ישב על הדיסק הקשיח שלי: עם הגרזן בו פרצו את הדלת אפשר להוריד לו את הראש.
 

ביטוח


ביטוח רכוש הוא סיפור בינלאומי עצוב: אתה משלם פרמיה יפה כל חודש לביטוח הרכוש בביתך, וכשמגיע יום פקודה אומרים לך:
1. כל דבר שנגנב ומשמש למקצועך איננו מבוטח - זאת אומרת שאם אחסנתם על המחשב הביתי שלכם גיבוי שקשור בעבודה, או שעבודתכם הוא כתיבה נטו ואתם עושים זאת על המחשב, תשכחו ממנו ומהחזר.
2. כל דבר שנגנב ואין לו חשבונית לא תקבלו תמורתו דבר – החשבונית משמשת הוכחה שמשהו היה ואיננו עוד, זה שאפשר לזרוק אותו לפח ולטעון שנגנב זה לא משנה.
3. קיבלתם מתנות והללו נגנבו, כל מתנה שאתם מקבלים תבקשו מהנותן את החשבונית של התשלום עבורה – כן הם יודעים היטב שאף אחד לא יעשה זאת שכן אף נותן מתנה לא רוצה מסיבות מובנות שמקבל המתנה ידע כמה עלתה.

אני יודע שישנן הונאות ביטוח. אבל יש גבול! ידידה שלי כבר עברה 4 חברות ביטוח וכל אחת מהן הונתה אותה בדיוק באותה צורה ובאותן טענות. רוצים לראות כסף מהביטוח ? תרמו, תשקרו אבל הכי חשוב תלמדו עיבוד תמונה ממוחשבת, יוצא יופי של חשבוניות...
 

התנצלות והבהרה


הקורא אלי ויסברט נתן לי על הראש השבוע, בגלל הסיפור בו גיניתי את התייחסות השוטרים לאזרחים. אז כאן המקום להתנצל: אין לי שום דבר נגד שוטרים ואני מאוד מעריך את העובדה שיש אנשים שמוכנים לסכן את חייהם כדי להבטיח את שלומי ושלום משפחתי; אני מודע לעובדה שמשטרת ישראל מורכבת מבני אדם ובני אדם טועים. אי לכך אני רוצה להתנצל אם פגעתי בציבור השוטרים.
וכאן גם המקום להבהיר: לשוטר במדינת ישראל כמו בכל מקום אחר בעולם יש כוח, אני יוצא כנגד שימוש לא נכון בו, ופתיחת תיק פלילי על "העלבת עובד ציבור" היא רק דוגמא אחת. אני יוצא כנגד אנשים חסרי כישורים אבל יותר מכל אני יוצא כנגד אי לקיחת אחריות של אף אחד בישראל...
וכאן גם המקום להודות לכל אלו שכותבים לי, גם אם הם אינם מסכימים איתי, גם אני זקוק לאופוזיציה לפעמים.
 

תוספים מיותרים


כולנו מכירים את החכמים הגדולים המפתחים מוצרים מדהימים ותמיד תמיד לוקחים אותם צעד אחד יותר מדי קדימה. כך כתבתי על התוספות המיוחדות במחשבי ה- LG מדגם F1. פס הגלילה שתקוע כמו קוץ בתחת על לוח המגע, ומקלדת עם Numeric Pad מיותר לחלוטין שמפר את האיזון הנורמאלי על מחשב נייד.
מצלמות Webcam – מצלמות אלו אמורות להיות פשוטות למדי, אבל עם הזמן הוסיפו להם מיקרופון מובנה. ועכשיו יש בעיה. היות וכל המחשבים כיום מצוידים בכרטיסי קול והמצלמות הללו משתמשות בדרייבר מיוחד, עכשיו יש לנו שני אביזרי קול ומשמעות הדבר קונפליקטים.
עוד ברוך במצלמות אלו הם המצלמות עם הרזולוציה הגבוהה במיוחד כמו 1.3 מגה פיקסלים שלא מועילה לאף אחד שכן גם כניסת ה- DV וגם כניסת ה- USB המהירה לא מסוגלות להתמודד עם כמות הנתונים הנכנסת.
כניסת קול משנית לכרטיסי קול (Line in) מי בעצם צריך את זה ? רק מקצוענים, ואם הייתם יודעים כמה פעמים אבא שלי שיגע לי את השכל לאיזה חור להכניס את המיקרופון (משום מה הוא ורבים כמוהו חושבים שאם הם יכניסו לשקע הלא נכון הם יגרמו נזק).
הלאה... סורק אופטי נייד עם רזולוציה אסטרונומית אף אחד לא קונה סורק נייד (כזה שגורר את המסמכים) כדי לסרוק באיכות מדהימה תמונות, מכשיר כזה רק מבלבל את האויב.
מכירים את המדפסות של HP? אז המדפסות הללו מחזיקות בזיכרון אוסף מרהיב של דרייברים ויישומים מיותרים לחלוטין. ספרתי חמש תכנות שוכנות זיכרון (memory residence) ששלוש מהם בטוח מיותרות והרביעית ניתן לחיות בלעדיה. אצל HP אין אפס, התקנה של דרייבר כוללת הכול גם תכנות הניהול המיותרות, אין לך שום זכות בחירה ותהליך ההתקנה ארוך ומיגע.
אתם זוכרים את הפטנט של IBM שניסו לחסוך מקום וויתרו על לוח מגע ושמו במקומו את "המחק" הקטנטן בין המקשים? מישהו אי פעם השתמש בזה? ותאמינו לי הם שחררו המון דגמים עם יצירת המופת הזו מותקנת עליהם.

