גיליון מספר 1 שנה XII יום חמישי, 5 בינואר 2012

 
 

► לגיליון קודם 2012 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
    
 

"Our greatest glory consists not in never failing,
but in rising every time we fall"
Oliver Goldsmith (1728-1774)

ובנוסח המקומי:
"הצלחה פירושה לקום
פעם אחת יותר ממספר הפעמים שאתה נופל"

 
    
  

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1.3 לקבלת גרסת Beta

 
    
 

שער ערך ה GB
04/01/2012
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA
לפי מחיר לכל 1GB

0.79

500GB

0.48 ₪

1TB

0.31 ₪

2TB

0.35 ₪

3TB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה








2012, הללויה


בתרבות המאיה והאצטקית של תושבי אמריקה מלפני הכיבוש האירופי, נהגו שיטה משלהם למנות את ימות השנה. על פי דעות החוקרים, לוח השנה של המאיה היה כבר קיים לפני יותר מ-2,500 שנה ושימש את כל העמים במסו-אמריקה (באזורים הנקראים היום גואטמלה, אל סלבדור, הונדורס, ניקראגווה, קוסטה ריקה, מקסיקו...). למען האמת, לוח המאיה די דומה ללוח השנה הגרגוריאני, המערבי (שהוא בעצם, מזרחי ביחס לאדמות המאיה) - שהנחיל האפיפיור גרגוריוס השמיני בשנת 1582. בעבר, הלוח השנה המאיה חזר על עצמו כפי שהלוח האזרחי חוזר על עצמו כיום. ההבדל המהותי ביניהם, הוא שלוח המאיה משתמש בבסיס 20 במקום בבסיס העשרוני שלנו.
פרוש אחד ו(בתקווה) שגוי של ספירת המאיה ארוכת הטווח, מציין כי ב-21 בדצמבר שנת 2012 תגיע הציביליזציה לקיצה. בעצם, באותו תאריך פשוט אמור להתחיל מחזור ספירה חדש. ה-21 בדצמבר של השנה שזה עתה התחלנו, הוא היום האחרון בעידן של 5,126 שנה בלוח המאיה. באותה מידה, ה-31 בדצמבר 1999 בלוח האזרחי, סיים את האלף השני ותיכף למחרת התחילה הספירה החדשה עם ה-1 בינואר של שנת 2,000.

הרשת מלאה בכתבות, סרטונים ונבואות, והקטלוג של אמזון מלא בספרים המפרטים את סוף העולם ב-2012... או מלמדים כיצד לשרוד לאחר מכן. מעניין מה יעשו כותביהם עם הכסף שהרוויחו במכירתם, כאשר יקרוס העולם כפי שאנו מכירים אותו.
רבים מקוראינו היו עדיין בבית הספר (או בגן?) וספק אם חוו בזמנו את עוצמת הציפייה לבאג ה-2000. למעשה, הייתה זו סוגיה טכנולוגית מבוססת הרבה יותר יחסית לסוף העולם על פי לוח המאיה.
אבל Y2K, אומרים אחדים, עבר ללא נזק רב הודות לניתוח ולטיפול המתאימים במצב. אחרים גורסים שמדובר היה מלכתחילה באזעקת שווא. ומעטים אחרים טוענים עד היום שאת תוצאות הבאג לא ראה הקהל הרחב, אלא יחידי סגולה... ששתקו.
ובאתר The Doomsday List (רשימת יום הדין) מפורטות כל הנבואות אמורות היו להביא לסוף העולם שלנו מאז תחילת האלף (ולפני כן, בעמוד זה).

בכל מקרה, נושא "סוף העולם המתקרב" היה יותר מדי פעמים בכותרות בחודשים האחרונים, כך שאפילו ב-NASA מצאו לנכון להרגיע את הרוחות בהודעה רשמית.

