גיליון מספר 39 שנה XI יום חמישי, 27 באוקטובר 2011

 
 

► לגיליון קודם 2011 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       

החיים לפעמים נותנים הזדמנות שנייה

 
       
 

הצטרפו אלינו בפייסבוק

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.2.11
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.3.1 לקבלת גרסת Beta

 
       
 

שער ערך ה GB
26/10/2011
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA
לפי מחיר לכל 1GB

0.59

500GB
 

 

750GB

0.36 ₪

1TB

0.32 ₪

1.5TB

0.28 ₪

2TB

0.34 ₪

3TB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה





בגלל המונסון


כאשר ב-1995 התרחשה רעידת אדמה בקובה, יפן, נהרס בקיוטו המפעל היחידי בעולם שייצר באותם ימים את הדבק המתאים להדבקת שבבים במארזים שלהם. כבר אז היה צריך לראות בכך הזהרה נגד מרכוז הייצור הטכנולוגי.
כפי שבוודאי שמעתם, ההצפות בתאילנד פגעו באספקת התוצרת של יצרני מחשוב כמו אפל, וגם בייצור העולמי של דיסקים קשיחים.
הן נחשבות להצפות הגרועות ביותר שהתרחשו בתאילנד מזה עשרות שנים. עד כה נספרו מאות הרוגים, ויותר מ-110,000 נאלצו לעזוב את בתיהם, עם נזק רב לכלכלה המקומית. אחדים אף מתעקשים להשוות את המצב לאסון הסיסמי שהתרחש ביפן בחודש מרץ אחרון.
תאילנד היא היצואנית השנייה של דיסקים קשיחים, אחרי סין. שליש מכל מפעלי הרכבת הדיסקים הקשיחים בעולם ו-60% מן הפעילות של Western Digital, נמצאים בתאילנד. ווסטרן, שיצרה שליש מ-166,000 יחידות הדיסקים הקשיחים שנמכרו בעולם ברבעון  III של 2011, דיווחה על צפי של אספקה מאולצת למשך הרבעונים הבאים. היא סגרה זמנית את כל מפעליה בתאילנד, כתוצאה מגשמי המונסון שהציפו את פארקי התעשייה הסמוכים לבנגקוק.
חברת Toshiba, הרביעית בגודלה מבין יצרני הדיסקים בעולם, מפעילה גם היא 50% מפעילותה בתאילנד.
המצב גם משפיע על התאגיד היפני Nidec, המספק כ-70% מכל מנועי הדיסקים בעולם.
החדשות השפיעו על ערך המניות של יצרניות המחשבים האישיים (HP, Dell).
מאידך, מול התנודות הללו מחייכים יצרני הנטבוקים, שלא צורכים דיסקים קשיחים.
כמו במקרים אחרים, גורמים אינטרסנטים מציגים את המשבר מעט בהגזמה, החל מיצרני הרכיבים ויצרני הדיסקים, כתירוץ לעליית מחירים, וכלה במפיצים ומשווקים המנסים להרוויח יותר ממכירת המלאי הקיים - בטענה שייווצר מחסור.
אז איפה, איפה הגלובליזציה, שאמורה הייתה למנוע מחסורים שבעקבות משברים מקומיים? מסתבר שהעיקרון עובד יפה בתחומים כמו מזון - שעקב הצפות, בצורות או מגיפות אזוריות ניתן ברוב המקרים להשיג גם מאזורים אחרים. אבל כאשר מדובר בייצור טובין - גם אם לא תלוי בכריית אוצרות טבע או גידולים המוגבלים לאזור גיאוגרפי מסוים- מסתבר שאפילו בתנאי במסחר חופשי ההתמחות הולכת ומתרכזת באזור מסוים - במקרה זה המזרח הרחוק. עלויות כוח אדם והוצאות שונות, כולל מיסוי גרמו ליצרנים להעדיף את המזרח תחילה. לאחר מכן כבר נמצא שם כוח אדם מיומן ובעל ניסיון שביסס את ההרחבה ומשך יצרנים נוספים. אם תרצו, היום אין כל סיבה הגיונית לפתוח מפעלי דיסקים במזרח, חוץ מאשר הסיבה שכל שאר המפעלים כבר שם. כמו שאזור מאוד קטן בצפון איטליה מייצר את רוב מסגרות המשקפיים בעולם, או כמו שעיירה אחת בסין מייצרת שמונים אחוז מהגרביים שהאנושות גורבת...
כפי שניתן להבחין בגרפים מימין, התוצאה היא שמחירי הדיסקים קפצו בארץ ביותר מ 70% במספר ימים. אם אין הכרח לרכוש דיסק כרגע מומלץ להמתין מעט עד שהמחירים יירגעו ויעשו שפויים מעט יותר.
 

