גיליון מספר 45 שנה VI - יום חמישי, 16 בנובמבר 2006

 

«-לגיליון קודם 2006 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם מאז 1986

    

"There are only two kinds of computer users:
 those who have lost data,
and those who are going to."


Peter Norton

   
 BOS - Backup prOxy Server Received "User Choice" Award at Free Download Manager

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.1.9
▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.

▪ ל- Beta-Testers : גרסת BOS 2007 כבר לרשותכם!

   
 

פרסום ב-1 ש"ח?www.marketing.co.il

השטח השישי באתר www.marketing.co.il
 שהוצע למכירה ב-32 ש"ח, נמכר השבוע במחיר: 170 ש"ח
כעת מוצע למכירה השטח השביעי, מחיר התחלתי: 64 ש"ח.
ניתן להציע הצעות עד ליום רביעי בצהריים - 12:00 22/11/06
   
 























דברים טובים - תוכנה בחינם


גם הפעם קיבלנו מדור פלס מ-צ.ח.מ. אפיקים מידע מעניין ומועיל לרבים.

"במהלך שיטוטיי ברשת נתקלתי בשירות המדליק של avvenu. בקצרה:
1) מורידים ומתקינים את התוכנה מכאן –  http://www.avvenu.com

2) בסיום ההתקנה יוצרים חשבון משתמש בשירות.
3) לאחר יצירת החשבון ניגשים, מכל מחשב שהוא, לכתובת:
 https://share.avvenu.com
מבצעים כניסה למערכת ו...כל קבצי המחשב שלכם גלויים לפניכם לצורכי הורדה (בגרסת השירות החינמית המחשב שלכם חייב, כמובן, להיות דלוק...)!

מעבר לכך התוכנה מאפשרת לכם לשתף תיקיות ו/או קבצים ספציפיים עם מי שתרצו, כל מה שעושים הוא לבחור את התיקייה/קובץ לשיתוף => להזין את כתובת המייל של "הלקוח/ות" המיועד/ים ולהגדיר את פרק הזמן בו הקובץ יהיה זמין בשיתוף => הלקוח ייקבל מייל עם קישור להורדת הקובץ/קבצים.

תצעקו 'פרצת אבטחה'?- אומר לכם ש:
א. הגישה לקבצים נעשית בממשק Web'י, מה שאומר שהכול נגיש לקריאה בלבד (גם בכניסה כ-Admin).
ב. כל התקשורת נעשית ב-SSL (חיבור מוצפן).
ג. יש לכם אפשרות לנטר את פעילות הורדת הקבצים שנעשתה דרך השיתופים השונים שהגדרתם, וכמובן את האפשרות לבטל כל שיתוף בכל זמן שהוא.
מעבר לכך - ניתן להשתמש באותו חשבון על עד ארבעה מחשבים שונים בו זמנית, מה שאומר שב-Login אחד אתם יכולים לראות את המחשב בבית, במשרד, המחשב של ההורים ואצל "בת השכן"!
כמו כן אין צורך להגדיר שום דבר בראוטר שלכם, וזה בכלל לא מעניין שאתם נמצאים מאחורי רשת פנימית, היות וכל התקשורת מנותבת דרך שרתי החברה.

ישנה אפשרות, בתשלום, לאחסון מקוון של חלק (עד 100GB) מהחומר בשרתי החברה כך שהוא יהיה זמין גם אם המחשב שלכם למטה באותו הזמן.
בלי חסרונות בכלל אי אפשר, אז, ההורדה והדפדוף במחשבים - לא מהזריזים ביותר...
בכל זאת זוהי דרך שימושית ופשוטה להעביר קבצים שלא "נכנסים" במייל רגיל (או שסתם שכחתם לשלוח/להעביר לדיסק און קי שלכם מראש...).

אה, כן - אפשר גם להאזין לקובצי MP3 ב-Streaming, ולגשת לשירות גם ממכשירים סלולאריים ומחשבי כף יד עם קישוריות לאינטרנט. (למיטיבי לכת - ישנה אפשרות לשלוח תמונות שצילמתם בסלולארי לחשבון שלכם, והן ינחתו במחשבכם).
מקסימום - תבקשו את הכסף בחזרה :-( "
 

   
  
לטכנאי המחשבים ולמעבדות השירות!:
19-23 בנובמבר: יהיה שבוע המוקדש בצ'יף לשיתוף פעולה עמכם.
מוצעים לכם תנאים מיוחדים בייצוג צ'יף מול לקוחותיכם!
צרו קשר
   
  

דרושים

תוכניתן/נית Delphi/VB לפיתוח ותחזוקת מוצרים קיימים, תכנון ופיתוח מוצרים חדשים. ראו את כל הפרטים

 
   
 
















שרתי FTP


אם כבר דיברנו על העברת קבצים, FTP - File Transfer Protocol, הוא פרוטוקול להעברת קבצים על גבי האינטרנט.
ה- FTP עובד בצורה דומה לזו בה ה-HTTP מעביר עמודי אינטרנט משרת לדפדפן של גולש, וכפי שה-SMTP מעביר דואר אלקטרוני על גבי האינטרנט. והדרך שלו דומה בכך שה-FTP משתמש, כמו טכנולוגיות אלו, בפרוטוקולי ה- TCP/IP של האינטרנט על מנת לאפשר את מעבר המידע.
השימוש הנפוץ ביותר ב-FTP הוא להורדת קובץ משרת באמצעות האינטרנט, או העלאה של קובץ לשרת (כמו בהעלאת עמוד אינטרנט לשרת).

ה-FTP הינו שירות בסיסי המוצע על ידי מרבית מערכות ההפעלה הקימות, ומשם היתרון שלו, כפרוטוקול המתאים לפלטפורמות מגוונות.
שירות ה-FTP הוא גם פרוטוקול תקשורת שימושי בעבור כל שרתי ה-WEB ולמערכות הפעלה עמן הם עובדים.

מערכת BOS מאפשרת להשתמש ביכולות הגיבוי והשחזור הייחודיות שלה גם על מנת לגבות ולשחזר מידע משרתי FTP.
עם BOS ניתן לבצע גיבוי מלא של שרתי אינטרנט ארגוניים וגם לשמור על עדכון מתמיד של גיבויים אלו בכל שעות היממה.
שירות זה חיוני על מנת להגן על המידע הנמצא על גבי מערכות מחשב ישנות יותר, או בהן לא ניתן להתקין מערכות גיבוי מודרניות.
באמצעות טכנולוגיית BOS ניתן לבצע גיבויים מתוזמנים לעיתים קרובות, גם במערכות ארכאיות כמו RMX ומערכות Unix שהיום כבר לא נתמכות על ידי מוצרי גיבוי קונבנציונאליים. מבנה הקבצים באחסון של BOS מאפשר את השחזור מהיר וקל אפילו במערכות אלו. כל אלו מתאפשרים בשילוב תוכנת WebDrive.
WebDrive הינו פתרון המטמיע שרתי WebDAV, FTP או SFTP אל תוך ה-Windows desktop על ידי מיפוי השרתים  לאות כונן רגילה. הקבצים מועברים פשוט על ידי פנייה לכונן "רגיל" במחשב, ללא צורך בהרצת קליינט FTP נפרד.
WebDrive מסוגל להתחבר לשרתי WebDAV, FTP, SFTP, וגם HTTP ולתמוך ב- Microsoft FrontPage Server Extensions
 

   
 

לאירוע משבוע שעבר באוניברסיטה הפתוחה ("מלחמה, טרור ושטנה: האינטרנט כשדה קרב") הגענו עם תיאבון לידע. למרות הרמה הטובה של חלק מן המרצים, לא יצאנו לגמרי שבעים. למחרת ערכנו חיפוש משלנו, ודרכו הגענו לכמה וכמה פנינים. ביניהן, מאמר של Howard Dratch שפורסם לפני שבועיים. היות ורבים מכם מעדיפים את החומר בעברית, הבאנו כאן מתוכו:
 

"האם הרשת שארגנו תגן עלינו מפני הרוע?


