גיליון מספר 16 שנה VII - יום חמישי, 19 באפריל 2007

 

«-לגיליון קודם 2007 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם מאז 1986

    
 

"אמור לי, ואשכח.
הראה לי, ואזכור.
ערב אותי, ואבין."


פתגם סיני

 

 

 

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.2
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS עדכנית: BOS2007.PPS

 
 

 

האתר http://www.izkor.gov.il של משרד הביטחון מוקדש לכל הנופלים במערכות ישראל. באמצעות טופס חיפוש ניתן להגיע לדף אישי של כל חלל, המכיל קישורים למידע אודות סיפור חייו ומקום מנוחתו. ניתן גם לדפדף על פי סדר האלף בית או על פי מועדי נפילתם בין סיפורי החיים של הנופלים. בשתי הדרכים נפרס בעיני הגולש פסיפס מרשים של ישראלים גיבורים.

   
 


SMART


אם אתם לא מתעניינים בפלאי הטכנולוגיה, ב"גמדים הקטנים היושבים במחשב שלכם" ומאפשרים לכם לקרוא וליצור דברים המשתקפים במסך זה, כדאי לכם לדלג הלאה, למאמר הבא.

טכנולוגיית הניטור העצמי, ניתוח ודיווח (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology) הינו תקן המספק צפי תקלות בדיסקים קשיחים. כאשר מפעילים את ה-SMART בדיסק מסוים, הדיסק עוקב אחר פרמטרים הרגישים או המצביעים על הידרדרות הדיסק.
בהתאם לשינויים בפרמטרים הנבדקים, ניתן לנבא תקלה. ואם תקלה מסוימת נידונה להתרחש, SMART מדווח על המצב ל-BIOS של המערכת או לתוכנת הדרייבר, שמסוגלות  להתריע בפני המשתמש - כדי שזה יגבה את המידע שעל הדיסק בטרם יהיה מאוחר מדי.
SMART מנסה לאתר סוגי תקלה ברי ניבוי שהם תוצאה משחיקה הדרגתית של ביצועי הדיסק. על פי חברת סיגייט , כ-60% מכלל התקלות בדיסקים הן מכאניות - ברות ניבוי. אך ה-SMART לא יועיל בתקלות מהסוג שמתרחש ללא סימנים מוקדמים, למשל עקב זעזוע פתאומי, טיפול בלתי הולם, חשמל סטטי או תקלה במעגל חשמלי - כמו למשל בעיות של רכיבים או של הלחמת רכיבים הקשורות לטמפרטורה. אגב, רוב חומרי ההלחמה בהם משתמשים לחיבור רכיבים חשמליים במעגלים או לחיבורם ללוח או השבב, הן סגסוגות של עופרת או בדיל הניתכות בטמפרטורות יחסית נמוכות.

בשנת 1992 יצרה IBM טכנולוגיה שהיא מקור ה-SMART של היום. החברה החלה לשווק דיסקים קשיחים של 3.5 אינץ' מצוידים PFA (או Predictive Failure Analysis), טכנולוגיה קניינית שמדדה מעת לעת פרמטריים נבחרים של הדיסק ושולחת מסר אזהרה כאשר הערכים עוברים את הסף שנקבע מראש. IBM העבירה את הטכנולוגיה לארגון ANSI, וכך היא הפכה לפרוטוקול בתקן ANSI לדיסקים SCSI, כפי שתואר במסמך בשם (שם ארוך, כדאי לקחת נשימה ארוכה - הנה זה בא:)

"ANSI-SCSI Informational Exception Control (IEC) doc 3T10/94 - 190"

כאשר התעורר עניין בשימוש בטכנולוגיה בדיסקים מסוג ATA, נוצרה בשנת 1995 קבוצת העבודה של SMART, שכללה נציגות IBM, סיגייט, פוג'יטסו,HP, Maxtor ,Western Digital ו-Conner (שנרכשה מאוחר יותר ע"י סיגייט). המפרט SMART שקבוצה זו הולידה והגישה בשטח הציבורי, תואמת לדיסקים ATA ו-SCSI וניתן למצוא אותו ברוב הדיסקים העכשוויים בשוק. רשימות הפרמטרים וערכי הסף דומות בשתי הסביבות - ATA ו-SCSI- אך צורת הדיווח שונה.
● בסביבת ATA, תוכנת הדרייבר במערכת מתרגמת את אות האזעקה של הדיסק שנוצר על ידי פקודת "מצב הדיווח" של SMART. הדרייבר דוגם את הדיסק באופן סדיר על מנת לבדוק  את מצב הפקודה, וכאשר זו מסמנת תקלה ממשמשת ובאה, נשלחת אזעקה למערכת ההפעלה - ממנה ייצא מסר של תקלה למשתמש הקצה. מבנה זה מאפשר שיפורים עתידיים, שיוכלו לאפשר דיווח של מידע נוסף, פרט למצבי תקלה בדיסק.
המערכת יכולה לקרוא ולהעריך את הפרמטרים והאזעקות שדווחו, בנוסף לפקודת "מצב דיווח".
● דיסקים SCSI עם טכנולוגיית SMART מדווחים רק שני מצבים של תקינות: טוב או תקול. בסביבת SCSI, ההחלטה לדווח על תקלה מתרחשת בכונן הדיסק, וה-host מדווח למשתמש על מנת שזה יכנס לפעולה. מפרט ה- SCSI מספק סימון (sense bit) שיידלק כאשר הדיסק קובע שקיימת בעיה של אמינות, ואז המערכת מודיעה למשתמש הקצה באמצעות מסר.

