גיליון מספר 29 שנה V - יום חמישי 4 באוגוסט 2005

 

 

 "Man stands in his own shadow
and wonders why it is dark."

פתגם זן

 
   

שעשועי זמן- סינכרוניה ואסינכרוניה


במיתולוגיה היוונית יש אגדות מסמררות שיער. אם זה מה שהעתיקים היו מספרים לילדים שלהם לפני השינה, לא פלא כי ההיסטוריה העתיקה עקובת דם ומלחמות. בין הסיפורים האיומים נמצא זה של Chronos, אחד מצאצאי זוג די מסוכן: אלת האדמה (Geia) ואל השמיים (Uranus). ככל הנראה חיסל פעוט האלים (האלים) את אביו עם חרמש, ולאחר שהשפריץ מדמו לכל עבר, השליך את אשכיו לים. אותו רב-טבחים הפך לימיו לאל הזמן.
אומרים שבתום זמנינו על פני האדמה, הוא נוהג לבוא לקצור אותנו עם החרמש שלו.
 

כל עולמנו מסתובב סביב הזמן.
הביטו בשעון על פרק היד שלכם, בצג הטלפון הנייד, בשעון שעל הקיר, ובזה שעל לוח השעונים במכונית... בנוכחות כל האביזרים המקיפים אותנו, המודעות לקיום ולחלוף הזמן היא בלתי נמנעת. רוב מעשינו השגרתיים כפופים לזמן: "שעת הצלצול" בבית הספר, "שעת התפילה", "שעת הארוחה", "זמן הפגישה", לתזמן את המיקרוגל, את מכונת ההיתוך האטומי האוטומטית, או את מכונת הכביסה...
הביטו בסרגל הכלים של ה-Windows, ותראו את ארבעת הספרות של קוצב הזמן, השעון של המחשב שלכם (הקליקו עליו פעמיים, אם זה לא מספיק לכם). במערכת ביצועי מערכות מחשב חשוב לדעת מהו ה-Access Time, זמן הגישה למידע אשר בזיכרון או באחסון. כאשר מדובר בפרויקטים, הכל מסתובב סביב ציר הזמן, אבל שבוע העבודה עוד מעט חולף, וכמעט הגיע עת ה-Good Time של סוף השבוע...
Time is Money, וכל כמות הזמן החולף מבלי שיסתובבו גלגלי השיניים של העסק או הארגון, פירושה הפסד כלכלי. לזמן ההשבתה של מכונות, תהליכים או מערכות לצרכי טיפול, עדכון או תיקון, אנו קוראים: Downtime. ללקוחות המסתמכים על פתרונות גיבוי קונבנציונאליים, יש לפעמים Hard Time בעת הצורך לשחזור מידע.

שם האל כרונוס חדר דרך היוונית לשאר השפות ומעורב בטרמינולוגיה הקשורה לזמן... החל מ- "כרוניקה" (תיעוד של אירועים ברצף בו הם התרחשו), כלה באנאכרוניזם (אירוע שאינו מתאים לזמן מסויים), ועד ה-"דנדרוכרונולוגיה" (קביעת גיל העצים על פי טבעות הגזע), הכל קשור לזמן. אירועים סינכרוניים הם אלו המתרחשים בו זמנית, ומאידך אירועים אסינכרוניים אינם מתרחשים באותו רגע.

לצרכי מוכנות להתאוששות (DRP - BCP) נהוג לשכפל או להעתיק את המידע למקום אחר, בד"כ אתר מרוחק. קיימות שיטות המבצעות את ההעתקה (replication) בו זמנית, ובהן כל שינוי החל במידע שעל גבי מערכת המקור חל גם על העותק הנשמר לצרכי התאוששות SR - Synchronous replication. ה-SR היא בו זמנית ומתמשכת. כך למשל, במידה והמידע משתבש כתוצאה מווירוס, עבודה של פורץ, מחיקה או שינוי שנעשו בטעות, לא יהיה באתר המשני עותק מעודכן תקין של המידע כדי לשוב ולשחזר אותו על גבי מערכות המקור.
על פי מאפייני הגיבוי האופטימאלי, הכפלה או העתקה של מידע למקום אחר חייבת הפרש של זמן - ASR או Asynchronous replication. כלומר, המידע מועתק (מגובה) ממקום A למקום B, אך לא באותו רגע. הדרך האידיאלית לקיים פתרון זה הוא להשתמש -  בפתרון NearLine (מקורב) במקום בגיבוי מקוון (Online).
EDS ואחרים מגדירים כפתרונות NearLine את הקלטות וסוגים נוספים של מצעים ארכיוניים לגישה מהירה (robotic tape silos או optical disc jukeboxes). לדעתנו, ועל פי כל המאפיינים שלהם, מערכים אלו שייכים לקטגוריית ה-Offline.
אנו רואים את ההבדלים בין השיטות השונות כפי שמוסבר בטבלה הבאה:
 

