גיליון מספר 1 שנה VIII - יום חמישי, 3 בינואר 2008

 

«-לגיליון קודם 2008 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד בנס ציונה, לשירותכם מאז 1986.

    

"אם הנך מחפש תוצאות שונות, אל תעשה תמיד את אותו הדבר"


אלברט איינשטיין

 

 

 
 

- מה זה PDT
ולמה זה מעניין אותי?
 -לתשובה

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.3
 

▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS2007.PPS

   
 

דברים טובים - תוכנה בחינם

מתכון להתאוששות ללא כאב


רכיבי DDSetup ו-ChiefDD הנמצאים ב-BOS מאפשרים יצירת העתק מלא של הדיסק הקשיח כולו לדיסק חיצוני או לקובץ Image מרוחק. ניתן לעשות שימוש ברכיבים אלו לשם הקמת מערכת התאוששות מהירה, בעלות מזערית. להלן המתכון:

המצרכים
:

● מערכת התאוששות - מחשב טוב עם מספיק זיכרון ומעבד מספיק חזק
   (מספיק = בהתאם לצרכים)
● דיסקים קשיחים עם קיבולת מספקת לאחסון ה Image של כל המערכות עליהן אנו
   רוצים להגן.
● תוכנת (BOS (12.2MB – ניתן לקבל בחינם מאתר צ'יף
● תוכנת (Java (13.9MB - ניתן להוריד בחינם מ:   http://www.java.com/en/download/index.jsp
● תוכנת (VMServer (146MB - ניתן להוריד בחינם מ: http://www.vmware.com/products/server
● תוכנת (LiveView (152KB - ניתן להוריד בחינם מ: http://liveview.sourceforge.net
 

הביצוע:
· מריצים את השירות DDSetup מכל אחת מהמערכות עליהן יש להגן. (אין צורך בהתקנה)
· מגדירים את דיסק המקור ואת קובץ היעד אליו ישוכפל הדיסק –  רצוי שהקובץ ישמר למערכת ההתאוששות. מומלץ לשמור כל קובץ יעד בספרייה נפרדת.
· מגדירים שמירת קובץ השוואה וסגירה אוטומטית.
· שומרים את ההגדרות לקובץ אצווה – Batch
· מפעילים במערכת המקור Schedule להרצת קובץ האצווה מדי לילה, לשם עדכון ה Image בשינויים האחרונים.
במערכת ההתאוששות נוצרים ומתעדכנים קובצי ההעתק של המערכות השונות
· מתקינים במערכת ההתאוששות את תוכנת ה Java לאחריה את VMServer ולאחריה את LiveView.
המערכת מוכנה, כל שנשאר הוא להריץ מספר ניסויים לחיזוק הביטחון העצמי.

הסברים:

תוכנת LiveView מאפשרת הגדרת כל אחד מקובצי ה Image כקובץ דיסק לסביבת VM ומייצרת קובץ VMX מתאים.

התוצאה היא שבתוך מספר שניות ניתן לבצע אתחול בסביבת VM לכל Image הנמצא במערכת ההתאוששות.

כמובן שסביבה זו זהה לחלוטין למערכת המקור, מכילה את אותן האפליקציות והגדרות המערכת ומאפשרת בכך החזרת שירותים חיוניים באופן מיידי.

שילוב מערכת כזו עם נתונים הנמצאים ב Storage מרכזי הוא שילוב מושלם, מכיוון וההפניה לשרת האחסון זהה גם משרת המקור וגם משרת ההעתק, אין למעשה כל הבדל מבחינת המערכת באיתור מקור המידע.

מערכת ההתאוששות, בהתאם לכוח העיבוד שלה ולכמות הזיכרון, יכולה להריץ מספר מערכות VM במקביל.

פתרון זה, כפי שהוא מוצג כאן הנו יעיל וחסכוני ונותן את יחס עלות תועלת הטובים ביותר.

בשבוע הבא נציג פתרון חזק אף יותר - העברת ה Image לדיסק חדש בחומרה חדשה במחיר שווה לכל נפש.
 

   
 

S.O.S.

המידע נעלם ?
נדרשת חקירה ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !










עוץ לי


שאלת טריוויה של 1 נגד 100: איפה כתוב "באין תחבולות ייפול עם ותשועה ברוב יועץ"
(התשובה כאן). לעניינינו, נכון שלפעמים באין תחבולות ייפול שרת, תיפול רשת, אך תשועה לא תמיד ברוב יועץ. ריבוי יועצים מוביל לפעמים דווקא לבלבול.
רבים מלקוחותינו הם יועצים. אנו מאמינים בלב שלם כי הם עושים את המיטב לטובת לקוחותיהם, אלא שכל אחד, במהלך השנים, מפתח תחומים אחדים בהם הוא מצטיין. לקוח המעסיק "יועץ לענייני..." מצפה ממנו תשובות מדויקות בכל רמות ופינות של אותו תחום. באותה מידה, מי שמעסיק עובד או מחלקה לטיפול במחשוב הארגוני, או בענייני חוק ומשפט, מצפה מהם לכסות את כל הסתעפות במקצוע.
אנו חיים בעידן ההתמחות. התפתחות המדע, גדילת מאגר הידע האנושי, גודל וצפיפות האוכלוסייה מאפשרים ומחייבים זאת.
לפני 200 שנה רופא ידע הכול, היה חייב להתמצא בכל, ממחלות טפיליות ועד לסיבוכי לידה. הסתכלו מסביב, תעברו על אתרי קופות החולים, אתרי בתי החולים, יש שם מחלקות שלמות לאיבר אחד, לפרוצדורה או אפילו לטכניקה אחת. למי יש חבר רופא עילוי בעל שם עולמי בניתוחי לב/מוח/מעיים... שניתן גם להתייעץ איתו בנושא פריחה טורדנית?

מקור בכיר בארץ בתחום הזיהוי הפלילי סיפר לנו השבוע על תופעה שאם לא הייתה עצובה, הייתה ממש מצחיקה. שופטים בישראל צופים בסדרות טלביזיה זרות, שם מחלקות פורנזיות מצוידות היטב, עם שפע כוח אדם ורקע מדעי. (במקרה, גם האנשים החכמים והידענים מאוד הללו, יפים וצעירים...). באותן תוכניות עם תסריטים מנצחים, הכול אפשרי. בעניין של שניות המשטרה מגיעה, בעניין של דקות יש זיהוי ממוחשב ושפע מידע על חשודים, חפצים וחומרים. עד תום הפרק לפחות, מצליח פענוח רמזים, לכידת נאשמים. השופט בטלביזיה נדרש רק לחתום על צווי חיפוש בהתחלה, וגזרי דין בסוף ארבעים הדקות בלבד. כל כך יפה... ששופטינו הטובים בציון לא קולטים איך זה שלא הגישו להם מהר יותר את כל הראיות עם הסברים מושכלים... הלא זה נראה להם כל כך פשוט!
שכחנו להזכיר: בטלביזיה אין פגרה, אין שביתה, אין חופשה שנתית, חגי ישראל, חופשת מחלה, חופשה מרוכזת, ערמות תיקים בלתי מטופלים שנערמים על שולחן השופטים או מאיימים בקריסת הקומה של מזכירות בית המשפט. אין ימי קבלה, שעות קבלה שפתאום השתנו, אין "זה לא כאן, זה בבאר שבע" אם אתם בתל אביב, וההיפך אם אתם באר שבע. אין לא-עונה-לטלפון ואין "יצא מוקדם כי יש לו אירוע". אין חודשים ושנים של הפסקה במהלך המשפט, שבהם איש לא יודע למה לא מתקדמים.