כדור הארץ הוותיק כבר קיים יותר מ-4 מיליארד שנה. הוא התמתח וגרם לרעידות ולצונאמיים. על פניו חלפו כוכבי שביט ואסטרואידים, אחדים אף פגעו בו בקטנה. הפגיעה המשמעותית האחרונה חלה לפני 65 מיליון שנה והובילה להשמדת הדינוזאורים (שכמובן נבראו על ידי האל, ויבוא שלום עלינו וסוף על כל ויכוחי קוראינו). היום מתקיים סקר מתמשך, משמר אסטרונומי המנסה לאתר אסטרואידים גדולים שמתקרבים לכדור הארץ. הסקר כבר קבע שאין בסביבה אסטרואידים כמו אלה שקטלו את החיות הפרה-היסטוריות.
אבל, מתישהו החלה לרוץ השמועה שכוכב לכת שכביכול התגלה על ידי השומרים יתנגש עמנו לקראת מאי של 2003. באותו חודש מאי רעדה האדמה בתורכיה וגם באלג'יר, רוחות טורנדו עשו נזקים בארה"ב, סרי לנקה הוצפה בשיטפונות קטלניים, ו... מיקרוסופט אבדה את מינכן, אחרי שרוב בבית העירייה הצביע בעד מעבר של 14,000 תחנות פי סי עם WinNT למערכת הפעלה SUSE Linux עם תוכנות OpenOffice. אסון קטן לסטיב באלמר, צעד גדול לקוד הפתוח באירופה.
כיוון שהעולם לא נגמר, אגדת כוכב הלכת המתנגש מוזגה איכשהו עם סוף העולם על פי לוח המאיה ותוקף עולמנו הוארך ל-2012.
ב-NASA מבהירים חד משמעית כי למשך מספר העשורים הבאים אין צפי להתנגשויות גלקטיות שישפיעו עלינו משמעותית. הם גם שוללים כל אפשרות של הפיכת קוטבית (מגנטית) בכדור הארץ באלפי השנים הקרובות. עם זאת, הם מודים בכך שהיבשות ממשיכות לנוע באיטיות גדולה (אנטרקטיקה אכן הייתה הרבה יותר קרובה לקו המשווה לפני מאות אלפי שנה)
ומה עם השמש? - לשמש יש מחזור קבוע שמגיע לשיאו אחת ל-11 שנה לערך. בשיא הפעילות, התפרצויות השמש מסוגלות להפריע לתקשורת הלוויינית, למרות שהיום כבר מתחילים לתכנן אמצעי תקשורת מוגנים מפני מרבית סערות השמש. שיא המחזור הסולארי הבא יחול בין 2012 ל-2014 ולא צפוי שיהיה חריג בהשוואה לקודמיו.

בכל מקרה, זה כבר השבוע הראשון של 2012 ואנחנו עדיין כאן. סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו עדיין לא הגיע.
הירגעו, העולם כמנהגו נוהג (ראה ערך גל אנטי ישראלי ואנטישמי בעקבות החשד שתייר ישראלי החל שריפת יער בדרום אמריקה - ביותר מ- 50 מוקדים בו זמנית).
כוח, כסף, מין ואמונה ממשיכים להניע את האנושות.
לאחדים מידידינו האקרים סעודים עדיפים על כרטיס אשראי בידיים של בת הזוג ("הן מוציאות יותר").
בלאס וגאס מתכוננים לחגיגה שבתערוכת CES, של מוצרים אלקטרוניים לצרכן, בה יוצגו החידושים האחרונים מהם נוכל ליהנות השנה. זאת כמובן, אם יישאר לנו משהו בכיס אחרי עליות מחירי החשמל, הדלק והמיסים.
הדיסקים הקשיחים שלכם ממשיכים להסתובב נאמנה, ומחירי הדיסקים החדשים שתרצו לרכוש בקרוב מראים השבוע כבר התחלה של מגמת ירידה.
לא סוף העולם.
הללויה.

