גיליון מספר 31 שנה VIII - יום חמישי, 7 באוגוסט 2008

 

«-לגיליון קודם 2008 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

    

"In theory, practice and theory are the same.
In practice, they are not"
 


תודה לענת עמר-אולשתי מקו מערכות מידע NDS ישראל

   
 

למציינים ט' באב, צום קל.
למי שלא יכול להגיע לירושלים, ניתן לשלוח מסר שיודפס ויונח בין אבני הכותל, דרך האתר sodot.tv/kotelnote. שם אפשר גם לראות את מראות מצלמת האינטרנט הצופה לכותל המערבי.

  
 

S.O.S.

השרת נפל ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !












900GB בכל בית


בעולם, הציבור אימץ את המדיה הדיגיטאלית ליצירה ולאחסון תוכן כגון מוסיקה, צילומים או וידיאו, שאותם יותר ויותר מעבירים מפורמאט אנלוגי לדיגיטאלי או מורידים מן האינטרנט. בכל העולם המערבי גדל בשלושת השנים האחרונות מספר בתי האב המחזיקים ציוד קצה לתפיסת מוסיקה ווידיאו, כמו גם ציוד המאפשר להעביר את אותו תוכן בין מכשירים ובין אמצעי אחסון שונים. זמינות הציוד מגביר את הצורך הביתי באמצעי אחסון. חושב כי נפח המידע הדיגיטאלי הנשמר על גבי מכשירים ביתיים מרובים יגדל עוד פי ארבע עד 2012 ויגיע בממוצע ל-900GB.
המגמה דורשת שיפור והוזלת אמצעי הגיבוי וההגנה על המידע. אנליסטים מחברת Parks Associates כתבו השבוע ניתוח שמצביע על כי השוק לפתרונות גיבוי, הגנה על המידע ושיתוף תוכן יגדל בצורה משמעותית בשנים הקרובות.
במציאות, למרות שהצרכנים מדברים בדאגה על אובדן מידע וקבצי מדיה בגלל בעיות מחשב או אירועי אסון (גניבה, שריפה, הצפה...) הם לא עושים הרבה בנדון. היום קיים חוסר התאמה גדול בין אחוז הצרכנים המעוניינים להגן כראוי על התוכן הדיגיטאלי אשר בבעלותם, לבין אלו שאכן מבצעים את אותה משימה. רק אחד מתוך 10 בתי אב בארה"ב מגבה את המידע באופן סדיר. לעיתים ה"גיבוי" הוא רק צריבה אקראית של תקליטור - לא בדיוק דרך מוקשחת להגנה על זכרונות יקרים או קבצי מוסיקה או וידיאו נדירים. פתרונות הגיבוי לצרכן שמיועדים לפשט את הגיבוי והשמירה על מידע ויצירות דיגיטאליות, יהיו חיוניים  כדי לשכנע יותר צרכנים לאמץ פתרונות ביתיים או מקוונים (שרתים ביתיים, אחסון ישיר, אחסון מרושת).

בין פתרונות האחסון לצרכן שנועדו להוסיף מימד של גיבוי והגנה על המידע ועל המדיה הדיגיטאלית, נמנים:
1. אחסון מקוון ברשת, בדרך כלל על ידי ספק. השנה נהיה פופולארי המושג "in-the-cloud", כלומר "אי שם בענן המידע הקולקטיבי". פלטפורמות רבות שנועדו לתת שירותי אחסון אלו מסוגלות גם את שיתוף המדיה הדיגיטאלי עם חברים וקרובים. פתרונות אלו משתלבים עם יישומים נוספים כדי לתת שירותים נוספים, כגון עריכה מקוונת של קבצים.

2. מכשירי DAS (אחסון מחובר ישירות) מתחברים למחשב או שרת אך אינם נגישים לשיתוף קבצים או נפח אחסון. הם נועדו להיצמד ל-CPU על ידי חיבור מסוגUSB, FireWire או ממשק סריאלי, כדי לספק גיבוי או מקום אחסון נוסף לצרכן. כאשר מכשיר כזה מכיל יותר מדיסק קשיח אחד, ניתן להשתמש בו בשיטת מירור או RAID לצרכי fault tolerance או לייעול הביצועים. הנפחים הנפוצים לדיסקים הקשיחים אשר בפתרונות אלו נעים בין 250GB ל-2TB, ומחיריהם נמצאים בטווח שבין 70 ל-600 דולר.

