גיליון מספר 31 שנה XII יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

 
 

► לגיליון קודם 2012 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       
 

רבי אלעזר בן שמוע אומר
יהי כבוד תלמידך חביב עליך ככבוד חבריך
וכבוד חברך כמורא רבך
ומורא רבך כמורא שמים


אבות ד:טו

 

 

     
   

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1.29 לקבלת גרסת Beta

 
       
 

שער ערך ה GB
29/08/2012
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA

0.67

500GB

0.39

1TB

0.25 ₪

2TB

0.25 ₪

3TB

מחירי SSD ל 1GB

5.03

60GB

3.16

120GB

3.05

240GB

4.05

300GB

3.55

512GB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה



תחזוקת תוכנה


למה תחזוקת תוכנה היא יקרה כל כך? - כתב השנה ג'ון לוי  בבלוג שלו.
כאשר רוכשים חבילת תוכנה, אפילו בתור-SaaS, לקוח בלתי מנוסה נוטה לחשוב שעלות המוצר זהה למחירו בקנייה. אך קיימות גם הוצאות נלוות. פיתוח תוכנה הוא עסק לא פשוט. לשם קביעת המחיר הסופית חייב בית התוכנה לקחת בחשבון את מחיר כוח האדם - המפתחים - וגם עלות הכלים שהם נזקקים להם. לעיתים קרובות הפיתוח דורש זמן רב יותר מן המחושב מראש, וזה משפיע על מחיר רכישת התוכנה גם אם בית התוכנה ימכור אותה ללקוחות רבים.
וכעת, לעניין התחזוקה. תוכנה היא בטבעה מוצר מתפתח בצורה מתמשכת. לקוחות שונים מבקשים פיצ'רים חדשים או שינוי הפיצ'רים הקיימים, אך בעיקר, המערכות עליהן רצה התוכנה משתנות מעת לעת, כך שיש להתאים את התוכנה לסביבות חדשות. כתוצאה מגורמים אלו, בית התוכנה נאלץ לספק עדכונים מספר פעמים בשנה כדי לשמור על מצב מעודכן.
רכישת התוכנה אין פרושה שהלקוח או אנשי הצוות אצלו יודעים כיצד להשתמש בה היטב. כך שנדרשת העמקה של איש צוות אצל הלקוח ברזי המוצר, בכדי ללמוד אותו ואולי גם להדריך את עמיתיו כיצד להפיק ממנה את המיטב. אחרת, לא יוכל הלקוח לנצל את מכלול היתרונות שהתוכנה מציעה.
הגרוע ביותר עבור לקוח תוכנה, הוא כאשר היצרן מפסיק לתמוך או לעסוק בתוכנה שהוא רכש ממנו. כלומר, רצוי מאוד שיצרן התוכנה יעשה את כל הדרוש כדי להמשיך ולשחרר את העדכונים והשדרוגים הנדרשים. זה אומר שעל בית התוכנה להחזיק צוות קבוע המוקדש למוצר, גם אם זה כבר לא מניב הכנסה מתאימה לעסק. אנשי צוות התמיכה מודעים לדרכים בהן הלקוח משתמש בתוכנה ולסוג התמיכה שהוא זקוק. רובנו מוכנים לשלם בעבור תמיכה זו כאשר המוצר מועיל לעבודתנו.
וגם כאשר משהו משתבש, נדרשת עזרת מומחה במוצר. בארגונים גדולים, כאשר התוכנה היא חלק בלתי נפרד מן הפעילות, רצוי מומחה צמוד, אפילו כעובד של הארגון עצמו. כלומר, גם הארגון מחזיק צוות מומחים לטיפול בתוכנות ובבעיות, עם ידע לפתרון הבעיות השכיחות שבעבודה השוטפת.
בעת תקלה, לעיתים קשה לדעת בשלב ראשון אם הגורם היה באג בתוכנה, כשל מערכתי או של התשתיות - או אז, נדרש איש מערכות מידע המסוגל לאבחן את מקור התקלה ולחפש את הפתרון בלי קשר למקור שגרם לתקלה.