 
    
 

מצעד האימה


לפני זמן מה התוודה באוזניי אחד מקוראינו, שהוא עוקב בדבקות אחר סיפורי האימה שאנו נוהגים לפרסם על גיבויים שכשלו, על מערכות שקרסו, ועל מסכנים שאבדו את נכסי המידע שלהם בשל היסח הדעת, בלבול, חסכנות יתר, רשלנות או חוקי מרפי.
האמינו חברים, גם השבוע הצטרפו למצעד הזה קורבנות נוספים, קטנים כגדולים. את סיפוריהם עוד נספר, אך במקום רק לקרוא בשקיקה על אחרים, אנא - דאגו שזה לא יקרה לכם!
כתבו לנו אם נדרשת לכם עצה או עזרה במציאת פתרון. לעיתים, נוכל לעזור לכם ללא הוצאה כספית. לעיתים, הפתרון יעלה קצת כסף. מבחן הכדאיות האמיתי הוא השוואה בין ערך המידע הנמצא בסכנה לעלות ויעילות הפתרון לאורך זמן.
לרשות הקוראים החדשים, סיפורי האימה האמיתיים הללו פזורים בגיליונות המגזין של השנים הקודמות
 

 
    
 




שילוב של Keepon עם Kinect


קיפון


נכון, ידענו שהקיפון הוא דג. אבל כבר לא רק.
אחד מתחומי המחקר הרובוטי הלוהטים ביפן עוסק ברובוטים המתקשרים עם בני אדם באמצעות הבעות בלתי מילוליות. כלומר, הם לא מדברים אך ניתן בדיוק להבין אותם באמצעות תנועות, הבעות ומבטים - כפי שמבינים תינוקות.
דוגמא לרובוטים הבלתי מילוליים הוא ה- Keepon,  שפותח במכון הלאומי לטכנולוגיות המידע והתקשורת בטוקיו ב-2002, אך רק נחשף עם סרטון ביו-טיוב ב-2007. אב הטיפוס שלו עלה 30,000 דולר ונועד במיוחד לתקשורת עם ילדים אוטיסטיים.
הקיפון נבנה ככלי לביצוע ניסויים פסיכולוגיים כדי לצפות בהתנהגויות תקשורתיות רצוניות בין ילדים לרובוטים. הגוף החיצוני והרך מונע על ידי כבלים, וכל מרכיבי המנגנון והרכיבים האלקטרוניים מוגנים בבסיס גלילי קומפקטי.
בין היתר, הוא מכיל בתוכו ארבע מנועים, שתי מצלמות בעיניו ומיקרופון באפו הזעיר.
הרובוט המקורי עבר הפיכה לצעצוע, מעין בובת שלג צהובה או אפרוח במבה מגומי (silicon rubber), תוצאות המחקר עם ילדים מראה כי הם מקיימים יותר קשר עין ואינטראקציה עם הרובוט מאשר עם אנשים אחרים. המוצר My Keepon הוא צעצוע ששווק בהרחבה בדצמבר, המרקד כאשר מנגנים מוזיקה או שרים לו מנגינה.
בטויז-אר-אס הקיפון נמכר בסביבות ה- 40 דולר, כאשר חלק מההכנסות יתרמו לקידום חקר האוטיזם.

 
    
 

פעם בשבוע


לאלו מביניכם שלקראת השנה החדשה החלטתם לעשות -לפחות פעם בשבוע-  משהו משמעותי, יש לנו הצעה:
נערים מוכשרים מהעדה האתיופית זקוקים ל-מנטורים, בוגרים שיעזרו להם עם החומר לבחינות הבגרות. כרגע מחפשים בעמותת אריאלה אנשים באזור נס ציונה-רחובות או הסביבה שיעזרו לנערים הבאים:

תלמיד כיתה יא' במגמת מחשבים בביה"ס המר ברחובות זקוק לתגבור במחשבים בכל מה שקשור בשני הנושאים הללו: תוכנת Assembler ושפת  C#

תלמיד כיתה י' בכיתת מופת בביה"ס בן גוריון בנס ציונה זקוק לתגבור במקצועות מתמטיקה ופיזיקה בנושאים: מתמטיקה: פונקציות, חדו"א, אינטגרלים, סדרה הנדסית וחשבונית, חקירת פונקציה, נקודות פיצול, משפט הסינוסים וכנראה שיהיו עוד נושאים בהמשך. פיזיקה: כל מה שקשור באופטיקה.

