גיליון מספר 14 שנה V - יום חמישי 14 באפריל 2005

 

 

"It is our choices, Harry, that show what we truly are,
far more than our abilities."
Albus Dumbledore 
(J. K. Rawling - Harry Potter Series)

 
   

עין לפסח צופיה
 

כאשר חיידק הניקיונות מתעורר מתרדמתו לקראת חג החירות, אין לשכוח:

את המחשב ניתן לנגב עם מטלית מיקרו-פייבר (כמו זו המשמשת לניקוי עדשות המצלמה או המשקפיים) להסרת האבק וסימני האצבעות מזכוכית, וממשטחים אחרים.
כתמים ניתן להסיר עם מטלית שנייה או גופיית כותנה טובה (ישנה אך נקייה), טבולה במים פושרים (לח - לא רטוב). כדאי להימנע מרוב מוצרי הנייר, טישו, מגבות נייר, ונייר טואלט! כל אלה מכילים תאית, הנוטה להשאיר שריטות. מגבונים לחים מכילים שמן הנמרח על הכול.
מיכלי ה"אוויר בלחץ" מכילים גז בלחץ, בד"כ תחליפי Freon כדוגמת גז בישול Butane. הם שימושיים להסרת האבק מעל פני החלקים הפנימיים של המחשב. אחדים מהם גם מסוגלים להמיס לכלוך. זכרו להחזיק את המיכלים בעמידה ולא לנשום את הגז.

הזמנתם לליל הסדר אורחים רבים, וההגדות לא מספיקות? אין צורך לרוץ לקנות.
 

לחצו כאן ותקבלו הגדה של פסח בפורמט PDF

 

(לייתר דיוק, הקובץ הוא מסוג SFX - קובץ דחוס הפותח את עצמו). להדפיס ולהדק.
הקובץ הדחוס בגודל 5.5MB כאשר הוא נפתח הגודל של ההגדה הוא 17MB. כך שייתכן וההורדה תמשך מספר דקות ולתוכנת Adobe ייקח מספר שניות נוספות לטעון אותו. ההגדה קלה ונוחה לקריאה.
 

 
 

לראש הגיליון

 

ב- eBay נחשפה ה-Polizei

 

העיתון הגרמני DerSpiegel פרסם ביום ה' האחרון ידיעה לפיה סטודנט מהעיר Potsdam רכש במכירה פומבית באתר eBay דיסק קשיח משומש במחיר של 20 Euro. משקיבל אותו לידיו, הסתבר כי הדיסק בנפח 20GB הכיל מידע רגיש שנכתב במשטרת Brandenburg (כולל תוכניות אזעקה פנימיות, והמלצות ניהול תקריות כגון מצבי חטיפה או דרישת כופר). ממשרדו של השר לביטחון פנים Jörg Schönbohm מיד החלו חקירה כדי לגלות כיצד המידע הרגיש הגיע לאתר המכירות באינטרנט.
המשפטנים Pinsent Masons מזכירים כי זו לא הפעם הראשונה שדיסק שנמכר ב-eBay גורם לפרצת אבטחה וחשיפה פומבית של ארגון.  בקיץ 2004 חברת Pointsec, המתמחה באבטחת מחשבים נישאים, ניסתה לבדוק כמה דיסקים קשיחים עם חומר רגיש תצליח לרכוש ב-eBay. זאת, על מנת להוכיח את הנקודה שמעט מאוד חברות מטהרות ממידע את הדיסקים הקשיחים לפני השלכתם. Pointsec מצאה כבר על גבי הדיסק הראשון שנרכש את סיסמאות ה-LogIn והגישה לאחת הקבוצות הפיננסיות הגדולות. הם דווחו כי הצליחו לקרוא 7 מתוך 10 דיסקים קשיחים שהושגו כל אחד בפחות מעלות ארוחה ב-McDonald's. לכאורה, כל הדיסקים עברו מחיקה או פרמוט מחדש לפני הוצאתם למכירה.

לכתבה המלאה באנגלית.

 

S.O.S.

פושעים בשורותיך?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !

 
 
 

לראש הגיליון

 

צבא היי-טק
 

זה לא סוד כי הצבא האמריקני ביטל שתי תוכניות חשובות של פיתוח נשק (מערכת הארטילרית Crusader והמסוק Comanche), על מנת לשמור תקציבים בעבור תוכנית לוחמה עתידית. תוכנית שאפתנית זו, עלותה מוערכת ב-טריליון דולרים, ויעודה להפוך את כל המערך הצבאי לקטן, קל, וחכם הרבה יותר ממה שחלמו אי פעם כל הגנרלים האמריקנים עד כה. התוצאה יהיו כוחות קטנים יותר מאלו שנלחמו בעיראק.
בשלב ראשון התבקש הקונגרס לאשר תקציב של 145 ביליון דולר בעבור מערכות לוחמה עתידיות, כדי לצייד 15 חטיבות של סה"כ 3,000 חיילים (כשליש של כלל הכוחות המתוכננים). בסכום לא כלולים עדיין 25 ביליון הדולר בעבור רשת תקשורת מיוחדת לכוחות העתידיים.
התוכנית עתידה להגיע להשלמה תוך 20 שנה, וליצור רשת בלתי אמצעית של  18 חטיבות נשק ורובוטים צבאיים מקושרים. בשדה הקרב העתידי, אומרים חסידי התוכנית, הטכנולוגיות החכמות יגנו על חיי הלוחמים כפי שבעבר עשה הציוד הצבאי הכבד.
בתפקיד האינטגראטור הראשי בפיתוח מערכות לוחמה עתידיות, ובהעסקת קבלני משנה, נמצאת חברת Boeing. לחברה ישלמו עד שנת 2014 עשרים ואחד ביליון דולר, ולמרבה הפלא, חוזה ההעסקה פותר את Boeing מדיווחים פיננסיים הנדרשים תחת התקנה הפדראלית של אמת במשא ומתן.
אבל הגשר לעתיד עדיין בתוכניות. בינואר האחרון נעצרו עבודות הפיתוח של רשת התקשורת שתקשר את הנשק ללוחמה עתידית, והסיבה הייתה כשל בהתקדמות. במרץ הם אמרו שלא בטוח יצליחו לבנות טנק שיהיה קל מספיק כדי שניתן יהיה להטיסו.
דירקטור במינהל הרכש והמיקור בממשל, אמר לקונגרס כי הצבא האמריקני נכנס לבניית המערכות ללוחמה העתידית ללא המידע הדרוש, ושאם הכול ילך כמתוכנן, הצבא יגיע בשנת 2008 לרמת הידע שהיה צריך להיות לו בשנת 2003, בטרם התוכנית התחילה.  אבל, כנראה שלא הכול הולך להם כמתוכנן. התוכנית כוללת 53 טכנולוגיות מפתח, מתוכן 52 עדיין בלתי מוכחות.

מדהים

 

בשנת 1998 העלתה קבוצה העוסקת במדעי החומרים ב-MIT, רעיון של מה שנקרא "הראי המושלם", חומר המסוגל להחזיר כל אור הפוגע בו, מכל כיוון. חומר כלל לא נראה כראי, אלא שהוא אפור מתכתי. כאשר מתבוננים בו באמצעות משקפיים אינפרא-אדומים, הוא מחזיר באופן יוצא מן הכלל, גם חלק מן הקשת שאינה נראית לעין בלתי מזוינת. הראיון הננו-טכנולוגי למטרה צבאית הוא ליצור סיבים מחומר זה, דקים מעובי שערת אדם, ולארוג אותם אל תוך פרטי הלבוש של החיילים. התוצאה תהיה בר-קוד, או חתימה ייחודית שתאפשר איתור וזיהוי החיילים גם בתנאי חושך, ערפל או עשן. מעניין לדעת באיזה שלב עומדת היום יוזמה זו. לכתבה המלאה.
 

 

 
 

לראש הגיליון

 

השורות של עמית על לינוקס – למי זה טוב?
 

אני לא חושב שאי פעם הסתרתי את דעתי על מיקרוסופט ומוצריה, אבל הפעם אני מתכוון לומר את האמת לגבי אחד הנושאים השנויים במחלוקת בעולם המחשבים, הלינוקס.

