גיליון מספר 29 שנה XI יום חמישי, 4 באוגוסט 2011

 
 

► לגיליון קודם 2011 לגיליון הבא ◄

צ'יף תמיד לשירותכם בנס ציונה, מאז 1986

 
       

מתי מהפיכה חוקית?
כשהיא מצליחה!

יוהן אוגוסט סטרינדברג

 
       
 

הצטרפו אלינו בפייסבוק

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.2.11
 
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS 2009H.pps
גרסת Beta עדכנית 2.2.11.242 לקבלת גרסת Beta

 
       
 

שער ערך ה GB
3/08/2011
השוואת כדאיות רכישת
דיסק קשיח מסוג SATA
לפי מחיר לכל 1GB

0.31

500GB

0.26 ₪

750GB

0.21 ₪

1TB

0.19 ₪

1.5TB

0.17 ₪

2TB

0.22 ₪

3TB
מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX

היקר מכולם

X.XX

הזול מכולם

מחיר ה- GB

הזול ביותר לתקופה









בדרך למהפכה האופטית


השבוע פורסם ברשת פיתוח חדש מאת מהנדסי חשמל באוניברסיטת דיוק. הם פיתחו חומר מלאכותי אשר לדבריהם מאפשר לשלוט על האור כרצונם. תוצאות סדרה אחרונה של ניסויים יוכלו להוביל להחלפת מערכות תאורה חשמליות במערכות מבוססות טכנולוגיות אופטיות, עם מעבר מהיר ויעיל יותר של מידע, כפי שהחלפת כבלים בסיבים אופטיים הביאה למהפכה בתעשיית התקשורת.
הפרצה במחקר קשורה למבנה מלאכותי חדש המכונה מטה-חומר (metamaterial). חומרים מורכבים ואקזוטיים אלו הם לא חומר גלם אחד, אלא מבנה שלם שניתן להנדס על מנת להקנות לו תכונות שלא ניתן למצוא בקלות בטבע. המבנה בו משתמשים בניסויים דומה למערכת מיניאטורית של תְּרִיסים וֶנֶצְיָאנִיים.

תגובת האור מול חומרים הינה ליניארית. כלומר, כאשר אור עובר דרך חומר כלשהו, למרות שהאור יכול להשתקף, להשתבר, או להיחלש בזמן המעבר, הוא עדיין יהיה אותו סוג של אור כאשר ייצא בצד השני. אבל, במקרה של אור חזק מאוד, חומרים מסוימים ו"בלתי ליניארים" מפרים את

הכלל הזה, והם הופכים את האנרגיה הנכנסת לסוג חדש של קרן אור (או second-harmonic) עם פי שניים התדר המקורי. המטה-חומרים מסוגלים לתפקד כ"מראות בלתי ליניאריות", ולהחזיר גל אלקטרומגנטי בתדר כפול מהתדר שנכנס.
כאשר משתמשים בגביש בעט לייזר, ההופך את אור הלייזר לקרן, התוצאה לא יכולה להיות חזקה יותר מאשר האור שנכנס. אולי יהיה בצבע אחר, ירוק למשל, וזה יהיה ה-second-harmonic.
בשל העדר תכונות ליניאריות, תכנון מכשירים כאלה דורש מאמץ גדול בכדי להגיע לשליטה על כיוון הפלט. במיוחד מפני שחומרים טבעיים ובלתי ליניאריים, חלשים מטבעם.
בדרך כלל, תהליך הכפלת התדר מתרחש במרחק של הרבה אורכי גל, והכיוון אליו נוסע ה-second-harmonic נקבע אך ורק על ידי החומר הבלתי ליניארי. השימוש במטה-חומרים החדשים בתדרי מיקרוגל, מאפשר יצירה של מכשיר בלתי ליניארי המסוגל לכוון את הפלט. המכשיר הכפיל ושיקף בו זמנית את גלי האור הנכנס בכיוון שהחוקרים רצו.
המחקר בדיוק מומן על ידי זרוע המחקר של חיל האוויר האמריקני ותוצאותיו פרסמו ב- Physical Review Letters. צוות המחקר כבר הוכיח כי חומרים דומים יכלו לפעול כמכשיר הסוואה (cloaking) ב-2006, וגם לשמש לדור חדש של עדשות, ב-2009.
עוצמת זו של שליטה על האור היא ייחודית למטה-חומרים בלתי ליניאריים, וטומנים פוטנציאל להפוך חשובים ביותר בתקשורת כל-אופטית, שם היכולת לשלוט על האור היא מכרעת.
המכשיר עצמו, בגודל 6x8x1 אינץ', עשוי משורה על גבי שורה של יחידות המסודרות בשורות מקבילות. כל יחידה עשויה מאותו חומר פיברגלאס של לוחות המעגלים, וצרוב עיגולי נחושת. לכל עיגול יש מרווח שנמתח באמצעות דיודה. כאשר אור שעובר דרכו מגרה את הדיודה, זו שוברת את הסימטריה הטבעית שלה ויוצרת אי-ליניאריות.
בטלקומוניקציה, המגמה היום היא בהחלט אופטית. מי שיוכל לשלוט על האור באותה צורה שהאלקטרוניקה שולטת על זרם החשמל, יעשה צעד חשוב בשינוי טכנולוגיות התקשורת.
 