כאמור, פעם בשבוע, והסיפוק מובטח לכם. צרו קשר
 

 
    
 

 על יתרונות גומז פיר

 
    
 

 

בכל יום שעובר מבלי שעשיתם לייק לעמוד של צ'יף בפייסבוק, אתם גורמים לבוני הדף
להזיל דמעה.

הפגינו ספורטיביות
והצטרפו אלינו בפייסבוק!











 

השמדת מידע

השמדה יסודית
של מצעי מידע
עבור מוסדות, ארגונים ועסקים






למחזר באחריות


בדצמבר 2011 פורסם שמו של ה-"ענת קם" של ארה"ב, בראדלי מנינג, אשר העביר אלפי קבצים של צבא וממשל חסויים של ארה"ב לאנשי וויקי-ליקס. החוקרים מצאו כי מישהו ניסה למחוק את המידע על גבי הלפטופ של מנינג על ידי כתיבת על, כאשר התהליך בוצע פעם אחת בלבד. לחוקרים לא היה קשה לאתר את ההוכחות המפלילות שנדרשו להם.
החברה הבריטית סימס, הגדולה ביותר בתחום מחזור ציוד אלקטרוני, מדווחת כי פחות מרבע מכל ההתקנים הניידים, מחשבים וציוד אלקטרוני המטופל על ידיה, מסולקים כראוי.
ההסרה של שאריות מידע ממצעי מידע - דיסקים קשיחים וציוד IT נוסף, חיונית למניעת זליגת מידע רגיש כאשר מסלקים ציוד משומש.

מחשב חדש, מכשיר נייד או ציוד מידע אחר בדרך כלל דורש זמן ומאמץ מסוים להגדרה ולהעברת המידע אליו. אבל לא פחות חשוב הוא להשקיע את הזמן והמאמץ כדי להבטיח שהמידע מוסר ביסודיות מן הציוד המוחלף.

עסקים לא תמיד פועלים על פי אילוצי האבטחה, רבים משאירים מידע על גבי ציוד מיושן או תקול שמסולק. יותר ויותר ציוד -כמו מכונות צילום, מחשבים, טלפונים וטבלטים- נזרק או ממוחזר מחוץ לארגון כאשר הוא עדיין מכיל נתונים. כאשר אין לעסק מדיניות ברורה בנושא, נכסי המידע חשופים והעסק מסתכן בנזק כלכלי ותדמיתי.

בכל פעם שנודע לנו על רכישת ציוד חדש, על מעבר שרתים, על לקוח נוסף שהחליף את הטלפון שלו, קשה שלא להזכיר את נושא הסניטיזציה. הכלים שלנו לגיבוי ולדופליקציה מקלים על מעבר המידע למצעים החדשים. אבל הם לא פותרים את הצורך בהסרת מידע, כולל אנשי קשר ודואר אלקטרוני מן המכשיר הישן. לשם כך נדרשת מודעות.