לא רק בטלביזיה, תופעת "עורך הדין החוקר" הולכת ונפוצה. בין היתר, בגלל שפע עורכי הדין ביחס לאוכלוסייה, בגלל הרצון של משרדים גדולים לצמצם הוצאות, להציע סל רחב יותר של שירותים, הרגישות של מקרים מסוימים בהם מעדיפים שלא לערב ספקי משנה ועוד.
תופעת "עשה זאת בעצמך" חדרה לתעשיית החוק במיוחד בתחום הגילוי הדיגיטאלי / אלקטרוני, ושירותי יעוץ משפטי עם נגיעה למידע דיגיטאלי ו/או מערכות מחשב. זה נכון ששורשי המחשוב המשפטי ואיסוף הראיות הדיגיטאליות טמונים במקצועות אכיפת החוק. המשטרה וחוקרים ממשלתיים משתמשים בכלים וטכניקות להעלות ראיות דיגיטאליות, לעקוב אחר עבריינים - הן בתחום האזרחי והן בתחום הפלילי. המערכות הצבאיות והפארה-צבאיות משתמשות באותם כלים למטרות הגנה מפני פגעים ופוגעים לאומניים.
בשנים האחרונות נכנסו בעוצמה רבה להתדיינות הנושאים של מידע המאוחסן בצורה דיגיטאלי והגילוי האלקטרוני. הדרישה למקצוענים בתחום הולכת וגוברת כאשר השימוש בדואר אלקטרוני הולך והופך לצורת התקשורת העיקרית והטרנסקציות הפיננסיות יחד עם ניהול הכספים דרך האינטרנט, כה נפוצים. היות וגם היועצים המשפטיים וגם מחלקות מערכות המידע נזקקים לשירותים של מחשוב משפטי, המקצוענים החדשים צצו משני התחומים, אך לא לכולם אותם מיומנויות וידע במתודולוגיה. כמו בכל תעשייה צומחת, קיים טווח רחב של איכות בין היועצים. על הלקוחות הפוטנציאלים להבין זאת.

כאמור, תאגידים ומשרדי עו"ד שוקלים גישה של "עשה זאת בעצמך" במאמץ לחסוך כסף ואולי גם לשמר הרגשה של שליטה על המצב בכך שמשאירים את התהליך אצלם פנימה. באופן תיאורטי, עלות ושליטה הם הרווח העיקרי של גישת ה"עשה זאת בעצמך" בתחום המחשוב הפורנזי, אך הסכנות של אותה דרך גדולות בדרך כלל הרבה יותר מן היתרונות.
 
באינסוף מקרים גם המנהלים המוסמכים ביותר בפרויקטים של גילוי אלקטרוני ראו בצער שראיות דיגיטאליות יקרות ערך השתבשו במהלך האיסוף – גם בטעות, גם בכוונה – על ידי צוותים חדשים של "מומחים" שהורכבו במיוחד לפרויקט. כאשר בוחן מחשוב משפטי מוזמן למקרה בו הופעלה גישה של "עשה זאת בעצמך" הוא יכול להניח שאנשי מערכות המידע כבר עשו הצצה מהירה בראיות האלקטרוניות שישחקו תפקיד יסודי באותו מקרה.
יש תסריט נפוץ שחוזר על עצמו שוב ושוב, כאשר מחלקת המידע הארגונית עוסקת באיסוף הראיות. זה קורה כאשר נודע (או בלשון משפטית "כשעובד נחשד") שעובד ביצע פשע מסוג "צווארון לבן", כגון סחר פנים או שינוי תאריכי אופציות, ומחליטים להעיף את אותו פונקציונר. הנ"ל נקרא לשיחה ומקבל מכתב פיטורין. בארגונים מתוקנים הוא תיכף אוסף את חפציו משולחנו בליווי איש ביטחון (שבמציאות אין לו בדיוק הנחיות מדויקות של מה מותר ומה אסור לאותו מפוטר לקחת עמו). התחנה הבאה שלו, עדיין בליווי צמוד, היא המחלקה למשאבי אנוש. המחשב שלו נשלח בינתיים למחלקת ה-IT של המעביד (ובמקרה האידיאלי זוכה גם הוא לליווי איש אבטחה כדי לשמר את שרשרת האבטחה). בהמשך, אנשי ה-IT עושים BOOT למחשב כדי לרחרח בדואל ובמסמכים שלו, בחיפוש אחר ראיות מרשיעות. לפעמים הם משכילים להעתיק מסמכים רלוונטיים למצע אחר (בד"כ תקליטור או דיסקון). ורק לאחר מכן, נשלח המחשב אל המומחה הפורנזי או מחכה להגעתו. עד כה השתלשלות האירועים נראית בלתי מזיקה, אך ברוב המקרים זהו הסיוט של כל חוקר פורנזי. ברוב המקרים מעשי הבדיקה השטחית משחיטים את מצב טוהר הראיות ומצמצמים בצורה משמעותית את סיכויי החוקר לגלות ולהציג ראיות לאמת.
אסור שייווצר מצב בו המחשב מופקר ללא השגחה אף לרגע. אנשי מחשבים ולמעשה כל מי שלא מכיר ומאומן בשימור ראיות דיגיטאליות, אינם רגישים לחובת השמירה של שרשרת האבטחה. שרשרת זו מצריכה רישום ומעקב של כל הפריטים – פיזיים או וירטואליים מרגע מציאתם או גילויים ועד להצגתם בבית משפט. את המידע יש לשמר ולהיות מסוגל לדווח על מקום הימצאותו ומצב הנגישות אליו בכל רגע ורגע.
במצב של איסוף עצמי או של איסוף מידע על פי תורת ה"עשה זאת בעצמך", החוקר הפורנזי יכול לצפות למצב חלש של שימור המידע, ולעיתים קרובות שרשרת האבטחה קטועה או בכלל בלתי קיימת.

