גיליון מספר 41 שנה XI יום חמישי, 17 בנובמבר 2011

 
 

► לגיליון קודם 2011 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       

להתמתח, ללכת, לראות, להבין, זה חלק מהטבע האנושי.
החקר אינו באמת בחירה, אלא ציווי


מייקל קולינס, אסטרונאוט בג'מיני ובאפולו

 
       
   

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.2.11
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1 לקבלת גרסת Beta

 
       
 

שער ערך ה GB
17/11/2011
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA
לפי מחיר לכל 1GB

0.84

500GB

0.48 ₪

1TB

0.37 ₪

1.5TB

0.33 ₪

2TB

0.39 ₪

3TB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה



תודה למבקרים


קוראים יקרים,
היה מאוד נחמד לנו לפגוש אתכם בשבוע שעבר בתל אביב. נעים להיווכח שוב עד כמה עקבית וחמה קהילת ה-IT בישראל. היה גם מעניין להיחשף לפתרונות חדשים ומדהימים, בעיקר בתעשיות הגראפיקה והדפוס. מילה טובה מגיעה הפעם גם לצוות מארגני התערוכה, בחברת י.י.שטיר.

אבל... אבל דבר אחד השאיר אותנו קצת המומים. מסתבר כי לאחדים מכם, שזיהיתם אותנו מיד כמו"לים של מגזין צ'יף, לא היה לו מושג ירוק לגבי תחומי העיסוק של צ'יף. אפשר על כן לומר שהגולם קם על יוצרו. ולפני שגשם הצעות שירות מגיע מתדמיתנים, ממצבים וממתגים, נודה שאפילו קצת הזדהינו עם חברות כמו Benetton, יצרני-Old Spice ונוספים, שהפרסומות שלהן זוהרות יותר מן התוצרת...
ובכן, כל מי שעדיין לא בטוח מה פשר המגזין, יכול להתעדכן בקישור זה.
מי שעדיין תוהה במה אנו עוסקים, מתמחים, מעמיקים, חוקרים, מפתחים ומצטיינים, מוזמן לבקר בקישור זה וגם בזה.

שחזור מידע - מחשוב משפטי (פורנזי)- הגנה על המידע - איון מידע

 

גם אתם יכולים


גם אתם יכולים לפרסם במגזין צ'יף וללא תשלום חומר מקצועי או כללי העשוי לעניין את קהילת אנשי מערכות המידע בישראל. אתם מוזמנים לשלוח אלינו את פרי מקלדותיכם. החומר המתאים יפורסם בציון הפרטים לקשר עם הכותב.
בתשלום סמלי נפרסם גם את פרטי חברה ומודעות, בסמוך לכתבה.
 

פארגעניגען (שורש המילה "פרגון")


לאחרונה קיבלנו המלצה על האתר הישראלי טופרוטה, מנוע חיפוש המדרג את העסקים על פי המלצות אמיתיות של אנשים. הדרוג באתר נקבע בהתאם להמלצה של מי שבא במגע עם העסק ומגדיר את עצמו כלקוח, ספק, עמית או גולש.
ביום שישי אחרון נרשמנו והתחלנו לחלק פרגונים למי שנראה לנו כי מגיע לו. פעילות חיובית היא תמיד דרך נעימה להתכונן לשבת המלכה.
גם אתם מעוניין לפרגן? אפשר ב-טופרוטה ואפשר גם בפייסבוק
 

 
       
 







































ללא נייר א-לה-ישראל


בעוד תעשיית הדפוס פורחת ומתקדמת, הזרם הירוק ממשיך להדגיש את יתרונות יצירה, אחסון וניהול המסמכים בתצורה אלקטרונית בלבד.
ב-2002 דובר על הימצאותם של בתי משפט בישראל ב-"שלב ביניים" של מעבר בין השיטה הקונבנציונאלית של הגשה ואגירת מסמכים מודפסים, לשיטת ה"משרד ללא נייר".  שלב ביניים ארוך למדי, אם מותר לומר. אין יותר קבוע מן הזמני והיום, 9 שנים לאחר מכן, אנחנו במצב של מיסטר.

"מיסטר" היה כינויו של יהודי קטן, רזה ומקריח, שהגיע ממזרח אירופה לארגנטינה בשנות ה-40 של המאה שעברה. בהיותו חסר משפחה ומקצוע, ריחם עליו סבי ואימץ אותו כפועל במאפייה שלו ושל אחיו. גם נתן לו דירת מגורים ללא תשלום בקומה העליונה של מחסן הקמח. מתוך כבוד לאיש העדין -או מכיוון שלא ענה לכל כינוי אחר- כולם קראו לו "מיסטר", והוא הפך לחלק מן המשפחה לכל דבר. מיסטר סעד עם המשפחה ולא הוציא גרוש על מגורים, מה שאפשר לו לאגור הון עצמי יפה ולחלק מתנות נדיבות בימי ההולדת. יום אחד חש מיסטר ברע וביקר אצל רופא. הרופא המליץ על דיאטה. "לארוחת צהריים" -רשם הרופא בין היתר- "לאכול סלט וסטייק". סבתי לקחה לתשומת ליבה את ההנחיות, ומדי יום ויומו הכינה למיסטר סטייק עסיסי מנתח נבחר וסלט ירוק טרי.  את שאר המשפחה האכילה במאכליה הרגילים: מרק, תפוחי אדמה, גולש ...
בכל יום בצהריים התיישב מיסטר במקומו בשולחן המטבח הארוך, והמשיך לאכול בתיאבון רב את כל מאכליה של סבתא אלטע. בנוסף, היא הגישה לו צלחת נפרדת ועליה סטייק גדול וסלט בריא. מיסטר היה מצביע על הצלחת המיוחדת ומסביר לסובביו: "זה, בשביל הדיאטה".