תחשבו על כך שחברות וארגונים משקיעים כספים רבים על ביטוח ציוד חדש אך לפעמים לא משקיעים אפילו שקל בהגנה על המידע הרגיש שיוצא מהם בדלת האחורית.
בארה"ב מסולקים מדי שנה יותר מ- 3.6 קילו של ציוד אלקטרוני לתושב.  ב-2011 חשף מבקר מדינת ניו ג'רזי כי 80% מן המחשבים שיצאו משימוש בסוכנויות ציבוריות ונועדו למכירה פומבית, עדיין הכילו מידע אישי מזהה, כגון מספרי ביטוח לאומי ורשומות הקשורות להחזרי מס, דיווחים וחיסונים. ב-2010 חשפה חקירה פדראלית שצוותי ארבעה מכרזים של המנהל הלאומי לאירונאוטיקה וחלל לא בדקו את ההסרה הנאותה של מידע מהציוד שסולק או נמכר. באותה שנה, חברת ביטוח רפואי גדולה מ-טנסי חשפה כי החקירה של 57 דיסקים קשיחים שנגנבו ממחסן (שם חיכו להשמדה) עלתה להם יותר מ-7 מיליון דולר.
להעביר את הציוד אל מחוץ לאתר לשם אחסון לטווח ארוך או לסמוך על כך  שלאורך השנים המצע יהפוך לבלתי קריא והמידע יעלם, הן בחירות לא מספיק טובות.
מחיקת הקבצים, פרמוט והתקנת מערכת הפעלה מחדש גם הם לפעמים לא מספיקות, במיוחד כאשר זה מתבצע על ידי אנשים לא מיומנים.
ההמלצה המתקבלת בארה"ב היום היא השמדת מידע על ידי כתיבת-על או דה-גאוס. אצלנו טכניקות אלו נחשבות כ"נועדות להשתיק את המצפון" בלבד. ואכן, בסביבות בהן נאגר מידע רגיש במיוחד, ממליצים גם בחו"ל על השמדה פיזית של הכוננים, כדי למנוע זליגת מידע פוטנציאלית.
ממשל אובאמה הציג אסטרטגיה חדשה למחזור וסילוק אחראיים של ציוד אלקטרוני. המדיניות כרוכה הן בחינוך למודעות ונהלי הסרת מידע, והן בתהליכי מעקב אחר הציוד שסולק. מטרת התוכנית גם כוללת הגנה על איכות הסביבה ועידוד השימוש בציוד חסכוני.
 

 
    
 

השורות של עמית

פריצה או תכסיס


אתמול העליתי שיר לאחד האתרים שלי. השיר הוא של להקת Smokie ונקראI can't   stop loving you. שיתפתי את הקישור בפייסבוק.
להפתעתי הרבה הודיעה לי חברה מישראל, שבמקום השיר שהעליתי, היא שומעת שיר ישראלי, כזה שאני לא שמעתי בחיי. בירור מהיר העלה כי מי ששומע את השיר הישראלי הוא רק ישראלים. בכל מקום בעולם שומעים את השיר המקורי.

ספקי האינטרנט שדרכם נשמע השיר הישראלי היו בזק בינלאומי, ונטויזיון.
בקווי זהב לעומת זאת, שמעו את השיר המקורי. כאמור,  בחו"ל שמעו כולם את המקורי.

לפני שאמשיך בתיאוריית הקונספירציה אבקשכם להקשיב לשיר בקישור הבא:
http://facecrook.amitm.com/cow/index.php?p=music%2Fviewstory%2F2369 
וכתבו לי: מה אתם שומעים, ומי ספק האינטרנט שלכם.

ראשית אין ספק שמדובר בעניין ברמת השרת של ספק האינטרנט, כי בדקתי את כל בסיסי הנתונים על השרת שלי ואין שם כל זכר לשיר הישראלי. אפילו לא כקובץ. והיות וכך ובהתחשב בעובדה שרק ישראלים לא שומעים את המקור, הרי ההסבה יכולה להתבצע רק באמצעות ספק האינטרנט שלהם.
שנית, מדובר בקובץ, היינו תכנית. לכן חייב להיות שרת עם מעבד ואחסון שיושב על הפתח של התעבורה הבינלאומית ושוב אנחנו חוזרים לספק האינטרנט.

עכשיו בעצם, מה זה אומר? זה אומר שנתוני הרייטינג שפורסמו לפני מספר ימים בנושא אתרי האינטרנט הישראלי שווים – תסלחו לי על הביטוי – לתחת. כי יש מי שיכול להסב תעבורה באופן אקראי או מחושב, והמישהו הזה יושב על הברז על שרת הספק.
אני גם יודע שבישראל מקדמים שירים באמצעות ספירת מספר ההאזנות.