3. מניע חשוב לפיתוח פתרונות אחסון חדשים היא הצורך הגובר של הצרכנים לארגן, לסדר, להעביר ולשתף את קובצי המדיה הדיגיטאליים שלהם. הם בונים ספריות גדולות של צילומים משפחתיים, סרטוני וידיאו וכו' אותם מבקשים לאחסן אך גם לשתף. לעיתים קרובות הפתרון הוא אתרים מקוונים בהם הצרכן יכול להעלות קבצים ולאפשר גישה אליהם לחברים ובני משפחה. מכשירי NAS (אחסון מחובר לרשת) ברובם מאפשרים העלאה, צפייה והורדת קבצים דרך האינטרנט מכל מיקום, תכונה רצויה ביותר. יותר מחצי מרוכשי מוצרים מסוג NAS במהלך 2007 הושפעו בהחלטתם על ידי הבנת יתרונות אלו. גם שרתים ביתיים יכולים לספק תוכן למכשירים ביתיים נוספים ולהרחיב את השימוש של רשת הבידור הביתית למטרות כגון צפייה בתמונות דיגיטאליות על גבי מסך הטלוויזיה.

בנוסף, קיים שוק של פתרונות גיבוי ושמירה על המידע עם שיתוף תוכן, הכולל:
1. פתרונות אחסון מקוונים ואתרי רשת עם מנגנוני שיתוף המארחים תוכן שצוינו לעיל.
2. פתרונות מבוססים התקני אחסון ניידים/נישאים עם זיכרונות פלאש או דיסקים קשיחים בעלות נמוכה שיאפשרו מארזים לשיתוף מדיה בשיטת ה-"sneaker-net". את המידע או קבצי המולטימדיה יורידו ממכשיר אחד (מחשב PC, לדוגמא) והמשתמש יחבר את התקן האחסון למחשב אחר, למכשיר טלוויזיה או למעגן ה-iPod.
במקום לעודד הקמת רשתות ביתיות איתנות כדי להעביר קבצים מהסלון לחדר השינה, התעשייה מציעה היום מספר הולך וגדל של מוצרי צריכה אלקטרוניים התומכים בחיבור להתקני פלאש או לדיסקים קשיחים ניידים.

התקני NAS מתחברים לרשת הביתית ומסוגלים לשתף קבצים וקיבולת אחסון. להתקני NAS אחדים  יש אפשרויות  הזרמה (media streaming) משולבות עם פרוטוקולים של גילוי התקנים שונים (Device discovery protocols - DLNA) מה שמאפשר להם לתפקד כשרתים ביתיים, מחסן מידע ושרתי גיבוי. השרתים הביתיים ( ה-media servers ) משמשים לאחסון צילומים דיגיטאליים, מוזיקה ווידיאו. בהמשך, הם מתמזגים ומזרימים את המדיה הדיגיטאלית להתקנים מרושתים אחרים ברחבי הבית, כמו מתאמי מדיה. על השרתים הביתיים אפשר גם להתקין פתרונות  גיבוי/שחזור, למרות שלא זה ייעודם הראשוני. השרתים הביתיים נמכרים עם מעבדים חזקים ונשענים על תוכנה נוספת כדי להרחיב את הפונקציונאליות כ-NAS.
חנויות מחשבים מדווחות כי רק אצל 20% מן הלקוחות שם היצרן משפיע משמעותית על ההחלטה לרכוש התקן NAS. בצ'יף אנו דוגלים בהרכבת שרתים על פי הצרכים הייחודיים של משק הבית או העסק, על מנת לחסוך בהשקעה, בעלויות תחזוקה ובצריכת האנרגיה.
 

   
 

חשמל אולימפי


סערת רעמים וברקים יחד עם חוסר ציוד גיבוי לאספקת החשמל הובילו ל-18 דקות חושך בשידור הטלוויזיוני של משחק החצי גמר בין גרמניה לטורקיה, במהלך ה-אירו 2008 ביוני אחרון. כדי שזה לא ייקרה באולימפיאדות, ציוד תומך וגם צוות של 6,000 איש ינסה למנוע הפסקות חשמל כתוצאה מסערות אפשריות, בטקס הפתיחה של אולימפיאדות בייג'ין מחר.
אותו טקס ידרוש יותר מ-10,000KW חשמל, כמות השוה לצריכה של כ-10,000 משקי בית בו זמנית. החשמל נדרש להארת האצטדיון, למערכת הקול, הבמה, הדלקת המשואה האולימפית ומופע הזיקוקין. אגב, במהלך השבוע נערכה חזרה גנראלית למופע הזיקוקין, מה שנשמע לנו במשרד כמו הבדיחה של הרשל'ה והגפרורים...
השירות המטאורולוגי בבייג'ין חזה השבוע שמיים מעוננים ליום ו', עם אפשרות לממטרים מפוזרים או סערות. על מנת למנוע הפסקות חשמל הותקנו מערכות תומכות באצטדיון וגם באתרים אולימפים שונים. ששת אלפים חברי הצוות יעסקו בבדיקת הציוד החשמלי, כולל כבלים, טרנספורמטורים ואורות. הם יקיימו פטרולים ובדיקות סביב השעון, אך לא דווח אם יקבלו גם חשמל חינם הביתה.
אספקת החשמל בביג'ין עוד תעבור ביקורות נוספות על ידי העירייה על מנת לשמור את הרחובות מוארים בלילות בפנסים צבעוניים עד מאוחר מן הרגיל במהלך הפעילות האולימפית.

