גיליון מספר 7 שנה V - יום חמישי 24 בפברואר 2005

 

 

"If there is no wind, row"

 

 Latin Proverb




 

S.O.S.

קבצים נעלמו ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !

 
   

לדעת

מהרגע בו התיישב האדם מול הגה בפעם הראשונה הוא נהג, "איש/אשת רכב"...
(?Homo automovilisticus). מהרגע בו הוא פתח את חשבון הבנק הראשון- גם באל כורחו- הופך הוא לישות פיננסית (?Homo financis). מהשנייה בה קיבל לרשותו המחשב הראשון בחייו, הוא איש/אשת מחשבים. הוא מקבל החלטות ומבצע מהלכים הן אם הוא מקצוען, או משתמש פשוט, והן כאשר תחת אחריותו משתמשים -עובדים, פקודים, או בני משפחה (אחריות של קברניט).
נהג לא חייב להחליף גלגל עם תקר, אבל כולם מסכימים שהוא חייב לדעת כיצד יש להחליפו. בצורה דומה, כל משתמש וכל מנהל חייבים לדעת כדי שיוכלו לדרוש את השירות הטוב ביותר.

(שורות אלו משלימות תשובה למנכ"ל, שהתוסף השבוע לקוראי ידיעון זה.)

 ברוכים הבאים!

 
     

תרגיל


"הבא ננסה תרגיל חישוב: כמה מסרים ליום, שאינם קשורים לעבודה, מתקבלים ונשלחים מתחנת העבודה הארגונית שלך? הכפל את המספר במספר האנשים במקום העבודה, ותקבל סיפרה שבוודאי מספרת סיפור קטן על בזבוז גדול של משאבים ברמה הארגונית". כך התחיל מאמרו של יאן דוידזון, מווטרפורד טכנולוג'יז.

למעשה, חלק גדול מהוצאות התקשורת ומערכות המידע בארגון, והפסדים ביעילות כוח האדם, (אפילו מבלי לקחת בחשבון את החשיפה לתביעות משפטיות על העברת חומר בעייתי מבחינת מוסר), קיימים מפני שאין בידינו דרך לעקוב אחר הנעשה במערכת הדואר האלקטרוני.

התחקיר של דווידזון משנת 2003 הראה כי לפחות 35% מכל הדואל הארגוני שנשלח והתקבל בבריטניה לא היה כלל קשור לעבודה, וש- 4 מתוך 10 המתחמים שהעובדים ביקרו בתדירות גבוהה ביותר היו אלה של ספקי דואל חינם (Hotmail ,Yahoo, וכו'). האם יש למישהו ספק שהמצב ממשיך בדיוק כפי שהיה אז?

תוצאות אותו תחקיר קבעו כי -בממוצע למשתמש- נשמרות בספריות של "דואר נשלח" ו-"נמחק" כ-300 קבצים מצורפים. קבצים אלו הם נטל כבד על מערך אחסון הדואר. בשנה שחלפה הקבצים המצורפים תפחו בנפח, הודות לריבוי קובצי המולטימדיה שניתן בקלות ליצור, או להוריד מאתרים שונים, ולהעביר בדואל.

הדואל הוא אמצעי תקשורת נפלא, אבל התסבוכת ביחסי עובד-מעביד הקשורה לשימוש בו לצרכים פרטיים עושה ממנו נושא שאף אחד לא חפץ לקחת על עצמו לנהל. העובדה שאין בעלים או בלעדיות בניהול כל היבטי הדואל, כולל המדיניות והיישום של כללים אתים וטכניים, אומר שגם אין לכך סיכוי להשתפר. הארגון הקלאסי חשוף לתביעות צד שלישי בשל דואר פוגע ממקור פנימי, והן לעליה מאסיבית של התעבורה מסיבות חברתיות שונות. מחלקות המחשוב מייחסות את האחריות להתנהגות העובדים למחלקות כוח האדם. האחראים לכוח האדם מייחסים את האחריות להנהלה. וברוב המקרים ההנהלה מחזירה את ה"חבילה" למחלקת מערכות המידע. בינתיים, ממשיכה החגיגה בצורה שלעולם לא הייתה עוברת בקלות אילו היה מדובר בשימוש בטלפונים או שליחת דואר רגיל בנייר. מנהלים מפחדים להיכנס לניהול הדואל מפני החשש לפגיעה בזכויות הפרט, או תנאי השירות לעובד