השבוע הגשנו חומר בבית המשפט בתל אביב. כמו כל אזרח במדינה, נאלצנו להגיש 3 עותקים:
עותק אחד הוא hard copy מקורי שנועד לתיק, ויוגש לשופט.
עותק אחר מוחזר לפונה לאחר החתמתו במזכירות ביה"מ. הוא יהווה "קבלה".
עותק שלישי, מקורי אף הוא, יש להגיש על גבי דפים ללא כריכה, מפני שנועד לסריקה. יענו "בשביל הדיאטה של מיסטר": המשרד ללא נייר!
יפה התכוונו קובעי המדיניות בהנהלת בתי המשפט. אלא שמדובר בלוגיסטיקה בזבזנית להפליא. לעיתים החומר המוגש משתרע גם על-200 עמודים ואף יותר, כך שבסך הכול ידפיס הפונה להגשה פי 3 (במקרה הזה ...מעל 600 עמודים!)

כמויות עצומות של נייר מתבזבזות כל יום בארגונים. המשרד לאיכות הסביבה שילם 15,000,000 ש"ח מהקופה הציבורית עבור קמפיין בכיכובו של טל פרידמן, לשכנע אותנו להיות ידידותיים לסביבה ולהשתמש בפחות נייר, חבל שלא התמקד במוסדות המדינה תחילה.
חברת קונסיסט שלחה לנו מידע על הפתרון שלה לחיסכון בנייר שכבר התחיל לפעול בחברות גדולות כמו פרטנר, בנק הפועלים וכו'. בקונסיסט גורסים כי בעוד מנהלי הארגונים חוסכים כסף, הציבור מרוויח איכות סביבה. אתם ואנחנו יודעים שזה לא בדיוק כך.  במקרה של בתי משפט, למשל, הציבור ממשיך להדפיס, אפילו יותר מקודם.

PrintBOS הוא הפתרון מבית קונסיס לארגון ללא נייר. כאן המקום להבהיר, שאין קשר בין מוצר זה למוצר BOS של צ'יף, פרט לכך ש-BOS מסוגל לגבות ולשחזר כל מסמך שניתנה לו אליו הרשאת הגישה, עם PrintBOS או בלי, ואפילו את קובצי ההתקנה של PrintBOS עצמה, אם למנהל המערכת יראה כי נדרש.
בגרסה 5.0 לתוכנת PrintBOS-HD (או Heavy Duty) קיימות יכולות iPDF המאפשרות הפקת מסמכי PDF אינטראקטיביים לשליחתם במייל, תוך מתן אפשרות למקבל המסמך למלא נתונים על גביו, ונתונים אלה יעודכנו אוטומטית, ללא צורך בהקלדתם בשנית, במערכות המידע של הארגון. בנוסף כוללת הגרסה יכולת טיפול משופרת בכמויות גדולות של מסמכים (High Volume Printing), ממשק משתמש משופר, מודולי שליטה ובקרה, ועוד. המערכת מאפשרת כאמור, הפקת פלטים (חשבוניות דיגיטליות, תעודות משלוח, דוחות, חוזים, פוליסות ביטוח וכד'), אירכוב אוטומטי של הפלטים במאגרי הארגון והפצת הפלטים בהדפסה, בדואר אלקטרוני, פקס, במסרונים (SMS) או באמצעות פורטל אינטרנטי.
השימוש באמצעי הפצה דיגיטליים  תורם להורדת עלויות ההפצה, זה נכון. למשל, בקוקה-קולה ישראל משתמשים ב-PrintBOS למשלוח "חשבוניות, הזמנות ומסמכים נוספים באמצעות האי-מייל והפקס ובכך לייתר את הליך ההדפסות, לחסוך כסף ולתרום לאיכות הסביבה". יפה, אך מצד שני - בצד השני של הרשת- עדיין נמצאים הלקוחות של קוקה קולה, שרבים מהם הם עוסקים ועסקים עם מערכות הנהלת חשבונות המחויבות להגיש ולשמור מסמכי נייר. הנייר, כמו תפוחי האדמה של סבתא אלטע, ממשיך להשמין את הארכיונים שלהם. אילולי כך, זו באמת הייתה תרומה משמעותית להגנת הסביבה.
חברת פרטנר העושה שימוש ב- PrintBOS על מנת להחתים לקוחות על חוזי התקשרות ללא שימוש בנייר: נתוני הלקוח מעודכנים אוטומטית במערכות המידע באופן המקל על הצרכן וחוסך עלויות תפעול למשתמש המערכת. וכעת תגידו: כמה ממכריכם, לאחר שחותמים על חוזה שומרים אותו בספריה אלקטרונית בלבד? במקרה שכזה, אנו מתפתים לחלק ציון טוב לדור הנייר. זהו דור שעדיין לא מיומן בהגנה על שרידות המידע, ולמרות שזה הורג עצים, החוזה המודפס ישמש גיבוי מצוין ומועיל ליום שהדיסק הקשיח יקרוס, שספק הענן יאבד את המידע שלו (או ששירות האינטרנט יפסק לפרקים מעצבנות!)
אז בואו נסכם שזהו צעד ראשון. מצב ביניים, בו מאכילים אותנו גם "דיאטה" וגם מזון פחות בריא.
 

 
       
 

 

חידה

מה אנחנו רואים בתמונה זאת?