מי בעצם צריך את זה ולמה?  כאן יש שלוש אפשרויות:
● שהספקים עצמם מקבלים כסף להסב תעבורה - הגיוני לחלוטין, נוכח תאוות הכסף הבלתי נדלית של עסקי התקשורת הישראלים.
● האפשרות השנייה היא שמדובר במישהו קרוב לצלחת שקיבל היתר או עצימת עין. זה אפשרי, אם כי קשה לי לחשוב על מצב בו שלושה ואולי יותר ספקי אינטרנט מתחרים עוצמים עיין לגורם יחיד.
● האפשרות השלישית היא שמדובר באדם אם ידע טכני רב ויש לו אינטרס ספציפי בקהל יעד מישראל, כי הרי אם הצליח לפרוץ לשרתים הישראלים מדוע לא לשרת כבד

יותר כמו Times-Warner האמריקאי? אבל הוא זקוק לתעבורה מישראל עבור השיר הישראלי.
מה שנשאר לגלות זה כמה זמן הסקריפט ירוץ על השיר שלי (אני מוכן להתערב שלא לנצח). וגם, היכן על האינטרנט יושב קובץ עם השיר הישראלי שהתעבורה שלו מתנפחת בצורה מטורפת.
יהיה מעניין לראות את התשובות שלכם...


עמית מנדלסון

תגובה לשורות של עמית
 

(לדעת המערכת לא קיימת בהכרח קונספירציה תחת כל עץ רענן, לעתים מדובר על תקלה טכנית בשרת הפרוקסי של ספקית האינטרנט)

 
    
  

קישורים

● הסיכונים העיקריים של מחשוב הענן - מזווית רואי החשבון.

בטטה - אייפון שמח לכל עם ישראל

● על טבע ומספרים, סרטון

מחשבים של פעם

 
    
 

 

דרושים

למח' קידום אתרים בחברת פרסום דרוש/ה מקדם/ת אתרים מתחיל/ה

אתם מביאים:
תואר ראשון, מיומנויות אינטרנט גבוהות, ראש גדול ויכולת למידה עצמאית, ידיעת אנגלית ברמת שפת-אם, יכולת עבודה בצוות - כל אלה חובה.
יכולות תרגום מאנגלית לעברית ולהיפך, הקלדה עיוורת, שפה זרה נוספת - כל אלה יתרון
רצון ללמוד ולהתפתח בתחום

אנחנו מציעים:
משרה מלאה, הכשרה מקצועית מלאה – אין צורך בניסיון!
אפשרויות קידום ולמידה, כניסה לעולם השיווק הדיגיטלי והיכרות עם עולם הפרסום,
עבודה בתל אביב, קרוב לתחבורה ציבורית.
 

ראיון העבודה כולל מבחנים בכתב. שלחו קורות חיים
 

 
    
 

למכירה קאיה קארנס 2009 KIA Carens
LX אוטומטית 7 מק' 2.0,
יד ראשונה, פרטי, בנזין, 42,000 ק"מ
BlueTooth, GPS, חישני רוורס
קודן + חלונות חשמל אוטומטי, טסט ל- 01/2013
טלפון: 08-9400070

 
    
 