הדלקת מחשב (BOOT) המעורב בחקירה פורנזית מיד גורמת לשינויים במידע וחושפת את המקרה לטיעונים של התערבות בראיות. כאשר טכנאי מחשבים מדליק וסורק מחשב, חל עדכון אוטומטי של meta-data חשוב ונוצרים שינויים מלאכותיים במערכת ההפעלה. במקרים אלו, אנו נחשפים לחשד להתערבות מכוונת, או לכל הפחות להתערבות בלתי מכוונת עם שיבוש ראיות. כך, נולד "מקרה בתוך מקרה", סיבוך שהצוות המשפטי יאלץ להתמודד עמו ויוסיף לזמן, עלויות ו/או חומרת העונשין של המשפט כולו.
שיבוש ראיות אלקטרוניות יכול להשפיע החל מפגיעה בשם הטוב של התאגיד, דרך עונשים נוהליים או כלכליים מאת בית המשפט, ועד לפסקי דין של ברירת מחדל. בקיצור, איסוף הראיות ובחינתם הראשונית על ידי אנשי מקצוע בלתי מיומנים משבש את הראיות ברמת הקוד הבינארי הנסתר ומסכן את התהליך כולו.
אפילו הפרקליטים שוגים לפעמים בנושא באיסוף המידע. הכרנו פרקליטים ש - אולי מטעמי נוחות - ביקשו מלקוחותיהם לבצע את איסוף הראיות בעצמם ולהעביר להם אותן, תוך כדי החלטה עצמית של המשתמש לגבי אילו מסמכים יכולים להיות רלוונטיים. הלא ברור שמי שביצע פשע של צווארון לבן לא ירצה להעביר לפרקליטו חומר שמפליל אותו. נוהל תקין קובע הנחלת גישה חסרת פניות באיסוף ראיות לרוחב כל רמות האפוטרופוסות.
בשיטת "עשה זאת בעצמך" – הן אם זה נעשה על ידי משפטן והן על ידי איש מערכות מידע, עלולים להתעלם ממקורות מידע שהם קצת פחות מובנים מאליהם מן הצפוי, אך עדיין מקור של ראיות חשובות שלא כדאי לפספס. חלק ממקורות המידע השניוניים הללו כוללים כונני USB וחיצוניים אחרים, כונני הרשת האישיים והמחלקתיים, מחשבי כף יד וכל התמסורת המידית האגורה בהם, ומערכות ואמצעי הגיבוי.
לעיתים קרובות באיסוף בשיטת "עשה זאת בעצמך" חסרים צעדים חיוניים נוספים כגון תיעוד פוטוגראפי, שהוא נוהל נחוץ מפני שאחרי הכול מדובר בתיעוד של זירת פשע.
הנוהל התקין לתיעוד הפוטוגראפי חייב להתחיל מוקדם, כאשר מחלקת משאבי אנוש מודיעה מראש לחוקר הפורנזי על כך שעומדים לפטר עובד. החוקר יתלווה על ידי אנשי אבטחה לשולחן העבודה של אותו עובד ויהיה נוכח בזמן שהנ"ל מנקה את שולחנו. ועוד לפני שאותו מפוטר טרי מתחיל לאסוף את חפציו, מצלמים את שולחנו ואת הניירת הסובבת אותו, מסמכים ופתקים דביקים (שעל פי מיטב המסורת במחוזותינו מכילים את הסיסמאות החשובות!!) כן יצולמו המספרים המזהים של פריטי החומרה, את חיבורי ה-USB אשר בצד המחשבים, המודמים, כרטיסי ה-NIC, ועוד. המומחה הפורנזי מתעד כל דרך דרכה ניתן היה לזרום מידע אל מחוץ למחשב. רמת הדיוק בתיעוד זה מחזקת את בניין החקירה מפני טיעונים נגדיים מן הצד השני.
התיעוד הפוטוגראפי אינו עניין פעוט, בעיקר במקרים בהם מחשב נישא או שולחני יכול להוות כל גרעין התביעה. אם אותו מחשב יעלם או ישונה בדרך כלשהי, הדבר יוכל לגרור סנקציות חותכות.
אם יורו להם לבצע איסוף מידע פורנזי, אנשי מערכות המידע יעשו כמיטב יכולתם ויפעילו את השיטות הטובות המוכרות להם. אלא שלא תמיד השיטות הטובות לעבודה במערכות מידע מתאימות לאיסוף ראיות פורנזי. למשל, הגישה של חיפוש ביישומים מקומיים או יישומי ווינדווס כגון אאוטלוק ו- Adobe. שיטות חיפוש אלו לעיתים קרובות אינן יעילות מפני שהן מפספסות ראיות חשובות כגון מסמכים מצורפים למיילים ומלל הנמצא בתוך מסמכי PDF שלא ניתנים לחיפוש. לעיתים קרובות, אנשי IT משתמשים לאיסוף מידע פורנזי בכלים כגון Norton Ghost או NT Backup במקום בכלים פורנזיים נאותים. הכלים הנפוצים בשוק מערכות המידע לא תמיד נבדקים ואפילו קבילים למטרות התדיינות.
חברות ומשרדי עורכי דין חייבים להבטיח שמי שמבצע את העבודה יהיו אנשים עם רקע, ידע, ניסיון, וציוד מתאימים.
כאשר מחפשים אחר עד מומחה כדי להעיד לגבי האוֹתֶנְטִיּוּת של ראיות אלקטרוניות, הלקוח ועורך הדין שלו חייבים להימנע מלהיקלע לסיבוך של מומחים שיכלו להיתפס כמשוחדים. עדות של עד מומחה ניתנת לביטול אם רק יעלה חשד קל של ניגוד אינטרסים.
זה שמי שחקר את הראיות לא יוכל בסופו של דבר להציע חוות דעת בלתי משוחדת (אם כדי לשמור על אינטרסים של המעביד או של חבר לעבודה) הינה דאגה לגיטימית. אנשי מערכות מידע בדרך כלל מעוניינים בשמירה על מקום העבודה שלהם, כך שלהטיל עליהם את האיסוף והניתוח של ראיות אלקטרוניות למען המעביד שם אותם במצב קוֹנְטְרוֹבֶרְסְיָאלִי. מאידך, התקשרות עם צד גימל, חוקר פורנזי חיצוני, מבטל את הסיכוי לניגוד אינטרסים. זאת, כל עוד אותו חוקר חיצוני מחזיק ברקורד מקצועי חסר רבב.
כאמור, עדות המומחה היא בדרך כלל התוצר הסופי של חקירה פורנזית. ולכן, אם משרד עורכי דין יבצע בעצמו את החקירה הדיגיטאלית, יהיה כאן קונפליקט. משרדי עורכי דין יכולים לאסוף, לנתח, למיין ולבחור מתוך המידע הראיתי, אך באופן כללי הם לא אמורים לשקול לבצע את החקירות הפורנזיות בעצמם.
הן תאגידים והן משרדים של עורכי דין עומדים בפני שתי אפשרויות בעת הצורך בחקירה פורנזית,
האחת היא –כאמור- לשכור חוקר או גוף מומחה חיצוני.
האפשרות השנייה היא בניית משאבים פנימיים לבצע את העבודה. הן על ידי קבלת מומחים פורנזיים לעבודה בקרבם, הן על ידי הכשרת אנשי IT או פרקליטים למשימות של חקור פורנזי. אפשרות זאת אינה דבר פעוט, או זול. מאמרים בחו"ל מעריכים את העלות של הקמת מעבדה פורנזית פנימית ואיכותית בעלויות שבין 125,000 ל-250,000 דולר. למחיר זה יש להוסיף את העלות השנתית של העסקת אותם עובדים חוקרים. רק בתאגידים בגודל מתאים יש צידוק להקמת מעבדה פנימית כזו.