כתבו לנו את ההסבר שלכם, הוא יפורסם במגזין הבא וגם תקבלו שי הביתה.
 

 
       
 

גשם בא


גשמי ברכה ירדו השבוע וכמו כל שנה תפסו אותנו בהפתעה. כאילו שלא ידענו, או כאילו שאיבדנו כבר תקווה...
עוצמת הגשמים (אם יש כזה דבר בלקסיקון המטאורולוגי?) הייתה יחסית חזקה, ובמספר עסקים בישראל המים משמיים חדרו למקומות בעיתים מבחינת מחשבים ורשת.

אם המחשבים שלכם נרטבו או הוצפו, אנא הימנעו מפתיחתם לשם הוצאת הדיסק הקשיח. הביאו אותם כפי שהם למעבדה ובהקדם האפשרי. עבודה עצמית אפילו בהרבה רצון טוב מסוגלת לגרום לאובדן מידע בשל פגיעה ברכיבים אלקטרוניים.
אל תנסו אפילו לייבש את המחשבים או הדיסקים החיצוניים בשיטה הנראית לכם ההגיונית ביותר. במקום, עטפו אותם בשקית ניילון אטומה ושלחו אותם בדחיפות למעבדת השחזור.
 

 
       
 

דקים-דקים


ב-DSI או A* Star Data Storage Institute, מכון שהוא חלק מסוכנות המדע והטכנולוגיה של סינגפור, שואפים ליצור דיסק קשיח בגזרה מספיק דקיקה כדי שיתאים גם לפלאי הדקיקות, הטבלטים. המודל לעבודה יהיה ה-iPad2, שהוא כל כולו בעובי 8.8 מילימטר. כמו כן, הם מציעים ארכיטקטורה היברידית שתגשר על מגבלות הנישאות, אמינות המידע וצרכי אנרגיה.
דובר ה-DSI אמר השבוע כי בהשוואה לכונני SSD הישנים, הכוננים ההיברידיים מסוגלים לספק קיבולת אחסון גדולה יותר וביצועים טובים יותר במחיר נמוך משמעותית.
בהשוואה לדיסקים הקשיחים, הדיסקים ההיברידיים מסוגלים לצרוך כ-30% פחות חשמל.
למרות שהיום ברירת המחדל עבור הטבלטים הוא זיכרון פלאש, DSI מבינים כי לא ניתן לגמרי להישען על סוג זה של מצע. לפיתוח דיסק קשיח היברידי ודק יתרון מעשי משמעותי בנוגע לאמינות המידע.
כיום, הדיסק הקשיח בפורמט 2.5 אינצ' הדק ביותר בשוק הוא בעובי 7 מילימטר. אבל, על מנת  להתאים לשוק הטבלטים, העובי האידיאלי של דיסק קשיח חייב להצטמצם ל-5 מילימטר או פחות.
אחד האתגרים העיקריים בצמצום מימד העובי של הדיסק הקשיח היא היכולת להקטין את מנוע הדיסק הגורם לצלחת להסתובב, מבלי לפגוע בביצועיו, למשל במדידות כמו ה-  NNRO  או Non Repeatable Run Out, המכונה גם Asynchronous error motion.
ב-DSI החליטו על השימוש במנוע שטח צירי בעובי 4 מילימטר המסוגל לסובב את הצלחת במהירות 5400/7200 סל"ד. מנוע מבוסס על עיצוב שטח צירי מצמצם את אובדן החיכוך של המֵסַב כַּדּוּרִי, התנודות והרעש האקוסטי.
 

 
       
 