לפני כחצי שנה הורדתי וצרבתי על CD את גרסת ה- Live CD של הלינוקס – קנופיקס. אהבתי מאוד את הקונספציה של CD ללא התקנות, אבל לא היה לי האומץ לנסות התקנה מלאה. בשבוע שעבר הורדתי את ה- UBUNTU לינוקס בגרסת ההתקנה שלו, החלפתי את הדיסק הקשיח על המחשב נייד שלי, ויצאתי למסע המופלא בנבכי מערכת ההפעלה שמתהדרת בסלוגן Linux for Human Being או בעברית "לינוקס לבני אדם".

ההתקנה הלכה נהדר, פשוטה יעילה ומהירה, עם זיהוי מלא של כל אביזרי החומרה המובנים, (לא היו לי כלל ציפיות בנושא זיהוי כל עשרות האביזרים החיצוניים שברשותי). ניתנה לי אפילו האפשרות להגדיר את העברית כשפת ממשק (כך לפחות חשבתי) ואכן כך עשיתי. זיהוי הרשת האלחוטית היה יעיל מיידי ומהיר. בקיצור חלק חלק, ללא בעיות מיוחדות, עד אשר...

המערכת עלתה לראשונה, וכאן התברר לי כי הסיסמה שלי ושם המשתמש לא ניתנים להקלדה כלל שכן הם באנגלית, ובשום צורה שהיא לא הצלחתי לשנות את השפה מעברית לאנגלית, למרות שממש בדף הפתיחה יש תיאורטית אפשרות למעבר לשפה אחרת, תיאורטית בלבד, אצלי זה לא עבד.

נאלצתי לשוב על עקבותיי ולהתקין מחדש את מערכת ההפעלה, הפעם הגדרתי את מערכת שפת העבודה כאנגלית, לא שממש הייתה לי ברירה, שכן משום מה הפעם עברית לא הופיעה כלל כאפשרות.

או קי... הסיסמה ושם המשתמש הוכרו ואני רשמית משתמש לינוקס. לפני ממשק קל, פשוט ונוח חבילת תכנות מקיפה הכוללת את רוב היישומים הרלוונטיים לכל משתמש: אופן אופיס בו אני משתמש כבר שנים, מוזילה שגם היא מככבת על החלונות שלי, ועוד סדרה מרשימה של יישומים. אבל למשתמש טיפה מעל לממוצע נחוצות תכנות נוספות.

עשיתי סבב חיפושים על האינטרנט והחילותי בהורדה של יישומים חשובים עבורי: Skype, Acrobat, יישומים לבניית אתרי אינטרנט ושאר ירקות. עכשיו צריך להתקין אותם ואני יושב לי חסר אונים ואין לי מושג כיצד לעשות זאת. גיחה אל הדוקומנטים של הלינוקס דביאן (קובץ ענק בפורמט PDF) חייבה אותי אמנם לחזור לחלונות לזמן מה שכן האקרובט עדיים לא היה מותקן על הלינוקס, לימדה אותי על ה- Syneptic manager היישום שאמור לעדכן יישומי לינוקס ותכנות לינוקס. רעיון נהדר אבל מסובך בצורה בלתי רגילה. בסופו של דבר התקנתי את ה-Skype וניסיתי להפעיל אותה. קליק כפול ו.... כלום ושוב קליק כפול ושוב... כלום. או קיי, בטח יש לתכנה שכזאת מנהל משימות (Task manager) חס וחלילה למה שיהיה...

שכחתי גם לציין שאת רוב הפעולות הללו ביצעתי באמצעות ממשק פקודה (Command Line) פשוט מכיוון שלא מצאתי את האלטרנטיבה הגראפית. תסלחו לי אם אדלג על נושא ה repositories ועל הצורך המתמיד בסיסמה בכל תהליך של קונפיגורציה ועל עוד מספר לא קטן של קוצים בישבן ואגש למסקנות.