 
       
 


פרסומת ל"שטריימל זול כמו עוגה"
מתוך האתר לושן












שטריימלעך


בבואם לשחזר במעבדה קבצים גראפיים, טכנאי צ'יף פותחים באופן מדגמי קבצים אחדים מכל ספרייה כדי לוודא תקינותם. כך נחשפים הנ"ל -בעל כורחם- למראות מלבבים של שמחות משפחתיות, לידות, טיולים בארץ ובעולם, מפגשי רעים, מפגשים עסקיים ואירועים שונים... וכמובן שגם לחומר מקצועי, צילומים של ציוד טכני, הדמיות גוף האדם, רקמותיו ותאים מיקרוסקופיים. ובקיצור, למגוון אינסופי של נושאים ותמונות.
אומרים שהמוח האנושי מנצל רק מעט מאוד מפוטנציאל העיבוד והאחסון שלו, כך שאי אפשר לצפות שאנשי המעבדה יזכרו תמונות שראו במהלך מאות ואלפי השחזורים המבוצעים כל שנה. אבל לפעמים, בלי כוונה, נחרטות בכל זאת בבואות בזיכרון...
השבוע, מקרה שכזה גרם לנו למשך כמה דקות מתוחות, לספק מסוים -כמעט בהלה.
"בואו בבקשה!" קראו לנו מאחת העמדות במעבדה. "ראו ותגידו לי - האם התבלבלתי?"
על המסך, תמונות ברורות ויפות של כנס חרדי עליז. עשרות אברכים מצוחצחים, בגרביונים לבנים, הצטלמו מחייכים וגם רוקדים, ממלאים במה, גרמי מדרגות (של אולם, כנראה). לרבים מהם כיסו זקן, שפם ופאות שטח נרחב מאזור הפנים.
-
מה הבעיה?
-
כבר שחזרנו את התמונות האלה לפני כמה ימים.
-
אולי התבלבלת בדיסק?
-לא ולא! זו עבודה מסומנת היטב ועל פי הנוהל, שהגיעה עם שליח לפני שעה קלה. אבל את התמונות כבר ראיתי, ולא מזמן...
נבדקו שוב הסימונים, נבדק הרישום, האחסון והארכיון, נבדקו שרשרת העבודה ותזרים הזרימה הפנימי. והכול נמצא תקין.
-אז מה? עוד צלם צילם את אותו אירוע, וגם מחשבו כשל?
או שאולי שמר הצלם דאז את תמונותיו בשרת שנבדק היום?
הלא שניהם ירושלמיים...
יתכן. אין אנו מומחים בקודים של לבוש (חגיגי) במגזר החרדי, וגם לא בזיהוי אישיויות חשובות בו, אך הדמיון היה רב והכול הצביע על צרוף מקרים.
הרגענו את הטכנאי: הכול בסדר, המשך במלאכה.
לא נכחיש, דבר אחד הפחיד אותנו: אחינו תחת השטריימלים נראו לנו כל כך דומים ביניהם... וכידוע יש אנשים שעבורם כל מלוכסני העיניים זהים לחלוטין.

תמיד תהינו איך זה שדווקא הכובע בתלבושת המכובדת והחגיגית ביותר של החסידים (ונוספים) המקפידים בקלה כבחמורה על טוהר וכשרות, עשוי זנב של חיה טמאה. סיפר לנו פעם לקוח שהשטריימל נולד ברוסיה והוא מעין התחזות של יהודים שנאסר עליהם לכבוש כיפה. הם כיסו את כיפותיהם בפרווה, שתיראנה ככובעי הפרווה הרוסיים.
אבל ביהדות יש תמיד עוד גרסה (אחת לפחות) והיא של ש"י עגנון. זה העלה סברה שהשטריימל נולד בגזרה של מלך פולין, לפיה יהודי יהיה חייב להשפיל את עצמו דווקא בשבתות וחגים ולקשור לכובעו זנב של חיה טמאה. היהודים הצליחו לדחות את קיום הגזרה לאחר גיל הנישואין, והתחכמו לה על ידי כריכת הזנב מסביב לכובע.
 

 
       
 

תערוכה


בין ה-7 ל-9 בנובמבר 2011 תתקיים בגני התערוכה, תל אביב, תערוכת FisCom התערוכה המקצועית לציוד, טכנולוגיות ושירותים למשרד ולמחשוב.
נשמח לשלוח הזמנות, לכניסה ללא תשלום ללקוחותינו ועמיתנו המעוניינים לבקר בה.



במהלך התערוכה נחגוג
25 שנות שירות של צ'יף בישראל
 

 
       
 






אגודות


ואם בימי הולדת עסקינן, השבוע מלאו 12 שנה לאגודה הבינלאומית למומחים בניתוח מסמכים, שנוסדה במקסיקו. באגודה מומחים מארצות אמריקה הלטינית בעיקר, וכוללת גם מומחים בניתוח מסמכים אלקטרוניים. יתכן ויריבויות עם שורשים קולוניאליים, יתכן סיבות אחרות, השאירו את ספרד מחוץ לאגודה ה"בינלאומית" הנ"ל, כך שב-2008 קמה לה במדריד אגודה "אירופית" לניתוח מסמכים, שכל חבריה ספרדים.
יש אגודות שמטרותיהן נעלות. יש אחרות שפשוט... מצחיקות אותנו עד מאוד.
הצורך והזכות להתאגד לגיטימיים וקבילים, אך לא נשכח אגודות רבות -קטנות או גדולות - שהופכות לזירות פוליטיות בזעיר ענפין וסובלות ממאבקים פנימיים עקובי יזע ודמעות.
והנה לדוגמא, השסע ההיסטורי המפורסם באגודה הנטוריסטית הישראלית, שכלל אסיפות גורליות ונאומים לוחמניים של חברים חמורי סבר, כאשר המליאה כולה מתכנסת בגילוי נאות, בחשיפה מלאה וללא כיסוי...