הדרישות הבסיסיות לפעולת ה-SMART במערכת הן פשוטות מאוד. כל מה שנחוץ הינו דיסק תואם SMART ו-BIOS שמסוגל לקלוט את סימני ה-SMART או הדרייבר למערכת ההפעלה הספציפית. אם ה-BIOS לא תומך ב-SMART, ניתן להשיג תוכנות התומכות ב-SMART על גבי מערכת מסוימת.
מרבית הדיסקים המודרניים מגיעים עם סקטורים רזרביים לשימוש חליפי בעבור סקטורים עם תקלות. כאשר המידע ממוקם מחדש אל אחד הסקטורים הרזרביים, הדיסק מדווח על פעילות זו למונה ה-SMART, אך הדיסק עדיין נראה מבחוץ (לכל כלי של ניתוח לוגי כגון Scandisk ) לגמרי תקין וללא תקלות.
הדיסקים המכילים SMART עוקבים אחר מגוון אטריבוטים, המשתנים בין יצרנים. מבחר האטריבוטים נבחר על ידי יצרן המערכת בהתאם ליכולתם לתרום לצפי של מצבי הידרדרות או תקלה לדיסק הספציפי. רוב יצרני הדיסקים מחזיקים את רשימת האטריבוטים הספציפית שלהם כקניינית.
קיימים דיסקים העוקבים אחר גובה הרחיפה של הראש מעל המצע המגנטי. כאשר גובה זה עובר גבול מסוים, קיים סיכוי לתקלה. דיסקים אחרים בודקים פרמטריים אחרים, כגון  ECC ( או error-correction code) המסמנים תקלות בקריאה או בכתיבה של המידע. בין שאר הפרמטרים הנבדקים, נמצאים: ביצועים בהעברת מידע, זמן האצה בסיבוב, ספירת סקטורים רזרביים שנכנסו לשימוש (Reallocated sector count), שיעור מקרי תקלה בחיפוש, ביצועי זמן חיפוש, ספירת ניסיונות חוזרים בהאצת הסיבוב, ספירת ניסיונות חוזרים לכיול הדיסק, ועוד. לכל אטריבוט יש סף גבולי בו משתמשים על מנת לקבוע קיום של מצב תקלה או הידרדרות. גבולות אלה נקבעים על ידי יצרן הדיסק ויכולים להשתנות בין יצרנים ובין דגמים, אך לא ניתן לשנותם לאחר שהדיסק עזב את המפעל.
כל דיסק המדווח על תקלת SMART חייב להיחשב מועד להתרחשות תקלה בכל רגע. כמובן שיש למהר ולגבות מיד את המידע שאותו דיסק מכיל ולהחליף את הדיסק בטרם יחול אובדן מידע.
כאשר התרחשו שינויים באטריבוטים הנבדקים בכמות מספקת כדי לגרום לאזעקת SMART, הדיסק ישלח מסר אזהרה דרך פקודת ה-ATA או ה-SCSI, בהתאם לדיסק,
לדרייבר ב-BIOS של המערכת, אשר בתורו יעביר את המסר למערכת ההפעלה. זו מציגה אז מסר של הזהרה: "גבה מידית את המידע והחלף את הדיסק הקשיח שלך - תקלה עומדת להתרחש בקרוב". גם יתכן והמסר יכיל מידע נוסף, כמו למשל איזה רכיב פיזי גרם לאזעקה, או רשימה של הדיסקים הלוגיים (partitions) המתאימים לדיסק הפיזי, ואף הסוג, היצרן, והמספר הסריאלי של הדיסק הבעייתי.
מי שמקבל מסר מסוג זה חייב להישמע לו ולגבות את כל המידע אשר על הדיסק. כמו כן גם כדאי לגבות למצע חדש ולא להעתיק את המידע תוך דריסת גיבויים טובים קודמים אם יש (למקרה שהדיסק שובק חיים עוד לפני שהשלמנו את הגיבוי).

אזהרות ה-SMART יכולות גם להיווצר עקב סיבה חיצונית, ולא להיות סימן שהדיסק עצמו עומד לקרוס. למשל, וויברציות מוגזמות שמקורן חיצוני, או הפרעות חשמליות שמקורן במנועים או מכשירים אחרים הנמצאים על אותה רשת חשמל של המחשב, או שינויים סביבתיים כגון טמפרטורה גבוהה או נמוכה מאוד יכולים לגרום לאזהרת ה-SMART
אם מסתבר כי האזהרה לא נגרמה על ידי מקור חיצוני, יש להחליף את הדיסק. כאשר ניתן לחבר את הדיסק החדש (חלופי) והישן (עם התקלה שעומדת להתרחש) לאותה מערכת, ניתן להעתיק את התוכן של הדיסק כולו לחדש וכך חוסכים את הצורך בטעינה מחדש והתקנה של כל היישומים והמידע מהגיבוי.
דרך קלה ואמינה אף יותר הנה באמצעות השימוש ב Chief Disk Duplicator ושכפול הדיסק במלואו.
 

   
 

 

"knights of the blind in the crusade against darkness."
 Helen Keller, 1925
 












לעיוור
















"עיניים הייתי לעיוור"

איוב, פרק כ ט


לאנשים בעלי קוצר ראייה קשה ועיוורון קיימת היום אפשרות טובה יחסית של גישה  לאפליקציות רבות בשימוש השוטף במחשב. זאת, באמצעות תוכנות קוראות מסך או תצוגת ברייל. טכנולוגיות דיבור הוכיחו את עצמן גם בשירות בעלי ראייה תקינה, כגון אנשים הסובלים מדיסלקציה ויזואלית עד כדי כך שאינם מסוגלים להבין כל דבר דפוס. כמו כן, ידוע כיום כי חלק ניכר מאיתנו הוא "Audio Learners", אנשים אשר מבינים את מה שהם שומעים טוב יותר ממה שהם רואים. כל האנשים הנכללים בקבוצה זו מרוויחים מן הנגישות לפלט דיבור או אודיו בנוסף לתצוגה הוויזואלית הסטנדרטית.

עם זאת, נגישות אלטרנטיבית הינה כרגע מוגבלת בחלקה הגדול ל unformatted text. המשימה שלקחה על עצמו הפרויקט לנגישות מדעית (SAP) הוא לפתח טכנולוגיות שיתירו נגישות בלתי ויזואלית למידע אלקטרוני מורכב יותר. עד לאחרונה מחקר זה התמקד בעיקרו בגישה לטבלאות, משוואות מתמטיות ועוד. לאחרונה החל הSAP לחקור שיטות אפשריות המתירות גישה לא-ויזואלית טובה למידע קונבנציונאלי המוצג כגרפיקה.