השיטה עדכניות זמינות חזרה למצב קודם
OnLineזהות מוחלטת - לטוב ולרעמיידיתלא
NearLineלפרק זמן קרובמהירהלפרק זמן קודם
OffLineלפרק זמן רחוקמשתנהלפרק זמן רחוק
Archiveלא עדכניאיטילגרסה ארכיונית

 











 
   

שימושים אזוטריים


עקב ההתלהבות הגדולה שגרמו הרמזים מהגיליון הקודם, החלטנו לספר לכם על שימושיים אזוטריים נוספים של BOS.

1. לפני שנים בודדות נתקלנו בלקוח שהתקין את תוכנת ה BOS לגיבוי מספר רשתות במקביל באמצעות כרטיס רשת רב ערוצים. להפתעתנו נודה לנו ממנו כי הוא עושה שימוש יום יומי במערכת ההתאוששות לשם ניטור ביצועי הרשתות השונות. ההסבר היה כי ידוע לו בדיוק מה משך הגיבוי הרגיל לכל אחת מהרשתות; באמצעות מעקב על דווחי הגיבוי הוא מאתר מיידית הפרעות רשת (Collisions) בכל אחת מרשתות המשנה.

2. אחד מלקוחותינו, משרד עורכי דין מהגדולים והמכובדים בארץ, דיווח לנו כי הוא עושה שימוש קבוע בדיווחי הגיבוי של מערכת BOS בכדי לעקוב על מספר הקבצים החדשים או המעודכנים המיוצרים על ידי כל אחד מעשרות עורכי הדין, המתמחים והפקידות במשרדו. לטענתו באמצעות השימוש בכלי זה הוא יכול לדעת מה היקף התוצר הארגוני - בעברית פשוטה מי עובד ומי מתבטל.
 


וידוי קטן לקורא הנאמן:
מאחורי הידיעון הצנוע,
גואה ים ויכוחים כל שבוע...

מה תהיה האמרה הפותחת?
האם לכתוב "ישבן",
"אחוריים" , או "תחת"?
איזו תמונה תלווה כל נושא?
האם עדיף סולידי על יפה?

"אֶזוֹטֶרִי", כתוב במילונים:
הוא דבר המובן למעטים,
או מיועד לחוג מצומצם.
אך על שימוש אזוטרי ב-
BOS, ראוי לספר לכולם
 

 
   

השורות של עמית

הלונגהורן, ויסטה ומיקרוסופט
 

מיקרוסופט הכריזה על מערכת ההפעלה ויסטה, ואנחנו נקנה אותה... אנשים כמוני בעוד שנה, והעמך מייד. המערכת הנ"ל תיכנס לשוק. מהר מאוד יורידו מיקרוסופט מהמדפים את ה-XP. מחלקות התמיכה של ספקי האינטרנט ושאר נותני השירותים, שמחליפים את כוח האדם שלהם כמו גרביים, ימצאו את עצמם בעוד שנה בלי אנשי מקצוע שזוכרים מה זה בכלל ה- XP, ויותר אנשים ירכשו את הוויסטה. בשלב זה ,ואולי לפני כן, על כל מחשב שיירכש תהיה מובנית מערכת ההפעלה החדשה.
כך, תעלם לה ה- XP ונשאר תקועים על הוויסטה.

העיתונאים שמטעם יכריזו עליה כעל מהפיכה. בטוחה יותר, הם יגידו (כאילו שאפשר להיות פחות בטוחה ממה שיש היום). יציבה הם יגידו (ואנחנו נצקצק ונבצע עוד אתחול מחדש). הם בטח ימצאו שיטה חדשה לסבך את החיים ועוד קוד בן אלף אותיות שנצטרך להשיג כדי להתקין אותה. אחר כך נגלה שיש לה המון באגים וצריך לעדכן אותה לעתים קרובות. היא תציג תחליפים גרועים לתכנות שאנחנו כבר משתמשים בהן. אולי תדפוק לנו שניים שלושה אביזרי חומרה, וחמש, שש תכנות חיוניות.