   
 

הטרדה מינית


שמענו ממקור שני שביחידה אחת של מוסד ממשלתי ישראלי הואשם עובד בהטרדה מינית של עמיתה. קודם כל האיש נעצר ורק אחרי זה נחקרות ההוכחות. במקרה זה החלפת המסרים בדואר האלקטרוני בין החשוד למתלוננת מהווים כנראה ראיה לטבע היחסים שהיו ביניהם (ולדברי החברים לעבודה "ראיה למי בכלל הטריד את מי").
למרות שהמחשבים לא שייכים לנאשם או למתלוננת, אלא למקום העבודה (יחידה ממשלתית, אמרנו), הרי שנדרש צו מבית משפט כדי לערוך חיפוש במידע האגור באותם מחשבים. בסדרות האמריקניות מעירים שופט משנתו או מתפרצים למשחק הגולף שלו כדי להחתים אותו על צו חיפוש. בארץ הכול הולך הרבה יותר לאט, יש לכולם זמן, שעות עבודה ומנוחה קדושות, ויש גם המון מהלכים פרוצדוראליים במקרים בהם אין סכנה מידית לאחד המעורבים. אלא שבינתיים האיש הנכבד (או לא, עוד נדע...) יושב בתא מעצר מסריח, מושפל ומדוכא.
כאן הבריק מנהל הרשת של אותו גוף ציבורי המשתמש ב-BOS ו-בהשראת עורכי הדין המייעצים להנהלה- התפלפל האם גם בדיקת הגיבויים של אותם מחשבים יכולה לעזור, או שגם היא נחשבת לחדירה לפרטיות המחייבת צו בית משפט. בארגונים רבים הספריות שמוגדרות לגיבוי נבחרות על ידי המשתמשים עצמם. כך, אישור לכלול חומר בגיבוי מהווה הסכמה לכך שצוות מערכות המידע יעיין בו מעת לעת.
ההליך עוד לא הסתיים, אין אנו מעודכנים בנוגע התקדמות הפרשה, אבל תמיד שמחים לשמוע שהצלחנו לעזור במשהו ולזרז את הטיפול בתלונה. בתי משפט קיימים על מנת לקיים את החוק ולאו דווקא כדי לעשות צדק, ובכל זאת: צדק צדק תרדוף.
 

   
 

 

לגבי המאמר (כנראה בתשלום) שהתפרסם השבוע ב-Ynet בנושא תוכנת Ghost, שמחנו על כי לא כל הטוקבקיסטים פתאים.
"עשה לי גוסט, בייבי". או שנשתמש בכלי חינמי לשכפול הדיסק

   
 


ספאם סתם


דו"ח של חברת Cyberoam מראה כי בסוף הרבעון השני של 2008 היו פעילים ברשת האינטרנט כ-10 מיליון "זומבים" שדחפו לנו עוד ועוד ספאם ותוכנות זדוניות מבוססות דואר אלקטרוני.  מסתבר כי הרוב הגדול אל כתובות ה-IP הזומביות, דינאמיות, וכי מנהלי ה-botnet הצליחו לגרום נזק רבתי רק על ידי ניתוק כתובות ה-IP שגרמו לתקיפות ודילוג במקום זה בין כתובות IP רבות אחרות על מנת לעקוף את פתרונות האבטחה המסורתיים.
ספקי שירות אינטרנט היוו מטרות למנהלי הרשת הזדונית, שניצלו לרעה את תשתיות ה-ISP על מנת לשגר את הספאם. בקבוצות תמיכה רבות הופיעו מתלוננים על כי הדואר היוצא שלהם נחסם, כפי שקורא כאשר תחומים של מספרי IP מנוצלים בדרך זו.
אבל לא מדובר רק בספקי שירותים שסבלו את הכוח של 10 מיליון "חיילים" זומביים. גם משתמשי מיקרוסופט ומשתמשי Google Adwords הרגישו את המכה על בשרם.
ISPs כלל לא אמורים להיות רגישים לבעיות mail relay מסוג זה, אבל במקרים של פגיעות, המשתמשים מגלים מהר מאוד שהזומבים בולעים להם את משאבי הרשת ומאטים את מעבר המידע.
הספאם הוא כבר מכר ותיק של כולנו. וכמו בחיים, כאשר למכר ותיק יש הרגלים מגונים, איש לא אוהב את זה, אבל מתרגלים. הבעיה בשנים האחרונות היא שהספאם אפילו כבר לא רוצה למכור לנו דבר, הוא רק מגיע כדי להפריע ולשגע אותנו.
 