ישנן מספר טכנולוגיות אודיו יעילות כתחליפים או מגבירים לתצוגה ויזואלית ומידע גרפי. חלק גדול מהן מסתמך על משוב מן המחשב בכדי לזהות ולהציג מידע לגבי אובייקטים חשובים בצורה. נמצא, לדוגמא, כי עיוורים יכולים "לקרוא" מפות בצורה יחסית  טובה ע"י שימוש במסך מגע והעברת אצבעותיהם על דרך כלשהי. שיטה זו של "קריאת מפות" מצריכה שני דברים:
המחשב חייב להכיל אמצעים כלשהם החושפים לצופה את האובייקט בכל מיקום נתון.
האדם העיוור חייב להיות מסוגל להטמיע בבואה מרחבית של מיקומם של אובייקטים שונים על המפה.
 
טכניקה שכיחה המשמשת לשם הטמעת צורה הינה פשוטה יותר בשימוש - מפה המשמשת למישוש. לרוע המזל, לא קיימות כיום טכנולוגיות המציגות מפות מישוש און-ליין שניתנות לרענון (refreshable) אך לאחרונה התאפשרה ההדפסה של צורות הניתנות למישוש. אם נניח פלט זה על מסך מגע, המגע בתמונה יספק משוב אודיו מצד המחשב.

הטכנולוגיה הנוחה ביותר להדפסה המאפשרת מישוש (Tactile Printing) הינה הTIGER – TactIle Graphics EmbosseR שפותחה ע"י קבוצת SAP. הטכניקה כוללת הדפסה בשחור ולבן על נייר "מתנפח" הנקרא Swell, וחימומו לאחר מכן במחמם רדיאנטי הגורם לחלקים המושחרים להתנפח ולבלוט. כך ניתן לקבל מפת מישוש במהירות רבה.

ביוון פותחה לאחרונה מערכת חדישה אשר ממירה וידאו למפות וירטואליות וברות מישוש. המפות התלת ממדיות משתמשות בשדות כוח בכדי לייצג קירות ודרכים. ציוותו של Konstantinos Moustakas באוניברסיטת אריסטולה בסלוניקי צילמו סרטי וידאו של מודלים ארכיטקטוניים. לאחר הצילום, הסרטון עובר תהליך באמצעות התוכנה שפיתח הצוות. פריים אחר פריים, התוכנה קובעת צורות של מבנים ואת מיקומם ויוצרת גריד תלת ממדי של שדות כוח לכל מבנה. באמצעות כפפת ה-CyberGrasp וה-Phantom Desktop -האחד מושך את האצבעות והשני מפעיל כוח על כל היד- מתרגמת התוכנה את התמונה המצולמת לתחושה ריאליסטית בקצות האצבעות.
כמו כן, פיתח הצוות מערכת אשר ממירה תמונות של מפות נייר רגילות למפות רחוב תלת ממדיות. כאשר המשתמש מעביר את אצבעו או אמצעי כלשהו על דרך כלשהי במפה הוירטואלית, שמות רחובות מוקראים בקול בצורה אוטומטית. מוסטקס עובד כרגע על מיזוג בין שתי הטכנולוגיות.

י.ג.

   
 











צרות בבית הלבן


"הבית הלבן בצרות" -כתב ידידינו חיים מניו יורק- "ראו את הכתבה ב-CNN!"
וושינגטון כמרקחת. מסתבר כי הבית הלבן הודה בכך ששגה בגדול כאשר לא דרש את שמירת מסרי דואל מהמפלגה הרפובליקאנית ואת חשבונות הקמפיין שלה. כרגע מנסים שם לאחזר מסמכים שנמחקו.
ההודאה הגיעה אחרי שיו"ר ועדת החוקה של הסנאט האמריקני האשים את הבית הלבן בניסיון להסתיר מסרים הקשורים לפיטוריהם של שמונה עורכי דין שגרמו לסערה בגבעת הקפיטול.

חוקרי הקונגרס חושדים כי עוזרי הבית הלבן השתמשו בחשבונות דואל של המפלגה הרפובליקנית (ושל הקמפיין לבחירה מחדש של הנשיא בוש) למטרות ממשלתיות רשמיות על מנת לעקוף את בדיקת ההתכתבויות.
דוברת הבית הלבן דנה פרינו הודתה בפני עיתונאים שאת המיילים הללו היה צריך לשמור, אך המדיניות לא מעודכנת לטכנולוגיה. היא הוסיפה שמומחי מחשבים מנסים לשחזר את הרשומות שנמחקו.("We screwed up, and we're trying to fix it"). ביום חמישי שעבר היא הודיעה כי 22 עוזרים בזרוע הפוליטית של משרד הנשיא השתמשו בחשבונות דואל של המפלגה או של מסע הבחירות, שנועדו להפריד בין פעילות רשמית לפעילות פוליטית. אחדים מחשבונות אלו אפשרו דיון בפיטוריהם של התובעים הפדראליים בשמונה ערים, שגרמו לשערורייה מחודש דצמבר 2006.
פרינו טוענת כי החשבונות מייצגים סקטור קטן של אנשים בבית הלבן, בו קיימים כ-1,000 בעלי תפקידים פוליטיים, למרות שאין לה אפילו צל של מושג לגבי מספר המסרים שאבדו.
הסנטור פטריק ליהי, המחזיק מעצמו מומחה במחשוב, אומר: "אינך יכול למחוק מיילים היום. הם עברו יותר מדי שרתים, הם לא יכולים לומר שהלכו לאיבוד, זה כמו להגיד שהכלב אכל את שיעורי הבית שלי", ומשווה את מסרי הדואל הנוכחים עם שמונה עשר וחצי הדקות החסרות בקלטות של ניקסון במקרה Watergate.


"I assume that if they would have had the BOS system it would not have

 happened !", הוסיף חיים - וצדק:
http://www.bos.co.il/?doc=150073  Outlook Recovery
http://www.bos.co.il/?doc=150075  Exchange Recovery
 

   
 

 

פסח מאחורינו - המבצע לא!
מבצע פסח 2007


מבצע זה מכוון לכל הלקוחות הוותיקים, המחזיקים
ברישיונות BOS בני 5 שנים ומעלה

כידוע, BOS הינו כלי שאינו דורש מאמצי תחזוקה רבים. עובדה זו גרמה לכך
שבארגונים לא מעטים של לקוחותינו הותיקים מותקנות מערכות BOS
בנפח שהתאים לנפח המידע שהחזיק הארגון בשנות התשעים והאלפיים המוקדמות.