 

 
       
 

D.R.P.  /  B.C.P.

בצ'יף אגף נפרד
המתמחה במיוחד
בפרויקטים בהיבט כוללני
לכל הסקטור המוסדי,
גם לארגון הבינוני
מסורתי או חדשני...
ואף לקטן בארגונים
הדואג לנכסים,
כי המשכיות עסקית, עיקרה
"סוף מעשה במחשבה תחילה!"






כלי מעקב


רבים הקוראים שהעבירו לנו את ההודעה הבאה, רבים עוד יותר היו ששאלו אם יש אמת בדבר. להלן ההודעה, החתומה כביכול על ידי מנהל אבטחת מידע וטכנולוגיות של חב' אלדן:
"לכל המשתמשים במחשבים!
במידה ואת או אתה משתמשים במחשב של "אינטרנט קפה" או מחשב במלון או בשדה תעופה או כל מקום אחר... כדאי שתסתכלו מאחורי המחשב (אם ניתן)
שימו לב לפריט זה: Key Logger. במידה ופריט זה מחובר בחיבור למקלדת....הרי הוא מקליט את כל ההקלדות שלכם כולל סיסמאות כניסה לאתרים, מס' חשבון בנק, כרטיס אשראי כל מה שהקלדתם...!!!"

ראשית, יש דבר כזה קי-לוגר פיזי שניתן לחבר לחומרה. אבל, אוי לשם הטוב של כל מלון או מקום מכובד שייתפס עם התקן שכזה. הלך שמו הטוב ואנשי המחשבים שלו יכולים להתחיל לבחור לעצמם מקצוע אחר להסבה.
מה שחשוב יותר: אין צורך בהתקן פיזי בכדי לעקוב אחרי פעולות המקלדת. קיימות גם תוכנות החבויות במחשבים, אשר השימוש בהן בעיקר לצרכי בקרה משפחתית, בקרת עובדים... או ריגול תעשייתי... או ריגול מסוג אחר.
אחד השימושים התמימים של הקי-לוגר משמש לאנשים שלא נהנים מגיבוי אוטומטי או שהגיבוי מוגדר להתבצע לפרקים ארוכים. לעיתים מקלידים משתמשים אלה טקסטים ארוכים במעבד תמלילים ומסיבה זו או אחרת עבודתם אובדת. קי-לוגר טוב מסוגל להחזיר את המלל שהוקלד עד לרגע התקלה.
 

 
       

מועיל:

אפליקציה חינמית ל-iPhone
המשדרת את מיקומך (GPS) לחברים ובני משפחה ומעדכנת חדשות
הקשורות לרעידות אדמה

קישורים


● לא חדש: העולם הערבי מתעב את האמריקנים אך מנצל היטב למטרותיו את הטכנולוגיה שלו

● אתר בלתי תלוי המכיל מידע רב ועדכני בנושא רעידות אדמה http://earthquake-report.com

●  מקצוע: "מדען מידע" -  אחד שיודע להשיג, לקרצף, לחקור, לדגם ולפרש מידע, בשילוב האקינג, סטטיסטיקה ולמידה חישובית (machine learning). הרחבה במאמר של דן וודס

● שמעתם פעם את הביטוי "דפקט הפרפר"?
 

 
   
 

משיכת הכבל


במלחמת העולם השנייה הרופאים הצרפתיים שבתחנות עזרה ראשונה בעורף, הוצפו פצועים בדרגות שונות. הם החלו לשפר אז את שיטת מיון פצועים וחולים המבוססת על עבודתו של Dominique Jean Larrey. היה זה רופא צבאי מצטיין מצבא נפוליאון. המיון היה עד אז אינטואיטיבי במידה רבה, או מבוסס על בדיקה שטחית של אלו האמונים לפנות פצועים משדה הקרב. חלוקת הפצועים נעשתה לשלוש קטגוריות: הפצועים שיחיו לא משנה איזה טיפול יקבלו, הפצועים שימותו - לא משנה איזה טיפול יקבלו, ואלו עבורם טיפול מידי מסוגל להשפיע באופן חיובי על התוצאות.
הגישות העכשוויות למיון הראשוני (או Triage) משתמשות בפרמטרים מדעיים, חלקם קשורים לזיכרון, ויש אפילו המבוססים אלגוריתמיים. אבולוציית התחכום במיון הראשוני מגיע היום גם לתחום החומרה והתוכנה בציוד בו משתמשים מטפלים בשדה ובבתי חולים.

גם בתחום המחשוב המשפטי מוצא את עצמו החוקר בשטח נזקק לבצע מיון ראשוני.
זאת, כאשר יש לתפוס כמות גדולה של מחשבים ביחס למספר אנשי צוות היחידה המקצועית. או גם, כאשר עקב מגוון סיבות זמן התפיסה מוגבל, ועל הצוות להספיק ולאסוף את כל הציוד בזריזות.
הנהלים לטיפול בתפיסת מחשבים, כולל נהלים לתפיסת מחשבים מחוברים ופעילים (מערכות "חיות"), ברורים לצוותים האחראיים ברשויות אכיפת החוק. אחד הידועים ביניהם הוא נוהל משיכת הכבל ממתג החשמל כדי לנתק את המחשב ולהובילו למעבדה.