הלינוקס עם כל הכבוד איננה מערכת הפעלה ברת שימוש למי שאיננו בקיא ברזי ה- UNIX. הלינוקס איננה, חד משמעית, "מערכת הפעלה לבני אדם". היא מערכת הפעלה לשתי קבוצות של בני אדם: אשפים מוחלטים עם ניסיון רב וידע בלינוקס או יוניקס או למשתמשים סופר בסיסיים שלא זקוקים לדבר מעבר למעבד תמלילים, דפדפן ותכנת דואר.
להלן מספר המלצות למפתחי לינוקס:

1. אם כבר יצרתם כלי כל כך יפה לעדכון גרסאות והתקנת יישומים, מדוע לעשות אותו כל כך מסובך ?
2. ממש לא יזיק שרשימת ה- repositories (מקורות משאבי לינוקס) תהיה מובנית והמשתמש הסביר לא יאלץ לחפש אותם.
3. מנהל יישומים ומשימות (Task manager) איננו מילה גסה, גם בלינוקס יש תקלות וזו התנשאות, עזות פנים וטיפשות להניח שמישהו יאמין בכלל שיש מערכת הפעלה ללא כל תקלה.
4. תיעוד זמין הוא רעיון לא רע ואין שום סיבה שמערכת ההפעלה לא תכלול הסברים פשוטים ויעילים לגבי משימות, בנאליות לכאורה,כחלק ממערכת ההפעלה.
5. לגנוב פה ושם מינוחים ממערכות הפעלה מוכרות, כן גם מהחלונות, רחמנה לצלן, לא ממש יזיק, רק יקל על המשתמש. קצת מטופש ליצור סט של מושגים שאיננו מוכר כלל לאיש רק בגלל שמדובר במערכת הפעלה מתחרה.
6. מה כל כך קשה ליצור קובץ הפעלה להתקנת יישום? למה אני לא יכול להוריד תכנה ובקליק כפול להתקין אותה, מדוע לעבור דרך ייסורים ב- Syneptic
7. Command Line? נפלתם על הראש? הרי לא נשארו רבים שידעו את ה-DOS. והעיקרון של מערכת הפעלה עם ממשק גרפי בדיוק הפוך. עצם הקיום של ממשק שכזה הוא מביך ובגדר הודאה בנחיתות הממשק הגראפי של הלינוקס.

כמו שכבר הבנתם, לא נראה לי שאהיה משתמש לינוקס בקרוב, העניין פשוט גוזל זמן רב מדי, והיות ונתקלתי במשתמשי לינוקס לא מעטים שהודו שגם הם אכלו הרבה אטריות בתהליך, תסלחו לי אם אתקשה להאמין שמישהו יאמר לי ש"זה פשוט מאוד". אחרי 20 שנה בעסק ברור לי שסומק עז יעלה בפניו של השקרן.

אני מניח שבזמני הפנוי אמשיך למזמז את הלינוקס אבל היא באמת לא תחליף למערכת הפעלה לבני אדם. תאמרו מה שתאמרו על החלונות: פרוצה, שבירה, מלאה בתקלות, מסורבלת, לא אמינה, יקרה, בזבזנית משאבים... הכול נכון... אבל... מובנת, מתועדת היטב, ומאות מיליונים של טמבלים גמורים ללא רקע או בסיס כלל משתמשים בה יום יום!
 

תגובות לשורות של עמית
 

תגובה ראשונה, התקבלה תוך כדי עריכת שורות אלו:
אני מניח שלפני שנים רבות, כאשר פגשת לראשונה מערכת WINDOWS לאחר שהיה לך ניסיון רב ב DOS - קל, פשוט, אמין, חשבת בדיוק אותו הדבר. גם אני חשתי שמערכת חלונאית היא מסורבלת, מגבילה, ומפריעה לעבוד. אם היית משקיע את כל השעות שבזבזת על לקלל את בילי וחבורתו מרדמונד בלקלל את לינוס וחבורתו היית היום מאמין שבין שתי הבחירות, ללינוקס יש עדיפות בכל רמה שהיא.
לפני חמש שנים חזיתי שעד שנת 2010 תהיה לינוקס מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, כפי שנראה כיום, מערכות ההפעלה של Novell ושל McIntosh הוסבו ללינוקס ומחשבי ה MINI של IBM בדרך..IBM, HP, Dell, Silicon Graphics ואחרים מדווחים על 60% מכירות לינוקס בשרתים לעומת כל מערכת אחרת. לינוקס היא - היום - מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בשרתים המקצועיים.
אמנם נכון שלינוקס עדיין לא הגיע לתחנות העבודה ולמשתמשי הקצה אבל היא בדרך הנכונה, וכמשתמש מתחיל בלינוקס הייתי ממליץ לך להתחיל במערכת קנויה כדוגמת RedHat או Suse ולא במערכת מקצועית , אם אתה באמת רק רוצה ליהנות ולשחק קצת רק כדי ללמוד את המערכת אז אני מאד ממליץ על מערכות עבריות מצוינות שיצאו בתקופה האחרונה כדוגמת "כינרת" או "קזית" - מערכת Desktop למשתמש הביתי או העסקי, בעברית מלאה, הכוללת את כל היישומים הדרושים ובחינם לגמרי - כן גם למשתמש העסקי.