היו מקרים בהם ארגונים החליטו שבמקום להקים מעבדה פנימית, ישלחו מספר אנשי IT להשתלם על מנת שיוכלו להצהיר כי קיים אצלם משאב פנים ארגוני של מחשוב פורנזי. הבעיה עם אותן השתלמויות היא כי לעיתים –שוב ממניעים כלכליים- הצוות מקבל הכשרה להשתמש במספר קטן של כלים פורנזיים מסחריים, ומצליחים בזאת רק לגרד את קליפת הנושא כולו. גם אם אין תעסוקה מלאה לצוות שרק הוכשר, הם נשאבים חזרה לתפקידיהם הקודמים ומהר מאוד הופכים לבלתי יעילים.

Quid Pro Quo
לסיכום: עשה זאת בעצמך מצמצם עלויות אך מניב לעיתים קרובות תוצאות פגומות או בעיתיות.
לשלם מה שמגיע למומחה מתאים זה לא תמיד דבר פעוט (ולפעמים כן, בהתאם לחשיבות המקרה), אך בנוסף לסיכויים טובים יותר להגיע אל האמת, משמר את האמינות והשם הטוב של המזמין
 

   
 

הפינה הירוקה

דיסקים חסכוניים


ארגון ''אדם טבע ודין'', חברת ''הונדה'' ותוכנית "העולם הבוקר" של "רשת" פתחו בתחרות ''עסקים ירוקים'' – לשיפור תרומתם של בתי עסק בישראל לאיכות הסביבה.
זו לא התחרות הראשונה, גם לא האחרונה, וכולן תבורכנה. אבל,
כל עוד לא נפוץ השימוש באנרגיה ממקורות ידידותיים לסביבה, הדרך הקצרה ביותר להפוך לעסק ירוק, או ארגון ירוק היא לחסוך בצריכת החשמל.
הדגמים החדשים של דיסקים קשיחים מתהדרים כמעט כולם בצמצום צריכת החשמל. אך בהסתכלות על מחשבים שולחניים, הדיסק הקשיח הוא לא בדיוק האשם העיקרי בבזבוז אנרגיה, אם נשווה אותו לספק הכוח, למעבד, ללוח האם ועוד. בכך הצלנו את כבודו של הדיסק היקר שלנו בבית, בעסק הקטן והבינוני.
דבר אחר לגמרי קורא במרכזי מידע ארגוניים, שם מחזיקים חוות שרתים עם צבאות של אלפי דיסקים המסתובבים ללא הרף כדי לספק שירותים בטווח רחב של יישומים ארגוניים. בקנה מידה של כמויות כה גדולות של דיסקים, בחירה נכונה של חומרה, המביאה לחיסכון -גם הקטן ביותר- המשתכפל ומהווה שיפור משמעותי בצריכת אנרגיה.
צרכי האחסון הארגוניים לא מסתכמים בחדרים מלאים בדיסקים קשיחים. קיימים צרכים מסוגים שונים ולכל סוג כדאי לבחור את הדיסקים המתאימים. ולכן, בהתאם לצרכים השונים ניתן לחלק את מערכות האחסון על פי הדרך בה משתמשים במידע.
באחסון מכוון ביצועים באמצעות SAN או NAS משתמשים בדרך כלל בדיסקים מסוג SCSI (מהירים יותר) של 3.5" החגים רובם במהירויות של 10,000 עד 15,000 סיבובים לדקה.
לעומת זאת, יש את האחסון שמכוון ביצועים ברמה גבוהה (מערכות High I/O) ומשתמש בחוות שלמות של דיסקים מרובים ולא כל כך מהירים. במערכות מסוג זה האילוץ העיקרי הוא הקריאה/כתיבה, כאשר ניתן לשאוב את המידע מדיסקים רבים. כך למשל, באתרי אינטרנט המכילים כמויות מידע גדולות, וכל מקום אחר בו ניגשים למאסות של מידע אבל התגובה המידית אינה כה חיונית. על מנת להגיע לצפיפות גדולה יותר, במערכות אלו מעדיפים דיסקים קטנים יותר (2.5 אינץ').
האחסון הארגוני המשני (Second-tier storage) בדרך כלל מתוכנן לאחסון מידע שאינו בשימוש תדיר כל כך. למשל, גיבויים, פריטים היסטוריים, רשומות ישנות, וכל מידע אחר שחייב להיות זמין ומקוון אך לא ניגשים אליו בתדירות גבוהה. פעם התמודדו עם סוג זה של מידע במחסנים (סילו) רובוטיים של מצעים אופטיים. כאשר מישהו היה נזקק לאותו פריט מידע, היו מחפשים ומעלים את התקליטור ומאחזרים את הקבצים. זמן העיכוב היה המחיר לתשלום בעבור הקיבולת הענקית של אותם מערכות אחסון. היום, כאשר דיסקים של 3.5 אינץ' מגיעים לקיבולות של 1TB, המידע שבכל אותם תקליטורים אופטיים של פעם ניתן לאחסון במספר עשרות פלאטות של דיסקים קשיחים הממוקדים קיבולת ולא מהירות, כך שהם נוטים להיות גדולים וחגים במהירויות הקרובות ל-7,200 סיבובים לדקה.