מערכת המשפט שלנו עדיין ממשיכה להכיל על ראיות הדיגיטאליות את כללי הראיות הקונבנציונאליות המקובלים, למרות שכללים אלו התקבלו עוד לפני שהראיות הדיגיטאליות הפכו לגורם חשוב ואף מכריע במשפט הפלילי.
הכללים שנקבעו בימים המוקדמים של המחשוב הפורנזי לא תמיד מעודכנים על פי עולם המחשוב ההולך והמתפתח.

אחת המתודולוגיות הנפוצות במחשוב הפורנזי היא העתקת דיסקים קשיחים בטכניקה, בכלים ובציוד המבטיחים שלא יהיה כל שינוי או רישום פעולות קריאה על המחשב הנחקר, על מנת לא לשנות כלל את תוכן הדיסק והפונקציות המסכמות את תכונותיו.
החוקרים משתדלים שלא לעבוד עם מערכות חיות, או לעשות זאת כמה שפחות. מול מסך ריק, הם רק יזיזו מעט את העכבר על מנת לבדוק אפליקציות פתוחות ולתעדן. כל פעולה נוספת חייבת גם היא תיעוד, כולל שעת הביצוע וגורם מבצע.
אותו הנוהל חל גם על מקלדות ומדפסות. אבל לעיתים קיימים במדפסת מסמכים שנשלחו אליה, טרם הודפסו על הנייר אך נמחקו כבר ממקורות אחרים. עם ניתוק המדפסת מהחשמל (תלוי בסוג המדפסת) המסמך יאבד.
עניין משיכת הכבל מונע כיבוי מסודר מתחיל סדרה של תהליכים שגרתיים הקשורים לסיסטם, המשאירים סימניו בדיסק הקשיח ומסוגלים לדרוס ראיות אפשריות. כיוון שהכיבוי המסודר מסוגל גם להניע תוכנות זדוניות חבויות ברקע, פתרון משיכת הכבל היא הצורה הקלה ביותר לטפל בצורה נקייה במערכת דולקת ו"חיה".
אך למשיכת הכבל יש גם את הסיכונים משלה. מידע נדיף האגור במערכת, כגון שעון המערכת, המשתמשים המחוברים ב-לוג-און, רשימת הקצבים הפתוחים, מידע על תהליכים, תוכן הקליפ-בורד, כוננים ממומפים, תוכן ה-RAM ומידע על הרשת וחיבוריה... פשוט הולכים לאיבוד בזמן ניתוק הזרם.
במחשבים רבים המשתמש קובע סיסמאות ל-BIOS ולדיסק הקשיח, מה שמאוחר יותר יכול להפריע לחוקר הפורנזי עת שהוא ניגש ל-BIOS לאיסוף מידע על הסיסטם.
דיסקים מוגני סיסמה יכולים להפוך לבלתי נגישים עבור כלים פורנזיים מסוימים. אפליקציות של מחשוב ענני מהוות מכשול נוסף - ראיות גורליות ייעלמו בעת ניתוק המחשב. יישומים במצב resident להצפנת קבצים בודדים, להצפנת הדיסק השלם ואפילו להצפנת הדיסק הפיזי נוטים להצפין מחדש את יחידות המידע ויחסמו את התוכן מעיני החוקרים.

המיון הראשוני למטרות חקירת מחשב כולל מתודולוגיה למניעת הסיבוכים הקשורים ל"משיכת הכבל". אחד הצעדים יכול להיות תפיסה של המידע הנדיף במערכת שיכולה לספק לחוקרים מידע בעל ערך (שהיה הולך לאיבוד עם משיכת הכבל) כגון זהות האפליקציות המותקנות, רשימת התהליכים הרצים באותו רגע, פורטים פתוחים ומתאמי רשת, איסוף היסטוריה בדפדפן וכתובות IP, רשימת המשתמשים ורשימת המסמכים שנפתחו לאחרונה, רשימת התקני ה-USB שהתחברו לאחרונה למחשב, תוכן של סל המחזור ועוד.
הכיצד "מושכים את הכבל" ברשת של מאות או אלפים מחשבים הפועלים באותו רגע? או במקום, כיצד מקבלים תמונה של הרשת כולה?
חוקרי מחשוב פורנזי נוהגים לתפוס מחשבים המכילים דיסקים קשיחים גדולים (של 1TB או יותר). האם אם באמת חייבים לתפוס את המחשב? למעשה, עקב קיבולת הדיסקים הגדולה, בדיקה ומיון המידע בדיסקים שנתפסו הולך והופך למעמסה גדולה לחוקר, לרשות אכיפת החוק ולבית המשפט, כאשר רבים המקרים בהם כל המידע שנמצא כלל לא רלוונטי לחקירה עצמה.
אם מחשב נחשד במעורבות בפריצה, משיכת הכבל קרוב לוודאי תגרום אובדן של מידע ראייתי חשוב. אדם הנמצא תחת מעקב יכול להשתמש במשאבי מחשב במחשב ציבורי (כמו בקפה אינטרנט). למרות שתפיסת המחשב בקפה הוא מעשה לא מועיל, יתכן והוא אכן מכיל מידע ראייתי שניתן לאיסוף.
המיון הראשוני מתנגד לגישה של משיכת הכבל המסורתית. איסוף ראיות ממערכת חיה דורשת הצמדה של התקן חיצוני כגון דיסק או דיסקון בחיבור USB הישר לאחד הפורטים של המחשב המדובר. ברור שהחיבור יגרום לשינויים בדיסק הקשיח, ירשום רשומות ב-Registry ויפר את חוק הזהב של איסור גרימת שינויים.
למרות זאת, מצודדי שיטת המיון הראשוני טוענים שכל עוד החוקר יודע אילו אזורים בדיסק הקשיח הוא הולך לשנות, מדובר במתודולוגיה פראקטית לשימוש.
 