מערכות אלו ממשיכות לתפקד בזמן שסביבן מתבצעים שינויים ועדכונים
למערכות המקור והמטרה, המרכזיות והלווייניות.
אך נפח המידע החיוני בארגונים גדל באופן טבעי!

ברצוננו לעודד את התאמת מערכת הגנת המידע
 למציאות בת ימינו

במסגרת המבצע, יוכל כל לקוח שרכש רישיון BOS לפני 1.1.2002
להרחיב את הרישיון לכל נפח הדרוש לו בחצי המחיר

כן - 50% הנחה ממחיר המחירון להגדלת הרישיון וגם:
 קבל ללא חיוב נוסף שדרוג המערכת ל- BOS 2007 

המבצע תקף עד סוף חודש מאי 2007
 

   
 

Gyroscope














Vortex








אינשטיין צדק


במשך שלוש השנים האחרונות סבב לוויין סביב כדור הארץ ואסף מידע על מנת לקבוע אם  נכונות סברותיו של אלברט איינשטיין בתיאורית היחסות הכללית שלו. השבוע, במפגש החברה האמריקנית לפיזיקה בפלורידה אופשרה לציבור הצצה למידע המאשר את התיאוריה של איינשטיין.
הפרויקט הוא תוצר של שיתוף פעולה בין אוניברסיטת סטנפורד, NASA והתאגיד Lockheed Martin. ה-GP-B הינה התוכנית בפיזיקה המתמשכת הותיקה ביותר גם בסטנפורד וגם ב-NASA. הולידו אותה בשנת 1959 שלושה פרופסורים בסטנפורד, ו-NASA החלה לממן אותה ב-1964.
קונספט הניסוי פשוט: הוא משתמש בכוכב, טלסקופ וכדור מסתובב. ועדיין לקח יותר מארבעים שנה ו-760 מיליון דולר כדי לתכנן וליישם את הטכנולוגיות המתקדמות הנדרשות להבאת לוויין ה-GP-B לאתר השיגור, לביצוע הניסוי ה"פשוט", ולניתוח המידע שהופק.
הלוויין, שנקרא Gravity Probe B) GP-B), שוגר באפריל 2004 והיה למעבדה החגה במסלול אורביטלי המתוחכמת ביותר שנוצרה אי פעם. ב-29 בספטמבר 2005 נגמר שלב איסוף המידע.
בלוויין היו ארבעה ג'ירוסקופים מדויקים ביותר המיועדים למדוד באופן ישיר שתי תופעות חזויות על ידי היחסות הכללית. אחת מהן היא התופעה הגיאודטית, עיוות הזמן-חלל על ידי מאסת כדור הארץ. השנייה נקראת frame-dragging, גרירת הזמן-חלל המקומי על ידי כדור הארץ (או כל גוף שמסתובב).
על פי איינשטיין, עיוות הזמן הגיאודטי במשך שנה שלמה גורם לצירי הסיבוב של כל ג'ירוסקופ לשנות את זוויתו ההתחלתית עם המישור האורביטלי של הלוויין ב-0.0018 מעלות.
באותה מידה גורם סיבוב הזמן-חלל המקומי בכדור הארץ לשינוי ציר הסיבוב בזווית (ביחס למישור קו המשווה) קטנה אף יותר: 0.000011 מעלות - או כרוחבה של שערת אדם כאשר רואים אותה ממרחק רבע מייל!.
התוצאות הסופיות של ניתוח כל המידע בפרויקט יגיעו בסביבות דצמבר השנה, אך בעיקרון הניסוי מאשר את התופעה הגיאודטית של איינשטיין בדיוק של יותר מ-1%. ואילו תופעת גרירת המסגרת מסתברת בינתיים כ-170 פעמים קטנה יותר מהתופעה הגיאודטית.
ניתוח המידע של הגירוסקופים בלוויין הוביל לשתי תגליות חדשות, שהן תוצאה מטלאים אלקטרו-סטטיים בשטח החוגה והמארז. תופעות של טלאים על גבי משטחי מתכת ידועות היטב על ידי הפיזיקאים, ונלקחו בחשבון בתכנון הפרויקט -בכדי לצמצם אותם. למרות שהטלאים נחשבו לתופעות שטח מיקרוסקופיות השואפות לאפס, בחוגות של ה-GP-B נמצאו טלאים מספיק גדולים כדי להשפיע על סיבוב הג'ירוסקופיים בצורה הניתנת למדידה.

גדולת הפרויקט היא בכך שבמהלך השנים קידם את גבולות הידע האנושי, סיפק אמצעי לימוד ל-79 דוקטורנטים בסטנפורד ועוד 13 באוניברסיטאות אחרות, 15 תארי מאסטר, מאות סטודנטים נוספים, ועשרות תלמידי תיכון שעבדו בפרויקט. ה-GP-B הוליד כתריסר טכנולוגיות חדשות חיוניות לביצוע הניסוי שלא היו קימות בעת התחלתו ב-1959. טכנולוגיות שנולדו בעבור פרויקט זה שימשו בצורה מועילה לפרויקטים אחרים של NASA, כמו לוויין ה- COBE שזכה בפרס נובל, ה-WMAP וטלסקופ החלל Spitzer.
 

   
 

S.O.S.

הקובץ נעלם ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !




שאלה:
בשבוע שעבר קראתי מאמר. שם מכונה "איחוי הדיסק הקשיח" מה שאתם מכנים דה-פרגמנטציה. מה נכון?. אורנה.