 
       
 
















המשחזר


בחורה נחמדה ממשרד פרסום תל אביבי הגיעה למשרדי צ'יף בלחץ נפשי גדול.
"מהר! איפה המשחזר!?", היא דרשה בנימת דחיפות גלויה.
מהנדס אלקטרוניקה מבוגר שהגיע לפניה -וישב בסבלנות למלא טופס קבלה ללפטופ שלו- לא התאפק: "שבי חביבתי, המשחזר לא פה, הוא גבוה במעלה העמוד".
לרגע היא הרימה את העיניים, אך ראתה רק את תקרת המרתף. עמוד? איזה עמוד?
המהנדס חייך, מתח כְּתֵפָה (שלייקע) בשובבות והועיל לשאול:
-את בוודאי התכוונת לאחד הטכנאים שמתמחים בשחזור?
-כן, נו, אני צריכה אותם, איפה הם?
-...אבל את אמרת "משחזר", שזה משהו אחר לגמרי.
אכן, משחזר (repeater באנגלית) "הוא רכיב אלקטרוני המחבר בין שני מקטעים מאותה רשת ומאפשר להגדיל את המרחק בין שני קצותיה. הוא "משחזר" אותות חשמליים, אלחוטיים או אופטיים. במדיה פיזית כגון ethernet או וויי-פיי, העברת הנתונים מצליחה רק לאורך מרחק מוגבל לפני שאיכות האות דועכת. לכן, המשחזרים נועדו לשמר את שלמות האות ולהגביר את המרחק שהנתונים חוצים ללא פגע.
המשחזר נכנס לפעולה כאשר מתקבלת תשדורת באחד מקצותיו. הוא מעביר הלאה את האותות אל הקצה השני, ומסוגל לחזק אותם אם צריך. בנוסף, הוא מעלים את רוב ההפרעות לתשדורת, אך לא מגביל מתחמי שידור או מתחמי התנגשות. לכל מדיית תקשורת מותאם משחזר ייחודי, וקיימים רכיבים עבור כל סוגי המדיות ובין השאר עבור כבלים מוצלבים, סיבים אופטיים ואף לתקשורת אלחוטית. המשחזרים ברשתות מחשבים מתפקדים בשכבה הפיזית של מודל ה-OSI ובשכבה הפיזית של מודל TCP/IP.
מכשירי רשת המשמשים כמשחזרים מכונים בשמות שונים, כמו למשל האבים (אקטיביים). בתחום הוויי-פיי, נקודות הגישה רק פועלות כמשחזרים כאשר מופעלות ב-"מוד משחזר".
בזמן ההסבר הארוך כבר הספקנו לקלוט את הדיסק של הפרסומאית ולהעבירו לבדיקה, אבל לא היה לנו ברור איך בעצם נקרא למי שישחזר את הנתונים ממנו. אם הוא לא משחזר, אז מה הוא?
אדון מהנדס שאל אם יש מונחים נרדפים לעבודה זו. ככתוב באתר של צ'יף, "אלדד גלקר טבע בשנת 1986 את המונח "הצלת נתונים" בשפה העברית, כאשר החל במתן שירותים אלו בחנות המחשבים שלו בראשל"צ. נפוץ היום לכנות "שחזור מידע" את מכלול שירותים אלו, על אף כי "שחזור" מתייחס גם להבאת מידע ממקום זמין אחר, גם אם המידע לא אבד, או נמצא תקין".
על כן, פסק הלקוח, המציל נתון אחד - כאילו הציל דיסק מלא. מעתה יקראו אנשיכם "מצילי נתונים", וביחיד: מציל!
 