 
       
 

נתיב הזוהר

תגובה לעמית


עמית ידידי
שוב קפץ לך הפיוז. זמן מה היית סולידי, שקט. חשבתי כבר שחייך הסוערים התמתנו. גם העורקים החדשים אולי השקיטו את הים הסוער שבך. פה ושם קיטורים על הצרפתים העצלנים, הבירוקראטיים, לא משהו שיכול להזיק ללב. והנה במגאזין האחרון – שוב קפץ לך הפיוז. וכשזה קורה לך – מכונת הירייה שלך יורקת אש לכל הכיוונים: ביבי, הממשלה, השרים, הכיפות הסרוגות, המתנחלים, החרדים...

חשבתי דווקא שתכתוב הפעם משהו חיובי על ביבי. "רק חמור לא משנה את דעתו", אמר פעם כמדומני זקן השבט (פרס, על "רעיון המזרח התיכון החדש" אחרי ההכרזה "בין הים והירדן לא תקום מדינה נוספת"). והנה ביבי בלע את רוקו וחתם על שחרור גלעד שליט! הרי תמיד התלוננת שהוא בוק ואטום. או אולי שינית את דעתך (ואולי בצדק) - ביבי שוב מפשל ומסכים לשחרר רוצחים. הרי ברור שאם ה-500 ששוחררו אל הגדה בעסקת ג'יבריל רצחו קרוב ל-200 ישראלים, ה-100 ששוחררו אל הגדה הפעם ירצחו (רק) 40. הסטטיסטיקה עובדת תמיד. אולי לא במדויק, אבל לא רחוקה מהאמת...
אבל לא זה מה שמטריד אותך. מטריד אותך שההסכם שחתמו זהה להסכם קודם, וגלעד יכול היה להשתחרר פחות רזה... זו כמובן דמגוגיה לא נכונה. ההסכם גרוע, זה נכון, אבל הרבה יותר טוב מקודמו (לפי דיווחים עיתונאים שאינם חשודים באהדת ביבי), וגם העיתוי מתאים יותר (בעיות בארצות הערביות, אסד אהוב החמאס בצרות, מצרים איימה לזנוח אותם), כך שהחמאס ירד מכמה עצים. ברגותי, למשל, נשאר כלוא (בינתיים, בינתיים, עד החטוף הבא... טפו טפו טפו).

מטרידה אותך הדמוקרטיה הישראלית עאלק שנרמסת. ולמה? כי בית-המשפט לא מרשה לרופאים המתמחים לשבות. לא מטריד אותך שבית-המשפט החליט להרוס בתים של יהודים במגרון ובמקומות אחרים (מדובר על מאות בתים!) כי הפלשתינים (בעידוד חבריך מ-שלום עכשיו) טוענים שחוסיין המלך הבטיח להם (כחיילים משוחררים) את השטחים הללו. שים לב – זו אדמת טרשים שאף אחד ב-10 השנים האחרונות לא טען לבעלותה (וגם להם אין הוכחות לבעלות), אך בית-המשפט שמח להזדמנות להתערבות פוליטית שהרי הכול שפיט לפי אהרון ברק. אבל אלו קטנות שלא מטרידות אותך. מה שמטריד אותך שמכריחים את המתמחים לעבוד.

ובכן, רק שתחוש קצת את האווירה בארץ – לקהל הרחב די נמאס לו מהמתמחים. נכון, הם עובדים קשה, אבל הם ידעו זאת כשנרשמו ללימודי רפואה. האיגוד שלהם חתם על הסכם עם הממשלה. ההסכם לא מצא חן בעיניהם ואז הם התעוררו. למה לא הקימו איגוד נפרד? למה לא מנעו חתימה מהרופאים המומחים? כי הם ידעו – יום יבוא והם יהיו המומחים, ואז ההסכם טוב להם. נכון, החיים יהיו קשים בהתחלה, אבל לא כל החיים הם יישארו מתמחים. אז בית-המשפט החליט שהתפטרות המונית זה לא חוקי (מותר היה להם להתפטר כיחידים, כל אחד ביום אחר), ושזה מסכן חיים ובניגוד לשבועת הרופא. אבל זה לא מוצא חן בעיניך. זה סימן ל"התפוררות הדמוקרטיה". אתה לא חושב שאתה מתקשה להבחין בין דמוקרטיה לבין אנרכיה?