אלדד

 

 
 

לראש הגיליון

 

גיבוי ומצב רצוי

 

למרות כל המאמצים שמנהלי הרשתות משקיעים בגיבוי, בין-40 ל-60% מן המקרים (תלוי את מי תשאלו) הגיבויים בסביבה מרושתת תקולים או נכשלים.
בין הסיבות הנפוצות לכשל: שגיאה או שכחה של גורם האנושי, או טעות בחישוב חלון הגיבויים. כמו כן, פעמים רבות מנהלי האחסון אינם מודעים לכך שהגיבוי כשל, בעקר בסביבה רבת שרתים.
גורם מסבך נוסף הוא הקיום הסימולטאני של מערכות שונות (מערכות הפעלה, סוגי חומרה, תוכנות גיבוי) ברשתות המחשוב.

בלי קשר לטיב פתרון שרידות המידע, בעיות אלו מובילות אותנו לקבוע מספר צרכי מפתח באפיון המצב הרצוי :
● הזעקה מיידית במקרה של כשל
● ביטול הצורך בחישוב חלון גיבויים
● תמיכה של מערכת הגיבוי בסוגים שונים של שרתים או תחנות בו זמנית
● פתיחות כל המערכות לביקורת הצלחה או אי הצלחת הגיבויים באופן מרוכז, במבט אחד, וללא מאמץ
אלו רק מעטות מהדרישות שהצלחנו לספק במשפחת פתרונות BOS. ושהבוס שלנו לא ישמע שציינו אותן תחת הכותרת "גיבוי"...כי הלא בזמינות אנו עוסקים, כלומר: בשחזור!
 

 
 

לראש הגיליון

 

בצווארון לבן ומשקפיים עגולים

נציגי כוחות הביטחון הבריטים המתמחים בטכנולוגיות הצהירו בפני ה-BBC כי בשנת 2004 הפסידו עסקים גדולים יותר מ-2.4 ביליון £ לידי פשיעת ההיי-טק. כ-9 מתוך 10 פירמות סבלו איזשהו פשע מבוסס IT במהלך השנה, לא רק וירוסים ותולעים, גם גניבות מידע והוֹנָאות. פועלם של עובדים מבפנים, שלעיתים קרובות עבדו יחד עם פושעים מחוץ לארגון, היווה סיכון לא מבוטל. כשליש מהחברות לא החזיקו תוכניות ניהול סיכונים לעת צרה ואחוז דומה לעולם לא ניהלו חקירה לאומדן הסיכונים בעסק.
החברות הבריטיות סבלו מ-7 תקיפות ויראליות ליום במהלך 2004. 80% מהפירמות מתכננות להגדיל את ההוצאות בתחום אבטחת מערכות המידע. בין החברות בסקטור הפיננסי, מדובר ב-95%. למרות שרק 16% מהחברות חוו הונאות באמצעות שיטות הייטק, ההפסדים שלהן מהוות יותר מרבע מסה"כ עלות הפשע ההיי-טקי. החברות דיווחו כי הן חוששות לא רק מהפרעה בעסקים כתוצאה מהפשיעה, אלה גם כתוצאה מהחקירה שתפתח לאחר מכן. החשש מוביל לעיתים קרובות להימנע מלדווח על תקריות.
לצד הגניבה של כסף או טובין, עניין מיוחד במינו היה זה של גניבת מידע. כאשר המידע אינו קשור להונאה או סחיטה, גניבת מידע נמצא באזור אפור לגבי החוק.