האינטרנט, אשר החל כמבנה צבאי של ארה"ב לתקשורת גלובאלית, הפך במהרה לשֵׁרוּת הציִבּוּרִי של התקשורת הבינלאומית. היום, היא רשת העכביש האוכלת עולם של צרכנות, הבעה (חופשית ואחרת), אהבה, שנאה, פוליטיקה, ודת. יתכן והיא תגן על ההבעה החופשית ותגן מפני ממשלות סגורות, סמכותיות ואוליגרכיות, או שתהיה כוח אחר לצנזורה ושליטה.
בסוף שנות ה90', כתב הניו יורק טיימס תומס פרידמן ניבא בספרו "ה- לקסוס ועץ הזית" (הגלובליזציה-מבט אל עולם משתנה), ששני כוחות למען הדמוקרטיה - תקשורת גלובאלית וכלכלה גלובאלית- יסחפו כל מִשְׁטָר שאינו פתוח, שקוף ודמוקרטי. הכלכלה הגלובאלית בוודאי לא עשתה זאת. התקשורת הגלובאלית באינטרנט ההולכת ומתרחבת ומתפתחת , הינה התקווה הגדולה.
כמו רבות מהמצאות האדם המבטיחות לנו חופש ושיווין, יתכן והבטחה זו לא תתממש. גם ברגע זה יש כוחות המתאספים, כמו רוחות הרפאים של הסרט Ghost Busters על בניין במנהטן, על מנת להשתמש ברשת לשליטה וצנזור. אנו בצומת דרכים והעתיד אינו ברור.
יש לנו כעת רשת גלובאלית של שרתים מחוברים ביניהם, שיוצרים רשת עכבישים שהעולם לגמרי תלותי בה. בחלק גדול מהעולם היא חלק מחיינו, לגמרי הכרחית לכלכלות, ממשלות, עסקים, ומערכות בנקאיות המחברות את עולמנו. היא רשת שברירית (מתי יכוונו המחבלים אל השרתים המחוברים ואת מה שגוגל מכנה "חוות שרתים"?) אבל האמנו שהיא האמצעי לדמוקרטיזציה ולשחרור העולם. כיצד, אחרי הכול, יכלו הדיקטטורים לא ליפול, והחברות לא להפוך לפתוחות וחופשיות כאשר המידע והתקשורת כה זמינות?...
ה- Global Policy Forum, קבוצה שמטרתה המוצהרת הינה "לנטר את יצירת המדיניות באומות המאוחדות, לקדם את המחויבות למתן דין וחשבון של ההחלטות הגלובאליות, לחנך ולנייד למען השתתפות האזרח הגלובאלי, ולהגן על נושאים חיוניים של שלום וצדק בינלאומי" מספרת את הסיפור של Shi Tao, שנידון ל-10 שנות מאסר בסין, בחודש אפריל האחרון. הפשע שלו היה "לספק סודות מדינה לישויות זרות". על פי הדיווח בפורום, הוא מסר מידע על פקודת צנזורה בסין לאתר האינטרנט Democracy News ולפורום הדמוקרטיה של אסיה.
קבוצת RSF - כתבים ללא גבולות, מצאה את עצמה מופתעת מהקלות בה תפסו הרשויות הסיניות את שי-טאו, שנזהר להשתמש בזהירות בחשבון אנונימי ב-Yahoo על מנת לשלוח את המידע בדואל.
RSF הצליחו להשיג תרגום של גזר הדין הסיני ומצאו את התשובה והפגם בטענה שתקשורת גלובאלית... תסחף כל מִשְׁטָר שאינו פתוח, שקוף ודמוקרטי...
בגזר הדין נכתב כי Yahoo סיפק את מספר הטלפון והכתובת שלו לרשויות. מסירת מידע שאנו מאמינים שנמצא בידיים בטוחות אינו קסם של היי-טק. יש דברים, כמו למשל להלשין, לעולם לא משתנים. Yahoo חשפה את הבן אדם. והנה כך נגמר לו הרעיון שהאינטרנט הינה כוח נגדי ששום דיקטאטור לא יכול לו.
מהם הכוחות העיקריים כנגד האינטרנט המשמש כשטיפת לחץ של חופש על העולם? מראשית ועד תכלית, תמיד השחקן הראשון במשחקי כוח הינו האינטרס העצמי של אלה השולטים. אחדים שולטים מתוך כוח גולמי או דמגוגיה ואחרים שולטים מתוך רשתות העשירים, שפועלים במטרה להמשיך ולהחזיק בעושרם, ויוותרו לרצונות של בעלי הכוח מפני שמשם מגיע הכסף.
תומס פרידמן כתב: הודות לצלחות הלוויין, האינטרנט והטלוויזיה, אנו יכולים כעת לראות, לשמוע ולהסתכל דרך כמעט כל חומה אפשרית... האינטרנט לא שייכת לאיש, היא לגמרי בלתי ממורכזת, איש לא יכול לכבות אותה...  לסין תהיה עיתונות חופשית... שליטי סין לא יודעים זאת עדיין, אבל הם נדחפים כרגע הישר לכיוון הזה.
היות שראה אנשים באיראן צופים ב"משמר המפרץ", הוא ניבא שתוך מספר שנים, כל אזרח העולם יוכל להשוות בין המשטר אשר בארצו וזה של שכניה.
הניו-יורק טיימס דיווח זה מכבר על מחלקה משותפת של MIT ואוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה, שנפתחת בכדי ללמוד מדע הרשת. תהיה שם תוכנית אקדמית אך בוודאי תהיה לה השפעה רבה על עסקים ברשת, לחקר הרשתות החברתיות ויחסי הגומלין האנושיים שרשת האינטרנט יצרה. מנהל התוכנית הינו Tim Berners-Lee, עליו מדווח הטיימס שהוא המציא את התוכנה הבסיסית של הרשת, רכש השכלתו באוקספורד, הוא חוקר ותיק ב-MIT, פרופסור באוניברסיטת סאות'המפטון, ומנהל ה- World Wide Web Consortium, ארגון לקביעת תקני אינטרנט...
בשנות השמונים צילמתי הרצאה מאת מדען פוליטי מאוניברסיטת Boston. הוא דיבר על הפיזור המתקרב של ברית המועצות, ש-אם היה מתרחש- היה נגרם על ידי מערכות התקשורת הגלובאליות. הנפילה של חומה זו לא הייתה מפתיעה יותר מאשר תהיה הנפילה של חומת בוש בגבול הדרומי של ארה"ב. ברית המועצות נגררה כמו לנין ממַעֲמָדי הפסלים שלו, על ידי יותר מ-על ידי מחשבים אישיים בהתפתחות, והטלפון והפקס, על ידי היעדר הכשירות של עצמה. התקשורת ההיי-טקית רק העבירה טוב יותר את החדשות.
העיתון The Guardian מספק דוגמא בסיפור של הבטחה כתובה לסינים מאת Yahoo בשנת 2002, לערוך "רגולציה עצמית", עם הצהרה שהיא לא תאפשר את הפרסום האינטרנטי של מידע מזיק שיוכל לפגוע בביטחון מדיני. ב-2005, Google התחייבה לכך שלא תאפשר קישורים לחומרים אסורים על גבי שרתיה בסין. כותבי המסרים שכללו מילים כגון "חופש", "דמוקרטיה" ו "זכויות האדם" קיבלו הזהרות על כי מסריהם מכילים "שפה אסורה" שהם חייבים למחוק.
בתחילת ההפגנה שהתדרדרה לטבח בכיכר טיאננמן (בייג'ין, שנת 1989), מילת המפתח הייתה "דמוקרטיה". המפגינים אף פיסלו חיקוי של פסל החירות (בעוד אמריקה שוקלת להמיס את הפסל האוריגינאלי לייצור חומות גבול). רבים אמרו כי ללא גישה למכונות צילום, למחשבים אישיים, ובמיוחד לשירותי פקסימיליה, לא היה נודע סופה האלים בעולם ולא הייתה קמה התנועה הדמוקרטית.
חולשה נוספת של האינטרנט הינה מה שיוזמת ה-OpenNet פרסמה לאחרונה. שם הראו כי הממשל הסיני מצליח לצנזר את האינטרנט. הם שולטים על החברות ששולטות על השרתים, ובאמצעות מערכות סינון מְתֻחְכָּמות יותר ויותר בסין ובווייטנאם, ניתן לבלום מסרים המכילים מילים מסוימות. ג'וליין פיין מכתבים ללא גבולות אמר "חלמנו שהאינטרנט ישחרר את העולם, ושכל המשטרים הדיקטטוריים יפלו. אנו רואים שזה היה רק חלום".
אתר ה-OpenNet מציע דיווחים ב-PDF וב-HTML על ממצאיו. המידעון 012 מפחיד מספיק בתיאורו של הכללים החדשים לשימוש באינטרנט, המתחיל עם בקשות הגיוניות ומתקדם לכיוון ניטור התקשורת ואיסוף החדשות. המגזין Blogcritics (מקור כתבה זו) לא יתקבל בברכה תחת רגולציות אלו.
לסין יש את "המערכות החוקתיות והטכנולוגיות הנרחבות והיעילות ביותר בעולם לצנזור ולמעקב". רגולציות אינטרנטיות חדשות לגבי חדשות עושות שינויים ספציפיים רבים המחזקים את אחיזתה של סין על מדיית החדשות. הרגולציות מפגינות החלטה מתמשכת מצד האומה הסינית ליישר את תוכן האינטרנט עם הדעות והמדיניות הרשמית. למרות שההשפעה ארוכת הטווח של הרגולציות עדיין לא ברורה, אזרחים סיניים וארגונים מעורבים בחדשות, ניתוח או פַּרְשָׁנוּת אינטרנטיים ימשיכו לעשות זאת בזהירות, אם בכלל.
כמו כן, דווח שהסינים המציאו מילה חדשה: "egao" בה משתמשים בכדי להתייחס בצורה סאטירית ל"תופעות חברתיות" הבאות לידי ביטוי באמצעות קליפים (mash up?). ניתן יהיה לקנוס בסכומים גבוהים (שווי ערך ל-600 דולר ויותר) את כל עושה סאטירה על אחרים על גבי הרשת, ובמיוחד באמצעות וידיאו קליפים.
עניין הטבע, החופש, והעתיד של האינטרנט ידון על ידי מומחים שנפגשו ביוון בפורום הראשון לניהול רשת האינטרנט: Internet Governance Forum - IGF, במימון האומות המאוחדות. וקרוב לוודאי שיהיו שם קיטורים לגבי ההשפעה הרבה של ארה"ב על ניהול הרשת כפי שהיא מתבטאת היום.
כעת, כאשר לימוד האינטרנט נכנס לעולם כולו והוא כבר לא רק שאלה של אלה הלומדים, מעצבים ומשחקים עם מחשבים ורשתות, השאלה שבכותרת הופכת לשאלה על הטבע של המעשים האנושיים, תגובות, ויחסי גומלין. היא הופכת לשאלה של חופש אישי, חופש הביטוי, ריבוי אתרי שנאה, והשנאה לפורנוגרפיה שפרחה ברשת שפעם הייתה צבאית.
זוהי רשת מורכבת ומפחידה שארגנו סביב העולם שלנו. היא נראית גם יותר מדי חזקה ויותר מדי שברירית, וגם הפכה לחיונית מדי לעולם המודרני. האם היא תסחף את האפשרות של אוטוקרטיה וצנזורה? האם היא תישאר מעשה אדם מערבי, תעשייתי, או תגיע גם לפלח העולם בהתפתחות, ההולך וסופג במהירות מדהימה, ולומד גם הוא להיות תלוי בה.
במקסיקו, זה נראה כמו מצב הטלפונים לפני 10 שנים. מתיחת קווי הטלפון שהסתיימה באמריקה בשנות ה-30' ובארה"ב לאחר המלחמה, פסחה על מקסיקו. בשנת 1996 הופתענו לגלות בארץ זו את הנפיצות של תאי הטלפון הציבוריים. הטלפון הסלולארי הולך ומשנה את טבען של חברות פחות מפותחות. בעולם הולכים ונמתחים עוד ועוד קווים, ובעת ובעונה אחת העולם הופך לאל-חוטי. בכפרים מקסיקניים הקרובים לגבול עם גואטמלה ובליז, ניתן לראות עמוד חשמל עם תא סולארי בקצהו, המחזיק טלפון ציבורי אלחוטי. הספורט העולמי היום הינו רשת העכבישים הזו, ונשאר רק לראות מה יביא עמו העכביש..."
 