הלאה: מטרידה אותך האבטלה השקרית ואתה מביא "הוכחות" שמרמים אותנו ואחוז האבטלה גבוה יותר. הכתבה של להב אכן פתחה את עיני העצומות אבל מיד סגרתי אותם שוב. ובכן, כדאי שתברר את האג'נדה שאביטל להב שייך אליה וביקורות על שטויות אחרות שכתב (למשל ראה כאן). אבל גם אם נניח שאתה צודק, האם זו הסוגיה שמעניינת היום? האם לא כל הארצות שמפרסמות אחוזי אבטלה "משקרות" כמו שישראל "מיפה את המציאות" ואז לא כ"כ משנה המספר האמיתי, אלא מה שחשוב הוא שאנו בתחתית אחוז המובטלים, וזה בזכות ביבי אהובך? ביבי אכן משקר לפעמים, כמו כל פוליטיקאי, אבל מה אכפת ללמ"ס? האם גם הם משקרים ביודעין? (עבדתי אתם פעם, ויש שם חוקרים וסטטיסטיקאים רציניים).

אתה מתלונן ושואל מתי נגיע לימים שהישראלים יצאו לרחובות ויזכרו כל פעם שדפקו אותם ושיענישו את האחראים ביום הבחירות. ובכן, הם יצאו, בהתחלה על מחיר הקוטג' (במקום להפסיק לקנות קוט'ג ואז ממילא המחיר היה יורד), ואח"כ עברו למחיר הקוטג' בת"א (פתח-תקווה רחוקה מדי), ודרישה לחינוך חינם מגיל אפס, ועוד שטויות במיץ עגבניות. ואז עברו לאוהלים. וסוף המחאה בוועדה של טרכטנברג שהחליט מה שהחליט וכמובן - לא מצא חן בעיניהם, כי לא הורידו את ביבי על ברכיו. ובכן, מתחיל החורף ולכן האוהלים פורקו ויוקמו רק בקיץ הבא, או לפני הבחירות. אבל אתה יודע מה? החברה המעטים האחרונים שנשארו באוהלים וגם באמת גרו בהם הם הדפוקים האמיתיים והם לא שייכים למעמד הבינוני, אלא לתחתון. אבל עליהם דפי ליף (תושבת כפר שמריהו) בכלל לא חשבה. היא התאהבה במחאה, וראתה את הצד השמאלי שלה בלבד...

אגב, הוידוי שלך בסוף דבריך מסביר את הכול, כלומר את המצב הנפשי שהביאך לכתוב דברים לא אקטואליים ולא רלוונטיים לפוליטיקה העכשווית. דווקא החרדים די שקטים לאחרונה, אז מה פתאום אתה שוב נטפל עליהם? אה, הימים הנוראים הזכירו לך אותם שוב. הטראומה של המשפחה הדתית שהשתחררת ממנה שוב הציפה את מוחך. הפסקת להיות גאה בהיותך יהודי, והתחלת להיות גאה שהפסקת... החרדים הטפילים, פורעי יו"ש בחסות הכיפות הסרוגות, הברסלבים, החב"דניקים, אלי ישי, הניסיונות לכפות עליך אורח חיים (כתבת אורך חיים, אבל לא על זה אתה מתלונן... ידידי, אתה מתחיל לשכוח עברית!) הכול בקדרה אחת מתבשל לשנאה יוקדת של כל השונים ממך... דמוקרטיה עאלק...

תחשוב טוב, אולי עוד לא השתחררת מטראומת הגירושים? ואם אתה בכל-זאת עדיין גאה להיות ישראלי (לא יהודי) תחזור לארץ ותילחם מכאן על כל מה שמטריד אותך. אל תדאג, אתה לא לבד. תמצא כאן כמה עוכרי ישראל אפילו יותר ממך (גדעון לוי, אמירה הס, גברת פחימה וכמה שחקנים מחרימי "שטחים" ופרופסורים מחרימי אוניברסיטאות). ואל תבקש סליחה. זו תכונה שמזכירה קצת את היהדות...

שמואל

 
       
 