שכלולים זה דבר נחמד אבל לא צריך להגזים.
 

מנוחה ללא כפייה


האם בית הדין לעבודה הוא המגן האחרון של האזרח?
בית הדין לעבודה ביטל כתבי אישום שהוצאו כנגד חנויות שהעסיקו יהודים בשבת! בראבו! ואני מתכוון לכך במלוא מובן המילה. דמוקרטיה פירושה חופש העיסוק, ואם אני רוצה (והדגש הוא על המילה רוצה) לעבוד בשבת זו זכותי המלאה. החוק מאפשר לי לנוח בשבת, אבל ממתי מישהו חייב לנוח שלא בהוראת רופא?
 

האוחז מספר אחד


כבוד נשיא מדינת ישראל אמור לעמוד לדין, לא פחות ולא יותר: על אונס. כבוד נשיא מדינת ישראל יתכן וזכאי, אבל כבוד נשיא מדינת ישראל כל כך דואג למוסד הנשיאות שהוא מסרב להתפטר כמו אחד האדם. אז או שכבוד הנשיא מאמין שהמוסד לא ישרוד בלעדיו (ותאמינו לי הוא ישרוד ואולי אפילו יפרח) או שהוא מאמין שהוא מר משה קצב חשוב יותר ממוסד הנשיאות (והוא לא).
לנוכח הבלגאן ואוסף החקירות המשטרתיות, היוצאות דופן אפילו אצלנו, צורם מאוד להיווכח שאף אחד לא התפטר מתפקידו פרט לשר המשפטים שכבר ברור שנתפר לו תיק. אז נכון שהאדם זכאי עד אשר הוכחה אשמתו, אבל מצד שני כיצד אדם שכתם מוטל עליו יכול למלא את תפקידו בשירות הציבור, הרי הכתם כבד מנשוא.
איך אנחנו האזרחים יכולים לסמוך על מישהו שמואשם בעבירות פליליות כאלו או אחרות ומתעקש להיאחז בקרנות המזבח?
אנחנו לא יכולים, אבל מצד שני, האם מישהו מאיתנו סומך עליהם בכלל, גם על אלו שעדיין לא מוטל עליהם כתם.
 

נגמר הזיכרון


לחמי (אביה של אשתי) יש מחשב כף יד. הוא כבר לא ילד ולקח שבועות ללמד אותו איך להשתמש במכשיר. והוא תפס...! בינתיים, טסתי לצרפת ושבוע לפני שהגעתי לביקור הודיעה לי אשתי שיש כבר תור לשירותי התמיכה שלי וחמי בראשו, שכן הוא לא עושה שימוש במכשיר כבר חודשיים. למה? לא ידוע.
הגעתי, בדקתי ומסתבר שלמכשיר נגמר הזיכרון...
מסתבר של-פוקט פי סי הנחמד הנ"ל יש בעיה ארגונומית לא פשוטה. בגלל המבנה הפיזי שלו צורת החזקת המכשיר בזמן עבודה, מציבה את הבוהן ישר על כפתור הקלטת הקול, והיות וההקלטה מתבצעת ברקע המשתמש לא ממש מרגיש שהוא מקליט קבצי קול תוך כדי עבודה. הבעיה האמיתית היא שלמרות שברוב המכשירים של HP (וזה דווקא לזכותם) יש זיכרון נלווה בלתי תלוי (Ipaq file store) עדיין ברירת המחדל היא שמירת כל הקבצים לזיכרון המרכזי, וזה כבר מעשה אהבלות, שכן הזיכרון הזה משמש כ- RAM.
בכלל עם המעבר למערכת ההפעלה 2005 קרה משהו מוזר. המערכת הנ"ל גדולה פיזית, גרועה במיוחד, ודורשת הרבה יותר זיכרון מקודמתה, אך משום מה המכשירים החדשים בהם מובנית מערכת ההפעלה הנ"ל מיוצרים עם הרבה פחות זיכרון מבעבר.
 

נחמד


על מנת לעשות לכם סוף שבוע טוב במיוחד...
השבוע מצאתי סרט מיוחד: גבעת ווטרשיפ או באנגלית Watership down. תוכלו לצפות בו בכתובת הבאה:  http://www.videowebgate.com/watership.html
 

תגובה לשורות של עמית

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים בידיעון

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

  
  
 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2007