   
 




מכתב נחמד שקיבלנו


"לצוות של BOS שלום,
בשנה שעברה התקנתי את התוכנה שלכם, הפעלתי והגדרתי כל מה שצריך על פי הנחיית המדריך. הייתי די מרוצה מהגיבוי וגם יצא לי לשחזר קבצים פעמיים-שלוש. מה שנקרא Nice to Have.
עקב הבעיות שהיו לנו בשבוע שעבר הגעתם אלינו וזכיתי להדרכה מלאה. או נכון יותר "כמעט מלאה". אולי, אם הייתי בעלת השכלה טכנית במקום רקע אמפירי, הייתי גם נכנסת יותר לעובי הקורה. במהלך אותה הדרכה הבנתי שיש לנו כלי מדהים. התבהר לי למה אתם מתארים את התוכנה כ-"אולר שוויצרי", שאני יכולה כעת להפעיל בצורות שונות ומעניינות.
כבר אמרתי לכם אלפי תודות, אבל אני בין המאמינים כי ראוי גם לכתוב את אשר בליבי"

שרה ר.

   
 

צוות מגזין צ'יף מזמין
את מי שהכיר והוקיר
את אהוד אבנר לכתוב לנו ולתרום לפסיפס כתיבת
האפילוג לסדרה על
מאבקו האמיץ במחלה
שאהוד כתב תחת הכינוי "א.א".
קטעים מהודעות שיתקבלו יפורסמו בדף לזכרו.

אהוד אבנר

ידידנו, חברנו, מורנו, מדריכנו, אב, בעל ואדם יקר
הלך לעולמו ביום שישי 08/08/2008


השבעה בבית המשפחה:
רחוב דוד ילין מספר 4, ראשון לציון, טלפון 03-9696837

   
 


תמסורת מידית אמיתית


Arnoud van Wijk, מתאם הפרויקטים לבעלי מוגבלויות באיגוד האינטרנט (ISOC), נולד חרש. היום, יחד עם אנשים נוספים, הוא מקדם כוח מחץ לפיתוח ולקידום התמסורת הטקסטואלית בזמן אמיתי (בה כל אות מוצגת למקבל מיד עם הקלדתה). למרות שכוח המחץ (IETF-Internet Engineering Task Force) ממוקד במתן פתרון למוגבלים בשמיעתם, יש לטכנולוגיה פוטנציאל ניצול גדול על ידי הקהל הרחב. מטרות הכוח המוצהרת היא להבטיח זמינות של טקסט בזמן אמת לכל משתמש - כפי שהקול זמין היום.
תקן לטקסט בזמן אמת בו יוכלו להשתמש רוב הרשתות וציוד הקצה, יכול להשתמש בחיבוריות native או לעבור דרך gateways בין גבולות שונים של רשתות. הוא יעודד את האימפלמנטציה, פיתוח, אבולוציה ותמיכה בתקן יחיד של טקסט בזמן אמת ברשתות תקשורת רגילות או עתידיות.
כעת פורסם בסדרת המסמכים "בקשה להערות" (RFC5194) מסמך מידע בנושא "מסגרת לטקסט בזמן אמת דרך IP באמצעות ה- SIP - Session Initiation Protocol". בנוסף נחשף ה-(Real Time Text Task Force (R3TF כפורום בלתי פורמאלי למהנדסים, אנשים בעלי מוטיבציה, מומחים, חברות וארגונים, הנתמך על ידי ה-ISOC כחלק מיוזמת הנגישות המקדמת מגוון פרויקטים מיועדים להעלמת מחסומי הגישה לאינטרנט.
הצורך בטקסט בזמן אמת למוגבלים בשמיעתם, ברור. אבל גם יש לו יתרון כדרך מהירה ואינטראקטיבית באמת כדי לשוחח בסביבות רעשניות, בהן קשה לשמוע, בסביבות בהן נדרשת פרטיות למרות הצפיפות בין אנשים, וגם על מנת לספק דרך אמינה להעביר מספרים, כתובות ומידע מפורט בטקסט.
השמועה אומרת כי AOL כבר יישמה את רעיון הטקסט בזמן אמת בגרסת הביטה האחרונה של המסנג'ר ה-AIM על ידי שימוש בפרוטוקולים קנייניים שלה, וזה יכול אולי לדרבן מפעילי תמסורת מידית אחרים לאמץ את השיטה. מי שכן עשוי לטרפד את התקדמות הטקסט בזמן אמת הם מפעילי הרשתות הסלולאריות, מפני שהפרוטוקול מאוד דומה ל-VoIP, שכבר היום חסום על ידי מפעילים אחדים. פרוטוקול ה-SIP מאפשר הבדל בין VoIP וטקסט בזמן אמת, אך מי שמחזיק בטכנולוגיות חסימת VoIP בסיסיות לא יוכלו להבדיל ויחסמו גם את הטקסט בזמן אמת.
מה שכן, אם תמסורת זמן אמת תקבל תנופה בעולם הסלולארי והשימוש בה יהיה פשוט כשירות מידע נייד, זה קרוב לוודאי יכרסם את הרווחים שהיום מגיעות לחברות מתחום ה-SMS.
והערת הדיסלקטים ושאר נכי הכתיבה: לנו עדיף לשפץ את כל המשפט ורק לאחר מכן לשולחו.