אז היו לנו שני סוגים של מערכות ממוקדות ביצועים, וסוג אחד של אחסון ממוקד קיבולת. נשאר לנו האחסון ממוקד ערך (מחיר!). ומה הן ולא אחרת מדיסקים 3.5 אינץ' רגילים שנועדו לשרתים הפשוטים ביותר שמותקנים בעסקים קטנים ובינוניים, או בשרתי קבוצות עבודה שלא חייבים לתמוך ביישומים מסוג "mission-critical ".  המיקוד כאן הוא כאמור, היחס בין MB למחיר בדולרים.
בכל ארבעת הסוגים של אחסון אפשר יהיה למצוא בשנים הקרובות דיסקים "ירוקים", חסכוניים בצריכת אנרגיה, והסנונית הראשונה המבשרת על כך היא השקת דיסקים   10K SATA. הדיסקים הללו (עם 4.6 אלפיות השנייה של זמן חיפוש במקרה של דגם רפטור של Western Digital) משנים את חוקי המשחק. במשך כל השנים הדיסקים SATA חגו במהירות של 7,200 סיבובים לדקה, כלומר לא היו להם את פרופיל הביצועים כדי להתחרות עם דיסקים מסוג SCSI. אבל היום, ברמה זו של ביצועים, הם יכולים בהחלט להתחרות באופן ישיר. את הדיסקים SATA אפשר לייצר בעלויות נמוכות יותר וקל יותר להפוך אותם ל"ירוקים". חציית גבול המהירות הזה ידחוף אותם ככל הנראה אל תוך הנישות הממוקדות ביצועים בשוק הארגוני. כרגע אין דיסקים 10K SATA ירוקים, אך הם צפויים להגיע בשנים הקרובות.
עד כה, הדיסקים הירוקים נכנסים לארגונים בדלת האחסון הממוקד קיבולת. בשטח זה Western Digital תפס בזמן האחרון הרבה תשומת לב כיצרן המוביל בין דיסקים ידידותיים לסביבה. הוא נמצא כבר בדור השני של דיסקים קשיחים מסוג זה. דיסקים ידידותיים לסביבה כמו ה-WD Caviar GP בנפח 1TB צורכים רק 4 וואט במצב מנוחה, מעלים הרבה פחות חום מאשר הדיסקים הקונבנציונאליים, וגם עובדים הרבה יותר שקט.
ביצועיהם דומים לרוב הדיסקים SATA של 3.5 אינץ'.
החיסכון באנרגיה מושג על ידי שילוב מספר גורמים: cache של 16MB ומערכות פנימיות שמצליחות לאתר ביתר יעילות את הסקטורים של הדיסק, ולבצע קריאה וכתיבה. בזכותן, המוצרים של WD, שמסתובבים לאט יותר, מצליחים להשיג את הביצועים של המתחרים. גם בעת הקריאה/כתיבה וגם במצב מנוחה, הם צורכים פחות חשמל.
אבל למרות ש- Western הייתה חלוצה בתחום הודות להיותה יצרנית אינטגרטיבית (של הדיסק עצמו ושל הרכבת הראשים), היא לא היצרנית היחידה בשוק שמציעה דיסקים ידידותיים לסביבה. גם להיטאצ'י ולסמסונג יש כאלה.
היום, כל מי שמעוניין להכריז על עצמו ידידותי לסביבה חייב לחסוך באנרגיה באחסון הארגוני, ולכן כדאי שיתחיל להחליף את האחסון מקוון קיבולת בדיסקים "ירוקים". בעוד כמה שנים, כנראה, הירוקים יגיעו לכל סוגי האחסון.
 

   
 


שוקלים לעבור ל-Online?


אירועים חיצוניים מזעזעים ומתוקשרים כגון שריפות, גניבות וכדומה מסוגלים לעיתים לזרז את העניינים בארגונים מסוימים, בכדי שיחליטו לתגבר את מתודולוגיית הגיבוי ושחזור המידע שלהם. תאריכי תוקף בתחום התקינה גם הם משפיעים בצורה דומה ותקיפה. מועדי תפוגה של רישיונות תוכנה ותקלות באחזור מסמכים חשובים הם זרזים בעלי אופי "פנימי" יותר, אך יעילים לא פחות בדחיפת הארגון למחשבה, בדיקה, בחינת היבטים חדשים והשקעה בהגנה על שרידות וזמינות המידע.
כל הגורמים הללו עומדים גם לצד מרכיב העלויות, שמסוגל לא אחת להאפיל על הדרך הנכונה לשמור על המידע. בשנה האחרונה ראינו כי אחת מאפשרויות התחום שאינה פסולה בעבור לקוחות פרטיים, פיתתה רבים מן הלקוחות העסקיים. מדובר בגיבוי המקוון אצל ספק גיבוי חיצוני.
שירותי גיבוי מקוונים מרחוק נמכרים לעסקים קטנים ובינוניים, עקב כך שרבים מעסקים אלו חסרים משאבי אנוש קבועים בתחום מערכות המידע, או לוקים בהעדר תהליכי גיבוי מתאימים. השירותים נועדו לעסקים אלו תוך הנחה כי עסק קטן מחזיק בכמות מידע "חם" קטנה (מידע פעיל, שאינו מיועד לתיעוד ארכיוני בלבד), ועסק גדול, בכמות מידע גדולה. עם זאת, כולנו מכירים עסקים גדולים מאוד, כמו חברות בנייה למשל, המחזיקות אלפי עובדים וציוד בשווי מאות מיליוני שקלים, בעת שנפח המידע הדיגיטאלי אשר בבעלותם אינו חורג בהרבה מזה של כל חברה קטנה אחרת, שכל הונה אלפית מזה של הראשונה. מאידך, אנו נתקלים בלקוחות עצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים, שסך קיבולת המידע החיוני במערכות שלהם גדול מאוד ביחס לתפיסת הערך שלה. ולראיה, ספק חיצוני של שירותי הנה"ח, המטפל במשכורות של עובדי אותה חברת בנייה, משרדי המהנדסים הנכללים בפרויקטים משותפים עם אותה חברת בנייה ומחזיקים במערכות המידע שלהם קובצי סרטוט, מדידה וצילומים בעלי נפח כביר. ואפילו אותו גוף ציבורי המזמין ומאשר את תוצרת חברת הבנייה שלנו, אשר מחויב לשמור מסמכים היסטוריים שהוגשו לו ונוצרו בו לצרכי ביקורת ובקרה... כאן מתחדד היבט נוסף, הקיים גם במקרים הקודמים: נפח המידע הפעיל והארכיוני אשר בבעלותו של גוף ציבורי בדרך כלל מסווג ואינו מתאים כלל להעברה לידי ספק חיצוני.
הגיבוי המקוון נמצא יעיל ביותר כצעד להרחקת המידע המגובה ממידע המקור. מרבית מגבלותיו הן בתחום האחסון (אל מחוץ לשליטת בעלי המידע) ובשחזור (במידה ויישום המקור, מכונת המקור, וכו' אינם קיימים עוד, אילוצי זמן ורוחב פס להחזרת כמויות גדולות של מידע ועוד).
ספק המשרת לקוחות רבים, במקרה של אסון רבתי יידרש לטפל בו זמנית בפניות כל הלקוחות. פירוש הדבר, הספק יאלץ לקבוע סדר עדיפויות על פי חשיבות ארגון הלקוח, סיכון תדמיתי ותועלת כלכלית. מי מוכן להסתכן ולהישאר במקום אשר בסוף סדר עדיפויות זה?
ניתן לבנות מערכות בבעלות הלקוח, בעלויות חד פעמיות וסבירות - להבדיל מן ההוצאות הקבועות לגיבוי ע"י ספק. ניתן להנחיל גיבוי בלתי תלוי מפעולות אדם ומחלונות גיבוי, לקבוצה הטרוגנית של מערכות ומערכות הפעלה, ועדיין לשמור על היתרון היחסי של הרחקת הגיבויים ממידע המקור.
הטכנולוגיה המאפשרת ארכיטקטורה זו, טובה גם בהגנה על שרידות המידע של מחשבים ניידים שבעליהם יוצרים מידע חדש ושינויים  במידע קיים הרחק מן הרשתות הארגוניות או "כספת המידע" הקבועה שלהם. לפרטים ויתרונות נוספים, צרו קשר עמנו.
 