זו לא תחזית עתידית, זה ניסיון עבר! אבל, איך נמנעים מהמערבולת הזאת? פשוט מאוד: לא קונים! לא ממליצים לאף אחד לקנות! לא מתקינים, לא נוגעים בזה. שיתעסקו בזה רק העיתונאים. כמו שאומרים "עדיף זבל מוכר מזבל חדש"
 

חוקי, או לא חוקי


על האינטרנט נמצא אתר מבוקש למדי ודי מדהים. הוא מדהים מעצם קיומו ומעצם העובדה שאיש לא טרח לגעת בו עד היום: http://www.astalavista.box.sk
האתר הזה נראה כמו מנוע חיפוש תמים למראה. והוא אכן מנוע חיפוש, אך בהחלט לא תמים. הוא מאפשר חיפוש ואיתור קודים של תכנות, טלאי פיצוח של תכנות הדגמה וניסיון, ועוד ועוד.
אתר זה קיים שנים על האינטרנט ואיש לא טרח מעולם להעמיד לדין אף אחד בגינו.
ואם בלא חוקי אך אפשרי עסקינן אז הנה לינק לתכנה לגיטימית המוצעת חינם לפתיחת קבצי VOB הם קבצי DVD סטנדרטיים. התכנה נקראת Smart ripper.
http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/smartripper.cfm

למה בעצם מתנגחות חברות הסרטים והתקליטים עם יישומי ההפצה ושיתוף הקבצים ולא מגישות תביעה כנגד מפיצי ה- Smart ripper? פשוט מאוד, כתיבת התכנה והפצתה אינן מהוות עבירה והשימוש בהן הוא ברמת המשתמש בלבד. והרי אי אפשר לרדוף אחרי מיליוני משתמשים. יותר קל לתקוף קבוצה מרוכזת, שגורמת במכה אחת נזק גדול יותר.
גם אתר ה-אסטלויסטה איננו מבצע כל עבירה שכן הוא רק מנוע חיפוש. האתרים שמאחסנים את קבצי הפיצוח גם הם לא כל כך ברי תביעה שכן הם אינם גובים על כך אגורה (חלקם ידביק אותך בסט של תכנות ריגול אם לא תשים לב למה שאתה עושה). והורדת קובץ פיצוח היא שוב לשימוש פרטי באחריות המשתמש.

אישית, אני חושב שאי אפשר להוציא תכנה כלשהי מחוץ לחוק ולא חשוב מה היא עושה וכל פסק דין בנוגע לתכנה או חברה X תייצר מידית חברה Y. אני גם חושב ששטות גדולה היא לתבוע את מורידי הסרטים שכן החוויה של הצופה על מחשב ועל מסך טלוויזיה איננה אותה חוויה. בדיוק כמו שהצפייה ב- DVD איננה דומה כלל לחוויית הצפייה במסך גדול בקולנוע.
ההיגיון אומר שההפצה הפיראטית יוצרת חשיפה מוגברת, חשיפה שכל משרד פרסום יודה שהיא בריאה וטובה למוצר. מוזיקאים רבים טובים יותר או טובים פחות כבר הבינו זאת מזמן. רק חברות התקליטים והסרטים עדיין לא.
רק דבר אחד אני לא ממש מבין: איך יתכן שתכנות השיתוף אינן חוקיות ? מדוע לא אחלוק אנוכי שירים שכתבתי וביצעתי, סרטים שהפקתי וכו.. עם חברי משפחתי ושאר העולם? איך קשורה "נקמת הסית" במצגת מולטימדיה שיצרתי במו ידי ואני מפיץ אותה?
 