   
 

Q Branch







Backup for Dummies


לפני שנים רבות  הצענו לשוק מערכת גיבוי-שחזור כל כך פשוטה שאפילו בני אדם ("ואפילו מנמ"רים", אמר טכנאי אחד נבזי) יכלו להתקין, להפעיל ולשחזר ממנה מידע בלי כל ידע מוקדם או בעיה. ובכל זאת, כפי שנאמר, "תמיד אפשר להגיע נמוך יותר". סביר להניח כי השבוע נרשם אחד השיאים בנומך הגיבוי. בבריטניה יצאו תקליטורי DVD תחת השם "קליק פרי" שרק דורשים הכנסתם בכונן המתאים של המחשב כדי שבאופן אוטומטי תופעל תוכנה המגיעה על גביהם. התוכנה דואגת לצרוב את הקבצים שבמחשב על גבי אותו התקליטור. ה-DVD מגיעים מסוגים שונים: סוג אחד יגבה תמונות, אחר מוזיקה, ואחר מסמכי אופיס כו'. עלות התחלתית לחבילה עם 3 תקליטורים: 9.99 דולר בעולם או 9.99 פאונד בבריטניה. (חלום רטוב לגנבי מידע)
נשאלת רק שאלה אחת: נניח שיש על גבי המחשב יותר קבצים מאשר נפח תקליטור פנוי, מה קורה עם הקבצים שלא הספיקו להיכלל בגיבוי?
או, יותר נכון, שתי שאלות: מישהו בכלל מודיע למשתמש אם נצרבו בהצלחה כל קבציו, או שנשארו קבצים (וכמה) ללא גיבוי?
טוב, אז אם אתם מתעקשים, גם שאלה שלישית:
אם מדובר בגיבוי לגלמים, מי אחראי לש ח ז ו ר לגלמים?. מי שיודע, שיספר לנו.
בצ'יף החברים העלו השערה: שמדובר באחד הפיתוחים של Q בעבור הסוכן 007, ג'יימס בונד. כדי שבמקרה הצורך בהעתקת מסדי נתונים כלל עולמיים ממחשבי העל של הרעים, יוכל הסוכן השרמנטי להכניס תקליטור לכונן... ולהתפנות בזמן הצריבה לנישוק ממושך עם הבחורה התורנית...:-)

רקע:

יסודות הגיבוי לכולם - שימו לב, כבר ב-2003!
מצע למידע למאה שנה (2004)
ועוד, ועוד...חיפוש מילות מפתח במגזין צ'יף

   
 











