   
 

השורות של עמית

לרחוב


תושבי המתחם בכפר שלם פונו ובתיהם נהרסו כדי לפנות מקום לבעלי הקרקע החוקיים, היזמים. כפר שלם היא לא געש, בגעש התנחלו עשירים בנו וילות על קרקע שלא הייתה מיועדת לכך, באזור ששיך היה לכלל עם ישראל. הללו לא רק שלא פונו, אלא קיבלו היתר מבית המשפט להמשיך לפתח את השכונה.
בשני המקרים מדובר בעבירה על החוק, בשני המקרים מדובר בפלישה לקרקע שלא שייכת להם בשני המקרים מדובר בתושבי מדינת ישראל. אלא שהחוק הולך עם הכסף, עם יש לך כסף, נכשיר לך את העבירה, אין לך כסף? לרחוב!
אני לא מצדיק את תושבי המתחם שפונה בכפר שלם. אחרי הכול, הם עברו על החוק, אני כואב את כאבם כי לאיש במערכת לא ממש אכפת שהם עכשיו ברחוב. אבל יותר מכל חורה לי שמערכת המשפט בישראל מפלה בין עשיר לעני, זה לא חדש, אבל זה כואב כל פעם מחדש.
 

TVNGO- Time to go


חברת איקון TV סגרה את הבסטה: החברה מפתחת זה שנה וחצי מוצר מגוחך שאף אחד לא צריך ולא יהיה צריך: ממיר לשילוב תכנים אינטרנטיים עם פרסומות! כל זאת, שנה לאחר שהחלה מהפכת הווידיאו על האינטרנט. החברה הוצגה בקול גדול -איך לא-בעיתון "הארץ", כחברה ישראלית/סינית ופעם אחרת ישראלית/טייוונית. הקשר היחיד עם סין ו/או טייוואן הוא שהממירים מיוצרים שם בכסף מלא, אבל זה לא ממש רע ליחסי ציבור.
המכשיר הנ"ל -כך כתב הכתב המבריק ליאור הנר ב"קפטן אינטרנט"- נחשב למוגן מבחינת זכויות יוצרים שכן אי אפשר להקליט ממנו. אני לא בטוח מי יצא יותר טיפש, ליאור הנר שלא יודע שכל מה שמוצג על מכשיר טלוויזיה ניתן להקלטה, או הגולם שהחליט שמוצר בלי פונקצית הקלטה שווה מכירה. כל זאת בעידן שכל ילד יכול להוריד מהאינטרנט כל סרט שהוא רוצה מדובב לכל שפה או עם כתוביות בכל שפה. בעידן בו לכל מחשב יש צורב DVD מובנה. בחברה הושקעו 3 מיליון שקלים (!). לא ברור מי השקיע את הכסף, אבל יש חשש שהיועץ הטכני שלו לא סיים עדיין את בית הספר היסודי.
הכתבה ב- YNET אודות חיסול פעילות החברה כללה אוסף מוזר של מספרים:
בחברה הושקעו 3 מיליון שקלים והונה העצמי מוגדר כ- 5.2 מיליון שקלים והיא נאלצת להפסיק פעילות כי איננה מצליחה לגייס 3 מיליון דולר להתקנה של 10,000 ממירים (300 דולר לממיר!). שוויה בבורסה 20 מיליון שקלים אבל בספריה הפסדים צבורים של 68 מיליוני שקלים אבל... שוויה הכלכלי, כשלד בורסאי, לא מבוטל!
אני מתוודה: אני טמבל גמור בענייני בורסה, מהמושג שלד בורסאי נשמע לי כהונאה אחת גדולה, מדובר בחברה שחברה בבורסה אבל חסרת פעילות ו/או מזומנים. לי זה נשמע כמו זומבי, מת לגמרי אבל חי בקרבנו. כמה פואטי שלשלד הנ"ל יצקו בשר מרקיב ועור מסריח.
 

חופש העיתונות מול צנעת הפרט


וועדת השרים לענייני חקיקה נסוגה מהחוק למניעת פרסום שמות חשודים בטרם הוגש כתב האישום, בגלל הלחץ הציבורי. הלחץ הציבורי לכאורה, היה של שופטים וכמובן העיתונות. אני מכבד את זכות הציבור לדעת אבל זה בתנאי שיש עיתונות אחראית שלא תצלוב כל מי שמואשם, או שופטים שלא קוראים עיתונים ולא מושפעים מהרפש שמושלך על כל חשוד.
חשוד הוא מילה בעייתית שכן לא מדובר במישהו שאפילו מואשם ולעתים קרובות הוא אפילו לא מואשם בכלום. היות ובמדמנה הישראלית כל חשוד הופך אוטומטית על ידי העיתונות לנאשם, ובמקרים רבים העיתונות אפילו חורצת את גורלו, אבל בשום פנים ואופן לא תוציא כותרת "זכאי" ולא תתנצל על הלינץ' אזי, מצטער, בשבילי "זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו" קודם ל"זכות הציבור לדעת".
 

הכול יחסי


כדורגל הוא משחק מוזר, מטרת כל קבוצה היא להבקיע יותר שערים מהקבוצה היריבה. ולמנוע מלחטוף שערים. לצורך כך יש על המגרש לא רק חלוצים שתפקידם להבקיע אלא גם מגנים שתפקידם למנוע שערים. 90% מהשערים נופלים עקב טעויות של מגנים או שוער בעוד שרק 10% הם תוצאה של יכולת של המבקיעים. בישראל יש אסכולה שדוגלת בכמה שיותר שערים ומשחק שנפלו בו 10 שערים הוא "משחק ענק" וקבוצה שלא סופגת מגונה כי היא "הגנתית". אני אישית אוהב לראות מגן מבצע את עבודתו היטב, מאשר עוד כדור חודר לרשת כתוצאה מהגנה עלובה. בקיצור כדורגל הוא עניין יחסי... אין דבר כזה השחקן הכי טוב או הקבוצה הכי טובה. הקבוצה הכי טובה נמדדת ביחס לאיכות הקבוצות המתחרות בנקודת זמן ספציפית.