אז היכן הפתרון? אולי בניהול פסיבי, בלתי חדיר של הדואר האלקטרוני, שגם אם לא יצליח להגביל כרצוי את השימוש המופרז, לא יפגע בזכויות הפרט, ייתן מסגרת הגיונית לחסכון במשאבי אחסון. למשל, הגבלת הנפח של תיבות הדואר של העובדים.

בצ'יף אנו מציעים פתרון עדין לבעיה העדינה זו: הגבלת נפח הגיבוי של תיבות הדואר, וגם סינון סוגי הקבצים המצורפים לדואל שישמרו בגיבוי. כך, לא נחדור לתיבת המשתמש, שלא ירגיש כל לחץ או שינוי, אבל נחסוך נפח ניכר בגיבוי. הפתרון אפשרי רק כאשר מערכת הגיבוי מתייחסת לכל מסר כאל קובץ בודד, ולא כמו מערכות הגיבוי שאנו מכירים, בתור PST. כמובן, גם מי שחפץ לשמור את המכלול ארוז בפורמט זה, יכול להגדיר זאת כאמצעי ביטחון נוסף.


"עונש" ה-Exchange

אל אף ובשל כל הכתוב לעיל, הארגונים של היום תלויים בדואר האלקטרוני שלהם. מחקר של CNI קובע כי כ-60% מכל המידע החיוני לארגון נמצא באחסון של הדואר האלקטרוני.
כאשר תוכן הדואל אינו זמין לזמן מה, או כאשר המערך כולו קורס, חלה האטה ניכרת בפעילות הארגונית, ומונה ההפסדים מתחיל לדפוק.
שרת הדואר האלקטרוני של מייקרוסופט, ה-Exchange, רגיש לוירוסים ותקיפות שונות, והפך לנקודת תורפה בתקשורת הארגונית
פתרונות הגיבוי והשחזור הנפוצים למערכות Exchange דורשים עבודה ותשומת לב רבות מצד המנהלים אותן, וברובן חייבים לשחזר את כל המידע בשרת על מנת להציל פריט אחד בודד שאבד.
בתחקיר שבוצע על ידי Merrill Lynch ושותפים, נאמר כי מנהלי מערכות Exchange מבלים בין 5 ל-6 שעות שבועיות רק בשחזור מידע משרתים אלו.
בצ'יף הרחבנו את הפתרונות לגיבוי קבצים בודדים המגובים בצורת עץ ספריות טבעי, זהים למידע המקור, וכך ניתן לאחזר כל פריט, ספריה, ותיבת דואר בגרירה של עכבר חזרה לחיים בזמן אמת. למקרים של קריסה או אובדן כולל, אנו מציעים התאוששות מידית ללא צורך בנוכחות תוכנת הגיבוי, מה שעושה את הפתרון אוניברסאלי.

אנו לרשותכם. צרו קשר.












 
     

 

"...Backup-to-disk products will not replace tape, however. They will be used as the primary backup for companies or as a staging area until data can be backed up to tape at the user's convenience"

Deni Connor, Computerworld, 16/2/05
 

 

 
     

שיבוש / השחתת מידע - Data Corruption

1. Windows אשם

הניתוח של מאות מקרים שמגיעים מדי חודש למעבדה מצביע על היציאה הבלתי תקינה מ-Windows כעל אחד הגורמים הנפוצים ביותר לשיבוש מידע בדיסק הקשיח של מחשבי PC. זה מה שקורה כאשר מכבים או מבצעים Reset למחשב מבלי לסיים את היישום כיאות, הן אם המשתמש עצמו לוחץ על המתג, הן בהפסקות חשמל או ניתוק מקרי של החיבור. גם, כאשר מנסים לכבות והכיבוי כושל, או שהמחשב קורס או ננעל בצורה שהכיבוי המסודר נעשה בלתי אפשרי.
מצבים אלו ישבשו את המידע על ידי הפרעה לפעילויות התקינות של מערכת הקבצים. הנזק היחידי בו ניתן להבחין לאחר מכן הוא בגדר תקלה בחישוב המקום הפנוי, אובדן נקודות ציון לרצף ה-clusters בהם כתוב קובץ שהיה פתוח בזמן התקלה , או קיצור אורך הקבצים.
 