השורות של עמית

המחשב אשם


הרפורמה בהוצאה לפועל בסכנת עיכוב או ביטול כי מערכת המחשבים תוכל להיות מוכנה רק בשנת 2011! שלוש שנים להקים מערכת מחשב? בשלוש שנים ניתן להקים מערכת מחשב שתקטלג את כל תושבי צרפת (כ- 70 מיליון) לפי גוון, צבע, ונטייה מינית, DNA, ואפילו הגבינה האהובה עליהם (וזה, תאמינו לי, עסק מסובך במדינה שיש בה למעלה מ-530 סוגי גבינות).
אבל במדינת ישראל, רפורמה שאמורה לסייע לאזרח? אין חיה כזאת. תמיד יצוץ מכשול ושימו לב שכמעט תמיד מאשימים את מערכות המחשבים מתוך הנחה שבזה הציבור באמת לא מבין. אבל הציבור כבר מזמן תפס את הפרינציפ והוא יודע ששוב דופקים אותו האינטרסנטים - כי זה כואב בדיוק כמו בפעם הראשונה. והוא לא יכול לעשות דבר, למרות שפחית נפט וגפרורים הם פתרון לא רע.
 

דבר המערכת

השבוע הודינו לעמית מקרב לב על שחסך מאיתנו התייחסות להקמת מאגר המידע הביומטרי של תושבי ישראל. (הדעות השונות והמנוגדות בעניין כבר יוצאות לכולנו מכל הנקבים). בתשובה כתב עמית: טוב, אם מס ההכנסה לא יכולים לבנות מערכת ממוחשבת ב-3 שנים, למה בכלל שאתייחס לכך שמישהו ייבנה מערכת ביומטרית לאומית ב-20 שנה? זה יכול לחכות...


כסף מהיר - פיתוח לקוי


ענף האינטרנט מפוצץ ביזמים צעירים שמלאים בכסף שעשו באופן מהיר ולרוב גם מקרי, אף אחד מהם לא לקח בחשבון את העתיד שלא כל כך רחוק בענף מהיר כמו האינטרנט. דוגמאות יש לרוב אבל שיא החוצפה הם החברות העשירות יותר. מדובר באוסף של ילדים שבונה אתר ולא מסוגל להתמודד בשכל עם בעיית ההצלחה. קחו את פייסבוק ששווה מיליארדים: פייסבוק סובלים מבעיה שרבות מהרשתות הסוציאליות סובלות ממנה, בסיס נתונים רב שכבתי לא יעיל ולא חכם, שדופק להם את העסק ומחייב להגביל את מספר החברים בכל רשת של כל משתמש ל-5,000. זה לא שאי אפשר לשנות את מבנה בסיס הנתונים, כנראה שאין מי שיודע איך לעשות את זה כי רוב הרשתות סובלות מהבעיה הנ"ל. או קחו למשל את בעיית ה"ספאם" בפייסבוק. החברה חוששת משימוש במערכת שלה לשיגור מסיבי של הודעות זבל ולכן היא מצאה "שיטה" אוטומטית -כמובן- ומטומטמת עד כדי נבזות. המערכת סופרת תכתובות יוצאות, ואחרי סכום מסוים שולחת אזהרה ודי מהר מאוחר יותר חוסמת חשבון של משתמש. הבעיה היא שהמערכת ה"חכמה" הזו היא בסך הכול מונה. ואם למשל שלחת הזמנות לחבריך להצטרף לקבוצה שיצרת, או שהזמנת באופן לגיטימי אנשים להצטרף לרשת שלך. הכול נכלל בהתחשבנות, גם אם אין כאן שום דואר זבל. אבל מה שהמערכת לא עושה זה לספור הזמנות ששלחת למי מחבריך מחוץ לפייסבוק. כאן הכול מותר, גם אם זה נעשה מתוך הפייסבוק. היינו אם זה יביא לנו עוד משתמשים, אזי דואר זבל לגיטימי.
בכלל, כמי שהיה כאן כשהאינטרנט רק התחילה לראות את השתלטות הילדים על רשת, זה קצת מתסכל אותי. לא מקנאה ומי שמכיר אותי יודע שאינני מקנא באיש, אלה שמדובר בילדים עם חלב על השפתיים שאין להם את הכלים להתמודד עם בעיות מורכבות. הם שוכרים עוד ילדים עם חלב על השפתיים כדי שיפתרו (ללא הצלחה) את הבעיות שלהם. וכך קורא ששום מערכת לא מתפקדת על האינטרנט 100%.
ואם אנחנו כבר על האינטרנט אזי אני רוצה לשבור מיתוס קטן. מנוע החיפוש של הגוגל לא מתקרב ביכולתו בכלל למנוע החיפוש של YAHOO. מספר התוצאות של הגוגל קטן בהרבה מזה של YAHOO וזאת למרות שתהליך הרישום בגוגל פשוט הרבה יותר, נכון גם כאן וגם כאן יש המון כפילויות, אבל אצל YAHOO תוכלו למצוא דברים שבשום פנים באופן לא קיימים בגוגל בין היתר בגלל אינטרסים כלכליים של הגוגל.
 