עולם הפשע


באפריל השנה נחטף איוואן קספרסקי בן ה-20, בנו של יבגני קספרסקי שהוא הבעלים של חברת האנטי וירוס ואבטחת המידע הידועה. החוטפים דרשו כופר של 3 (או 4.3, בהתאם לגרסאות שונות) מיליון אירו בתמורה לשחרור איוואן, סטודנט בשנה רביעית בפקולטה למתמטיקה חישובית וקיברנטיקה של אוניברסיטת מוסקבה. החוטפים אספו את המידע אודות קורבנם... באינטרנט, אלא מה... שם היה איוואן פעיל ביותר ברשת החברתית האהובה עליו.
אדון קספרסקי האב נמצא השנה במקום ה-125 ברשימת Forbes של הרוסים העשירים ביותר, הונו מוערך בכ-800 מיליון דולר. אשתו ואם החטוף, גברת נטליה קספרסקאייה, צוינה על ידי מגזין Finance בין 50 הנשים המוצלחות ביותר ברוסיה, בהיותה חלק מדירקטוריון מעבדות קספרסקי. המעבדות המשתפות פעולה עם שירותי הביטחון המיוחדים של רוסיה, ארה"ב, האיחוד האירופי וסין, ומספקות להם מידע למניעת פשע קיברנטי, כולל גניבת מידע סודי ביותר.
למרות שהאידיאולוגיה האבטחתית מפרנסת כה יפה את המשפחה... המודעות שהאינטרנט מסוגל להגביר את פגיעות האדם לא הצליחה לצנן את ההתלהבות מרשתות חברתיות של קספרסקי הצעיר.
6 ימים לאחר החטיפה, נודע כי אבא יבגני הפעיל כנדרש את הרשויות הרוסיות (שירות הביטחון הפדראלי, יחד עם המשרד לחקירות פליליות של משטרת מוסקבה), אשר הצליחו למצוא את בנו בריא ושלם, ואף ללכוד את חמשת חוטפיו מבלי לשלם אירו אחד.
הרעיון הכללי שפושעים קיברנטיים ופושעים רגילים שייכים לשני עולמות נפרדים, איבד מתקיפותו מזמן. במקרה של קספרסקי הפושעים נעזרו ברשת, ובמקרים אחרים האקרים נעזרים במידע ובשיטות של הנדסה אנושית שכל אחד היה יכול לייחס לעולם ה-low tech.
פושעים, הם פושעים, הם פושעים... עולמנו ועולמם מורכב מרבדים שונים שהגבולות ביניהם מיטשטשים מיום ליום. כך למשל, חוקרים של אוניברסיטת קליפורניה, במימון הקרן הלאומית למדע של ארה"ב שתפו פעולה עם משטרת לוס אנג'לס בכדי למצוא דרכים להלחם בהתפשטות הפשע.
החוקרים פתחו מודל מתמטי שגילה את קיום שני סוגים של נקודות חמות של פשע עירוני: נקודות חמות על-קריטיות, היוצרות שרשרת תגובה מהירה של עבירות על החוק, ונקודות תת-קריטיות, היוצרות שיאים גדולים של פעילות פשע באזורים הידועים כיציבים.
הנקודות על-קריטיות יוצרות גרפים של פשע עם שיאים נמוכים לרוחב אזורים נרחבים. כאשר המשטרה מקדישה תשומת לב לסוג זה של נקודות חמות, צצות להן נקודות פשע חדשות מתוך הישנות. הנקודות החדשות מראות גם הן שיאים נמוכים של פעילות הרחק מנוכחות המשטרה, והפשע נמשך.
מצד שני, פעילות משטרתית מוגברת בנקודות תת-קריטיות, מצליחה למגר את הפשע מפני שהאזורים בו מצויות נקודות אלו, יציב יחסית.
המודל מסוגל לגלות איזה סוג של נקודה חמה יכולה להיות פעילה באזור מסוים של העיר. הפעילות המשטרתית שנועדה לטפל בשני הסוגים של נקודות חמות, שונה מאוד.
המודל פותח תחילה בעבור מיגור פריצות לבתים. אבל, כאשר מזינים בו מידע אמיתי מהשטח, ניתן להשתמש בו לטיפול בסוגים שונים של פשע עירוני.
 

 
       
 

D.R.P.  /  B.C.P.

בצ'יף אגף נפרד
המתמחה במיוחד
בפרויקטים בהיבט כוללני
לכל הסקטור המוסדי,
גם לארגון הבינוני
מסורתי או חדשני...
ואף לקטן בארגונים
הדואג לנכסים,
כי המשכיות עסקית, עיקרה
"סוף מעשה במחשבה תחילה!"

 

אם עד עכשיו לא הבנתם...


אם עד עכשיו לא הבנתם, כל ישראלי היוצא לחו"ל וכל חברה ישראלית שפעילה בחו"ל הופכים בעל כורחם לשגרירי ישראל לכל דבר. לראיה, מייל שקיבלנו מאירופה:

From: xxx@xxx.xxx.xxx
Sent: Tuesday, November 08, 2011 11:42 AM
To: xx@chief.co.il
Cc: 'xxx@xxx.xxx.xxx'
Subject: Trade show

Hi xxxx,
I have talked to xxxxx that we will have a trade Show at November 20.
We will need in the next 48 hours:
1. BOS Logo Hi resolution 300 DPI
2. BOS Brochure, etc.

Please send to us BEFORE you attack Iran

Best Regards..."

 
       
 















גיבוי זה כמו...


גיבוי הוא קצת כמו ביטוח - אנו זקוקים לו ובו בעת מקווים שלעולם לא נזדקק לו. הגיבוי לא נדרש על פי חוק, וחבל. התוצאות של אובדן מידע לעיתים קשות כל כך שמי שלא מגבה נחשב -סליחה על הביטוי - טיפש.
גיבוי הוא נוהל בריא, וגם הימנעות מעישון וספורט הם מנהגים בריאים. כמו שגם ספורטאים ולא-מעשנים מגיעים לרופא ולבתי חולים, גם בעלי גיבויים מגיעים אלינו, לקבלת שירותי שחזור מידע בצ'יף.


גיבוי זה קצת כמו לשמור שטרות מתחת לבלטה: אתה זוכר ששמת אותם שם, אבל אם לא בדקת כל יום, בפעם הבא שתצטרך את החסכונות, יכול להסתבר שהעכברים אכלו אותם, או שהם נמסו בנוזל שטיפת הרצפות. גיבית ולא שחזרת - כאילו שלא גיבית.


גיבוי היא כמו גלגל רזרבי במכונית. כמצווה, דאגתם לצמיג רזרבי חדיש מיצרן מוכר ומומלץ, תחזקתם אותו היטב, אבל... בפעם הבאה שיהיה לכם פאנצ'ר בליל גשום, כאשר הגלגל בדיוק לא איתכם -כי השארתם אותו בבית באופן חד פעמי בהחלט...לשם הכנסת מזוודה גדולה לתא המטען...


בין יתר מעלותיהן, מערכות שרידות המידע מסוג BOS מתריעות באמצעות דו"חות יומיים על בריאות הדיסקים והגיבויים, על מספר קבצים שנוספו או נמחקו מן המערכת, מאפשרת לזהות את אותם קבצים ולשחזר אותם גם לאחר שנמחקו!
אבל חשוב מכל: BOS לא מגבה אוטומטית בלבד. שלא כמו שאר פתרונות הגיבוי שכולנו מכירים, בסוף תהליך הגיבוי נוצר ביעד הגיבוי, מידע משוחזר וזמין. לכן, המגבים באמצעות BOS לא זקוקים לעזרים (הג'ק) ואפילו לא למערכת BOS מותקנת או פעילה כדי לשחזר מידע ש"גובה" באמצעותה.