תשובה:
עם גאה שואף לשפה משלו ולשימוש במונחים טכניים ומדעיים באותה שפה. גם בצ'יף אנו שמחים לפרסם את חידושי השפה העברית ששולחים לנו קוראים מעת לעת. נכון שהמילה דה-פרגמנטציה גם ארוכה ומסובכת וגם נוכרית. ונכון כי המילה איחוי אומרת איחוד, הצמדה, חיבור, צירוף של חלקים מאותה יחידה. על כן, היה עלינו להתייחס לדה-פרגמנטציה כ"איחוי קבצים", או "איחוי קבצים בדיסק הקשיח", מפני שהדיסק הקשיח במקרה זה הינו מכונה, חטיבה פיזית אחת, המאחסן קבצים שהתחלקו לחלקים ואותם יש לאחד.

   
 


מצעד הזבל


בהשוואה עם התקופה המקבילה אשתקד, ברבעון הראשון של 2007 גדל נפח דואר הזבל העולמי בכ-4.2%. כך מחשבת חברת האנטי-וירוס סופוס, שגם מדרגת את המדינות השיאניות ביצירת ספאם בין ינואר למרץ השנה:

1. ארה"ב                   - 19.8%
2. סין (כולל הונג קונג) - 7.5%
3. פולין                     - 7.4%
4. דרום קוריאה          - 7.0%
5. איטליה                  - 5.0%
6. צרפת                    - 4.1%

7. גרמניה     - 3.7%
8. ספרד       - 3.5%
9. ברזיל       - 3.1%
10. רוסיה     - 3.0%
11. הודו       - 2.8%
12. טייוון      - 2.5%

ושאר המדינות (כולל ישראל) : 30.6%
 

   
 

ונמשכת שיירה...


לכבוד יום הולדתה של המדינה הצצנו לסטטיסטיקות העליה האחרונות.

בין ינואר למרץ 2007 הגיעו מברית המועצות לשעבר 1,362 עולים, שהם כ-35% מסך כל העולים של אותה תקופה. המספר קטן ב-20% מהנרשם באותה תקופה אשתקד. מרבית העולים מאזור זה הגיעו מרוסיה (610 עולים), ו- 335 עלו מאוקראינה.
בין ינואר למרץ 2007 עלו ארצה גם 51 עולים מארצות מזרח אירופה (8 איש פחות מאשר באותה תקופה של שנת 2006).
ברבעון הראשון של 2007 עלו ממערב אירופה 617 אנשים, מהם 545 היו עולים חדשים ו-72 ישראלים (11% פחות משנה שעברה). 412 עולים הגיעו מצרפת, 98 עולים וישראלים מבריטניה.
מצפון אמריקה הגיעו בין ינואר למרץ 2007 רק 335 עולים וישראלים (5% פחות מאשר בשנה הקודמת).
448 עולים וישראלים עלו מדרום אמריקה - 21% יותר מאשר באותה תקופה אשתקד. בעיקר הגיעו אלה מארגנטינה, ברזיל ואורוגוואי.
906 עולים קיבלנו ברבעון זה מאתיופיה (7% פחות בהשוואה לאותה תקופה ב-2006).
 

   
 

 

גיבוי והיסטוריה


כידוע לכם, בצ'יף אנו תמיד מתעניינים בעמיתים שעוסקים בהגנה על המידע מזוויות שונות. מה גדולה הפתעתנו כאשר קראנו את תוכן הדף שכותרתו "גיבוי" אשר בכתובת :
http://www.canaan.net.il/host/host_7.phtml   :-)
 

   
 


מתוך אתר מועצת הדבש















תעלומת הכוורות


בשבוע שעבר טענו כוורנים באוזני אנשי התקשורת כי החריפה בעיית העלמות הדבורים שהחלה בארה"ב והתפשטה לאירופה ובריטניה. התופעה מכונה "הפרעת קריסת המושבה", ובה תושבי הכוורת נעלמים פתאום, רק משאירים מאחוריהם בכוורת את המלכה, הביצים וכמה פועלות צעירות. את הדבורים שנעלמות לא ניתן למצוא, אך חושדים כי הן מתות הרחק מהבית. עד כה, הכול נראה מוזר אך אפשרי. מה תגידו אם נוסיף שהטפילים, דבורים זרות וחיות בר אשר בדרך כלל מבקרים בכוורות נטושות בחיפוש אחר דבש ואבקת פרחים, מסרבים להתקרב לכוורות עם ההפרעה?
CCD (או Colony Collapse Disorder) אובחן בסתיו האחרון בחצי ממדינות ארה"ב ופגע בכ-25% מהכוורות. מקורות בתחום הכלכלי מדווחים כי החוף המערבי הפסיד כ-60% מאוכלוסיית הדבורים המסחרית, והחוף המזרחי כ-70%.

מי או מה גורם ל-CCD? יש תיאוריות רבות. בין היתר הואשמו וירוסים, חיידקים, פטריות ואקריות טפיליות (אין הוכחה מספקת), חומרי הדברה* (לגמרי לא מופרח), התחממות כדור הארץ ופיתוח זנים צמחיים באמצעות הנדסה גנטית. כעת מוצעת סיבה נוספת, הגיונית דיה, שתגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שנחייג את השיחה הבאה. התיאוריה אומרת כי הקרינה מטלפונים ניידים והתקנים אלחוטיים נוספים מתערבת במערכות הניווט של הדבורים ומונעות מהן למצוא את הדרך חזרה לכוורת.
מחקרים בגרמניה הצביעו כבר לפני זמן רב על שינויי ההתנהגות של הדבורים בקרבת קווי חשמל. כעת, מחקר באוניברסיטת קובלנץ-לנדאו מצא כי דבורים סירבו לחזור לכוורת שלהן כאשר בקרבתן מוקמו טלפונים סלולאריים.

הסכנות של הקרינה הסלולארית מוזכרות לנו כבר זמן רב, בעיקר על ידי קבוצה משכילה ומצפונית המנבאת "שואה אלקטרומגנטית" מתקרבת. מחקרים העוסקים בסרטן שנגרם מאותה סיבה נמשכים זמן רב והתוצאות לא תמיד חד משמעיות. אבל מחקר רשמי בפינלנד מצא כי 40% מן האנשים שנבדקו, והשתמשו בטלפון סלולארי במשך יותר מ-10 שנים, פיתחו גידולם מוחיים באותו צד שהם נהגו להחזיק את הטלפון. מחקר שוודי גילה כי הקרינה מסוגלת להרוג תאי מוח ומזהיר בפני הזדקנות מואצת של הנוער המכור לסלולארי. בהודו ובארה"ב בוצעו מחקרים שגילו ספירת תאי זרע דלה יותר אצל גברים המשתמשים בטלפונים ניידים.