למה כל ההקדמה הזו...

אני מקבל הרבה מכתבים אודות הגויים ה"רשעים". אז כדי לחסוך אנרגיה אני מבהיר, אני חי בקרב הגויים, והם לא שונים מאף אחד מאיתנו. למעשה, רבים מהם אפילו טובים מחלק מאיתנו, הם תורמים מזמנם ומרצם לנזקקים ולסביבה במדינתם ובכל מקום אחר בעולם הרבה יותר מהישראלים בפרט והיהודים בכלל. ובלעדיהם לא הייתה ליהודים כל זכות קיום, כי הכול יחסי... איך נטען שאנחנו צודקים אם לא יהיה מי שטועה, איך נטען שאנחנו העם הנבחר אם אין עמים אחרים? אבל ברצינות, כמו שאמרתי לבתי כבר כשהייתה בת 4, אין דבר כזה עם רע, יש ערבים טובים וערבים רעים, יש גויים טובים וגויים רעים וכן, יש גם יהודים טובים ויהודים רעים!
 

כתוביות לסרטים


לסרטים האחרונים שהעליתי לאתר יש כתוביות באנגלית, בעיקר לאילו שהם כבדי שמיעה (כמוני) או שמתקשים לעקוב אחרי העלילה בשמיעה, אחרי הכול לא עבור כולם מדובר בשפת אם. הטמעת כתוביות בסרט היא לא פעולה מסובכת אבל היא בהחלט גוזלת זמן. ראשית יש להוריד את הסרט אחר כך להוריד את הכתוביות. עכשיו יש לוודא שקובץ הכתוביות שיש לכם מסונכרן עם הסרט שבידכם, שכן הסרט הועלה לא פעם ולא על ידי אדם אחד ולפעמים חתכו ממנו את הפתיח. כששני הקבצים המתאימים נמצאים על המחשב שלכם (באותו שם בדיוק אך כמובן שהסיומת אחרת: לקובצי כתוביות יש שתי סיומות אפשריות SUB או SRT), אתם יכולים לצפות בו על נגן המדיה של החלונות (יתכן שתזדקקו לתכנה שנקראת VobSub). אבל אם אתם רוצים להטמיע את הכתוביות בסרט אזי תאלצו להשתמש בתכנה נוספת שנקראת AVIRECOMP התכנה הנ"ל מלבישה את הכתוביות בזמן המתאים על המסכים הרלוונטיים כשכבה נוספת ואז דוחסת מחדש את הסרט (פעולה ארוכה למדי). אני לעומת זאת צריך עכשיו להמיר שוב את הסרט לפורמט שיתאים לנגן שמוצב על האתר, לא מעט עבודה.
מי שרוצה פרטים כיצד להשיג מה (כתוביות, תכנות ועוד...) יודע איך להשיג אותי.
 

דקה לפני 2008


מחוקקי מדינת ישראל הפעלתנים יורדים מהפסים, כך למשל מר מרציאנו הנכבד שניסה בדקה ה-90 להעביר הצעת חוק פרטית שתתיר שלטי חוצות לאורך נתיבי איילון, על מנת לנסות לדחות את החלטת בית המשפט שנתן הוראה מפורשת להוריד אותם מידית. ח"כ מרציאנו בא לומר "חבר'ה אותי אפשר לקנות, אני לובי של בן אדם אחד".
ליצן אחר העביר בוועדת השרים לענייני חקיקה חוק שכל מי שייתפס עם בקבוק אלכוהול פתוח ברכבו... ייקנס? ייאסר? לא ברור, העונש יקבע בעתיד. האם כל מי שמחזיק בקבוק אלכוהול ברכבו הוא שיכור? החוקים הללו נוספו לחוק הקסדה האידיוטי, לחוק שמאפשר לקנוס הולכי רגל שעוברים באדום במעבר חציה (כמעט אך ורק בישראל).
ישראל, כמו מדינות רבות אחרות מנסה בדרך הקלה במיוחד להגיע למה שנקרא 0 סיכונים, למה בדרך הקלה?. “העישון הורג": דפוק את המעשן (אבל חס וחלילה על תפגע בתעשיית הטבק). אלכוהול מסוכן: דפוק את השותים (בין אם הם שתיינים ובין אם לאו). תרכב בלי קסדה על האופניים? תיקנס. תעבור במעבר חציה באור אדום? עוד קנס. אף אחד לא טורח לטפל בשורשי הבעיות, תמיד בקצה הקרחון ואיכשהו תמיד חס וחלילה לא לפגוע במקורות הכסף הגדול. אין דבר כזה אפס סיכונים, החיים הם עסק מסוכן, נקודה.
אגב החל מהראשון בינואר, גם צרפת נכנסת לעידן אי העישון במסעדות, בארים ובתי קפה. איך זה ילך? שאלה ענקית, אחוז המעשנים בצרפת הוא הגדול ביותר בעולם המערבי. בספרד אגב, בעל עסק זכאי להחליט אם מותר לעשן אצלו בעסק הפרטי שלו או אסור. גם כאן מדיניות האפס סיכונים פסחה על הדמוקרטיה, חופש הקניין וחופש העיסוק.
 

סרטים


לפני כשנתיים ואולי יותר צפיתי בסרט "הנפילה" על ימיו האחרונים של היטלר בבונקר. סרט יוצא מהכלל, מה שעושים לו בימים אלו הוא אומנות: הוסיפו לו כתוביות מצחיקות באופן קיצוני והפכו את היטלר לבעלים של טוטנהם הרותח מזעם על ההפסד לארסנל. הביצוע יוצא מהכלל, תזמון נהדר, הסרט המקורי הועף מ-youtube אחרי כמה שעות.
http://video.videowebgate.com/videos.php?id=109

אוסף פרסומות בירה טובות מכל העולם ועוד...
הכתובת לצפייה בכל הקליפים החדשים היא:
http://video.videowebgate.com/index.php?pt=feature
 

תגובה לשורות של עמית

   
 


הישר מהמחלקה ההמָטוֹ-אונקולוגית - פרק 9

מאת: א.א (לפרקים הקודמים)