   
 

טיק טק


שעונים פשוטים, כמו זה התלוי על קיר המשרד, או זה שהילד שלך עונד כרגע, הם באופן כללי מדויקים יותר משעוני המחשבים. הביצועים הבינוניים של שעוני המחשבים יכולים לצור בעיות מאחר שיישומי מחשב רבים דורשים דיוק של שנייה או פחות. למשל, מחשבים במוסדות פיננסיים חייבים לשמור, למטרות משפטיות או אחרות, רשומות מדויקות על שעת ביצוע הטראנסאקציות. מחשבים המיועדים למדידות פיזיקאליות והרכשת מידע מדעי, תוכנה בשימוש ברצפת ייצור כדי להדליק או לכבות ציוד, תקשורת סינכרונית (לוויין, תחנות רדיו וטלוויזיה, גיבוי מרחוק...) ובעוד מקרים רבים, הדיוק הינו תנאי נדרש משעוני מערכות המחשב.
כל שעוני המחשבים האישיים קובעים את קצב הזמן באותה צורה מאז הופעתו של ה-IBM-AT בשנת 1984. כל PC, הן אם המיקרו מעבד שלו הוא 286, 386, 486 או פנטיום, מכיל שני שעונים המכונים בשמות שונים אך מזוהים לצרכי פשטות כ"שעון חומרה" ו"שעון תוכנה".
שעון התוכנה עובד עם מחשב דלוק ונעצר עם כיבוי המחשב. שעון החומרה משתמש בסוללה ועובד גם כאשר המחשב כבוי.
שעון התוכנה מקבל נתונים מתוך שבב מונה זמן (Intel 8254  או תואם), אשר יוצר הפסקה אחת ל-54.936 אלפיות השנייה, או 18.2 פעמים בשנייה. ה-BIOS ( או basic input output system) של המחשב כולל רוטינת תוכנה הסופרת את בקשות ההפסקה ויוצרת שעון יומי שניתן לקרוא או לתזמן באמצעות תוכנות אחרות. למשל, מערכת ההפעלה יכולה להשתמש במידע על השעה מתוך שעון התוכנה על מנת לקבוע את התאריך והשעה של יצירה או שינוי הקבצים (time stamp).
כאמור, שעון התוכנה אינו מנגנון מדויק ביותר. הדיוק שלו מוגבל על ידי היציבות של בקשות ההפסקה - כל שינוי בשיעור בקשות ההפסקה גורמת לשעון לאבד או להוסיף זמן. אם משאירים את המחשב דלוק למשך תקופות ארוכות, שעון התוכנה מסוגל להיות כבוי למשך זמן רב (כדקה או יותר לכל יממה שהמחשב נשאר דלוק). כמו כן, יתכן ותוכנות מסוימות ישתמשו במונה למטרות אחרות וישנו את שיעור ההפסקה. הדבר יכול לגרום לשעון לאבד או להוסיף זמן בצורה מהירה.
גם הרזולוציה של שעון התוכנה די מוגבלת. הוא רק יכול להציג ערכים שהם כפולות של פרק הזמן בין הפסקות (55 אלפיות השנייה). למשל, שעון תוכנה לא מסוגל להציג את הערך 00:00:01:00 (הכי קרוב, הוא מסוגל להגיע ל-00:00:00:98 או ל-00:00:01.04)
החיסרון הגדול ביותר של שעון התוכנה הינו שכאשר מכבים את המחשב, השעון מפסיק לעבוד ומאבד את כל המידע על השעה ביממה. ולכן, נדרש שעון חומרה בנוסף.
שעון החומרה מבוסס שבבים Motorola 146818 Real TIme clock chip או תואמים. כאשר מתבצע כיבוי המחשב, שעון החומרה ניזון מסוללה. כאשר המחשב נדלק מחדש, שעון התוכנה מתחיל לעבוד בחזרה ומתאים את עצמו לשעון החומרה תוך שנייה אחת.
למרות ששני השעונים מתוזמנים בהדלקה, הם עובדים בקצבים שונים, ויקדימו או יאחרו אחד את השני במהלך תקופת העבודה של המחשב.
שעון החומרה מתוזמן אחת לשנייה ואינו מסוגל להציג חלקי השנייה. חוסר הדיוק הזה נקבע על ידי איכות האוסילאטור הגבישי שהוא משתמש בתור בסיס זמן. גבישים אלו
עולים מעט ומציעים ביצועים מוגבלים. הם רגישים לטמפרטורה וגורמים נוספים, ואי וודאות התדירות שלהם אינה יורדת מ- 1x10-5 ( או כשנייה אחת ליום). רוב שעוני החומרה מוסיפים או מאבדים בין 5 ל-15 שניות ליום בעבודה היום יומית.
על כן, לא שעון התוכנה ולא שעון החומרה מדויקים מספיק לשם מעקב מדויק אחר הזמן, אבל קיימות דרכים לפתור את בעיית מעקב על הזמן במחשבי PC. למשל, באמצעות שירות אינטרנטי.
ניתן לסנכרן בקלות מחשב שמחובר לאינטרנט על ידי התחברות לשרת זמן אינטרנטי. שרתים אלו משתמשים בפרוטוקולי סנכרון סטנדרטיים. הפרוטוקולים הנפוצים ביותר הם ה- Time Protocol, ה- Daytime Protocol, וה- NTP - Network Time Protocol. שרתי הזמן האינטרנטיים פתוחים כל הזמן לבקשות תיאום זמן הנשלחות באמצעות אחד מפרוטוקולים אלו. כאשר השרת מקבל בקשה כזו, הוא שולח את השעה למחשב שביקש אותה, בפורמט המתאים. סוג הפרוטוקול תלוי בסוג תוכנת ה-client בשימוש. מרבית ה-clients משתמשות ב-NTP או ב-Daytime Protocol. תוכנת client המשתמשת ב-SNTP, ה-Simple Network Time Protocol, מבקשת את תיאום השעה כמו קליינט NTP, אבל באמצעות עיבוד פשוט יותר, כך שהיא גם פחות מדויקת.

Dial-Up Time Setting Service הינה שיטת סנכרון נוספת הנעשית באמצעות קו טלפוני, מודם אנלוגי, ותוכנה פשוטה, כאשר המחשב אינו מחובר לאינטרנט. השירות זמין משנת 1988 תחת השם ACTS - Automated Computer Time Service. כאשר מחשב מתחבר ל-ACTS דרך הטלפון, הוא מקבל קוד זמן ב-ASCII. המידע בקוד הזמן הזה מנוצל על ידי המחשב כדי לתקן את השעון לזמן התקין. ניתן להשתמש בשירות ה-

ACTS במהירויות מודם של עד 9,600 baud עם 8 ביטים מידע, 1 ביט עצירה, וללא parity. בכדי לקבל את הקוד השלם חייבים להתחבר במהירות של 1,200 baud לפחות. הקוד השלם מועבר אחת לשנייה ומכיל יותר מידע מאשר הקוד של 300 baud המועבר אחת לשתי שניות.