נהוג היום לחשוב שמחשוב הענן יחסוך לנו הוצאות כאלה. יתכן ויתאפשר לחסוך כסף על ידי שכירת תוכנה הרצה בענן, אך מי שכך נוהג חייב לקבל גרסה סטנדרטית של התוכנה, כמו שיש לכל שאר לקוחות אותו הענן. לחלופין, ניתן לבקש התאמת השירות/התוכנה לצרכים הייחודיים של העסק... מה שמחזיר את הלקוח חזרה לעלויות תחזוקה נוספות.
כמו כן, לקוח הענן חייב לקבל שינויים לא תמיד נוחים, כאשר יצרן התוכנה המבוססת ענן מחליט לשדרג את המערכת, בזמן הנוח לו וללא קשר לעדיפויות הלקוח.
אז אולי בכל זאת רצוי לקבל שירות מאנשי ה-IT המנוסים? זכרו שחסכנות הענן כלל לא חד משמעית.
 

 
       
 

מה שאיננו, גם לא נגנב


מידע במנוחה - Data at rest - הוא מונח בו משתמשים לפעמים כדי להגדיר את כל המידע הקיים באחסון של מחשב כלשהו, מבלי להתייחס למידע הנמצא במעבר ברשת או שנמצא באופן זמני בזיכרון הזמין של המחשב לשם קריאה, עדכון או עריכה. עם מידע במנוחה נמנים קבצי ארכיון או סימוכין הנדרשים לעיתים רחוקות, או אף פעם. מידע במנוחה הוא גם זה שעובר שינויים לעתים רחוקות. למשל, קבצים חיוניים לעסק או לארגון, הנמצאים על גבי מחשב נישא של עובד, קבצים הקיימים במצע גיבוי חיצוני, קבצים בשרתי ה-SAN, או קבצים בשרתים של ספק גיבויים חיצוני.
עסקים, ארגונים ממשלתיים ומוסדות נוספים מודאגים או צריכים היו להיות מודאגים מפני האיום של גישה ו/או שינוי בלתי מורשים, גניבה, או מחיקה של אותם קבצים או מסדי נתונים.

מידע בתנועה, לעומת זאת, הוא מידע העובר דרך רשת. כמו למשל, מסר דואל שאנחנו שולחים, נחשב בתנועה בפרק הזמן משליחתו לקבלתו בתיבת הנמען. אחת הדרכים הנפוצות להגנה על מידע בתנועה היא הצפנתו. אבל מנקודת מבט טכנית, "מידע בתנועה" כולל גם מידע הנע ממקום למקום בתוך מערכת המחשב עצמו והאביזרים ההיקפיים שלו. לדוגמא, מהרגע שמקלידים אותו במקלדת עד לרגע שהוא מופיע על גבי המסך. או קובץ המועבר מהדיסק הקשיח לדיסק קשיח שני במערכת. לחלופין, יש מי שיגדיר זאת כ"מידע בשימוש" - כאשר ביטים (פרט לדואר אלקטרוני) מועתקים ממקום למקום באמצעות רשת. חשבו גם על גיבוי שנעשה ממחשב נישא לשרת מרכזי, או העלאה/הורדת קבצים אל או מ-אתרי אינטרנט, ואפילו בזמן שאנו מתחברים מכל מקום בעולם לשרת הדואר החינמי שלנו.
למרות הכמות הגדולה של מוצרי אבטחה המציפה את השוק כבר שנים רבות, ממשיך לעלות בעולם מספר הפריצות למחשבים ולרשתות. רק בשנת 2010 נגנבו זהויות של עשרה מיליון אמריקנים, וב-2011 המספר גדל בכ-13%.
הגישה המסורתית של מניעת פריצה למידע בתנועה מטפלת בגבולות הארגון, ומנסה למנוע חדירה של גורמים זדוניים. אבל איכשהו, אותם פורצים, וירוסים, תוכנה זדונית ואחרים יחכימו ויפתחו תמיד עוד ועוד דרכים להתגבר על ההגנות ההיקפיות.