צועדים אחורה


המשיח לא יגיע, החמור כבר כאן.
בכל פעם שנדמה לי שזהו, עברנו כבר את גבול הטמטום האפשרי, צץ איזה ש"סניק ומוכיח לי שעוד ידו נטויה. בעוד שמר בניזרי הרוטט מאופסן או אמור להתאפסן, ממלא מקומו הוא מר ניסים "הקוצץ עקום" זאב. הנ"ל, חבר כנסת במדינת ישראל במאה ה-21, מציע פתרון לתחבורה בירושלים: חמורים, סוסים וגמלים. הוא טוען שזה יתרום לאיכות הסביבה (ושוכח שמישהו צריך לפנות את כל התוצרת שלהם). הוא טוען שזה יתרום לאווירה רומנטית (וואלה אין יותר רומנטי מגמל מזיל ריר, חמור עצבני שתקוע בפקק תנועה או סוס שמניף את זנבו ומשחרר עיסה עסיסית וריחנית ברחוב הראשי בעיר.
מה שכן, בטוח שמר ניסים חמור... סליחה זאב, ירגיש כמו בבית סוף סוף.
 

משעמם בצרפת


מצחיק אבל בכל המדינה הגדולה הזו אין חדשות. כתוצאה מכך יוצאים סיפורים קטנים וחמודים לדפוס, אז הנה לכם דוגמא:
בעיירה קטנה נעצרו 4 סבתות על ידי המשטרה כי, ישבו על הספסל ברחוב ודיברו!... כמו שהן עושות עשרות בשנים וכמו שעשו אמותיהן לפניהן (מסורת אמרתי?) השכן שממול פשוט לא אהב את זה. כל העיירה (למבסק) מתגלגלת מצחוק. והיות ואין כלום בחדשות הסבתות הנחמדות סובלות ממתקפת תקשורת מסיבית לא רק מהעיתונות המקומית (כותרת ראשית!) אלא גם מתחנות הרדיו והטלוויזיה הארציות. הייתי שם, ראיתי את הסבתות ראיתי את העיירה. ראיתי את ההתנפלות של התקשורת. לא יאמן מה עושים בשביל לגרד חדשות בצרפת.
 

קשרים


יש לי קשר עם הרבה אנשים, חלקם חשובים חלקם חשובים יותר, חלקם היו אפילו חברים שלי. מעולם לא ביקשתי דבר מאיש ומעולם לא סירבתי לסייע לאיש. המעניין הוא שאלו שנהיו חשובים או שמרגישים שהם חשובים, או כמו שאומרים "עשו את זה", הפכו להיות מאוד מאוד מנומסים איתי, מעיין חשש שמא אבקש מהם משהו. לא שהם יהססו לפני שיפנו אלי בבקשות, כמובן. אבל משום מה הם פוחדים שאבקש מהם משהו למרות שיודעים שזה לא יקרה לעולם. וכך קורא שאנשים שהיו חברים או יכלו להיות חברים הופכים להיות פלקטים, מעין קישוט על רשימת הקשרים שלי, כאלו שאפילו תשובה ל"מה שלומך?” תהיה זהירה. מה שעצוב הוא שביום שהם יזדקקו לעזרה ויבואו אלי לא אהיה מסוגל לומר להם ללכת קיבינימט.
 

סרטים


יש סרטים רבותי, שוב פרסומות. כמו תמיד, מצחיקות. וכמו תמיד גם אסורות להקרנה בחלקים מסוימים של העולם. כרגיל בקישור videowebgate.com/feature 
 

תגובה לשורות של עמית

   
 

מקומי ומקומם


● השבוע קראנו: "כחלק מטיוטת חוק ההסדרים, שיעלה בכנסת במסגרת דיוני התקציב בשבועות הקרובים, המדינה מתכוונת להגדיל את סמכויותיהם של הפקחים, ולאפשר להם לבצע מעצרים של אזרחים, כאילו היו שוטרים" (msn).
עוד משהו שעושים "בכאילו"? כבר ראינו מרפאים מייעצים כאילו היו רופאים, פוליטיקאים פועלים כאילו הייתה המדינה החצר האחורית שלהם וחברות הביטוח משלמות (אם וכאשר) כאילו היו עושות לנו טובה...