Baud - באוד
הוא המספר הגדול ביותר של מסרים חשמליים אותם ניתן להעביר על גבי ערוץ ביחידת זמן.

הסימן האחרון בקוד הינו כוכבית (*), המכונה OTM - On-time market. ערכי הזמן הנשלחים באמצעות קוד הזמן, מתייחסים לרגע ההגעה של הכוכבית. כלומר, אם קוד הזמן אומר 11:15:25, פירושו ששעת ההגעה של הכוכבית הינו 11:15:25.
בכדי לפצות על הזמן שלוקח ל-OTM להגיע מ-NIST עד למחשב המבקש את הסנכרון, ACTS שולחת את הכוכבית 45 אלפיות השנייה מוקדם יותר. 45 אלפיות השנייה הללו כוללות 8 אלפיות הדרושות לשליחת ה-OTM ב-1,200 baud, עוד 7 אלפיות הדרושות ל"נסיעה" מ-NIST לכל משתמש ממוצע בארה"ב, ו-30 אלפיות השנייה הדרושות לעיבוד של המודם. פרק הזמן של 45 אלפיות השנייה  נבחר בעקבות ניסויים שבוצעו ב-NIST עם שימוש במודמים של 1200 baud.
הקדמת ה-OTM ב-45 אלפיות השנייה כמובן מבטלת את חלק מן ההפרש. אבל כדי להגיע לדיוק מרבי יש להקדים את ה-OTM בהתאם לזמן האמיתי שלוקח למסר לגמוע את המרחק. ACTS מסוגלת לבצע את המשימה באמצעות טכניקה של loop-back לכיול המסלול. הטכניקה עובדת במידה ומחשב המשתמש מחזיר את ה-OTM ל-NISAT לאחר שהוא מקבל אותו. בכל פעם שה-OTM מוחזר, ACTS מודדת את הזמן שלקח ל-OTM להגיע מ-NIST למשתמש ובחזרה. הערך של המסלול המעגלי מחולק ב-2 כדי להגיע לערך העיכוב החד כיווני.
לאחר שנמדד ה-loop-back, ACTS מתקנת את הזמן בו יש להקדים את ה-OTM בהתאם למסלול החד כיווני. כאשר המסלול מכויל, סימן הכוכבית(*) מוחלף בסימן הסולמית(#). מחשבים עם מסלול חד כיווני מכויל יכולים לקבל סנכרון עם פחות מ-10 אלפיות השנייה של סטייה.

החיסרון של שירותי תזמון באמצעות אינטרנט או קווי טלפון, הוא שחייבים להתחבר לשרת זמן בכל פעם שרוצים לסנכרן את השעון. מי שזקוק לשמירה על שעון מחשב תקין כל הזמן יהיה חייב לשמור ערוץ אינטרנטי פתוח כל הזמן, או לבצע מספר רב של התקשרויות טלפוניות בעלות לא מבוטלת. במקרה של יישום הדורש גישה מתמדת לקוד זמן נכון ניתן להשתמש בשעון רדיו. קיימים מספר סוגים של שעוני רדיו המקבלים את קודי הזמן המשודרים באמצעות רדיו. מחירם משתנה, והם נעים מפחות מ-200$ ליותר מ-20,000$. חלקם הם מכשירים עצמאים עם תצוגת זמן דיגיטאלית, שניתן לממשק למחשב. אחרים ניתן להשיג על גבי כרטיסים המתחברים ל-ATbus או ל-PCbus.  האפליקציה יכולה להשתמש בשעון רדיו בכדי לסנכרן את שעון המחשב כל הזמן, או להשתמש בדרייבר תוכנה כדי להשיג את כל מידע הסינכרון משעון הרדיו ולהעבירו ישירות.
בטרם רוכשים שעון רדיו, חשוב לוודא כי האות הנבחרת שמישה באזור בו אנו נמצאים. כמו כן, דרושות תשתיות מתאימות כגון אנטנה חיצונית לקבלת האות. קיימים שעוני רדיו המקבלים WWV / WWVH, WWVB ו-GPS.
לעיתים קרובות שעוני רדיו מהווים רפרנטים לשרתי זמן אינטרנטיים, אבל צריך תמיד לוודא כי הפורמאט של השעון מתאים ליישום שלנו.

ניתן לשפר את ביצועי הסנכרון של המחשב האישי באמצעות החלפת השעון בשעון טוב יותר. שעון החומרה שעל גבי ה-PC משתמש באוסילאטור זול מאוד, וכאשר מחליפים אותו באחד איכותי יותר, הביצועים משתפרים בצורה ניכרת.
ניתן להשיג לוחות שעון מדויקים המתחברים ל-PC bus ומחליפים בצורה יעילה את שעון החומרה. לוחות אלו כוללים אוסילאטורים עם בסיס זמן טוב יותר המסוגלים לשמור על שעה מדויקת למשך שנים רבות. אבל הדבר לא מונע את הצורך בבדיקה ובסנכרון תקופתיים.
יתרון נוסף של השימוש בלוח שעון מדויק הינה הרזולוציה. לשעון התוכנה בתואם PC יש רזולוציה של 55 אלפיות השנייה ושעון החומרה מספק רזולוציה של 1 אלפית השנייה בלבד. קיימים יישומים רבים במדע ובמטרולוגיה בהם נדרשת רזולוציה גדולה יותר, ועם הלוחות האיכותיים ביותר ניתן להשיג רזולוציה קטנה מאלפיות השנייה.

אנחנו מצאנו את התוכנה הזו כיעילה וטובה: http://www.spdialer.com/timesync
ואת שרת ה NTP הזה כטוב ביותר עבור עדכונים: ntp.ac.il
 

   
 


קמה סוטרא


משתמש המקינטוש הממוצע חי לפעמים באשליה שהוא ועמיתיו הם האחרונים שנשארו חסינים לרעות החולות של העולם הדיגיטאלי. לפני כמה ימים רבים מהם נפלו קורבן לווירוס (או תולעת) שנשלח אליהם ללא כוונה דווקא על ידי Google.
מדובר בווירוס Kama Sutra, המוכר גם בשמותW32/Kapser.A, CME-24, W32/Kasper.A@mm, MyWife, Nyxem.E, Blackworm וכו'. כיצד הוא חדר לתכתובת? הווירוס פשוט נכח בשלוש תגובות שהופצו ב- Google Video blog, אשר יותר מ-50,000 המנויים שלו הם מקינטושאים.
לא משנה איך נקרא לווירוס, הוא לא מהסימפאטיים ביותר ומחייב בזבוז ניכר של זמן בניסיונות ניקוי המערכת שנדבקה. בדרך כלל הוא נשלח ומתקבל באמצעות דואל, הוא דורס קבצי סיסטם על גבי דיסקים קשיחים מקומיים בשלישי של כל חודש, מוחק תוכנות peer-to-peer המותקנות במחשב, ומפתחות ה-registry של תוכנות האנטי וירוס המיועדים לבלום את התפשטותו באינטרנט. הווירוס משתמש בתוכן פורנוגראפי כפיתיון. הוא התגלה בינואר השנה ובמהרה הפך למשחק ילדים בעבור כל מי שמחזיק תוכנת אנטי-וירוס מעודכנת.
חברים אומרים לנו שהתקלה של גוגל העניקה לווירוס הזה תהילה שלא כל כך מגיעה לו. יוצריו בוודאי מתמוגגים מהפרסום שהוא קיבל בשבוע האחרון.
גוגל מצידה, לא הסבירה כיצד הווירוס חדר את הסינון למערכות שלה ואת ההגנות בהן היא משתמשת במחשבי ה-PC שלה. היא כן התנצלה והבטיחה כי מקרה כגון זה לא ישנה... היא שלחה קישור לתוכנת ה-Google Pack שלה, אשר בתוך אוסף תוכנות חינמיות מכילה גם גרסה חינמית למשך 6 חודשים של אנטי וירוס נורטון.
בגוגל מתחילים להתרגל למבוכה. לא מזמן הבלוג הרשמי שלה נפרץ, ונשתלה בו הודעה לגבי סכסוך בין גוגל ל- eBay.
בנוסף, לפני זמן לא רב מחקו בגוגל בטעות את הבלוג שלה... ויחיו הגיבויים!
 

   
 


מנהלים מנֹגַהּ או ממאדים


כבר קבענו פעם שטכנאים ומנהלי רשתות הם כנראה מנוגה, אנשים בתחום הפיננסי ממאדים, ושאר בני תמותה מכדור הארץ. כולם מדברים את שפת המקום, אך מעטים מבינים את דבריהם של בני קבוצה אחרת בעת שיחה הקשורה למקצועם.
השבוע ביקרנו אצל בחור נחמד מנוגה הזקוק למילון כדי להסביר את הצורך ב-BOS למנהליו ממאדים. כתבנו עבורו תרגום קטן למצגת הטכנית. והינה הוא בפניכם:


BOS Highlights - מאפיינים ייחודיים למערכת BOS


Business Continuity - המשכיות עסקית / המשכיות השירות
• התוצר של תוכנות גיבוי מצריך תהליך נוסף לשם שימוש במידע הנמצא בו – שחזור.
• תהליך זה אורך זמן ויכולות להתרחש בו / במהלכו תקלות.
• התוצר של תוכנת BOS הנו מידע תקף, עדכני ובר שימוש מיידי – אינו דורש תהליך שחזור.