יצרני תוכנת Identity Finder ניסו להחדיר לשוק פילוסופיה חדשה למניעת זליגת מידע.  הם פנו ל"מידע במנוחה". התוכנה סורקת את המידע הקיים במערכת, מתמקדת בנתונים שיוכלו להיחשב כרגישים, אפילו כאלה שקיומם כבר נשכח, ומתריעה על הממצאים. ניתן להטמיע את התוכנה בכל מכונה, להשתמש בה משרת מרכזי וללא סוכנים, או להנחיל מדיניות משולבת. מעבר לזיהוי המידע הבעייתי, התוכנה מציעה גם אפשרות לנקות אותו בכדי לצמצם את סכנת החשיפה. בסך הכול, פתרון לא מושלם, אך יימצא תמיד מי שמתאים לו.
גרסה אישית מוצעת להורדה ללא תשלום.
 

 
       
 

עוד סייבורג מהקולנוע: Skynet T-800
(Terminator, מי  זוכר?)

סקיינט החלה לייצר את סדרת הסייבורגים הזאת בשנת 2026. דגמי הסדרה הם אורגניזמים קיברנטיים עשויים רקמה חיה המצפה שלד מתכתי מסגסוגת-על, המורכב משאסי קרבי משוריין, מונע על ידי מיקרו מעבד. השלד בנוי עם מֵסַבים כַּדּוּרִיים בלתי מתחככים בפרקים,  ומערכת  בקרה מסוג servo actuated ...למידע נוסף
















סייבורגים


מישהו עדיין זוכר את RoboCop, ה-cyborg (אורגניזם קיברנטי) האימתני של קולנוע שנות ה-80? אז הוא חוזר. לקיץ 2013 מתוכננת השקת סרט המדע הבדיוני, ובתור פרומו, מערכת יחסי הציבור שלו הפיקה והפיצה סרטון ויראלי המציג פרסומת מדומה לתאגיד OmniCorp האווילי.
הפעם, כאשר נראה את הסרט, נדע שהמרכיב הבדיוני הצטמצם במעט מאז הפעם האחרונה שצפינו בשוטר שחלקי גופו הוחלפו באברי מכונה.
מדענים באוניברסיטת הארוורד יצרו לראשונה סוג של רקמת סייבורג על ידי שיבוץ רשת תלת ממדית פונקציונאלית וbiocompatible של חוטי ננו, ברקמות תאי אדם מהונדסות.
C. M. Lieber, ראש צוות המחקר, אמר לעיתונאים שהדרכים הקיימות לניטור או אינטראקציה עם מערכות חיות, מוגבלות. ניתן להשתמש באלקטרודות כדי למדוד פעילות בתאים או ברקמות, אך זה מזיק להן. הטכנולוגיה שהם פתחו מאפשרת לעבוד על אותה סקאלה כמו היחידה של המערכת הביולוגית מבלי להפריע לה. בתמצית, מדובר בשילוב בין רקמה לאלקטרוניקה ובתוצאה כבר קשה לקבוע היכן נגמרת הרקמה ומתחילה האלקטרוניקה.
 