2. פרחו להם בשקט

לפעמים יש הרגשה שקבצים שהיו, אינם. וזה, מבלי שעשינו שגיאות, ללא קריסות דיסק דרמטיות או טראומות אחרות. לפני שנתחיל להאמין ברוחות רפאים, כדאי לחשוב על אפשרויות של ניהול פנימי פגום בדיסק הקשיח, או על האפשרות שפורץ ניגש ללא ידיעתנו, על תוכנה זדונית שמזהמת אותנו... או על הפשוט מכולם: שותף זה או אחר למקלדת, שעושה שטויות בהעדרנו...

 

3. חומרה מקרטעת

פספוסים סְפּוֹרָדִיים של החומרה או פגמים "מולדים" של המדיה יכולים לגרום לנו לאבד ביטים של מידע מדי פעם. גם אם מדובר בקוואנטום אחד מתוך ביליון, לאורך זמן האובדן מצטבר וחל כרסום של מערכת הקבצים שבנינו. לרוב, המצב פוגע במה שכתוב על גבי הדיסק הקשיח; אחת לכמה זמן זה ישפיע על המקום בו מוגדר סקטור בדיסק, ובכך יהרוס את המבנה הבסיסי של סידור המידע. היות וה- PCI bus , processor registers וגם ה- RAM buses עובדים לפחות עם 32 ביטים בו זמנית, השיבוש יקבל באופן טיפוסי את הצורה של 4 ביטים תקולים רצופים. התופעה אפשרית גם עם חומרה תקינה לחלוטין, פרט לדברים שוליים כמו למשל חוסר הרקה של מארז הדיסק למארז המחשב.

המשך יבוא.

 

 
     

סניפים

שני ארגונים פנו אלינו השבוע בשאלות הקשורות לגיבוי ושחזור מידע בסניפים המרוחקים. לשניהם המלצנו התקנת תוכנה מקומית בכל סניף, ושליטה מרכזית מהסניף הראשי, באמצעות ניהול מרכזי. כיצד?: לרענון הזיכרון
 

 

 

   

Blades
 

בארגונים הנוטים לרכז את ניהול האפליקציות - התוכן, האחסון ומסדי הנתונים, עדכוני תוכנות האבטחה, רישיונות תוכנה, וניהול רשת מרכזי נמצאים תחת אחריותו של מרכז מידע. מרכזי המידע הגיעו בשנים האחרונות לצריכה של כמחצית תקציב  ה-IT הארגוני. מרכז המידע הינו פלטפורמת שירות אליו ניגשות מכונות מחוץ ומתוך הפיירוול הארגוני. הוא יכול כמובן להיות נקודת תורפה מהסוג שמסוגלת למוטת את כל השאר בשיטת הדומינו (single point of failure). על כן, קיימת דאגה גדולה לשלומו, ובשל כך בד"כ מעמיסים עליו משאבים רזרביים בצורה מוגזמת ובזבזנית.
המצב רץ במקביל לאימוץ ארגוני של טכנולוגיות real-time כמו ווידאו, אודיו וdata-over-IP, הדורשות ממרכז המידע בסיס משאבים רחב יותר, כמות גדולה של מקום אחסון, זיכרון, וכוח עיבוד. המעגל הבלתי נגמר של צריכה דוחפת עוד ועוד פריטי חומרה אל תוך מרכז המידע. גם אצל ספקים של שירותי אינטרנט ודואל דרישות הלקוחות הולכות וגוברות, וכבר לא נדיר לשמוע על חוזים בתחום הקובעים כנסות כספיים לספק במידה ולא עמד בדרישות השירות.
כאן באים ה- Blade servers לתפוס מקום מכריע.