Restore – שחזור מידע שאבד או השתבש
• תוצר הגיבוי של תוכנות הגיבוי ניתן לשחזור רק באמצעות אותם המרכיבים ששימשו בהכנתו; לא ניתן לשחזר קלטות באמצעות כונן מסוג אחר ולעתים גם לא באמצעות כונן מאותו הסוג והדגם; לא ניתן לשחזר מידע מקלטות באמצעות תוכנת גיבוי אחרת ולעתים גם לא באמצעות תוכנה זהה מגרסה אחרת.
• תוצר הגיבוי של BOS הנו תוצר משוחזר ומוכן לשימוש ללא צורך בכל תהליך נוסף.

Exchange – שרת דואר אלקטרוני
• תוכנות לגיבוי מערכת Exchange מאפשרות החזרת הגיבויים רק למערכת Exchange תקינה ופעילה. תהליך הקמת שרת דואר חדש אורך זמן ולאחריו יש להתחיל בשחזור המסמכים. ככל שתהליך זה מתארך, מתעכבת הגישה למסמכים.
• במידה ושרת Exchange קורס ומסד הנתונים שלו מוגן על גבי שרת Storage ארגוני, לא תתאפשר גישה למסמכי השרת כל עוד לא יוקם השרת מחדש ויחובר למסד הנתונים. גם תהליך זה יכול להמשך זמן רב.

• תוכנת BOS מאפשרת גישה מיידית לכל מסמך שגובה משרת הדואר גם כאשר השרת עצמו לא קיים או לא פעיל.

Deleted Files – קבצים מחוקים
• תוכנות גיבוי לא מטפלות כלל בקבצים שנמחקו, בסיום הגיבוי לא מתקבל דיווח על הקבצים שנעלמו מאז גיבוי קודם ולא נשמר מידע נוסף המאפשר איתור המסמכים החסרים.
• תוכנת BOS מנהלת מעקב צמוד על קבצים שנמחקו, מדווחת בכל גיבוי על מספר הקבצים החסרים, על הספריות בהם הם נמצאו ועל שמותיהם. סימון מיוחד ב BOS מאפשר אחזור מיידי לכל מסמך מחוק.

Disk Duplicator – העתקת דיסק תקין או תקול
• העתק של דיסק קשיח – Image הנוצר באמצעות תוכנות מיוחדות לכך ניתן לפתיחה אך ורק באמצעות אותן התוכנות. רוב התוכנות אינן יכולות ליצור העתק לדיסק שיש בו תקלות פיזיות.
• ההעתקים הנוצרים באמצעות תוכנות רגילות אינן תמיד זהים למקור ואינם מהווים ראיה משפטית.

• BOS מייצרת העתק של הדיסק הקשיח לדיסק חלופי או לקובץ, גם אם יש בדיסק תקלות קריאה, גם תוך כדי עבודה, וגם מעדכנת בהעתק קיים חלקים שהשתנו בלבד.
• BOS מייצרת העתק שלם המהווה ראיה משפטית המכיל את כל תוכן הדיסק כולל המידע שנמחק בו ומאפשר ביצוע הצלת נתונים ושחזור קבצים מחוקים מתוך ההעתק.
• ההעתק הנו בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים וניתן לפתיחה ולשימוש באמצעות כלים ותוכנות רבים, ניתן אף לטעון אותו ככונן נוסף על גבי מערכת Windows או Linux.

SOX 404 – רגולציות בינלאומיות
• ארגונים רבים נדרשים כיום לשמור רשומות ותכתובות לתקופות זמן ארוכות ואף לשנים רבות.
• כאשר יתעורר הצורך להחזיר גיבוי בן 5 שנים של שרת דואר יהיה עלינו לאתר חומרה מתאימה, מערכת הפעלה מתאימה, תוכנת שרת מתאימה, תוכנת גיבוי מתאימה ועוד. תהליך זה עלול לארוך שבועות.

• תוכנת BOS מאפשרת גישה מיידית למסמכים ללא כל תלות בחומרה או בתוכנה.

BOS Archive – דרישות ארכיוניות
• BOS מאפשרת הגנה על מידע שאסור לגבותו שנית, כדוגמת ספריות הנהלת חשבונות של שנים קודמות או מסמכי התכתבות עם ספקים ולקוחות.
• באמצעות הכרזת המידע כ-"אסור לגיבוי", מקצרת התוכנה באופן משמעותי את משך תהליכי הגיבוי ומגינה על מידע מאוחסן מפני שינויים בשוגג או במזיד.
• מאפיין זה או דומה לו כלל אינו קיים בתוכנות גיבוי רגילות.

סיכום
• המצב כיום הנו שבשעת צרה, כאשר הלחץ להרים את מערכות המחשב הנו הגדול ביותר אנו נזקקים לתהליכי שחזור ארוכים ומסובכים אשר דורשים ידע וניסיון רב, כושר ריכוז וקור רוח ושסיכויי הכישלון בהם הנם גדולים ביותר.
• המידע שלנו שייך לנו – לא צריך לאפשר לחברות הגיבוי להחזיק בו כבן ערובה בשעת צרה.
• לא ייתכן שלא תהייה לנו זמינות וגישה מיידית לכל צורת מידע ששמרנו לעת צרה.

 

   
 

מבחן עצמי:
עד כמה אנחנו תפודי ספה?





























































בית חכם


עם סיום מלחמת העולם השנייה, כשהעולם המערבי הכניס את עצמו למלחמה קרה ולמרוץ החלל, החל השיגעון לטכנולוגיה. שיגעון זה, אשר לפני אותה תקופה היה נחלתו של קומץ מדענים, הפך למעין תופעת פופ, החל משנות החמישים והילך. הירידים העולמיים (World Fairs) של אותה תקופה, אשר הדגימו את הטכנולוגיות שפותחו בקצב מסחרר, הם שם דבר גם היום. אירועים אלו משכו אליהם קהל עצום אשר חלק גדול ממנו הורכב ממשפחות ומסקרנים ולאו דווקא מאנשי מקצוע. סרטי המדע הבדיוני וסרטי העלילה העתידניים חגגו. סרטים מצוירים, חוברות קומיקס וסדרות טלוויזיה היללו את התקדמות הטכנולוגיה ופנטזו על החיי משפחה שקטים, איפשהו בגלקסיה אחרת.

במבט לאחור כל הטירוף נראה קצת מטופש. השיגעון סביב שנת 2000, שהיה אחד הסימפטומים להרבה מחלומות ההקיץ של העשורים האחרונים, ממש לא הוכיח את עצמו. התפכחנו מפנטזיות על טכנולוגיה שמתפתחת יותר מהר מקצב התכלות משאבי כדור הארץ. לכולנו ברור שייקח עוד זמן רב עד שנוכל לחיות על המאדים. אך עדיין נותרו כמה חלומות. יש מאיתנו שמפנטזים על מכשיר שירגיע את התינוק כשהוא בוכה באמצע הלילה או על תוכנה שתכתוב כתבות משעשעות במקומנו. כל הרעיון של לשבת על הספה ושהאלקטרוניקה שמסביבנו תקרא את מחשבותינו ותעשה את העבודה בשבילנו עדיין קוסם לכמה מאיתנו (השוביניסטים מביניכם ודאי כבר חשבו על נישואין כפתרון). וכמובן, בכל מקום בו יש רצון וכסף, יש מי שיספק את הנדרש.

בזק יצאה השבוע עם מספר מוצרים חדשים הפונים לכל אדם אשר נהנה לעשות (כמעט) כל דבר, מכל מקום בבית ומבלי לקום מן הכורסה. בזק החליטה "להתלבש" על המושג 'בית חכם' אשר מקורו בפנטזיות משנות החמישים על בית שמנקה את עצמו ועוזר לילדים עם שיעורי הבית. בזק עוד לא לגמרי מממשת את ספרי המד"ב אבל היא כן מצהירה שבעשור הקרוב הבית הממוצע עומד לעבור מהפיכה טכנולוגית.

המהפכה המדוברת מושתתת בעצם על כל רעיון הרשת האלחוטית בשילוב עם טכנולוגית HomePNA, אשר מאפשרת ניצול של תשתית הטלפון להעברת אינטרנט בפס רחב למספר מוקדים בבית. טכנולוגיה זו פותרת צוואר בקבוק אשר ישראל מתאפיינת בו. הבנייה השכיחה בישראל היא בנייה בטונית כבדה, אשר מקשה על הרישות הביתי. בנוסף, נקודות מחשב אשר מוקמו בממ"דים ביתיים לא ניתן לחבר לאינטרנט לפס רחב.

ה- HomePNA מפשט את המצב ומאפשר להתחבר לקו הטלפון ועדיין ליהנות מפס רחב. כשמחברים טכנולוגיה זו לרשת אלחוטית ביתי, כלל אין צורך שתקומו מהספה, אי פעם. בזק חוזה את העתיד (הלא רחוק בכלל) ומבטיחה שעד סוף השנה הבאה כבר נוכל לשבת בסלון, באמצעות שלט לבחור שיר מתיקייה שבמחשב בחדר העבודה ולשמוע אותו במטבח. אז שאל ה-Couch Potato: אם אני שולט על כל דבר בבית מהבית, למה שלא אשלוט על כל דבר בבית מהעבודה? ובזק ענו: ויהי כן.