נושא המחקר נוגע לצורך הקיים כבר שנים בעבודה עם רקמה מהונדסת: כיצד ליצור מערכות המסוגלות לחוש שינויים כימיים או חשמליים ברקמה לאחר שזו התפתחה והושתלה. המערכת גם יכולה לספק פתרון בחיפושים לאחר שיטות גירוי ישיר של רקמות מהונדסות ומדידה של תגובת התאים.
בגוף היונקים, מערכת העצבים האוטונומית רגישה לשינויי PH, כימיה, חמצן וגורמים נוספים, ויוצרת תגובות בהתאם לצורך. למעשה, מחקר זה מחקה את מעגלי ההיזון החוזר האִינְהֶרֶנְטִיים שהגוף פיתח כדי לשמור על השליטה העדינה ברמת הרקמה והתאים.
תהליך בניית הננו-רשתות דומה לזה של חריטת מיקרו צ'יפים. מתחילים עם מצע דו ממדי, מניחים עליו רשת של פולימר אורגני מסביב לחוטים בסקאלה ננומטרית, המשמשים כאלמנטים של חישה. אלקטרודות המחברות בין החיישנים נבנות לאחר מכן בתוך הרשת כדי לאפשר לננו-טרנזיסטורים למדוד את הפעילות בתאים מבלי לפגוע בהם. לבסוף, ממיסים את המצע ומקבלים מעין ספוג או רשת שניתן לקפל או לגלגל בתוך פונדקאי תלת ממדי. הרשתות המוגמרות, מספיק נקבוביות כדי לאפשר הכנסה של תאים לתוכן, ולעודד את אותן תאים לגדול בתרביות תלת ממדיות.
מאמצי בניית רשתות חישה ביו-מהונדסות התמקדו בעבר במודלים דו ממדיים, בהן התאים בתרבית גדלים על גבי רכיבים אלקטרוניים, או בסידורים משתלבים בהם מניחים אלמנטים אלקטרוניים על גבי שטח הרקמות. אבל, רצוי הרבה יותר לקבל תמונה מדויקת של התנהגות התאים במבנה התלת ממדי של רקמה, וחשוב שהמערכות לאיסוף הנתונים תהינה ננו-מטריות כדי להימנע מפגיעה בתאים או במבנה הרקמות. ליבר וצוותו השתמשו בתאי עצב ושריר הלב, הצליחו לאתר אותות חשמליים שנוצרו על ידי תאים בעומק הרקמה,  ולמדוד שינויים באותות הללו בתגובה לחומרים מגרי לב או עצב.
כמו כן, הם הצליחו לבנות כלי דם ביו-מהונדסים והשתמשו בטכנולוגיה המשולבת כדי למדוד שינויי PH, כפי שהיו מתרחשים בתגובה לדלקת,  איסכמיה וסביבות ביוכימיות או תאיות שונות - הן בתוך והן מחוץ לכלי הדם.
על אף היישומים הפוטנציאליים הרבים הקיימים לטכנולוגיה מסוג זה, העיקרי לטווח קצר הוא בתעשייה הפרמצבטית, בכדי ללמוד את הפעילות של תרופות חדשות ברקמות תלת ממדיות במקום בשכבות דקיקות של תרביות תאים. יתכן והמערכת תוכל גם יום אחד לשמש לניטור שינויים בתוך הגוף החי ולהגיב בהתאם - לגירוי חשמלי או לפעילות של תרופה.
 

 
       
 

 על יתרונות גומז פיר

 
       
 

שיתוף יתר

 

התקשורת המקוונת עם מעגל החברים המורשים שלנו ברשתות החברתיות מקנה לעיתים אשליה של פרטיות. עמוק אל תוך האשליה, הצעירים והתמימים יותר נוטים לשתף יותר מידע מאשר מומלץ.
בדו"ח שהציג Computer Reports בועידת State of the Netהשנה, סוכם כי 52% מכל משתמשי הרשתות החברתיות מעלים לרשת מידע מסוכן. מקאפי גם מצאו שרק 20% מכל המתבגרים משתמשים בהגדרות פרטיות המאפשרות רק לחבריהם לראות את המידע.
מתבגרים מסוגלים לפרסם מידע לא רק מסוכן להם אישית. טובים יודעים לספר על בן 17 שצילם כמות כסף גדולה בביתו, וביתו נפרץ בעקבות זאת. או על מלצרית שבניגוד למדיניות המעסיק התלוננה על לקוחות שהשאירו לה טיפ צנוע למדי, מבלי שהגדרותיה ימנעו מן הבוס שלה לראות את הפוסט.
ליין סאטון הוא יזם בן 15 המייעץ בענייני רישות, פרטיות ברשת ושיווק לצעירים. המלצותיו מתאימות לגולשים מכל גיל:
▫ לשתף רק חברים אמיתיים בענייניך האישיים, ובחיים האמיתיים בלבד - עדיף פנים אל פנים. מי שמרגיש צורך לשתף ברשת, חייב להימנע מאמירות שהוא לא היה מוכן לומר מול קהל. הוא מזכיר מקרה של מתבגרת שהצטערה מאוד על שיתוף הזמנה למסיבת יום הולדת בביתה, אחרי שההזמנה הגיעה בטעות ל-21,000 משתמשים.
▫ בטלפונים החכמים, רצוי לכבות אפליקציות המתייגות מיקום. ניתן גם לשנות הגדרות השומרות קואורדינאטות ברשתות החברתיות ובשירותי אחסון צילומים.
כבר היה מי שהמציא את המושג "ניהול מוניטין". אז גם אם אנחנו לא סלבריטאים או אנשי עסקים חשובים, לא יזיק מדי פעם לעבור על המשתמע מהופעותינו ברשת. ושם, המקום להצניע מידע פרטי ומיותר. גם קיימים ברשת שירותים המציעים שירותי ניהול מוניטין, כמו Reputation.com, שיסרוק את הרשת בחיפוש אחר אזכורים של שמך. דרך נוספת היא לצור התראות באמצעות Google Alerts שיודיעו במייל על כל הופעה חדשה של שמינו ברשת. לבסוף, NutshellMail שולחת הודעות במייל עם רשימת פעילות ברשתות החברתיות  הקשורה למילות מפתח.
 