 
       
 













ויהי אור


הנה רעיון פשוט שמשלב "אנרגיה אלטרנטיבית" ו-"מחזור". ללא רשת חשמל, ללא שריפת דלקים, ללא מראות, ניתן להאיר את הבתים העניים והחשוכים של מיעוטי היכולת. הפרויקט "ליטר של אור" התפתח בקהילה קטנה בפיליפינים, שם השתמשו בבקבוקי ליטר וחצי של משקאות קלים בתור נורות יום. את הבקבוקים מלאו במים מסוננים עם אקונומיקה, והתקינו אותם כאשר חצי מהבקבוק מעל גג הבקתה, וחציו השני בפנים. התופעה מפתיעה. קרני השמש עוברים את הבקבוק והתוכן גורם להִשְׁתַּבְּרוּת זוהרת של 360 מעלות, המאירה כל פינות החדר בעוצמה של נורה חשמלית של 55 וואט, שמחירה 2 עד 5 דולר.
הרעיון קודם על ידי קרן MyShelter הפועלת במדינה בה עלות האנרגיה החשמלית היא אחת הדאגות העיקריות, ובה ההכנסה לאדם לחודש בדרך כלל לא עוברת את ה-18 דולר.
הכנת ההתקן פשוטה, לליטר וחצי מים מסוננים או מזוקקים מוסיפים 3 כפות אקונומיקה וסוגרים היטב את הבקבוק. האקונומיקה מונעת התפתחות של עובש בתמיסה, שיכולה להישמר למשך עד 5 שנים.
את הבקבוק משחילים עד חציו ביריעת פח או פיברגלס הנושאת חור עגול בגודל מתאים. על גג המגורים יוצרים חור באותו גודל ומכניסים אליו את החצי התחתון של הבקבוק, כאשר היריעה הקטנה סוככת עליו, ולבסוף מוסיפים חומר איטום כדי למנוע דליפות גשם.
הרעיון פותח על ידי תלמידי MIT בארה"ב והושם עד כה בשכונות עוני של ברזיל, מקסיקו ופיליפינים.
ראו תמונות והסברים נוספים באתר http://isanglitrongliwanag.org
 

 
       
 

3 שנים


במלוא שלוש שנים לפטירתו של ידידנו היקר אהוד אבנר ז"ל,
תתקיים  אזכרה ביום א' ה-7 באוגוסט בשעה 18:30
בבית העלמין של ראשון לציון, שער גורדון, ברחוב המהר"ל מפראג.

הבאים לאזכרה מוזמנים לאחריה לבית משפחת אבנר ברחוב דוד ילין 4, ראשל"צ
לפרטים נוספים: לאה אבנר, טלפון 052-8328183

 
       
 

רכב


רבים מכם נהנים מרכב שהוצאותיו על חשבון המעביד. אבל, רבים אחרים נושאים בהוצאות בעצמכם. דלק ותחזוקה מהוות הוצאות לא מבוטלות - גם אם החודש עלה רק מחיר הסולר.
קצת מודעות יכולה לחסוך בהוצאות החודשיות. כדאי להיות ערים לכך שקירור הרכב דורש כמות אנרגיה לא מבוטלת.
מי שייצא מוקדם בבוקר מהבית יוכל לחסוך מעצמו מעט אנרגיה של קירור, וגם זמן ודלק של פקקים. כנ"ל מי שבוחר לחזור הביתה אחרי השעות המקובלות (בהסכמת המשפחה, כמובן!)
● כאשר נכנסים לרכב שעמד בשמש, רצוי להקדיש כמה רגעים לפתיחת חלונות במטרה כפולה: שחרור גזים רעילים המצטברים בפנים, וויסות החום. שיטה יפנית דוגלת בפתיחת חלון המלווה ופתיחה-סגירה מספר פעמים של דלת הנהג בחלון סגור. כך נוצרת יניקה שמחליפה את האוויר החם באוויר בטמפרטורה החיצונית.
● כיסוי שלם של הרכב מועיל יותר מהתקנת צלונים מתחת לשמשות. אבל... לא לכולם יש זמן וסבלנות. בונוס: הרכב נשאר נקי לזמן ארוך יותר.
● שיחות ועידה והשתלטות מרחוק - מתן שירותי מחשב ותמיכה לא תמיד מחייבים נוכחות איש המחשבים באתר. בצ'יף, ובעיקר בעניין תמיכה למוצרי BOS, לעיתים ניתן לגלות ולתקן תקלות באמצעות השתלטות מקוונת על מחשב הלקוח - כאשר מערכות האבטחה בארגון מאפשרות זאת.
 