למידע נוסף ומפרט טכני:  www.bos.co.il

 
       
 

כסף לבזבוזים

תודה לאהובה, שבעיניה נחשבים אנו עיתונאים ואנשי-תקשורת (ככתוב במייל שלה: "אנא העבירו לכל מי שאתם מכירים וגם לעיתונאים ואנשי-תקשורת"). ככאלה, היא שלחה לנו בשבוע שעבר את המסר מעצבן-אזרחים הבא, שעובר מזה זמן רב במיילים. בדיקה קלה הוכיחה כי לפחות חלק מהרשימה פורסמה ברשת כבר בשנת 2003. רבים הבלוגרים שתלו אותה על קירותיהם, כי באמת... זה מרגיז מאוד.

"במדינה עושקת יושביה אנחנו משלמים המון מיסים:
• מס הכנסה - 45%
• מע"מ - 16%
• ביטוח לאומי - 6%
• מס בריאות - 5.5%
• בנוסף יש מיסים עירוניים כגון ארנונה, אגרת-ביוב ועוד. יש מס-רכישה (על בית) מס-קנייה, מס-שבח, מס על מכוניות, דלק, אגרת רדיו וטלוויזיה, סיגריות וכו'... ועוד ועוד מיסים על פיקדונות ורווחי-חסכונות, בורסה, מתנות, משחקי מזל, דמי הרשמה, ועוד ארוכה הרשימה... למעשה, בפועל נשאר לנו ביד כ-22% ממה שאנו מרוויחים (נשמע מדהים? תעשו חשבון...) אנחנו עובדים ... וכל חודש נלקח מאיתנו מעל 78% מהמשכורת. זה מתאים לכם? אם לא - אל תתנו לנושא לרדת מסדר היום.
תחשבו כמה יכלה איכות החיים להשתפר, אם רק היינו מקבלים עוד 15% מהכסף שלנו.
ולעומת זאת, נבחרי הציבור שלנו חוגגים ברשות, על כספים שנועדו להיטיב עם הציבור, ולא להם (הקישור מוביל לעמוד המעודכן). ממש גונבים בלי בושה למשל, תחת הסעיף "קשר עם הציבור". על פי אתר הכנסת, סך כל הסכומים שהוצאו הוא: .7,733,992.96 ₪, שבעה מיליון ש"ח ועוד קצת. העומד בראש הבזבזנים: משה גפני, שהצליח לבזבז 122,717.01 ₪
שימו לב, להלן דוגמאות אחדות מן ההוצאות של חברי-הכנסת שלנו, שעליהן אנחנו בעצם משלמים:
ח"כ קולט אביטל קנתה מחשב כף יד ב -.1,374 ₪.
ח"כ רוחמה אברהם קנתה טלוויזיה ווידאו ב-3,600 ₪ וגם מחשב וציוד –.11,515 ₪ (אחלה מחשב). המחשב לא כלל תוכנות, ולכן הוציאה עוד 1,169 ₪ על תוכנות למחשב.
ח"כ יולי אדלשטיין - קנה מחשב נייד במחיר פעוט של...27,647 ₪! (במחיר כזה אפשר להשיג 4 מחשבים ניידים מעולים) אבל כנראה המסך של אותו נייד לא היה איכותי, או שהיה קטן מדי, כי לאחר חודשיים הוא קנה מסך למחשב ב-4,189 ₪ (רק איכות, חביבי!). הח"כ אוהב להיות מקושר, ולכן שילם על ביפר-4,559 ₪ ועוד 3,172 ₪ על מרכזיה טלפונית 
ח"כ ישראל אייכלר אוהב כנראה ניירות, לכן הוציא 15,000 ₪ על הדפסות. הוא גם פריק של גדג'טים, ולכן קנה שני מחשבי כף יד -1,865 ₪ ו- 1,640 ₪.
השיאן, ח"כ משה גפני, אולי פתח חוות שרתים (או שאולי דאג ל-14 ילדיו) ולכן קנה ציוד מחשבים ב...86,031 ₪. ואם כל זה לא הספיק, הוא גם גיבה את עצמו וקנה פקס + טלפון + מדפסת + דיסק בערך של -.5,299 ₪.
ח"כ יצחק וקנין לא אוהב לשטוף כלים, ולכן משלם על כל חודש 46 ₪ על "שרות ניקוי כוסות". הח"כ מחשביסט ידוע, ולכן קנה פקס + מחשב + נייד +2 מחשבי כף יד בסכום של 22,855 ₪. אבל, לאחר כמה חודשים קנה שוב מחשב + מסך + מדפסת + סורק ב-8,246 ₪.
ח"כ יורי שטרן מארגן טיולים לחבר'ה, ולכן שילם על שרותי הסעה פעם 6,816 ₪ ופעם 11,800 ₪ ופעם אחרת גם 2,950 ₪. ובנוסף, אם תשימו לב, לח"כ הזה כנראה שאין רישיון נהיגה, כי הוא כל הזמן נוסע במוניות. סע באוטובוס!
ח"כ שלום שמחון - אוהב ללמוד על חשבון הציבור: לימוד שפות –.9,071 ₪ , גם הוא אוהב מחשבים וקנה מחשבים ומדפסות ב -.24,390 ₪
ח"כ אברהם רביץ- גם כן אוהב לשחק סוליטר, ולכן קנה מחשב נייד + מדפסת + 2 מחשבי כף יד + מצלמה בסכום מטורף של -.53,602 ₪ וכן הוא קנה עוד מחשב ב -5,527 ₪.
אלה רק דגימות ..
אם ניתן לסכם, חברי-הכנסת שלנו אוהבים טכנולוגיה יקרה במיוחד, חלקם הקימו לעצמם אתרי-אינטרנט, חלקם קוראים עיתונים על חשבוננו, כולם מדפיסים כרטיסי-ביקור ונייר-מכתבים על חשבוננו, כמעט כולם שוכרים לשכות פרלמנטאריות (משרדים). אנחנו משלמים להם על הטלפונים, המתנות, המודעות בעיתון, האירוח ועוד ועוד...
חלק נכבד מההוצאות כלל לא קשורות לקשר עם הציבור.
על פי החוק - חבר כנסת, שהפסיק לכהן, יכול להעביר את הציוד שקנה לח"כ אחר, או לתרום אותו, מעניין אם זה קורה במציאות.
מדוע הכנסת לא מספקת משרדים, מחשבים, אינטרנט, מדפסות, עיתונים ומזכירות לח"כ באופן מסודר ומוסדי, ברכישה מרוכזת ובאמצעות מכרז, תחת פיקוח... ולא מונעת מכל ח"כ יד חופשית להוציא את הכסף שלי ושלך על ציוד מוגזם ובמחירים מטורפים? אף גוף מתוקן ותקין לא מנוהל בצורה מחפירה כזו!"