 
       
 

 

קישורים


●  באילו תפקידים שותים הכי הרבה קפה?

●  וירוסים שמתיישבים ב- BIOS

ממציאים שהמצאותיהם הרגו. השראה לנאמני בטיחות.
 

 
       
 

השאלת תמונות


טכנולוגיות המחשוב ובעיקר הצילום הדיגיטלי הגיעו לעולם כברכה, במיוחד לעיתונאים. הכלים והאפליקציות העכשוויים מאפשרים לבצע שינויים מכל סוג לתמונות שאמורות היו לשקף את המציאות, ובוא בעת גם לאתר את מקורן. למשל, תמונה מפורסמת ומפוברקת של גופת בין לאדן הסתובבה ברשת מאז שנת 2009, הרבה לפני חיסולו במאי 2011.
רק לפני שבוע נאלץ עיתון ספרדי להתנצל על פרסום תמונה של הכדורגלן לוקה מודריק, אשר כביכול שהה במדריד. התמונה, הסתבר, צולמה ב-2010 ובקרואטיה.
עדיין פועמת השנאה האנטי-ישראלית בעקבות פרשת מחזור התמונות של הילדים הפלסטינים המתים, וכל הרשת מלאה בתמונות ממוחזרות שנלקחו מארכיונים לשם אילוסטרציה של חדשות טריות או מחוץ לקונטקסט.
אז כיצד נוכל לגלות את מקור התמונה? בחיפוש פשוט ב-גוגל תמונות, המאפשר העלאת התמונה בחקירה בהקשה על צלמית של מצלמה הנמצאת בקצה חלון החיפוש.
אפשרות נוספת: באמצעות טין איי - חיפוש תמונות, המציעה קובצי הרחבה לדפדפנים Chrome ו- Firefox.
 

 
       
 