 
       
 

ראש ולענה


קשה לדעת כמה נשים באמת לובשות כיסוי פנים באיטליה, שם מהווה האסלאם הדת השנייה אחרי הנצרות, ומונה כ-1.2 מיליון מאמינים. השבוע הצטרפה איטליה לצרפת ולבלגיה לאחר שהפרלמנט האיטלקי העביר בשלב המוקדם חוק, פרי של שמונה הצעות שהגישה מפלגת השלטון, לאיסור לבישת הבורקה - כיסוי ראש ופנים הנהוג בין נשים מוסלמיות אדוקות ביותר.
הצעות החוק נולדו מתוך דאגה לביטחון לאומי, המאוים על ידי האלמוניות המקנה הבורקה. החוק אף אוסר את הניקאב, המכסה את החלק התחתון של פני האישה, אבל נמנעת מלהזכיר את המילה "דת", למרות האזכור של "ציפוי ראש ממקור אתני". העוברים על החוק יחויבו בכנס כספי שבין 150 ל-300 יורו, או עבודות שירות "שנועדו לעודד אינטגרציה".
החוק מחמיר עם "כל אשר מאלץ אדם אחר לשאת את הלבוש, באמצעות אלימות פיזית או פסיכולוגית". העובר על החוק בצורה זו, ייענש בקנס של עד 30,000 יורו או שנה בכלא. "זהו צעד למען שחרור הנשים המופלות וחסרות זכויות", אומרים מצודדי החוק, למרות שבאיטליה קיים כבר חוק משנת 1975 האוסר על כיסוי ראש או לבוש ביגוד שמונע את זיהוי האדם מתחתיו "אלא במקרה של סיבה מוצדקת". והסיבה המוצדקת הייתה כנראה עד כה מנהג דתי, כמו למשל נשים מוסלמיות ואחדים ממסדרי הנזירים, הממשיכים להשתמש בברדסים נוסך ימי הביניים.
מתוצאות סקר מקומי הוסק כי 73% מן האיטלקיים חושבים כי אין ללבוש כיסויי ראש אסלאמיים בפומבי. מתוך 1,000 המבוגרים שנשאלו, כשליש התנגד להם מפני שהרגישו שכיסוי הראש הוא מנהג משפיל הנכפה על הנשים על ידי אחרים. מעט מתחת ל-30% האשימו את הבורקה והניקאב ברמה נמוכה יותר של אינטגרציה, וכ-20% חשו דאגה ביטחונית.
האם אירופה הופכת לפחות סובלנית? לא בטוח. דילמת כיסוי הפנים בפומבי קיים גם בתורכיה, ואפילו במצרים אסרו בשנה שעברה לבישת ניקאב במקומות בילוי.
בעוד היקף כיסוי הראש והצוואר נשאר בתחומי החובה הדתית והזכות האזרחית, צעוף הפנים אכן יוצר מכשול בטחוני. כאשר יותר ויותר אמצעי אבטחה מתקדמים מתבססים על זיהוי תווי פנים, הכיסוי מחבל ביעילותם. גם בינינו - ביפו, ירושלים, בית שמש ועוד, מסתובבות גם בקיץ הלוהט דמויות מכוסות מכף רגל ועד ראש, עוטות כפפות שחורות וקשה לומר אם מדובר בגברת או אדון, מוסלמית או יהודייה קיצונית...
 

צום ותענית


חודש הרמדאן חופף השנה לחודש אב. על מה ולמה באמת צמים העמים, על מה ולמה הם מתפללים?
האם תפילותיהם תהינה השנה מעין מחאות רחוב שעלו מדרגה?
האם יטהרו הבריות נפשותיהן וישנו דרכיהן?
האם יש לצום העשירים -הימנעות מאכילת מטעמי יוקרה- אותו משקל רוחני כמו צום העניים - הימנעות מאכילת לחם אחיד ומרגרינה?
ומה עם צום המצויים בדיאטת הרזיה, זהו צום המביא עמו תועלת... האם הוא נחשב תענית לשם שמיים, או שכאן תועלת מבטלת מצווה?
ואם כך: לצום, או לא לצום? דאט איז דה קווסצ'יון.


● צום ותענית הלכו לים.
צום דרך על קליפת אבטיח. תענית, על מחט שהשאירו נרקומנים.
אמרה תענית לצום: למה הישראלים משאירים תמיד לכלוך בחופים?
אמר מהנדס מיזוג אוויר שעלה מביאלרוס: "לא יעזור שום דבר, אנשים בלי חינוך זה אנשים חרא, גם אם יש כסף, או תואר, או דת".

פ.ג.

 
       
 

הומור - HUMOR

מחאת הצעירים בארצות אחרות

האקרים של פעם

החיים קצרים, איכלו קינוח קודם... (תודה ל-י.)

הטרגדיה של הגיק

סגרו את הדפדפן ולכו לשאוף אוויר צח!
 

     
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין

 
 

נשמח לקבל הערות והארות,  המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:magazine@chief.co.il

 
 
   
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2011