עוד קצת מיקרוסופט


על המחשב של לקוחה שלי שרצו 104 תכנות ריגול (השיא הוא 256). הסרתי אותן בסבלנות אחת אחרי השנייה. התקנתי לה את המוזילה והבהרתי לה שמדובר בתכנה בטוחה יותר (אולי לא בטוחה לחלוטין אך בטוחה יותר) מפני תכנות ריגול. הבעיה היא שהיא איננה מסוגלת לגשת לתא הדואר שלה בהוטמייל (MSN). ה- MSN איננו תומך במוזילה, לא ממש מפתיע.
מה לעשות?, היא שואלת. לא להשתמש בהוטמייל! חד וחלק. או שהנוכלים של מיקרוסופט עובדים באופן סטנדרטי, או שהם בונים תכנות בטוחות או שניהם. במקרה של לקוחה זו גם האקספלורר לא העלה את ההוטמייל, והתמיכה של מיקרוסופט יעצה לה להסיר את המוזילה לחלוטין. קצת חוצפה, לא?
 

אגב.. לא אמרתי לכם ?
 

לאחרונה צצו קולות שהתריעו כנגד המענק הענקי שקיבלה אינטל לבניית המפעל שלה (525 מיליון). חלק מהקולות גם ציין כי מדינת ישראל הפסידה מהמענק הקודם אותו העניקה לאינטל (400 מיליון). למה רק אנחנו צריכים לצעוק ראשונים המלך הוא עירום ?
 

חשבון הסלולארי בחו"ל
 

כשאתם נוסעים לחו"ל קחו בחשבון שאתם משלמים:

  • זמן אויר לספק המקומי שלכם

  • הרבה כסף לספק בחו"ל

  • לא מעט כסף לספק השיחות הבינלאומיות

  • אתם גם משלמים על SMS

  • מחיר השירות

  • מחיר המשלוח בארץ

  • ומחיר הקבלה בחו"ל

במקרה הטוב, נסיעה לחו"ל עם מכשיר הסלולארי שלכם פירושה חשבון טלפון כפול, מינימום!
 

ועוד אחד קטן
 

באתר mapa.co.il תמצאו 303 נקודות חמות ברחבי הארץ. הכי מקיף, הכי יפה, הכי נחמד. החיפוש של נקודה ספציפית קצת מייגע אבל הכול קיים. היות וריכזתי את כל הנקודות לקובץ אקסל אחד, אתם מוזמנים להוריד אותו מהכתובת הבאה
www.amitm.com/WLpoints.pdf.
ואם אתם נורא רוצים מפות אז גם בעברית וגם באנגלית: www.emap.co.il  אבל ל
צערי, רק על האקספלורר
 

תגובה לשורות של עמית

 
   

שחזור מידע ממסדי נתונים
 

מידע אגור בשרתי SQL, Oracle, SyBase, Exchange, Access ואחרים המוחזקים על גבי שרתי קבצים ברשת, הוא מרכיב חשוב במערכות מידע עכשוויות. לעיתים קרובות מידע זה מזין את האפליקציות החיוניות המופעלות בארגון כולו.
באופן טבעי, המצעים למידע אשר בשרתי מסד נתונים סובלים מאותן נקודות תורפה מאשר הכוננים בתחנות העבודה והמחשבים האישיים.
למנהלים של מסדי נתונים ולמנהלי רשתות ברור כי כל המבנה של מסד הנתונים שברירי מאוד ויש לתמוך בו באמצעות גיבויים כוללניים ובדוקים היטב. ולמרות זאת, קורה לא אחת כי המערכות משתבשות מעבר לתווך המניעה של שיטות השחזור הרוטיניות.
גם במערכת המוגדרת היטב עדיין מתרחשות תקלות כגון מנוע מסד הנתונים שלא מצליח לזהות קבצי גיבוי, מסד נתונים נעול כתוצאה ממניעת גישה של גורם בלתי מזוהה, טבלאות מחוקות או שקרסו, רשומות שנמחקו בטעות, קבצים או אביזרים של מסד הנתונים שהשתמשו, דפי מידע בודדים שניזוקו, קבצים או אביזרים של מסד הנתונים שנדרסו בטעות, ועוד.

כפי שכתבנו בעבר, בשחזור של מידע מקלטות שניזוקו, מנקים, מחברים ומריצים מחדש את החלקים התקינים של הסרט תוך שימוש באביזרים ומובילים מיוחדים, ומשתמשים בכלי תוכנה וחומרה מותאמות לכל מקרה ספציפי כדי ליצור מחדש בָּבוּאָה גולמית של החלקים החסרים - מתוך החלקים שניתן לקרוא.