עוד על תקופת האבן



לעמיתים


"על פי סקר מכון המחקר בסטנפורד וקרן קרנגי, 85% מן ההצלחה המקצועית מיוחסת  לכישורים החברתיים, או מירוק הנימוסים, ורק 15% מיוחס לידע הטכני. כאשר משווים שני מועמדים המוכשרים בצורה זהה, מיומנויות החברה שהם קיבלו על עצמם במהלך השנים יוכיחו יתרון תחרותי בעולם האמיתי."
עם הפסקה הקודמת מתחילות בדרך קבע ההזמנות שאנו מקבלים מבית ספר זר לנימוסין והליכות. הם מזמינים אותנו להשתתף בקורסים לאנשי עסקים. חבל שתקציב החברה לא מכסה עדיין סוג זה של השתלמויות. וזאת, כי כולנו נתפסים בעיני עצמנו כאנשים די מנומסים. אומרים בוקר טוב, בבקשה, סליחה, תודה, ולא יורקים על הרצפה. בדרך הארץ החמה והמחוממת רבים יגידו שבצ'יף הממוזגת פגשו אנשים קורקטיים ואפילו נעימים.
אלא שיש ימים שמאוד קשה לשמור על הסטנדרטיים הללו.
אנו מבקשים מקרב לב שתסלחו לנו אם בשבוע האחרון נתקלתם במעידה חריגה כלשהי. זאת אומרת, אם אתם אחד משני הלקוחות אשר באחד הימים האחרונים הקפיצו לצוות את הפיוזים (לנו בצ'יף, וגם לטכנאי המחשבים שלהם).
אנו פונים בהצעה לעמיתינו בתחום הצלת הנתונים, המציצים קבע בגיליונות המגזין: הרשו לנו להמליץ ללא תשלום או תמורה, על שירותיכם לשניים הנ"ל.
כפי שתראו בגוגל, אנחנו כבר לא מונופול כפי שהיינו עד לפני כעשור שנים. מחובתנו המוסרית לעזור לכל פונה הנזקק לשירותנו, אך אין מחובתנו המוסרית לשרת את מי שמהתל בנו או מזלזל בעבודתנו.
 

אלימות


גם אם פרספקטיבת הזמן מאפשרת לנו לזכור בהומור אפיזודות מסוימות, עמוק בלב -ובמיוחד עם תחילת שנת הלימודים - מקננת השאלה: מה בכלל הופך אותנו, בני אדם, מיצורים תרבותיים למניאקים אכזריים? - הורמונים? יצר ההישרדות? תאוות כוח או בצע? אולי אקלים וגיאוגרפיה?
כאשר בחיינו הרגילים גואה יצר הקרב, מגייסים את כל הסבלנות שבעולם, את כל המחילה המלאכותית והנימוסים המתבקשים, כדי להתגבר ולסיים פרשה בפיוס. לא כולם מצליחים. כפי שראינו לאחרונה בחדשות, גם התבהמות קולקטיבית אוחזת לא אחת בחבורות רחוב, ובמדינות שלמות. לאור מרד האזרחים המתמשך בסוריה ופלגי הדם ששלטון אסד שופך ברחובות, כתבה ארכיאולוגית קטנה משכה את תשומת לבנו:
באדמת סוריה נמצא מצבור גולגולות בנות כ-10,000 שנה, עם סימני אלימות מובהקים. ארכיאולוגיים פורנזיים קבעו שהן נותקו מעמוד השדרה לאחר המוות, זמן מה (שונה מגולגולת אחת לשנייה) לאחר תחילת תהליכי ריקבון הגופות. כל הגולגולות היו שייכות לזכרים, בגילאים 18 עד 30, ואצל כולן נמעכו בכוח רב עצמות הפנים, יתכן בעזרת אבן.  בתקופת האבן כבר יצרו בני האדם כלי חיתוך (ונשק) מאבן צור ואובסידיאן, כמו גם כלי עץ, עצמות וחומרים אחרים. העדר סימני חיתוך בגולגולת פוסל מספר סיבות אפשריות לתופעה.
אוספי גולגולות ניאוליתיות נחשפו בעבר באתרי תקופת האבן באירופה והמזרח התיכון, אך מעיכת הפנים הוא מאפיין חדש המוסיף מסתורין לדרך בה קהילות אלו התייחסו למתים. במועצה הספרדית הלאומית למחקר בברצלונה אומר הארכיאולוג איבאנייז אסטבס כי הממצא מרמז על כך שבתרבויות עידן האבן האמינו כי גברים מתים מאיימים על עולמם של החיים. או שהריסת הגולגולות נעשה כנקמה. פרופסור קמפבל מאוניברסיטת מנצ'סטר, לעומת זאת, חושב שהאלימות לאחר המוות מרמזת שאותן גופות הוו איום כלשהו, וכי השחתת מבנה הפנים הייתה דרך למחוק את זהותם של אותם אנשים.
 

 
       
 

הומור - HUMOR


בסוף תמיד העופות משלמים את מחיר האנרגיה

המשותף בין רופאים, יצאניות ואנשי ביטחון התעבורה

מוצרי אפל לפעוטות
 

 
     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2012