אחת ההשקות הנוספות של בזק היא מצלמה אל חוטית אשר שולחת את התמונות שלה אל האתר של בזק. באמצעות סיסמא, ניכנס המשתמש מכל מקום בעולם לעמוּד אליו משדרת המצלמה שלו. מעמוד זה הוא לא רק צופה בתמונות. הוא יכול לשנות את זוויות הצילום, להגדיר למצלמה מצב חיישן תנועה וכשהמצלמה קולטת תנועה היא שולחת הודעה לדואל או לפלאפון ועוד. ניתן להשתמש בהגדרה זו לשם שמירה על הבית מהעבודה, בשביל לראות שהילד לא עושה שטויות וגם סתם בשביל לראות דברים שלא צריך לראות.

הטכנולוגיה עצמה היא לא מהחדישות, אבל התמיכה כן. וזה בדיוק מה שבזק מוכרת. את כל המכשור ניתן לקנות דרך האינטרנט כבר לפחות שנה וחצי. בזק מאפשרת את ההתקנה העצמית בלא תוספת תשלום (תודה...) אבל דואגת להפחיד שרבים וטובים ניסו, אך העניין מסובך יותר מניתוח לב פתוח. כל הטכנולוגיה הנ"ל עובדת בסנכרון עם תשתית האינטרנט שמספקת Yes (חברת בת של בזק) אך אין הבטחה חד משמעית לגבי איכות התוצאות בעבודה עם תשתיות מחברות אחרות. למה, לדעתכם?

בזק מתקדמת בכיוון בלתי נמנע. הטכנולוגיה תמשיך להתקדם ואנחנו נמשיך להתנוון. רק למען השם, תנו לילדים שלכם לאכול בשקט.
 

   
 

S.O.S.

הקובץ נעלם ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !















דעות שונות


● כך כתב אדי בתשובה לשאלה של יונתן משבוע שעבר:
"יונתן יקירי
אני מתקשה להבין את מסעי הצלב האלה ואת המשאבים העצומים המוקדשים למלחמה בספאם. לא יותר פשוט למחוק את הספאמים? לא מדובר כמובן בספאמים שנושאים בחובם וירוסים וכאלה אלא בספאמים תמימים של פרסומות. תיבות הדואר (האמיתיות) שלנו מתמלאות בספאמים (של נייר) מדי יום אז מה? מוציאים וזורקים. אני לא מתנגד לספאמים.

א. זו דרך פרסום לגיטימית (לפחות כמו התשדירים של ג. יפית) ומאפשרת לעסקים חדשים להגיע לתודעה בדרך זולה ויעילה יחסית.
ב. אני אפילו מוצא בספאמים מידע מועיל מפעם לפעם.
אדי סער, חולון"

● וכך כתב יונתן בתגובה לדברי הוירוסים ב- RFID משבוע שעבר:
"דווקא צדקתם בעבר, כשטענתם שווירוס RFID זו שטות. אפילו החברים מהאתר החדש טוענים שהתכלית של הווירוס תלויה בפגיעות (די דבילית) במאגר הנתונים של התוכנה שקוראת אותו:

http://www.rfidvirus.org/exploits/sql_self/index.html : For this virus to work, it is required that the tag's contents are not escaped properly. To handle replication, the database must provide a GetCurrentQuery-style function to which the middleware has access. To prevent errors, it is required that the API allows comments to be entered. For the exploit using multiple queries, the database API must allow multiple queries in a single call.
http://www.rfidvirus.org/exploits/sql_quine/index.html For this virus to work, it is required that the database API allows multiple queries to be executed in a single API function call. To prevent errors, it is required that the API allows comments to be entered. To allow the quine to be executed at all, it is also required that the tag's contents are not escaped properly.

כשהם כתבו בדף הראשי:

In our research, we have discovered that if certain vulnerabilities exist in the RFID software, an RFID tag can be (intentionally) infected with a virus and this virus can infect the backend database used by the RFID software.

הם בעצם התכוונו להגיד משהו כמו: אם הסוס שלך חולה שחפת, צולע, קטום אוזן ועיוור צבעים, אז כשתשים לו רגל הוא ייפול. :)".
 

   
  
סרטון של ערוץ ההיסטוריה על מקורות המחשבים: http://www.history.com/media
   
 


קצת מתח


כבר נאמר פעמים רבות, ואף נכתב ונדון, צוין, נבדק, נלמד ונותח, שבמזרח התיכון האוכלוסייה מכורה למתח. ואם הסכסוך הטריטוריאלי, הקונפליקט המדיני, החיכוך הדתי, המצוקה הכלכלית והבעיה הביטחונית לא היו מספיקים, יש גם אנשים שמכניסים את עצמם למתחים נוספים, מתחי משפחה, עבודה, רומנטיקה, ואינסוף נוספים.
ניכר כי מקצועות מסוימים מתאפיינים ברמת מתח גבוהה במיוחד. מי שנכנס פעם לאולם הבורסה או ליווה שוטרים בפשיטה אצל חשוד בביצוע בפשעי מחשב יכול לחוש את המתח באוויר. אך גם בצ'יף השלווה נוצרות לעיתים סיטואציות מתוחות לא פחות מהשלייקעס של הדוד...

● השנה היו לנו מספר מקרים של התפרצויות רגשיות - עד בכי- אצל לקוחות שהגיעו אלינו עקב מקרים של אובדן מידע. רצינו להדגיש פעם נוספת כי אין אנו שופטים איש במצב כזה. נהפוך הוא. לא בכוסו, בכיסו, בכעסו או בכשל דיסקו הקשיח.

● ביום ד' אחרון, לקראת צהריים, נוצר מתח כבד במכירה הפומבית של שטח מספר 6 באתר www.marketing.co.il. למרות שמדובר בינתיים סכומים קטנים, התרחש קרב צמוד בין שני מתמודדים, שהגיע לסיומו רק בהגיע השעון לשעה 12:00
ככל שמתרבות הכניסות לאתר ויותר שטחים נמכרים, מצטמצמות האפשרויות של זכייה במיליון שקל בעבור חסרי ההחלטה שחשבו להשתתף. גם עם מחיר הבסיס של השבוע הוא 64 ש"ח בלבד, אנו צופים עוד כסיסות ציפורניים ומתח בריא של עצה וביקוש.
 

   
 
ברכותנו לעודד אילן, במינויו למנהל פיתוח עסקי ב-Video Cells
   
  

הנה סיפור קצת יוצא דופן. בעידן זה של ניכור חברתי ומחסור במגע וקשר אנושי, האזרח אוסטרלי ג'ואן מאן, החליט לעשות מעשה ויצר תנועה עממית בשם "חיבוק חינם". הוא הלך ברחובות עם שלט שמציע חיבוק חינם לכל מי שירצה. בווידיאו ניתן לראות תיעוד של ההשפעות של הקמפיין והן מרשימות ונוגעות ללב ביותר.
בשלב מסוים המשטרה העירונית הטילה איסור על קיום הקמפיין, אולם עצומה של 10,000 איש למען החזרת הקמפיין והחיבוקים ביטלו את האיסור והחזירו את  החיבוקים לרחובות אוסטרליה. תראו כמה חיבוק יכול לעשות טוב:
 http://www.youtube.com/watch?v=vr3x_RRJdd4

   
 


תוכנה מתקדמת


"בנק דיסקונט עובר לשימוש בתוכנה מתקדמת יותר", הודיעו לנו השבוע. התוכנה כל כך מתקדמת שלא תשאיר כל מיני החלטות בידי הבנקאי המטפל בך מזה שנים. למשל, את ההחלטה האם לגבות או לא לגבות עמלה בגין העברת כספים מחשבון לחשבון של אותם בעלים. היא חכמה, התוכנה, ויודעת לבד שבמקרה של דילמה (לגבות או לא לגבות) יש רק בחירה אחת קבילה: אכן, לגבות! 10 שקלים שלמים, במקרה הספציפי הזה.

מי שלא מתעניין בכדורגל (או שזה כדורסל?) לא יודע מי הוא האיש עם השיער הארוך שכיכב בקמפיין וכל כך מרוצה מהטיפול האישי של בנק דיסקונט. אבל הוא צודק, את ההודעה על תחילת הגבייה המפורטת, הודיעו לנו אישית. וזאת, עוד לפני שהספקנו להתלונן על כי הפקידה פונה אלינו ב"מותק".

הבנק הזה הוא לא היחידי שמצא לו דרך להוריד את המתח של התור האיטי והאינסופי - מסך פלזמה עם מבחר מגוון של סרטונים ונופים, צילומים אוויר וטבע אידיליים ושאר נושאים שבקונצנזוס.
מי שצפה אי פעם בשחיטה לא כשרה יודע מה זה "הימום". בבתי מטבחיים בחו"ל עושים את זה עם פטיש הידראולי המכה על ראש הבהמה, למטרת אלחוש. אצלנו בבנקים, מסך מספיק: אנשים עומדים ובוהים, בשפתיים מעט מפוסקות ובמבט אבוד.
אגב כשרות, לפחות בנס ציונה - בבנק המזרחי עדיין אין פלזמות.
 