● שאלה רטורית: 47 ש"ח לרבעון אגרת שמירה באזור מגורים, הנכנסים לקופת המיסים העירוניים, למה נועדו? הרי בניידות השמירה יושבים בכתריאלבקה... בעיקר מתנדבים!

● בנובמבר השנה, עוד 3 חודשים בקושי, ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות. בפעם הקודמת שניגשנו לקלפיות המקומיות  הייתה השנה 2003. חשבנו אז שידוע לנו מה כל אחד מציע ומבטיח. טעינו ברוב המקרים. הפעם, לא רק שאנחנו לא יודעים מה יהיה, גם לא יודעים מי יהיה. כלמור, מי בעצם עומד מאחורי המועמדים המצטלמים לפלקטים. מפלגת "צדק חברתי" של ארקדי גאידמק, מריצה רשימות בכ-100 יישובים וב-30 מתוכם גם מציגה מועמד לראש הרשות. אבל כבר רצה השמועה כי לא בכל מחוז בחירות תהיה הרשימה של מר גאידמק גלויה. הסכמים נסתרים ובריתות תמוהות כבר נכרתו, כך שיתכן והפנים המוכרות מהיישוב ומהשלטון המקומי ישמשו רק מסכות שמאחוריהן צלליות שכוחותיהן וכוונותיהן עוד יתבררו בעתיד. בעצם, מצב די דומה למה שכבר היה...
ברשות המורה ללשון, יוחלף מושג "הבחירות העירוניות" ל"בחירות האירוניות".

"בכתריאלבקה יש פקח תכול חולצה
רוכב על אופנוע מפינה לפינה.
הוא מכיר את כל הבריות בעיירה
ומנצל לסידורים את המשמרת השנייה.
הוא קצת מתבייש מהמורה הזקנה
כי לא סיים תיכון למרות שהיא דחפה.
את הצבא עבר בפנאן ובחדווה.
בנעליים חצאיות, בגלל נכות קלה.
אצל חיים בבוקר שותה קפה חינם
וכלל לא מעיר לו על השלט המוגזם.
מהירקן הוא יוצא עמוס שקיות
ומסיט מבטו מכיבוש המדרכות.

ה"בוסית" שלו, גם תכולת החולצה,
למגאפון חשמלי איננה זקוקה:
קולה הרועם מרעיד תושבים
שהוציאו את הגזם בימים אסורים.
בכתריאלבקה נועד הסימון אדום-לבן
לחניית הפקחים, דודיהם ובני זוגם.
אל תקשו לבכם, אל תשפטו אותם
הם עושים כדוגמת קודמיהם שם:

רושמים דו"חות על חניה בעייתית
למי שלא נמנה במאפיה הרוסית
מטילים קנסות על סטודנטים חצופים
שתולים פתקאות ללא אגרת שלטים
שומרים על הסדר באין ספור טקסים
בהם נואמים תמיד אותם אישים.
משיחים עם עוברי אורך על הא ועל דא
בקנאות שומרים על טוהר הבטלה.
עובדי עירייה חסרי שמחה ונחת,
חייבים ללקק לראש-עיר 'ת ה...קרחת.
וכעת, קראתם, יסחבו המסכנים
על חגורת המותניים, גם זוג אזיקים!
לא גזמת בוגיינביליה, זרקת בדל,
או כלבך נבח על מקורב לממשל...
חיש יבוא הפקח, לא ישן ולא ימוש
ועוד תושב מרדן כבר ינחת בקלבוש."

   
 


מילה טובה


חברת שטראוס-עלית יחד עם יד מרדכי, יקבי ברקן, יקבי סגל ואופיס דיפו לא ריחמו גם השנה על יערות הגשם והפיקו ביחד קטלוג מתנות לראש השנה, שבדומה לעשרות אחרים מאותו סוג... גם כבד, גם בזבזני וגם מיותר. עם זאת, הלקוח תמיד צודק וסטודיו זמירה גבע עיצבו את אותה המפלצת אנטי-אקולוגית עטורת הרימונים, כאשר כלי הקיבול בכל חבילת שי המוצגת למכירה גם מוצע לשימוש חלופי (יענו "מחזור"). נכון, חברינו הירוקים ביותר יגידו שזה כמו לצבוע את האוטובוסים של אגד בירוק. ובכל זאת, מגיע להוגי הרעיון מילה טובה, וגם לסטייליסטית ולצלמים על תמונות כמעט אומנותיות, מוקפדות במיוחד.
 

   
  

הומור

אתכם הסליחה, מחקנו את האינטרנט

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

 

 
 

http://www.bos.co.il

 

P מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2008