כאמור, עברו שנים. השאלה היא: האם השתנינו? האם הח"כים של היום טובים מבעבר? מודעים? חסכוניים? האם הם יותר מענטשים, ישרים?
 

 
       
   

 

 
       
 


עמית מנדלסון, צלם עיתונות "בריטי",
תושב ישראל,
המתגורר בצרפת,
חי  ובועט בסייבר-ספייס.
אורח קבוע (6 שנים) של מגזין צ'יף












































































































































השורות של עמית

הצגה של מישהו אחר


לא הרבה עיתונאים ישראלים זכו לחוויה שהייתה לי לפני שבועיים. חוויה יוצאת מהכלל מעניינת ועם הארה אחת גדולה.
בסוף השבוע שעבר התקיימה בקאן וועידת הפסגה של ה-G-20. מרחק שעתיים נסיעה ממרסיי. פניתי ללשכת העיתונות הצרפתית עם תעודה עיתונאי ודרכון וקיבלתי אישור כניסה רשמי כעיתונאי. הכרה בהיותי עיתונאי בינלאומי, אם תרצו. האמת היא שאני לתומי חשבתי שאם לא אקבל את אישור הכניסה המיוחל, אוכל לצלם מבחוץ. טוב שקיבלתי ומיד תבינו למה.
נשלח אלי מכתב יפה, הדפסתי אותו ועליתי על הרכבת לקאן. ברכבת קראתי קצת על האירוע. על פי לשכת העיתונות הוצבו שם 12,500 שוטרים ואנשי אבטחה (כן, יותר מכל כוח המשטרה הישראלית). כשירדתי מהרכבת הבנתי כמה טעיתי בהבנת גודל האירוע.
כל מרכז העיר קאן היה חסום הרמטית, כל מי שירד מהרכבת נבדק ואם לא הייתה לו תגית (גם לתושבים היו תגיות) הוא פשוט לא נכנס לעיר. אי אפשר היה לחמוק פנימה, כל 20 מטר עמדו שני שוטרים ומאחוריהם גדר ושלשלאות, וזו לא הגזמה. אני כמובן לא יכול להיכנס לעיר בלי תגית ומרכז אישורי הכניסה נמצא בקצה השני של העיר... משהוא כמו 7 קילומטר. בנוסף, מזג האוויר מסריח, גשם קל ומעצבן וככל שאני מתקרב לקצה השני שיושב לו על מעין חצי אי קטן כשבשני צידיו ים סוער ורוחות משני כיוונים. אין לי מטרייה, כמובן - איך אפשר לצלם עם מטרייה?
אני מקבל אישור כניסה מבחור מאוד מנומס בדלפק ארוך מאוד מלה בחורים ובחורות מאוד מנומסים. והוא שולח אותי לדוכן האחרון, לקבל... מתנות! מתנות? לי? למה? בחיים לא חילקו לי מתנות סתם כך. אבל הוא לא צוחק.
תיק מלה מתנות, לא משהו פשוט, מיטב התוצרת המקומית וזה כולל את התיק היפהפה. אבל מה עכשיו? אני תקוע עם שני תיקים ומצלמה אחת, איך אפשר לצלם עם שני תיקים ביד? נו טוב, מה אני מבין.
בחוץ מחכה לי הסעה למרכז העיתונות, מרכז הקונגרסים של קאן, היכן שנערכים כל הפסטיבלים המפורסמים. איתי במיניבוס עיתונאים מאוגנדה, אנגליה (אגב גם אני מחזיק בתגית אנגלית) וברזיל. המיניבוס מגיע למחסום (מחסום ארז פרייאר ליידו). עולים ארבעה שוטרים ועושים לכולנו צפוף. אחרי שבדקו, ראו ואישרו, אנחנו נכנסים לארץ המובטחת.
מה אומר ומה אדבר, זו לא הפעם הראשונה שלי בקאן. היא עיר מדהימה ובעיקר עמוסה לעייפה בתיירים, חנויות ססגוניות מוכרות שטויות ביוקר, אופנה, בשמים ונשים (משופצות חזה/אף/קמטים/ישבן... חזה כבר אמרתי?). אך הפעם, רק שוטרים. החנויות רובן סגורות וכל אזרחי העיר כמו אסירים באגף משופר של כלא פתוח, מסתובבים עם תגיות לבנות.
אחרי מעבר בתוך מערכת שערים מגנומטרים שמחייבת אותי לפרוק את כל הציוד האלקטרוני שלי והמתכות למיניהן -לא עניין של מה בכך- אני נכנס למרכז העיתונות של מרכז הקונגרסים. המקום כמו כוורת דבורים ענקית. צלמים עמוסי מצלמות מתרוצצים ממקום למקום, צלמי טלוויזיה ושדרנים עורכים ניסויים. כאן תראה שדר של ה-BBC לצד הפרחה של Mediaset (ערוצי הטלוויזיה של ברלוסקוני). היא לא פחות פרחה בחיים האמתיים אבל הרבה פחות גבוהה. ארבעה מסדרונות באורך כ-50 מטר כל אחד עם 4 שורות של שולחנות כאשר בשני צידיו של כל שולחן יושבים עיתונאים, ומנסים נואשות להתחבר לרשת האלחוטית הדפוקה עד שאנשי הסיוע הטכני דוחפים להם ליד כבל רשת.