 עמית מנדלסון


























































 על יתרונות גומז פיר































השורות של עמית

קוראים כותבים אנרכיה


כמעט בכל שבוע אני מקבל תגובות, חלקן אוהדות חלקן חולקות עלי ואני עונה עליהן תמיד. יש מקרים כמו הפעם שאני חושב שמן הראוי שכולם יקראו.
שניים מקוראי הגדירו את התפטרות הרופאים כ"אנרכיה". ראשית בואו נבדוק מה פירושם המילה במילון – "אנרכיה: חוסר באוטוריטה של ממשל המוכר על ידי הציבור" כך שבזה נגמר הדיון על האנרכיה כביכול שבהתפטרות הרופאים. שניהם טוענים שחולים ימותו וזה כבר טיעון נבזי. ומדוע?
ממשלות ישראל יצרו מערכת רפואית שיושבת על גב המתמחים בלי לדאוג להם לתגמול ראוי ובלי לדאוג לזכויותיהם כעובדים (350 שעות עבודה בחודש ומשמרות בנות 36 שעות, לא קיים דבר כזה בעולם המערבי). אזי האחריות לגורל החולים מוטלת על ממשלת ישראל הנוכחית כמו גם על קודמותיה. להטיל את האחריות על המתמחים זו נבזות וניצול רגשי של קבוצת אוכלוסיה מנוצלת.
שני קוראי גם ציינו שהמתמחים ידעו מראש שאלו הם התנאים. כמעט כל עובד יודע מראש מהם התנאים שהוא מתחיל לעבוד בהם, אבל לכל עובד יש את הזכות להפסיק את ההתקשרות עם מעסיקו כשמתברר לו שהמצב בלתי אפשרי עבורו. מסתבר שלא, למתמחים בבתי החולים אסור. אחד מהם טען שבית המשפט יודע יותר טוב. אז בואו נבדוק האם נילי ארד היא "בית המשפט". לא, נילי ארד היא עורכת דין (אתם יודעים מה אני חושב על הללו בהכללה גסה) שקיבלה מינוי של שופט, ומינויי שופטים לא ניתנים על בסיס כישורים (לדעתי "קישורים" היא המילה הנכונה במקרה שלנו).
נילי ארד ניצבה בפני דילמה ובחרה לכסות את הישבן של מדינת ישראל תוך רמיסת זכויות האדם והעובדים. בית המשפט העליון אמור לדון בנושא ואני צופה שכאשר יעשה זאת יבטל את הפסיקה שלה. אך בית המשפט העליון לא אץ לדון בנושא, דוחה את המועד ונותן לממשלה עוד זמן. שוב בית המשפט ושופטיו (בני אדם כמו כולנו) משרתים את האינטרס של ממשלת ישראל ומכסים את ערוותה במקום לדאוג לציבור.
טוען אחד מקוראי שהתפטרות של עובד אחד היא לגיטימית אבל שניים זה כבר אנרכיה. דהיינו הוא טוען שזכויות אדם/אזרח/עובד יש רק לראשון שמתפטר וכל השאר סתם עבדים.
אבל מה שאני לא מצליח להבין היא החשיבה קצרת הטווח של אותם קוראים. הרי המצב יתפוצץ בסופו של דבר והמערכת תקרוס, אבל שהמערכת תקרוס הוא לא תקום לתחייה יותר והמחיר שהקריסה הזו תגבה יהיה גבוה באלפי מונים מההתפטרות הנוכחית. ההתפטרות הנוכחית תחייב את ממשלת ישראל לשנות את המצב. כי אם לא אף בר דעת שסיים את לימודי הרפואה לא יתקרב אפילו לבית חולים בישראל לביצוע ההתמחות שלו. עם סיום לימודיו ירכוש כרטיס בכיוון אחד ויעלם מהאופק. שני קוראי דואגים לכאן ועכשיו... מה שיהיה מחר? מה שיורישו לילדיהם לא מעניין אותם?
 

להזכירכם


עבריין מין סדרתי, שנגזרו עליו במרץ 2011 שבע שנות מאסר, יושב בביתו וממתין לערעורו. כל שאר העבריינים הקשים ממתינים לערעורם בתא המאסר. לעבריין המין הזה קוראים משה קצב, ובית המשפט מאפשר מצב שכזה. עבריין זה בהיותו חופשי ניסה להשפיע על עדות ומשטרת ישראל איששה זאת. אבל הוא עדיין חופשי נכון לסוף אוקטובר 2011. עכשיו תגידו לי, יש לכם אמון בשוויוניות מערכת המשפט בישראל? האם אתם הייתם זוכים ליחס דומה?
 