השומר בכניסה לבנק יושב על כסא שאיבד מזמן את הגב, אבל כבעל תושייה המעוניין לשמור על בריאות החוליות שלו, אילתר לעצמו גב מקרטון משומש.
תחשבו שאולי ב-10 שקלים של כל העברה שלכם, הסניף ידאג לו לקרטון חדש.

עמית... איך אומרים בצרפתית "בלטה"?
 

   
 

Hirudo medicinalis
עלוקה רפואית - ניזונה מדם של יונקים





Matthew Bromfmanis
ניזון מעלוקת הדיסקונטיס



 

?
חידה אקולוגית:
מי הן ה-
Leeches anonymous
עלוקות הלאומינוס
?


 Shari Arisonis - עלוקת הפועלימוס
(יש לה סימביונט/טפיל-על: העופר גלזרוניס)









































































השורות של עמית

עלוקות עלינו


הבנקים בישראל ממשיכים להעלות את העמלות ואף אחד במערכת לא פוצה פה. הבנקים בישראל הפכו להיות עלוקה הניזונה מכספי הלקוחות, עד היום הם היו רק גנבים קטנים, אבל בחסות החוק, נגיד בנק ישראל ושליחיו (ראה: מר יואב להמן חסר עמוד השדרה) העמלות עולות מיום ליום ובעלי המניות של הבנקים ניזונים מדוחות יוצאים מהכלל על רווחיות גואה. את איש לא מעניין שהכסף הנ"ל נלקח מהציבור ומהווה הפרה של הסכמים, שכן כל לקוח חתם על הסכם עם הבנק בו העמלות מוגדרות, נכון שיתכן שבאחת השורות הקטנטנות מופיעה הזכות של הבנק להעלות את העמלות מתי שרק ירצה, אבל מצד שני אנחנו שמים את כספינו בבנק בין היתר בגלל המחיר, וכשהמחיר משתנה מדובר בהונאה.
מה שמטריד אותי במיוחד הוא בנק ישראל והמפקח על הבנקים שאינם עושים, לא עשו ולא יעשו דבר על מנת ל...פקח על הבנקים. מה בעצם אנחנו יכולים לעשות? לשים את כספינו בבנקים זרים? אפשרות מעניינת. כעקרון, כל מי שיש לו אזרחות זרה יכול לעשות זאת בקלות כל עוד תהיה כתובת אמיתית למשלוח דואר. לשמור את הכסף מתחת לבלטות רעיון מעולה. כל הללו רעיונות יפים ונחמדים שלא יתבצעו לעולם.
מה שנחוץ כאן היא מחאה. כשגנב חודר לך לבית מותר לך להפעיל כוח סביר, אבל הבנקים הם גנבים בחסות החוק ורק מחאה אפקטיבית תוכל להפנות את תשומת הלב של הפריצים בממשלה (ש-אבוי!- לי גם אני הצבעתי לה).
הבנקים בישראל יצרו שני מעמדות: אלו שהם מאכילים, ואלו שהם אוכלים מהם (אותם)שרי האוצר בישראל לא הפנימו שהמשקים הפרטיים והעסקים הקטנים והבינוניים הם אלו המזינים את המשק ולא (או לא רק) המיליונרים הכבדים שמקבלים הטבות, מענקים הקלות ועוד...
מה נשאר לנו לעשות ? ... איך אומר "הגשש החיוור": "הסעיף משתחרר, הרהיטים זזים ואני שורף הבנק"
מה שמזכיר לי סרט מתח בריטי שבמרכזו סדרת מעשי רצח של מנהלי בנקים. כמובן שהציבור איננו מתרגש ואפילו מביע תמיכה ברוצח. מצחיקה יותר הייתה השאלה של החוקר "האם היו לו אויבים?” שנענה בכל פעם מחדש בגיחוך, אך לעולם לא בתשובה חד משמעית.

עבור כל מי שלא מוכן להיות קורבן פאסיבי, ביררנו את הפרטים לקשר הבאים:

המפקח על הבנקים - מר יואב להמן - חבר הנהלה. דואל: y_lehman@boi.gov.il
ירושלים : טלפון 02-6552401. פקס 02-6552469
 תל אביב: טלפון 03-5640401. פקס 03-5640497
נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר

טלפון: 02-6552701. פקס 02-6528419
ראש המטה לנגיד - מר גבי פישמן. דואל: gabyf@bankisrael.gov.il
טלפון: 02-6552773. פקס: 02-6552756

(נשמח לפרסם כאן, בחלקם או במלואם, את המסרים המשמעותיים ביותר שישלחו לבעלי תפקידים אלו).
 

איקאה והרעיונות


אתם בטח מכירים את איקאה, גם אני, הרהיטים של איקאה קלים ונוחים להרכבה אבל כל הפטנטים הקטנים שמסביב יכולים להוציא אותי מדעתי.
חבר פנה אלי לסייע לו להתקין וילונות בבית. אשתו לוחצת, החורף מתקרב והוא קנה פטנט קל ופשוט אבל "יש לי ידיים שמאליות ואני חייב אותך".
ראשית מדובר בפטנט שעל פניו נראה פשוט אבל אחרי חצי שעה של עבודה אתה מבין שלא רק שהוא מסובך במיוחד ביחס לאחרים, הוא גם לא נבנה עבור בני אדם בוגרים. אתם אולי מכירים את האביזרים שצריך להבריג לקיר, אבל בין החור של הבורג למוט המזדקר במרכז יש רווח של חצי סנטימטר שאפילו ילדה בת שנתיים לא תוכל להכניס את היד כדי החזיק את הבורג... ואחרי שהוא ייפול לך עשרים פעם (כל פעם כזו היא ירידה מהסולם ועליה חזרה) אתם מוצאים פתרון ברברי באמצעות פטיש כבד. אבל מה, גם פטיש קל לא נכנס ברווח, משמעות הדבר שדפקתם את היד עשרים פעם בדרך.
אלו רק בעיות קטנות. המתקן אותו ניסיתי להתקין הוא מתקן מתיחה ואמור למתוח כבל מתכת המורכב מ- 20 סיבים מלופפים. כמובן שבשלב מסוים צריך לחתוך אותו לאורך המתאים. ניסיתם לחתוך כבל מלופף? רבע שעה של כוח וטלטולים, רקיעות ברגלים וסדרה רציפה של התקפי עצבים... והופ! הצלחתם. אבל מה, הצד החתוך הוא עכשיו 20 חוטי מתכת לא כל כך גמישים, משוחררים לחלוטין, כשכל סיב פונה לכיוון אחר. ואת הקצה הזה עליכם להשחיל לחור של 2 מילימטר לעומק של בדיוק 17 מילימטר. שום סיכוי שבעולם לא קיים להכניס את הקצה לחור. לא שהמתכנן לא יכול היה להגדיר חור גדול יותר, הרי בצד הקל יש חור של 5 מ"מ. ואתם כל כך קרובים לסוף העינוי...
בקיצור, וילון אחד תלוי, שניים לא, שתי אצבעות כואבות ולחץ דם גבוה, כלב שברח לקומה השנייה מהפחד (ממני והצעקות), וחבר מתנצל.
או שמי שמתכנן את האביזרים הללו מעולם לא התקין אותם, או שמדובר בסדיסט מניאק שעושה יד אחת עם הנשים להוציא את הגברים מדעתם. או שמדובר בילדה בת חמש, שאיזה חמור חשב שהרעיון המבריק שלה שווה שיווק.


סרטים רבותי סרטים


ושוב אני חוזר על הקריאה, שלא מעט מכם נענו לה, תשלחו לי סרטים, טובים, מצחיקים, תעזבו פוליטיקה, תעזבו אהבה, משהו שיעשה לאנשים את היום. לא רוצה להיות Youtube לא צריך את כמות הזבל שיש להם, גם לא Metacafe או גוגל שכל מה שיש מכניסים למאגר. לא הכמות חשובה, אלא האיכות. ואם אתם מוצאים מאגר טוב (טוב, לא בהכרח גדול) תשלחו לי את הלינק - אני כבר אשתה את הסרטים שלהם.
תודה לנבות, פלי, אבי, גלעד שנענו אני מחכה לעוד מצטרפים...


יחסי ציבור בבמה המדינית


לפעמים אני ממש מרגיש טמבל, קורא בעיתונות המקומית והישראלית את כל גמגומי ההתנצלויות של הממשלה אחרי כל הפצצת נפל טעות או תקלה וחושב לעצמי איך יתכן שהם לא מבינים שהגמגום וההתנצלויות לא מועילים להסברה הישראלית. מה היה קורא אם ראש הממשלה שלנו היה מפסיק להתנצל ולהקים ועדות חקירה והיה מפנה את תשומת לב העולם לכך שישראל נמצאת תחת הפצצה יום יומית, וכל פעולה צבאית היא תגובה ובפעולה צבאית יש טעויות ואנשים מתים. אבל בלי הפצצות אין פעולה צבאית. זהו חד וחלק, למה להסתבך למה ועדות חקירה ?