זירת הפשע בעולם הדיגיטאלי אינה שונה מזירה רגילה: כל אירוע משאיר סימנים. הסימן הופך לראיה אם ניתן באמצעותו להוכיח בבית משפט מה התרחש, כיצד, ומי יצר את האירוע. החלטת בתי המשפט האם לקבל ראיה או לא מושפעת בעקר מהדרך בה הראיה הושגה, ומהתשובה לשאלה האם שיטות איסוף הראיה ישנו אותה, או את פירושה.
אי לכך, לא תבוצע כל פעולה שתשנה על גבי מחשב או חלק ממחשב את המידע או את הסימנים המיוחדים שישמשו מאוחר יותר כראיה. על מנת לא לפגוע בהן, מי שניגש לבדוק את המדיה חייב הכשרה מתאימה לגשת ולהסביר לאחר מכן את המטרה ואת ההשלכות של הפעולות שביצע. כל פעולה או תהליך שיבוצע חייב תיעוד מדויק, למקרה שגורם נוסף יבצע בדיקה של אותם הפריטים, מוחשיים או וירטואליים.
בכל מקרה, ובחזרה למציאות שלנו בישראל, תמיד השיטות של כל חקירה תהינה ביחס לחומרת הפשע הנחשד. כאשר הן הפרקליטות או המשטרה המזמינות את החקירה הפורנזית, מעורבים שיקולים נוספים, ובראשם: העניין לציבור.

 

הן כאשר המקרה נופל מחוץ לקטגוריה, והן כאשר מזמין החקירה מעדיף להגיע לתוצאות בטרם פנייה לרשויות החוק, חשוב להקפיד כי את העבודה יעשה גוף או מומחה בעל ידע מעמיק באיסוף פורנזי וברזי המשפט.
 





 

HI-TECH CRIME (UK)

Total estimated cost: £2.4bn
Fraud: £622m
Denial of service: £555m
Viruses etc: £676m
Equipment theft: £383m

Source: NHTCU




 
     

טסונאמי

גל ענק של הורדות תוכנה הציף השבוע את צ'יף, לאחר שאתר fast-download.info זיכה את תוכנת BOS  ב-5 כוכבי איכות.
מי שמעוניין בגרסה העדכנית (מתקדמת מזו המופיעה באתר ההורדות), מוזמן לפנות אלינו באופן ישיר.

 
     

אומן

אתרי אינטרנט כהים הם לא בדיוק אהבת חיי. לעיתים ספורות אבל, שווה לעשות את המאמץ כדי להיחשף לדברים יוצאי דופן. בקטגוריה זו כלול אתר האינטרנט של האמן Don Ritter, בן גילם של מדונה, מייקל ג'קסון, שרון סטון, "מג'יק" ג'ונסון, ואריה דרעי.
כתובת האתר: www.aesthetic-machinery.com. (שימו לב לקטע על UDF)

פלי

  1959 

 
     

קלף-תה

השבוע שמחנו לקבל בסניף הדואר עותק של מדריך עסקים, ועוד ללא תשלום. העובי של הכרך מתאים בדיוק לייצוב המקרן של בית הספר השכונתי. פרט לכך, בדקנו מדגמית את פרטיהם של מספר לקוחות וספקים. מצאנו כי עדיף לחזור לדפים הצהובים האחרים.

 
     

מולטימדיה

מופע חדש עם שילוב בין ריקוד ותוכנה עלה באריזונה. הכתבה המלאה בניו יורק טיימס.

   
     

לענת עמר-אולשטי מחברת NDS System Group
אנו מאחלים כל טוב, בריאות ומנוחה בחופשת הלידה.

 
     

שרב
ימי החמסין כבר כאן, אז דבי שלחה לנו קישור לדגם האידיאלי של המחשב המאוורר.
 

   
     

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

   
   
  
   

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  magazine@chief-group.com

  
   

 
   

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2005