במקרה של שרתים המחזיקים מסדי נתונים, רוטינות התחזוקה של מערכת רגילות אינן מסוגלות לשחזר את כל המידע במקרים בהם תקלה של המצע או שיבוש מבני העלים נקודות מפתח (pointers). למעשה, רוטינות אלו מסוגלות להחמיר את הנזק.  גם אם אנו עומדים מול בעיית חומרה וגם אם בעיות של מערכת הפעלה השאירו אותנו עם טבלאות בסיסיות בלתי נגישות או פגומות, ניגשים אל המערכת כאילו מדובר בשחזור מידע שגרתי של שרת, או של RAID.
תחילה, מנתחים את תוכן הסקטורים הגולמיים כדי לזהות את הטבלאות והרשומות המכילות את המידע. בהמשך, שואבים החוצה את המידע ובונים מחדש את מסד הנתונים כולו, אם נדרש.

בידינו לסייע לכם לטפל במסדי נתונים שהשתבשו או קרסו, אך בעקר במניעת הצורך בשחזור, עם פתרונות יצירתיים כדי להקדים תרופה למכה. צרו עמנו קשר!
 

 

S.O.S.

הקובץ נעלם ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !


 
   

לשמור, להחזיק, להתאים
 

קל ומובן יותר לומר באנגלית  archiving, retaining, complying. עדיין, לא כולם בטוחים מה כל דבר אומר, ומה הם הגבולות בין דבר למשנהו.
כאשר מדברים על שמירה ארכיונית של דואר אלקטרוני (archiving), מתכוונים לשמירת מסרי הדואל והמידע הקשור להם למשך זמן מוגדר. בהתאם לסוג הארגון (ממשלתי, חינוכי, עסקי, חברה שנסחרת בבורסה, וכו'), משתנה מדיניות שמירת המידע של הדואר האלקטרוני. המדיניות הספציפית יכולה לקבוע שמירה למשך שבע שנים, שנתיים, או שלושה חודשים... התקופה תשתנה מארגון לארגון, אך המטרה של השמירה הארכיונית היא זמינות המידע כל עוד יש סיכוי שיזדקקו לו, כדי לחפש, לעבד, להעביר בין מקומות אחסון, ולהיפתר ממנו בבוא העת.
החזקה (Retention) היא שמירה ארכיונית בעלת ערך מוסף. לא רק שומרים למשך זמן מוגדר מראש, אלה שבמשך כל התקופה ניתן עדיין לשלוט במידע, שלמותו, הרשאות גישה אליו, וכו'. ממש שרשרת ראיות כמו זו הנבנית במקרים של מחשוב משפטי (Forensic computing). כך, ניתן יהיה להוכיח את ההיסטוריה המדויקת של כל מסר דואל לאורך חייו בדרך מתקבלת בבית משפט - במידת הצורך. כמו כן, ההחזקה מאפשרת דיווח ביצוע פעולות אחזקה המתאימות לדרישה, וביצוע בדיקות אקראיות להוכחת תקינות התהליכים.
Compliance משמעותו להשתמש ב-Archiving וב-Retention כדי להתאים לאוסף מוגדר של דרישות חוקתיות או רגולטוריות, ולהיות מסוגל להוכיח כי הארגון אכן נוהג בהתאמה לדרישות הללו.

מה לשמור?
ההיגיון של החוק היבש אומר: לשמור הכול. אבל ההיגיון הבריא אומר אחרת. באופן תיאורטי אין טעם לשמור מסרים שנוצרו על ידי תוכנת ניהול תיבות הדואר, או דואר פרסומי שמגיע לתיבות. לעיתים, ההחלטה לשמור מסרים מבוססת לא על התוכן, אלה על המקור: השולח.
 
נשמח לסייע לכם בקביעת מדיניות ארגונית על פי צרכים ודרישות התאמה, והן בבניית המערכות המתאימות לארכיבאות והחזקה. צרו קשר!
 