העלמות הדבורים שונה בתכלית מהכחדת בעלי חיים אחרים - שחשיבותם לקיום האנושות פחות רלוונטי. למי שלא משתגע על דבש או מוצרי כוורת  כדאי להזכיר כי הצלחתם של מרבית היבולים בעולם קשורה גם להאבקת הדבורים. אלברט איישנטיין אמר פעם, כי אם הדבורים ייעלמו מפני כדור הארץ, יישארו לאנושות רק ארבע שנים לחיות

(*) לאחרונה הפך פופולארי השימוש של קבוצה חדשה של חומרי הדברה לצמחים - חומרים ממשפחת הניאו-ניקוטינואידיים (Neonicotinoids) שאינם הורגים את הדבורים, אך יתכן ומחבלים בחוש ההתמצאות שלהן. מדובר בחומרים סינטטיים המחקים את פעילות הניקוטין המצוי בצמחי משפחת הטבק. ולידיעתכם, הנושא חשוב, רציני וחמור, וכמובן שנתעלם כאן ממי שמצא בזאת הסבר לבדיחה הגרוטסקית של ההוא שאמר לאשתו שיורד לקנות סיגריות ולא חזר הביתה כבר כמה שנים...

   
 

 

ישראל של תלונות


בעבר המלצנו על האתר http://tluna.nrg.co.il בו קיימים, על פי קטגוריות, קישורים להגשת תלונות נגד ספקים החפצים לשפר את השירות לציבור. לצערנו, בנושאים רבים אין בדיוק בפני מי להתלונן. קוראים רבים בוחרים לשפוך את הלב בפנינו, למרות שלעיתים קרובות נושא הבעיה אינו קשור לתחומי מומחיותנו (שהם, כידוע שחזור נתונים, הגנה על המידע ואיון מידע). להלן לקט מהשבוע האחרון.

● אמה של חנה זרד היא בת 82 ומנוייה על שירות לחצני מצוקה. החברה גובה ממנה סכומי כסף על עסקה שבוטלה בטענה שאין אפשרות לבטל את העסקה בחברת האשראי ועל כן הם יחזירו את הכספים בדרכים אחרות. החברה אכן מחזירה כסף, אך באופן מאוד לא סדיר. במידה ומי מקוראינו יוכל לסייעה - הכתובת במערכת.

● בוואלה עסקים פרסמו ביום השואה כתבה מעניינת על עורכי הדין יהודיים גרמניים בתקופת השואה. בוואלה כלל לא חשבו לצנזר טוקבקיסטים שהביעו שמחה גלויה על התאבדותם ורציחתם של עורכי דין יהודיים.

● לפני שבוע צחקנו מסרטון שהסתובב באינטרנט - על כביכול אישור הגעה לחתונה באמצעות מענה טלפוני, הנותן למאשר לבחור בין אפשרויות תפריט של כמה אנשים יגיעו, מצד החתן או מצד הכלה, כמה כסף יביאו מתנה וכו'. בסוף הסרטון, ועל פי התוצאות שהוזנו על ידי המאשר כמענה לשאלות, נמסרת הודעה: "אל תגיעו". דבר דומה קרה למכרים אחדים שהתלוננו על ארגון הכנס InfoSec07. הם נרשמו לפני זמן רב, פינו להם את התאריך והתכוננו להגיע. אך רק יום לפני הכנס קיבלו הודעה: אין לכם מקום - אל תגיעו. מעניין אותם מאוד טבע הקריטריונים לסינון הנרשמים... וכן, הם מאמינים כי מגיע להם פיצוי.
(לידיעת הקוראים על פי תוכנית הכנס, יעסוק זה באבטחת מידע -מה שנהוג לכנות בצ'יף "הגדר וה ש.ג."- ולא נוגע להגנה על המידע כפי שנתפסת בצ'יף )

● עופר גביש עדיין לא קיבל תגובה מאנשי בזק על התלונות לגבי אתר 144 - ועברו כבר 6 שבועות... או שהאתר שופר - שווה בדיקה או שלבזק לא ממש איכפת.

● אליעזר עמד לקפוץ לטיול בחו"ל ולא חפץ להסתבך עם חברות ביטוח, כרטיסי אשראי או ספקים מפוקפקים. על כן, ביקש לרכוש ביטוח נסיעה ממי שמטפל בו כבר שנים: שירותי בריאות כללית - גלגולה של קופת החולים של הסתדרות הפועלים בארץ ישראל. אותו גוף שמנפיק את הכרטיס המגנטי שירש את הפנקס האדום (בו הייתה תמונה של אליעזר צעיר וכחוש, עם שפם אופנתי לשנות החמישים).... במרפאה הישנה והמוכרת -ובה החבר הוותיק ידוע ומוכר- חתם על הבקשה, שילם 250 ש"ח והלך הביתה לארוז. מאוחר יותר ומצויד במשקפיו, גילה כי בין האותיות הקטנות צוין שביטוח הבריאות מוגבל לנוסעים עד גיל 75. יום הולדת 75 חגגו לו הנכדים כבר לפני 4 שנים, ואת זה יכול להבין כל מי שמעביר את כרטיס החבר שלו במערכת של הקופה.

● סמי הירושלמי סיפר לנו על תקרית לא נעימה עם שוטר תנועה. הצענו לו להשתמש בעמוד התלונות של אתר המשטרה:  http://www.police.gov.il/tlunot.