מכה על חטא


טעיתי, אמנם לא בכל אבל טעיתי, ואני מתנצל בזאת בפני קוראי הימניים והשמאלניים כאחד. אין ולא הייתה בישראל דמוקרטיה אף פעם, למעשה הדבר נכון לכל העולם המערבי, אם כי בישראל המצב גרוע יותר.
יש לנו בחירות דמוקרטיות, נכון, אחת לארבע שנים אנחנו הולכים לבחור ללא אקדח מוצמד לרכה. זהו. בזה הסתיימה הדמוקרטיה שלנו. כבר ארבע שנים עכשיו אנחנו תחת שלטון אוליגרכי שמשרת את עצמו. הוא ממנה את מקורביו, דואג לעשיריו. הוא מעוות את הסטטיסטיקות, הוא מחליט. האם יש לנו זכות דיבור? לא! האם איזה שהוא פוליטיקאי אי פעם קיים את מה שהבטיח? האם שאלו אותנו בטרם בוצעו החלטות? וכאן אני מכה על חטא, גם אני טעיתי. אריק שרון היה צריך לשאול את הציבור בטרם פינה את גוש קטיף, אולמרט היה צריך לשאול את הציבור בטרם יצא למלחמה עלובה, ועוזי לנדאו היה צריך לסתום את הפה ולשאול את הציבור האם הוא מוכן לחלק מתנות ליצחק תשובה. אבל ה"חונטה" השלטת לא חייבת דין וחשבון לציבור. היא ממנה שופטים, קובעת חוקים, סותמת פיות. היא מחזיקה במשטרה ובצבא והיא מחסלת מחאה ציבורית.
המצב הזה קיים בכל העולם, לא רק לישראל. אבל בישראל המצב חמור במיוחד. מדוע בארץ אף פוליטיקאי לא מוכן להצביע למען חוקה? כי חוקה דמוקרטית אמתית תגביל את החופש שלהם לחוקק חוקים אנטי דמוקרטיים.
בצרפת יש בית דין לענייני חוקה, וגם אם חוק כלשהו עבר את הממשלה, בית הנבחרים והסנאט, הוא עדיין צריך לעבור את בית הדין לחוקה. בישראל אין חוקה ואין מחסומים והפוליטיקאי הישר בעיניו יעשה. האם פוליטיקאי רץ לבחירות כדי להיטיב עם כלל הציבור? לפי דעתי, לא! הוא רץ לבחירות בשביל כוח, השפעה ובמקרה המכוער ביותר לוביזם לסקטור שלו.
האם איזו שהיא ממשלה עשתה משהו כדי להקל על הציבור הרחב? חס וחלילה! רוצים לבדוק את זה, בואו נדבר על רגולציה. במדינת ישראל יש מנגנוני רגולציה - אלא שאיש לא טורח לתת להם שיניים, או שהם בעצמם, מעצם היותם כפופים למערכת הפוליטית, נגועים באינטרסנטיות ומסרבים לפעול. זו הסיבה שהמונופוליזם, והנפוטיזם הם מחלה חשוכת מרפא בארצנו.
אבל, איך סותמים לציבור את הפה? מנפחים לו את השכל. המדיה כולה בלי יוצא מהכלל בכל העולם נמצאת בבעלות אינטרסנטים ובעיקר בעלי הון. הללו מזמן הבינו שהמדיה הוא הכלי לשטוף את המוח של הציבור. למה אתם חושבים שתוכניות טלוויזיה כמו "האח הגדול" כל כך חשובות ומפומפמות? כי הן מסיחות את הדעת. זה שהן באות על חשבון תרבות אמתית, למי אכפת? הרי באמצעותן דעת הציבור מוסחת מהבעיות האמתיות... עד שמגיעים הסקרים ומגלים שהחינוך בישראל צנח לתחתית הטבלאות העולמיות. עד שמגיעים לבתי החולים ומגלים שהם על סף התמוטטות. עד שמגלים שהרכבת איננה מתפקדת. אבל, למי אכפת? הערב יש "הישרדות".
רבותי, מהפכה איננה מילה גסה. המהפכה הצרפתית של 1789 הביאה את הציבור לשלטון ועמו את שוויון הזכויות. ב-1968 יצאו הצרפתים לרחוב וזכו למדינה סוציאליסטית אפילו אם היא נשלטת על ידי הימין, והיום כל נשיא פוחד פחד מוות ממהפכה חדשה.
הניסיון לקיים מחאה מנומסת רק הוכיח שלא כך מתנהלת מהפיכה וההמצאה שנקראת "מרי אזרחי סביל" היא בדיחה שהמציאו השלטונות כדי לוודא שהתחת שלהם לא בסכנה. כי אם הם היו חוששים ממשפט העם, אולי הייתה לנו דמוקרטיה.
 

אי אפשר בלי


משטרת ישראל פענחה סוף סוף איך דלף מרשם האוכלוסין של מדינת ישראל ובו 5 מיליון אזרחים כולל מספרי זהות כתובות ו... הכול לאינטרנט. הבנתם נכון, 5 מיליון אזרחים שיכולים להיות קרבן לגנבת זהות. מדינת ישראל טוענת שמאז הגניבה, האבטחה שופרה (הצחקתם אותי) ומתעקשת על מאגר ביומטרי רחמנא לצלן.
למה בעצם צריכה מדינת ישראל מאגר ביומטרי? כדי שהשלטון "הדמוקרטי" ידע על הציבור ה-כ-ל... הוא כבר ימצא מה לעשות אם זה (או איך לאבד את זה).
זה מזכיר לי שבשנת 1984 נעלמה ביערות הכרמל החיילת הדס קדמי ז"ל. היות והיא נראתה לאחרונה בקרבת הטכניון אספה משטרת ישראל את כל הסטודנטים בטכניון באותה שנה לחקירה שגרתית, ובאותה הזדמנות לקחה מהם גם טביעות אצבעות. אף אחד לא שאל למה (אף אחד לא העז, כמובן). אבל בעצם... למה? הרי לא היה להם בזמנו קצה קצהו של חוט. ובמה יעזרו להם טביעות האצבעות? האם כל הסטודנטים של הטכניון חשודים? או שעכשיו למשטרת ישראל יש מאגר גדול יותר של טביעות אצבעות? זו פגיעה בזכויות הפרט, ועד כמה שידוע לי משטרת ישראל ממשיכה לקחת טביעות אצבעות מכל מי שרק תרצה.
 

תגובה לשורות של עמית

 
       
 

הומור - HUMOR


פעם התלבטנו פחות

איך שהאינטרנט מחבר אנשים

חובות המחשב: "לתכנת, לקלוט ולשחזר"?

 

     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2011