 
   

 למטייל
 

Thailand, Myanmar, Vietnam &  Filippines הן ארבעת המדינות שהתחברו לשותפות טכנולוגית שתרכז ותחבר את המידע המתקבל מציי הים, ממגדלי תצפית לאורך החופים, ומלווייני כדור הארץ הנושאים חיישנים המנבאים טסונאמים. החנוכה הרשמית למערכת הממוחשבת הייעודית מתוכננת ליום השנה הראשון לאסון שהתרחש ב-26 לדצמבר 2004, בו הגל המפלצתי הרג כ- 220.000 איש בדרום מזרח אסיה.
המחשבים והחיישנים ינתרו באופן מתמיד את מצב כדור הארץ ומעמקי האוקיינוס. מודלים מתמאטיים יאפשרו למדענים המובילים את המיזם לחשב את הסיכוי לרעידות חזקות , על בסיס משתנים סיסמיים אוקיאנוגראפיים. התוכנית ממומנת בעזרת סיוע בינלאומי ועלותה תגיע לכ-30 מיליון דולר.
שיתוף הפעולה בין המדינות ימנע בעתיד את ריבוי התראות השווא כפי שהיה עד כה, ואת חוסר התיאום וההתאמה בין אזעקות טסונאמי המבלבלות אשר מגיעות מן הארצות השונות. אזעקות אלה גורמות פאניקה ופעילות שווא מיותרות בין התושבים.
כל רשת ההתראה האסיאתית תנותב לבסיס הנתונים של ה-Global Sea Level Observing System אופרציה ממומנת על ידי ארה"ב ואוסטרליה.

הנחיות לתייר:

● ככל שתצליח, שלח בתדירות גבוהה את החומר המעודכן שהנך יוצר לאתר מרוחק, כגון תיבת דואר בשרת הנמצא ביבשת אחרת, למרכז המידע של ארגונך בארץ המקור, או לתיבת דואר פרטית של ספק אינטרנט בארץ אחרת.
● אם הנך משתמש במחשב נישא, התקן עליו תוכנת BOS שתגבה להתקן זיכרון במצב מוצק המחובר למחשב בזמן העבודה. יש להשיג התקנים מסוג זה עד לנפח של 4GB. בעת התראה של טסונמי, נתק את הזיכרון והכנס אותו (יחד עם תעודה מזהה, כרטיס האשראי, וכו') למיכל אטום ועמיד מים מהסוג הנהוג בבריכות שחייה.כרוך את המיכל על צווארך או סביב המותניים.
● גם שבבי זיכרון של מצלמות דיגיטאליות ניתן להכניס לאותם המיכלים.
 

 

 
   

גמישות
מתוך: Technological Flexibility and Low-End Stochastic Dominance, משנת 2003
 

"בין כלכלנים יש הסכמה נרחבת על כי הגמישות הינה אחד הגורמים החשובים ביותר בתכנון אסטרטגי. הן בצורה מפורשת או מרומזת, הגמישות מופיעה בכל החלטה המגבילה את טווח החלופות הישימות לפעולות עתידיות. ועדיין, המשמעות המדויקת של גמישות נשארת חמקנית, והאזכורים התדירים בספרות ובתעשייה, די מעורפלים."
"על פי המילון, גמיש הוא "מסוגל לשינוי או התאמה". מן הזוית הכלכלית, האפשרות להתאמה מרמזת חופש תגובה לאירועים המתפתחים עם פעולות המתאימות למצב עדכני. ההקשר הנרחב בין גמישות לנטייה להתכופף יותר מאשר לקרוס, מצביעה על כך שכושר ההתאמה של מערכות גמישות הינו רלוונטי בעיקר מול מקרים או מצבים בלתי רצויים.
תחום בו ההתאמה לאירועים שמתפתחים הינה חשובה במיוחד הוא ניהול הייצור"
"בעבודה מוקדמת על כלכלת הייצור, Stigler קישר גמישות עם מפעל שהוא "יעיל במידה סבירה על גבי טווח התפוקה האפשרי". משפט זה נותן ביטוי ברור לתפקיד הגמישות כמגן נגד תפוקה דלה. את ההשקפה ניתן לקחת צעד אחד קדימה על ידי התאמה ומתן רשמיות. ספרות חדשה יותר על ניהול ייצור ומבצעים, שופעת מתיאורי איכות וערכים מספריים של מדידת גמישות במקרים ספציפיים, ועבודות שפורסמו מדווחות על יותר מ-50 מושגים כאלו. ברמה המבצעית, יש להסכים עם Upton, ש-"גמישות פרושה דברים שונים לאנשים שונים".
בניגוד לשפע זה, קיים רק מעט ויכוח על גמישות הייצור במונחים של בסיס כלכלי טהור, ללא הישענות מפורשת על דוגמאות או תכונות מסוימות של תהליכים.
במונחים קונספטואליים, טכנולוגיית ייצור היא פשוט קבוצת פעולות ישימות (תוכניות ייצור). Marschak & Nelson  לקחו את היחס הכולל בין שתי קבוצות כאלה ככלי הראשוני שלהם להשוואת הגמישות.
בקונטקסט מעט שונה, Kreps , Jones & Ostroy ואחרים השתמשו באינטואיציה דומה כאשר הדגימו את ההעדפה על קבוצות של הזדמנויות רבות יותר וקראו להם "העדפה לגמישות". היום, הכללת קבוצות היא אחת הזווית הדומיננטית של גמישות בספרות על מיקרו-כלכלה. היבט זה מביע הסתכלות טכנית במהותה, היות והוא מתייחס אך ורק לפעולות שכל טכנולוגיה מאפשרת. מזווית כלכלית, החשיבות של פעולה נמצאת רק בתוצאותיה. גישות אלטרנטיביות, כמו זו של Stigler, נשענות ישירות על תוצאות אלה על מנת לקבוע את הגמישות..."
"הצעד הראשון בחקר שלנו  של הגמישות והאִימְפְּלִיקַצְיות לבחירת טכנולוגיות, היא להציע הגדרה חדשה של גמישות, אחת חופשית מן המגבלות שמונו לעיל."