אגב, אולי ועדת החקירה היחידה שצריכה לקום בישראל היא למה אזרחי מדינת ישראל לא קיבלו דבר ממכירת מניות הבנקים שהרי אנחנו מימנו את הצלתם וגם מימנו את רווחיהם.
 

מילאנו עיר של כסף


בשבוע שעבר ביליתי שלושה ימים במילאנו לפגישות עסקים. משהו תמיד הרתיע אותי בעיר הזו, המסריחה מכסף, הגורמת למבקר הממוצע (המטופח במתינות) להרגיש עני ומוזנח. משעה 09:00 בבוקר נשים כבר על הרגליים ברחובות, מתרוצצות בין החנויות וקונות בגדי מעצבים. נשים וגברים כאחד, לבושים "טיפ טופ". בחלונות הראווה של חנויות הבגדים הגדולות, אין מחירים, אין שום סיבה לגרום לאמבולנסים לסתום את הכבישים העמוסים של העיר רק בגלל מחיר מופקע של איזה מעצב. מצד שני, זו איטליה שאני כל כך אוהב: האוכל, הטמפרמנט (קצת מתון יותר בצפון). אבל מה שבאמת מוזר הוא שאיטליה וצרפת כל כך דומות, בשתיהן אפילו משחקים את משחק הכדורים המטופש ה"פטאנק".
כשסיפרתי לידידיי שחיבור לאינטרנט בצרפת לוקח שבועיים-שלושה, חלקם התפוצץ מצחוק (אלו שהבינו שאני חושב שזה הרבה) והשאר נשארו פעורי פה (אלו שחשבו שאני מעריך את זה). אחרי שהסברתי להם שבישראל זה לוקח 24-48 שעות, כולם פרצו בצחוק. "באיטליה" כך נאמר לי "זה לוקח שלושה חודשים".


הנה באה הרכבת


כמו שכבר סיפרתי, את הדרך למילאנו ובחזרה עשיתי ברכבת: שעתיים וחצי עד לניס (ניצה כמו שקוראים לה בישראל ובאיטליה) ועוד 4 וחצי שעות עד מילאנו. לא קצר, אבל בכל מקרה גם טיסה הייתה אורכת אותו משך זמן. אבל הרכבת עוברת את כל הריביירה הצרפתית (הצרפתים קוראים לה Cote D'azur) ואחריה את הריביירה האיטלקית, עד ג'נובה (שאנחנו קוראים לה גנואה - עיר ענקית מדהימה, חלקה על הים וחלקה בין ההרים), ומשם עד מילאנו בדרך שטובעת בירק ומים. מדהים ביופיו. רק אחרי שהגעתי למרסיי הבנתי שב-12 שעות האחרונות לא החלפתי מילה עם איש (לא כל כך טיפוסי לי). איזה מזל שהפוקט פי סי יכול לנגן מוזיקה במשך 8 שעות רצוף.
 

תגובה לשורות של עמית

   
 

ניהול


עפ"י וויקיפדיה, ניהול הוא "...תהליך או אוסף פעולות של הנהגה והובלה של ארגון...עיקר פעילות המנהל היא קבלת החלטות בנושאים שונים, בעוד שהכפופים למנהל אחראים על הוצאתן לפועל." בלתי נמנע הוא שתהיה למנהל אינטראקציה עם האנשים אותם הוא מנהל. טיבה של אינטראקציה זו יכולה להרים את הארגון או להפיל אותו. אך לא רק בעבודה אנחנו נתונים למצבים עדינים שכאלה - אם בתנועת הנוער, בצבא או בבית – כולנו, בשלב זה או אחר, מתנסים בניהול בני אדם. יש מבינינו שניחנו במתת שמיים ויש כאלו שיאלצו ללמוד כל דבר בדרך הקשה – בכל מקרה זו היא דרך מלאת מהמורות. מהמורות אלו יכולות להשפיע עלינו לא רק מבחינת מצב רוח - כשהילד לא עושה מה שאומרים לו - אלא גם מבחינה כלכלית, כשהן מתחילות לעלות לנו כסף.

הגישות השונות המנסות לחנך את המנהל הממוצע לייצר יותר עבודה מעובדיו הן רבות והמורים רבים אף יותר. חשיבה יצירתית, חשיבה עצמאית, להראות להם מי הבוס, להגביר את המוטיבציה, להפחיד בפיטורים, לשחד בבונוסים ועוד ועוד – כל גישה משיגה לבסוף במידה זו או אחרת את המטרות אליה שאפה, אך מי מהן הנכונה ביותר?

הרבה מהגישות המודרניות כיום נוטות לכיוון ה"ניהול הרגיש". גישות מאין אלו גורסות כי חיוך הולך דרך ארוכה יותר מאיום על הרעת תנאים. רק דמיינו את הרס"ר בטירונות אחרי סדנת ניהול בסגנון. במצבים רבים הגישה הרגישה אינה מתאימה למנהל. לא כל מנהל מרגיש בנוח לפנות אל כפוף לו כאל אחד האדם, לאו דווקא עקב אופי נוראי אלא גם עקב עניינים שטבעם בביטחון עצמי ירוד או חוויות עבר. מנהלים אלו מצהירים פעמים רבות כי היו מעדיפים שהעובדים "יתרגלו" לאופיים וינסו להבין את צרכיהם מאשר שהם יתכופפו אל צרכי העובדים. מצב כזה עלול להביא את העובדים להתמרמרות ולהרגשת אי נוחות במקום העבודה.

"מנהל טוב" היא הגדרה שהומצאה ע"י עובדים. "מנהל טוב" הוא מנהל שאכפת לו ממך, שמעניין אותו לדעת מה עשית בסופ"ש ואם הילדה עדיין לא מרגישה טוב, ולאו דווקא האדם שתפקידו לגרום לך לעבוד ולייצר הכנסה לחברה. אם נשאל את הבוס של הבוס מי לדעתו הוא "מנהל טוב", רוב הסיכויים הם שהגדרתו תהיה הפוכה לגמרי. כך קורה פעמים רבות כי גישה רגישה של מנהל מסוים נבלעת בתוך גישה תקיפה יותר של הארגון בו הוא עובד.

דבר מעניין הוא שלרוב אין הבדל מבחינת הצלחת הארגון בין אם הוא מנוהל ע"י מנהל הרגיש לצרכי ולדעות עובדיו ובין אם הוא מנוהל ע"י מנהל אשר פועל על דעת עצמו וסומך על האינטואיציה שלו. המנהל הרגיש ייצור אווירת עבודה נעימה ומוטיבציה גבוהה והמנהל האינטואיטיבי ייצור תחלופת עובדים גבוהה אשר תשמור על תפוקה גבוהה.

גם כאן, בדומה לגנטיקה או לחינוך, הרבה פעמים צורת ניהול עוברת ב"תורשה". כפי שניתן גם היה לראות בצבא – חייל שהיה לו מפקד גרוע, הרבה פעמים הפך להיות מפקד גרוע. בתנועת הנוער היינו מביטים מעלה אל המדריכים בהערצה עד שהיינו נוקעים את צווארינו. היינו מחקים אותם במנהגיהם גם אם לא היו הנכונים ביותר. זהו אינו תמיד המצב בעבודה. מעטים הם המנהלים שעובדיהם יתייחסו אליהם כאל המדריך בתנועה. לרוב, מנהלים אשר דורשים שיתנהגו אליהם כאל אלים לא מגיעה להם התייחסות כזו. דווקא מנהלים טובים, אשר הכפופים להם מעריצים אותם, נדחקים לצד ומפספסים הרבה מן הקרדיטים. התנהגות כזו עלולה לגרום למתבונן מהצד להבין שכדאי לו לנהוג כמו הראשון ולא כמו השני, בכדי להתקדם בארגון.

אך בכל זאת יש לזכור שבדומה לאותו מדריך תנועה, גם המנהל הזוטר ביותר מהווה דוגמא לעובדיו. מנהל אשר מזלזל בהנהלה בכירה או מבזבז את משאבי החברה יגרור להתנהגות דומה בקרב עובדיו. לעומת זאת, מנהל אשר יסביר לעובדיו בגובה העיניים (ולא בטון הטפתי) את חשיבות החיסכון במשאבי הארגון לדוגמא, יביא למודעות בנושא בקרב עובדיו ולהבנה כי יש קוד כביכול אתי, לפיו יש לפעול.

ערכי החברה מוטמעים מן הראש מטה. לכן מנהל המרמה את לקוחותיו, אל לו להתפלא כשעובדיו מרמים אותו.

כל מנהל באשר הוא, אם בפירמה, בכיתת טירונים או בחדר הילדים, צריך לזכור כי מנהל טוב הוא לא האדם שמנהל, אלא האדם המחנך. כל תפקיד בעל סמכות הוא תפקיד אשר מאפשר לעצב את הכפופים לו. זכור זאת, בפעם הבאה שאינך מרוצה מהתנהלות עובדיך, אך גם בפעמים שאתה גאה בהם עד עמקי נשמתך.

י.ג.

   
 
מזל טוב ביום ההולדת העגול לגיל צור, מקיבוץ משמר העמק!
  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

  
 
  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2006