בקיצור, המון המון אנשים... וכולם קיבלו מתנות. ולכל האנשים הללו יש מסעדה חינם אין כסף, עם אוכל לא רע ("יותר טוב מלונדון" אמרה לי כתבת בחירה של הרויטרס, ביג דיל) והרבה יין. אני מתיישב ליד שולחן המיועד לעיתונות האנגלית, פותח את המחשב ומתחיל לכתוב בו זמנית בעברית ובאנגלית. ואז צץ לו פוץ בריטי ובנימוס (בריטי או לא) מנסה להבין מה אני עושה שם, בלי להסתכל עליו אני מציג את התגית שכתוב עליה GBR, יענו Great Britain ואומר, זה שאני שולט ביותר משפה אחת לא עושה אותי פחות שייך. האיש מחייך בנימוס, וסביר להניח שמקלל בהרבה פחות נימוס אחרי כן.
אני מתחבר? מתחבר... נו טוב, בדקתי דואר, זה הזמן לצאת למשימה, אבל מה בעצם המשימה ועוד יותר חשוב מה עושים עם שני התיקים אתם אני תקוע?... ואז אני מגלה את הלוקרים. יש מישהו שחשב עלי, כל אחד יכול לקחת לוקר לנעול את חפציו וללכת לדרכו. מעולה, אבל אז תופסת אותי אישה די מבוגרת כתבת של הבוסטון-גלוב ובמבוכה מבקשת ממני לסייע לה לאתר איפה קיבינימט הלוקר שלה. היא פשוט שכחה (לא פלא שהיא כותבת, עם זיכרון כזה) הסברתי לה שמאוד ייתכן שהלוקר שלה נמצא באחד משלושת המסדרונות האחרים.
יופי, נפטרתי מהציוד, המצלמה ואני חופשיים לצלם, אבל מה בעצם? כלום, נאדה, שום דבר! הצלמים הבכירים היינו אלו מסוכנויות הידיעות הגדולות כבר מחולקים לקבוצות (Pools) ולכל אחת מותר לצלם משהו. הראשונה תצלם את המנהיגים באים מנופפים ונעלמים, השנייה תצלם את המשפחות וכו'. היות ואני באיחור להיכנס לקבוצה כלשהי, אם בכלל יתנו לי, אני צריך לחכות למסיבת העיתונאים שתהיה אחה"צ ובכלל לא בשביל לצלם את מישל אובאמה באתי. הפגנות, מכות הפרות סדר, מתאים לי אבל את אנג'לה מרקל? בטח לא סילביו ברלוסקוני, שבינתיים בכלל כבר לא רלוונטי. אבל... הפרות סדר? לא בבית ספרינו, העיר חסומה ואפילו הג'וקים צריכים תגיות. זו הסיבה שאת ההפגנות הגדולות ערכו יומיים קודם בעיר הסמוכה ניס...
מרכז העיתונות הוא נוח וחמים ורוב העיתונאים עושים את עצמם עובדים, ומה יש להם בעצם לעשות, הרי הכול מדווח והכול מגיע לעוס, אז הם גולשים באינטרנט. אבל במקום שיש כל כך הרבה עיתונאים משועממים חייב לקרות משהו. ואכן, קבוצה של רופאים ללא גבולות שהצליחה להיכנס עם תגי עיתונאים לובשת חלוקים ויוצאת ב"הפגנה מיני" למען ביטוח רפואי לעניי העולם. חמש דקות, וזהו, האבטחה יורדת עליהם (בנימוס). אבל הם השיגו את תשומת ליבם של לפחות מאה עיתונאים (ואנוכי ביניהם) כך שאפשר לפזר את ההפגנה.
בדרך אני רואה את השחקן הבריטי ביל ניי מתראיין לטלוויזיה האמריקאית. סלבריטי הוא תמיד תמונה טובה, הוא גם זוכר שנתקלתי בו בחנות ספרים בלונדון שנה קודם לכן. איש נחמד. אבל לא בשביל זה באתי. אופס... ארוחת צהריים. אוכל זה קדוש והמסעדה הומה אנשים. למה לא? אוכל חינם. המסעדות בחוץ - אם יש כאלו שפתוחות - יקרות רצח וחוץ מזה, יורד גשם.
אחרי הארוחה אני יוצא לטייל ברחבי העיר, שיממון מוחלט. חוזר (שוב טקס השערים המגנומטרים) עולה לראות אם יש מסיבת עיתונאים... בוטלה! שרי האוצר לא סיימו לכתוש את ראש הממשלה היווני שעלול לדפוק להם את כל העסק. יורד חזרה, מציץ לאולם המרכזי, מסתכל על חתיכות, ויש לא מעט. בעיקר, העיתונאיות הרוסיות. פול של צלמים חוזר... פול של צלמים יוצא. והנה, מגיע מועד מסיבת העיתונאים. וכאן הייתה לי הפתעה לטובה. בלי טקסים מיותרים עלה נשיא צרפת, האיש עליו יושב רוב העול של האיחוד האירופי שהוא גם המארח, וגם יש לו בחירות על הראש בשנה הבאה. לא פלא שכל שפת הגוף שלו הביעה דאגה (תמונות) עולה בקלילות על הבמה, נושא את דבריו לקול טקטוק מצלמות מכל עבר (גם שלי) עונה לשלוש שאלות ונעלם. או קיי, זמן לזוז. היה נחמד, נוסע הביתה, אני יומיים לא נשאר בקאן.