●  קישורים נוספים להגשת תלונות:
המועצה הישראלית לצרכנות  (בדף זה תמצאו קישור לטופס הגשת תלונה).
הממונה לתלונות הציבור במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
 

   
 

השורות של עמית

כסף אמריקאני


הדולר הצונח במדינת ישראל החזיר אותי לעניין הפרסום באינטרנט. הרעיון מסביב לפרסום באינטרנט פשוט: כל קליק שמגיע מארצו של הדוד העשיר סם שווה בין פי 2 לפי 5 מקליק שמגיע מכל מקום אחר. נשמע די מוזר, שכן הדולר הוא אחד המטבעות החלשים ביותר במערב, וכוח הקניה האירופאי גדול לעין שיעור מהאמריקאי, שלא לדבר על כך שאוכלוסיית האיחוד האירופי גדולה יותר. אז מה בעצם קורה כאן?
פרסום על האינטרנט בדרך כלל מיועד למכור אתרים יותר ממוצרים, כי לתעבורה גבוהה יש משמעות רבה ושווה כסף. למה? כי תעבורה מאפשרת למכור פרסום... ופרסום מיועד ל... אמריקאים. כמו חתול שרודף אחרי הזנב של עצמו.
אתרים כמו Amazon או eBay, שרואים כסף במטבע קשה, משלמים עמלה על מכירות לא על קליק. כל השאר נמצאים בשלב של חיפוש תעבורה. ל-אמזון לא אכפת אם הקונה שרכש ספר זה או אחר מקורו באנגליה או בארה"ב... הכסף הוא אותו כסף. אבל לכל אתר אחר ברור ששווי האתר שלהם גבוהה יותר אם מספר האמריקאים המבקרים בו גדול יותר.
 

ניצולי שואה בישראל


מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית בה כולם שווים, חוץ מאלו ששווים יותר, אלו ששווים פחות ואלו שלא שווים בכלל. כך נראית המדינה היהודית במאה ה-21. ניצולי שואה הם כביכול כשאר האדם ואמורים לאכול את אותו קש שאוכל כל אזרח, כך לפחות הגישה הרשמית של מדינת ישראל. אלא שהללו כבר אכלו הרבה יותר מקש בחייהם ואינם מסוגלים בערוב ימיהם לסבול את העינוי שנקרא מדינת ישראל. הם באים לישראל, וחיים כאן בעוני ובחוסר כל, ורק, אולי, כתבה עיתונאית תשנה את מצבם במקצת, עד שההמולה תישכח כמובן. אחרי כן הם כבר לא יהיו סיפור יותר.
רוב ההון במדינת ישראל מוחזק בידי 18 משפחות. ממשלת ישראל וכל המערכת הפוליטית, הכלכלית והמסחרית עובדת על מנת שבני משפחות אלה יהיו מאושרים, כי כל עוד יש מעמד ביניים שאפשר לחלוב, אז למה לא. אבל לא נדרש הרבה מאמץ או כסף כדי לתת לאותם ניצולי שואה לחיות בשקט, שלווה, ונוחיות את מעט השנים שנותרו להם, והם גם לא רבים כל כך. תדפקו אותנו - אנחנו יכולים עוד קצת לסבול, אבל למה אותם? למה מר אולמרט לא משקיע את יכולתו בהתרמת כספים למטרת רווחתם של ניצולי השואה בישראל? תאמין לי מר אולמרט, לא רק שזה יהיה יותר קל, גם תזכה לכמה נקודות חיוביות שימלאו את הסל הריק של הקרדיט שנתן לך הציבור.
 

האמת שבסוד


השבוע שוב שלחו לי קישור לסרט "הסוד". הפעם לשם שינוי ישבתי וצפיתי בו מהתחלה ועד הסוף, ותאמינו לי הכרחתי את עצמי. הרעיון המרכזי הוא "תוכל להשיג כל מה שתרצה רק בעוצמת המחשבה החיובית". לא התחלתי להאמין שההצלחה תבוא רק מעוצמת המחשבה. אבל הוא הוביל אותי למסקנות הבאות:
אם לא יועיל בטח לא יזיק, מחשבה חיובית איננה דבר רע, וגם אם לא תעשה אותך עשיר מחר בבוקר, החיוך על שפתיך יעשה אותך בן אדם הרבה יותר אטרקטיבי.
אחת ההצעות בסרט אומרת דמיין ונסה לחיות בדמיונך את מה שיקרה שיתגשמו חלומותיך. תאמינו לי זה כבר ממש כיף: אני תקוע בברוך כלכלי אדיר ואין חלום יותר משמח מזה בו אתה מופיע עם המחאה שמנה המכסה את חובותיך, ודואג בדרך שכמה מנהלי בנקים ינשקו את הישבן שבע הרצון שלך.
יש דבר אחד בסרט שאני כן מאמין בו, והוא מתייחס לבני אדם: אתה מקבל את מה שאתה נותן. תסתובב עם חיוך מרוח על הפרצוף שלך, תגרום לאנשים לחייך אליך. פרצוף זועף הוא לא משהו אטרקטיבי.
לאחר שצפיתי בסרט עד הסוף, שעה וחצי, הורדתי אותו ושמתי אותו על האתר שלי לצפייה.
 

הפרקליטות בתפקיד שופט


למשטרת ישראל יש בידיים חשוד ברצח הילדה מקצרין. אף אחד, כולל בני המשפחה לא ממש מאמין שהחשוד רומן זדורוב רצח את הילדה. המשפחה דורשת (ולא מקבלת את חומר החקירה) כי היא פשוט לא מאמינה. הפרקליטות לעומת זאת מאמינה ומצהירה "הראיות בתיק הן חד-משמעיות ומובילות למסקנה (שימו לב הנה השיפוט) כי רומן זאדורוב הוא הרוצח של תאיר ראדה".
המשטרה סגרה את התיק, ומסרבת לפתוח מחדש, אפילו לבדיקה...
אז אולי הוא כן רצח ואולי לא, אבל רק שופט (לצערנו אין משהו יותר טוב) מוסמך להגיע למסקנה כי הרוצח הוא רומן זאדורוב, וגם אם הפרקליטות מתגוננת אין לה את הזכות לפלוט משפט שכזה.
מה שמעניין לא פחות הוא המשפט הבא: “המידע שמגיע לכלי התקשורת מועבר על ידי גורמים אינטרסנטים שעושים זאת בצורה מאוד חכמה". מי זה גורמים אינטרסנטים?
▪ המשפחה? היא את שלה כבר אמרה והמשטרה מסרבת לחלוק עימה את חומר החקירה למרות שהתיק סגור. מוזר!
▪ הרוצח ומשפחתו? מה הקשר של פועל בניין פשוט, עולה חדש, לגורמים בתקשורת?
▪ פוליטיקאים?
▪ עורכי דין?...
מיהם לעזאזל הגורמים האינטרסנטים החכמים כל כך... משפט סתום שכזה הוא דרך עלובה ביותר להתגונן. אין שמות, אין הסבר, אבל יש: “מישהו מתנכל לנו, והוא חכם מאוד" . אני לא יודע מה אתכם... לי כל העסק הזה מריח לא טוב.
 