דירת שני חדרים בכפר













קן לציפור


כידוע, הדוכיפת היא הציפור הלאומית של ישראל. למרות שהיא לא כשרה, ה-Upupa epops (כפי שהיא נקראת באקדמיה) ידועה כמין מונוגמי, "המטפל היטב בגוזליה ומשתמש בטקטיקות יצירתיות להגן על עצמו". אם שוב תקראו את המשפט האחרון, אולי תרגישו קורטוב הזדהות. מי יודע, אולי אפילו בזכותו זכתה הדוכיפת בקמפיין הציבורי שהסתיים בבחירתה ב-2008. כל עם ותדמיתו העצמית...
הציפור הלאומית בארגנטינה היא ה-Hornero ("זה העובד עם תנורים") , או Furnarius rufus (אם תרצו, "תנורן ג'ינג'י") כיוון שכל זוג בונה קן חצי כדורי, בעל שני חדרים מבוץ, הדומה בצורתו לתנורי האפייה הכפריים של פעם.
בניגוד לסטריאוטיפ הנפוץ אך בדומה לארגנטינאים רבים, מדובר בציפור חרוצה בעלת חוכמה הנדסית גדולה. היא אומנית בעבודה עם בוץ וקש ויוצרת איתם מבנה כה מוצק, נהדר ועמיד למזג האוויר, שאין כמותו בכל ממלכת העופות.
בני הזוג עובדים ביחד בבניית הקן, יוצרים כדורי בוץ, מעין לבנים לבנייה, עם המקור בלבד. הקן המוגמר שוקל 4 או 5 קג' אך מסוגל לשאת משקל של עד 100 קג'. לעיתים, אפשר גם למצוא "בתי דירות" - עד 4 קנים שנבנו אחד על השני.
אבל, יש דבר אחד שפחות ידוע על הציפור הזו: היא שרה בדואט. הדואט החזק שיכול להישמע ביום או בלילה, הוא תמיד בין בני זוג. לדואט יש מאפיינים ייחודיים בממלכת החי, שנחקרו על ידי לא מעט פיזיקאים.
כאשר הזכר מתחיל לשיר, הוא משמיע כ-6 תווים לשנייה. לאחר מכן מתחיל להגביר את מספר התווים ליחידת זמן ומסיים לאחר מספר שניות.
מצידה, הנקבה מצטרפת כמעט מיד לזכר, עם מספר קטן יותר של תווים לשנייה, בטון גבוה יותר. למרות שנראה כי היא מאבדת קואורדינציה, התווים שלה מתואמים היטב עם אלה של בן זוגה. ניתוח הקלטות גילו כי תווי שירת הנקבה מתאימים בצורה מורכבת לפיסוק הזכר. קיים בהם יחס מוגדר, כמו תו אחד של הנקבה לכל שלושה תווי שירת הזכר, או אחד לארבעה, שניים לחמישה, ואפשרויות מוגדרות נוספות.
בדיקה מדוקדקת של תבנית התדרים מראה התנהגות המתאימה למערכות הפיזיקאליות הידועות כ-"Forced non-linear oscillators".
מטוטלת של שעון, למשל, היא Oscillator (מתנד) ליניארי. היא נעה לפרקים קבועים סביב מקום של שיווי משקל. התנודה של המטוטלת תהפוך בלתי ליניארית כאשר היא תנוע במרחקים גדולים יותר. תנודה הנה כפויה כאשר כוח חיצוני משנה את התנועה הטבעית של המטוטלת וכופה עליה קצב שונה.
במקרה שלנו, שיר הזכר פועל ככוח חיצוני אשר משרה, ובאיזו שהיא דרך שולט, על שירת הנקבה. כך, קצב פליטת התווים שלה קשור לקצב שלו, ולא יכול לקבל כל ערך אלא רק אחד הערכים האופייניים למערכת המתואמת. התוצאה היא, ששניהם שרים מלודיות שונות, אך מוטות בצורה מדויקת.
מבנה שיר שכזה נצפה בטבע לראשונה. המעניין במודל הפיזיקאלי הוא שניתן להסיק את רמת התחכום הגבוהה של המערכת הנירולוגית בציפורים אלו. מערכת המצליחה לתאם את כל האברים המשתתפים בפליטת השיר: אוזן, מוח, סירינקס, ריאות ושקי אוויר.
מעניין שגם אצל מוזיקאים מנוסים מאוד, ביצוע כזה הינו בלתי אפשרי...
 

 
    
 

הומור - HUMOR


מוריד שיר

טרגדיה של ממש: שנה חדשה, רק מתחילה וכבר היא מסתיימת. ידיעות אחרונות, 30.12.11

 
   
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2012