אין מילים, בזבוז כסף משווע. רוב העיתונאים קיבלו את המידע שלהם מהטלוויזיות הדלוקות בשפות השונות במרכז העיתונות, הצילומים היו סופר מקצועיים אבל אף אחד לא ממש מעניין. אלפי עיתונאים הוטסו לצרפת, חילקו להם מתנות, האכילו אותם לשובעה. בשביל מה? בשביל שידווחו את מה שנותנים להם לדווח עליו. זו הצגה של מישהו אחר, כאן אי אפשר להיות מקורי או להשיג תמונה יוצאת דופן. כאן עושים כאילו עיתונות. בקיצור היה נחמד וטוב שהיה. בפעם הבאה אני מגיע לקאן בשביל פסטיבל הסרטים יש לפחות ציצים על החופים ומלא חתיכות. שוטרים אני יכול לצלם במרכז העיר במרסיי.
 

תחשבו על זה


כל החוקים הדספוטים למהדרין שעולים בימים אלו על שולחנה של הכנסת לא רק שאינם מקובלים באף מדינה דמוקרטית, הם מאוד מאוד מוכרים מספרי ההיסטוריה. אבל נו, ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה מחולקת כמעט באופן מוחלט לשניים: שמאל וימין. היום הימין בשלטון והשמאל עוכר ישראל, מחר זה יהיה להפך. היום סותמים לשמאל את הפה, מחר ימצאו את אותו רסן על פיהם. חוקים אנטי דמוקרטיים הם חרב פיפיות או, אם תרצו, בומרנג. ביום שכולם יבינו את זה... יהיה מאוחר מדי.
 

העיתון החדש


התקשורת בישראל נמצאת בבעלות אילי ההון, אותם אנשים שאחראים מצד אחד לעושק המסיבי של הציבור הישראלי, ומצד שני אלו שמינפו את עצמם ומסכנים את הבנקים שמחזיקים בכסף שלכם בחסכונות. אבל יותר חשוב, הם מסכנים את קרנות הפנסיה שלכם. הם בבעלותם כי הם יודעים שהמדיה היא כמו מינוף לכשעצמו. אבל הם לא יספרו לכם את מה שצריך לדעת. הם יספרו תמיד את מה שהציבור רוצה לשמוע, ואלו שני דברים שונים לחלוטין.
לפעמים אני עובר על הטוקבקים על אתרי העיתונות באינטרנט ובא לי לבכות. אם זו דעת קול הציבור, אזי הציבור מעדיף לחיות בלי תקשורת, בלי מידע, לטמון את הראש בחול ולשכוח שהישבן בחוץ.
אם זו לא דעת הציבור, אזי הכול ממומן... מכספי הציבור, כמובן.
אם זו דעת הציבור אזי הציבור מעדיף דיקטטורה חסרת בקרה.
אם זו לא דעת הציבור, אז יש אנשים שמוכנים להקריב את החופש שלהם בשביל עוד שקל או שניים.
בחודש אחד, החודש האחרון, בניתי (אדם אחד) עיתון קומפלט, מה שעשו בחודשים רבים אתרי העיתונות עם צוותי ענק ותקציבים מפלצתיים.
בעוד שאני עובד, בישראל קם צוות של עיתונאים שיודע שלא ירוויח אגורה בזמן הקרוב (בטח שלא מתרומות של הציבור) חלקם מבכירי העיתונאים בישראל, ומוכן לצאת להגנה על זכות הציבור לדעת.
האם לציבור הישראלי יש בכלל את הרצון לדעת?
ממה שאני רואה מסביבי, למעט מאוד אנשים אכפת. אני חי רחוק מהביצה אבל כואב לי לראות איך הכול שוקע.
עכשיו, כשמדברים על תקיפה באיראן, אני בכלל מתפלץ כי כל דיקטאטור שכיבד את עצמו בהיסטוריה פורר תחילה את ההתנגדות, חיסל את התקשורת, חיסל את האופוזיציה ויצא למלחמת עולם. אז כל האלמנטים הללו כבר יש לנו, נשאר רק להפציץ באיראן.
אגב, החבר'ה שבצד ימין סביר להניח יקומו ויאמרו לי: "אתה מגזים". אבל להזכירכם, כבר אמרתם שאני מגזים פעמים רבות.
הלוואי שאתבדה, אבל... האם אי פעם התבדיתי ?
 

תגובה לשורות של עמית

 
       
 

מהי התוכנית לנוער
של ליונס הבינלאומי?

 
       
 

הומור - HUMOR


מהפכת הרשת החברתית

מאחר להפגנה...
 

     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2011