בוקר יום שבת, קבלתי שתי מנות דם. מסתבר שלמרות שחלפו מספר ימים לאחר הטיפול הכימותראפי השני שלי, עדיין הספירות שלי נמוכות מהנדרש ופעולת איסוף תאי הגזע שבוצעה בי אתמול עוד תרמה לירידה נוספת.
הרגשתי עייף מאוד ושגרוני המלא ליחה מחייב אותי לפצוח בסדרת שיעולים מטהרת ואינסופית. בנוסף תקף אותי כאב ראש עמום וקבוע, בעיקר מעל העורף. בקיצור – הרגשתי "שָׁפוּךְ".
הרופאים בביקור הבוקר לא התרגשו בכלל: "זו התחושה הרגילה והרווחת אצל אנשים שנמצאים בנקודת זמן טיפולי כשלך. הבדיקות שלך אופייניות וטובות. אם הדברים ימשכו בכיוון ובקצב כפי שהדברים נראים עכשיו, מחר אתה יוצא הביתה לתקופת ההפוגה השנייה שלך". בכלל לא היה נראה לי שאני כשיר לצאת מבית החולים. כל גופי זעק "להישאר!".
במשך כל היום הייתי מחובר אל "בן זוגי לטנגו" אשר שפע עלי בכול טוב כמו: שתי מנות דם, מגנזיום, אנטיביוטיקה וסתם נוזלים מתובלים לגיוון.
עד לשעות הערב ביליתי את רוב זמני במיטה החשמלית, משנה ללא הרף את זווית המזרון, בחיפוש אחר תנוחה שתפחית במעט את השיעול הטורדני ותאפשר לי לנוח ולהתאושש. הקלת מה הגיעה לקראת ערב, נתמכת בהצגת מורל גבוה של "אחותי הצמודה" ובתי. מאורחים שצלצלו לתאם ביקור אצלי בקשתי לדחות: עדיין לא הייתי מסוגל.

ביקור הרופאים של בוקר יום א' היה חגיגי מעט. התבשרתי שמצבי טוב ושאני יוצא עכשיו, לאחר ביקור הרופאים, הביתה. למעשה אני נפרד היום מהמחלקה ההֶמטוֹ-אונקולוגית. המשך הטיפול יעשה במחלקה להשתלת מוח עצם.

לא זכרתי תחושה עזה כל כך של רגשות מעורבים מיציאתי לפני חודש וחצי לחופשת ההפוגה הראשונה בביתי. אז, ידעתי שלאחר ההפוגה אחזור למחלקה המוכרת. הפעם לרגשות המעורבים היו נוכחות חזקה. לאחר תקופה מצטברת של יותר מחודשיים הכרתי אישית כל אחד ואחת מסגל המחלקה. קשרתי קשרי רעות עם חלק מהם. ידעתי כמעט על בוריה את עבודתם. עקבתי מקרוב מאוד, ביום ובלילה, אחרי אצבעותיהם המרפרפות במיומנות שאין כמוה על חיבורי הצינוריות שבזרועי. ראיתי והערכתי עד מאוד את הקפדתם בכל עירוי שניתן לי. אהבתי את כל אותן פעולות קטנות שנועדו להקל עלי מעט, אפילו כמו לרפד בגזה את המרווח שבין זרועי למפסק שבצינורית, שלא ילחץ ולא יכאיב לי.
כל כך מוחשית הייתה הקרבה שבינינו, עד שיכולתי לזהות כמעט מתוך שינה את האחות או האח שלידי לפי ריח הדאודורנט. ויכולתי ע"פ הריח גם להבחין אם זו תחילת המשמרת או סופה.
עכשיו הפרק הזה מסתיים. האנשים הטובים האלו נשארים כאן ואני ממשיך הלאה.
אין בלבי ספק שאפגוש אנשים טובים במחלקה להשתלת מוח עצם, אבל אני יודע שאתגעגע אל האנשים הטובים הראשונים שפגשתי במסע המחורבן הזה.

אלי, רעי מקבוצת הטלביזיה הקהילתית, סייע בידי וכשהגיעה רעייתי להסיעני כבר היו חפצי ארוזים והייתי מוכן לנסיעה. כאשר הגענו הביתה בקשתי סליחה מרעייתי ופרשתי מייד למיטה. לא היה בי כוח אפילו לכוס תה. שיעול חזק הטריד אותי תכופות וכאב הראש העמום לא הרפה.
בבית, בכל יום השתפרו תחושותיי במעט. כל יום היה טוב יותר מקודמו. הבנתי שאני מתחזק והולך. גופי משלים את שחסר לו. לאחר חמישה ימים בבית, נתון לטיפולה המסור של רעייתי, נעלמו לחלוטין השיעול וכאב הראש, ללא תרופות או טיפולים, למעט המזון המשובח שבו פונקתי.

לאחר שבוע בבית, נקראתי אל המחלקה להשתלת מוח עצם לביצוע בדיקות הכנה לקראת האשפוז וההשתלה עצמה. התוכנית הייתה מגוונת: בדיקות לב, תפקודי ריאה, בדיקות דם לסוגיהן ובעיקר תדריך לקראת הבאות. לוח הזמנים המתוכנן לאשפוז השלישי נראה כמו תרשים "גאנט" הפוך (מימין לשמאל). סדר הפעולות ומרווחי הזמן ביניהן מדודים בימים. לכל פעולה צמוד הסבר על מהותה ועל תופעות הלוואי הגופניות המיוחסות לה. והמבחר מרשים: שלשולים, בחילות, הקאות, חולשה, הצטברות נוזלים בגוף, חום וצמרמורות, כאבים, פצעים בפה ואם שכחתי משהו – אתם הרווחתם.
זה לא פלא שלקראת תוכנית מרגשת כזו עולה סף המתח והצפייה. אבל האמת לא תגונה. אני מוכן לוותר על המשך ההפוגה בבית ולהתחיל את השלב הבא – שלב ההשתלה – מייד. זה לא יקרה כך כי זה לא תלוי רק ברצון שלי, אבל אילו יכולתי לבחור, זו הייתה בחירתי.

אני מודע בבהירות קריסטלית לעובדה שאני עומד רק קצת לפני תחילת השלב המכריע בטיפול הארוך, הקשה והמורכב בדרך להחלמתי.

יום הולדתי קרב ובא. חישבתי ומצאתי (ע"פ תרשים ה-גאנט שקיבלתי) שאפשר שפעולת ההשתלה תבוצע ביום הולדתי. בקשתי שאם הדבר יתאפשר, אקבל את תרומת מוח העצם שנתרמה עבורי כמתנת יום הולדת.

שיהיה במזל טוב.
 

   
  

הומור

http://www.cs.colostate.edu/~boese/JavaApplets/Humor/foxtrot_pixels.JPG

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים בידיעון

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

 

 
 

http://www.bos.co.il

  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2008