למאמר המלא
 

  
   
   
   

חומרה בדוקה


לכל מי שיש שמתכנן להתקין או להרחיב פתרונות Unified Messaging של Tobit
להלן קישורים למידע על מוצרי חומרה שנבדקו ונמצאו מתאימים למערכות אלו:


ניתן להשיג מוצרי Tobit Software GmbH בצ'יף.

 
   

תערוכות
מומלצת הכתבה של טלי יפה על משלוחים ולוגיסטיקה של ציוד לתערוכות בחו"ל, שהתפרסמה בגיליון מס' 10 של חוברת "המטען" (30.07.05), עמ.29.

אם אינכם מקבלים את כתב העת, אפשר לנסות ולבקש את הכתבה מ- barak@shipper.co.il
 

  
   

דרושים
 

חברת קומסיטק מחפשת לקלוט עובדים בתחום השירות והאינטגרציה.

  • טכנאי/ת שטח עם ניסיון מוכח של 3 שנים לפחות בהתקנת תחנות, שרתים, שרתי דואר, התקנה וניהול Active Directory 2000/2003‏. אבטחת מידע, תקשורת - יתרון.
     

  • איש/ת HELPDESK‏ מנוסה. הכרת מערכות system‏ ו-Office‏ של מיקרוסופט על בוריין. בעל/ת כושר ארגון וניהול. ניסיון מוכח בניהול HELPDESK‏ או בתפקיד מקביל.
     

  • איש/אשת טלמרקטינג לאיתור לקוחות פוטנציאלים הנדרשים לשירות עבור מערך המחשוב שלהם.

צרו קשר עם : dror@com-c-tech.co.il
 


Com-C-Tech

 
   

מזלטובים

  • לנחשון ושושי, מזל טוב בהולדת הבן!

  • לדוד גיורא , ולעוזי ממשמר הנגב - מזל טוב בימי הולדת העגולים!

  • גם לשאול מזרחי מרשות השלטון המקומי, מזל טוב בכיבוי נרות יום ההולדת.

  • יום נישואין שמח וברכות מרובות לליאור ובועז גלעדי.

  • למיכל ואנשי חברת Addwise, ברכות צ'יף במעבר למעונם החדש בבארות יצחק.

 

 

 
   

החיים לפני עידן המחשבים - LIFE BEFORE THE COMPUTER
(הפעם, באנגלית...  ביידיש? הרבה יותר מצחיק!)

Before the computer epoch, Memory was something you lost with age
An application was for employment
A program was a TV show
A cursor used profanity
A keyboard was a piano
A web was a spider's home
A virus was the flu
A CD was a bank account
A hard drive was a long trip on the road
A mouse pad was where a mouse lived
And if you had a 3-1/2 inch floppy... you just hoped nobody ever found out !
 

 
   

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

  
   
  
   

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  magazine@chief-group.com

  
   

 
   

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2005