מעילות ומועלים


גיא וייסמן, משנה למנכ"ל ומנהל הכספים של בית ההשקעות הראל נתפס מועל במיליונים. לגיא וייסמן אין אח מהמר, לגיא וייסמן היה תפקיד בכיר עם משכורת מכובדת בצידו. אבל זה כנראה לא הספיק לו. אני מקווה שאם יתברר שהנ"ל אשם, יתנו לו משרד קטן משלו עם חלון גבוהה שתיכנס השמש, ודלת כבדה כדי לוודא שתהיה לו פרטיות, ובשביל הנוחיות איזה מיטת סוכנות כבדה. ואתם יודעים מה? אני חושב שאפילו נחמד יהיה אם יצרפו אליו עוד מועל, שיארח לו לחברה.
 

לילדים בלבד


כבר שנה שאני מתכנן לבנות אתר שיהיה רק לילדים. ושנה שאני דוחה אותו בגלל המורכבות שבו. סוף סוף עשיתי זאת ואם הבת שלי אומרת "מגניב" אז כנראה שהיא יודעת כי היא "קולית".
מה שמוזר בכל העניין הוא כשאני בונה אתר למבוגרים, אני מרגיש צורך להסביר כל דבר, ולעתים קרובות הביקורת גם: “לא ברור מה צריך לעשות". אצל ילדים העסק פשוט: כמה מסובך יכול להיות... נלחץ על הכפתורים ונראה!. ובאמת אין צורך בהסברים מיותרים הם פשוט יבינו מיד מה צריך לעשות, איך ואיפה. לא שמדובר באתר טריוויאלי, עדיין אכלתי הרבה "לוקשים" על מנת שהכול יסתדר בהתאם. אבל הבת שלי אמרה שהוא מגניב, אז אני מרוצה.
למי שרוצה לראות מה זה "מגניב" אז: http://www.not2pay.com/kids/
 

לא לילדים בלבד


את מיסטר בין (רואן אטקינסון) אתם מכירים? אז מי שרוצה קצת לצחוק -ותאמינו לי הצחוק יפה לבריאות- מוזמן לצפות במספר פרקים בסדרה בכתובת:
http://www.videowebgate.com/bean/
 

תגובה לשורות של עמית

   
 


מטבע אירו שהוטבע ביוון,
מראה את אירופה,  (מקור
שמה של היבשת) אצילה מקריטין שנחטפה -על פי המיתולוגיה- על ידי האל זאוס שהתחזה לשור.
האם השורש "אייר" + "אופיס" (עיניים או פנים רחבות, עייני עגל, פני ירח...)
קושרים את האטימולוגיה היוונית
 לשפת עמינו? - אור ירח - מזל שור - פני ירח -פני עגל - אירופה והשור



חודש אייר

מתוך האתר של אהוד קלפון


"השם אייר (איירו) שפירושו אור, הגיע עם עולי בבל לירושלים והוא החודש השני מניסן (שהיה ראש חודשים מיציאת מצרים) והשמיני מתשרי. שמו במקרא הוא "ירח זיו" כי זיו אורה של החמה, בוהק וזוהר בקרינה רכה ללא החום הלוהט של תמוז ואב. "בשנה הרביעית בחודש זיו הוא החודש השני למלוך שלמה (מלכים א, פרק ו'- 1). המזל של חודש אייר הוא שור, כי אבותינו החקלאים קישרו בין השור החורש בשדות וברכת תנובת השדה. בלוח גזר, שהיה הלוח העברי החקלאי הקדום, לפני בית ראשון, נקרא חודש אייר בשם "ירח קציר שעורים", כי מסוף ניסן ותחילת אייר קוצרים את השעורה המבשילה כחודש לפני החיטה.

זהו חודש שכולו נמצא בתוך ספירת העומר הנמשכת שבעה שבועות (49 יום), מפסח עד לחג השבועות שחל ביום החמישים. "שבעה שבועות תספור לך מהחל חרמש בקמה תחל לספור שבעה שבועות" (דברים ט"ז, ט). הכרזת העצמאות של מדינת ישראל הייתה ביום ה' באייר תש"ח (14.5.48). ביום כ"ו באייר תשכ"ז, (5.6.1967) בשנה העשרים למדינת ישראל, החלה מלחמת ששת הימים. כ"ח באייר הוא יום ירושלים, י"ח באייר (ל"ג בעומר) הוא יום ההילולה לרבי שמעון בר יוחאי במירון.

חודש אייר על פי הקבלה, הוא חודש של רפואה נפשית וגופנית כי המילה "אייר" היא ראשי תיבות של "אני אדוני רופאיך" (שמות ט"ז, כ"ו). חודש זיו, אור (אייר) הוא הזמן שעל האדם לבחור באור ולהרחיק את החושך מחייו ולצעוד בדרך סלולה וישרה.

במהלך חודש אייר, פריחת האביב הולכת ופוחתת, אולם יש עדיין מעט חד שנתיים וגיאופיטים פורחים. בולטים השינויים שחלים בהדרגה בנוף, מהגוון הירוק, לירוק- צהוב עד צהוב. רוחות השרב החמות האופייניות לאביב, מזרזות את הקמילה ואת המעבר למראה השחון. במרחבי העמקים, החיטה בשלה ומוכנה לראשית הקציר בשבועות. "
 

   
 

 

וביום העצמאות: יום הולדת שמח ליגאל וודרובניק !
   
 

 

בגיליונות הבאים:
Data Recovery Made Simple
Data Survivability Made Simple Quantum Computing Made Simple
ולמתקדמים באמת:
Marriage Made Simple
;-)
  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים בידיעון

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

  
 
  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2007