כל blade הוא מחשב מודולארי בגודל כרטיס רשת. הוא מורכב מלוח מעגלים יעודי, מעבד (אחד או יותר), חיבור לרשת, זיכרון, ולפעמים אף אמצעי אחסון. כל לוח כזה מיועד ליישום אחד בלבד, ורבים כאלה -כל אחד ויועדו- מוספים ל-rack יחיד החוסך מקום רב בהשוואה למחשבים או שרתים מרובים ששרתו את אותן מטרות עד היום.
כאמור, כל blade מהווה שרת, וניתן להוסיף blades לתמיכה ב- fiber channel (כדי להתחבר ל-*SANs), דיסק קשיח, כונן Flash, הרחבת PCI I/O, SCSI, ו- Gigabit Ethernet (על מנת להתחבר ל-**VLANs)
בשיטת ה-blade servers צפיפות ה-CPU ל-rack אחד עולה במאות אחוזים על ה-40 מעבדים שניתן אולי להתאים לrack של 72 אינץ'.
בנוסף לחיסכון במקום, ה-blade servers משתמשים ב-bus משותף במהירות גבוהה, מתוכנן ליצירת מופחתת של חום, עם מאווררים משותפים, ומקורות חשמל רזרביים משותפים לעת חרום. המשמעות היא חיסכון רב באנרגיה.
קיימים בשוק כבר מוצרים המאפשרים התקנה של עד 280 מודולים עומדים זה לצד זה במדפים שונים של מארז-ארונית העומד על הרצפה.
הלוחות מגיעות בגבהים שונים כמו 5.25 אינץ' (דגם 3U), או 1.75 אינץ' (דגם 1U), וכנראה גם מתחת ל-1U, כאשר U הינו תקן הגובה בארונות הציוד, השווה ל-1.75 אינץ'. כאמור, ברוב המקרים הלוחות מותקנים במצב אנכי. (קיימים גם מערכים במימדים צנועים יותר, והן כאלה בהם הלוחות במצב אופקי).

מרכזי מידע גדולים וספקי אינטרנט המאחסנים אתרים היו עד כה הצרכנים העיקריים של שרתים אלו, המכונים גם high-density servers. השימוש שנפוץ לטכנולוגיה זו היא ה-clustering בשרתים מיעדים לתפקיד בודד, כגון שיתוף קבצים, הצפנת SSL של תקשורת רשת, Streaming של תכני אודיו ווידאו, וכו'. בד"כ מגיע שרת ה-blade עם מערכת הפעלה ותוכנת היישום הייעודית כבר מותקנת על הלוח.

נמשיך לדון על Blades בגיליון הבא. כעת, רק שתי תזכורות:
* SAN - Storage Area Networking הינו מערך אחסון בעל ביצועים גבוהים, בו פריטי האחסון מאורגנים בדרך דומה ל- LAN. ניגשים לאחסון באמצעות שרת המחבר אותנו לדיסקים. השרת שניגש לאחסון וממפה את דרישות ה-clients. ניתן להחליף את השרת במערך blades.
 
** VLAN - Virtual LAN הינה טכנולוגיה המאפשרת להפריד רשת משנית למטרות ניהול ואבטחה.
 

 

 
     

ישן נושן וטוב

גרי מ-MGM Systems כתב לנו:

"...Newer software programs use lots of memory and processing power, and they won't run correctly on computers that are even a few years old. There's hope, however - OldVersion.com ( http://www.oldversion.com)

This site has older versions of many popular software programs, and you can download them for free. Older software is usually free of annoying spyware programs that track the sites you visit on the Web, sending that information to advertisers who then barrage you with their ads. Some people use OldVersion.com because they don't like how new versions of software get bloated with a lot of unnecessary features.
Whatever your needs are, OldVersion.com is worth checking out for its golden oldies!"
 

 

 
     

איגוד משתמשי PC בישראל


בעקבות ההרצאה במועדון ביום שני האחרון, תחולק בין החברים גרסה
מיוחדת של תוכנת BOS לשימוש ביתי, עם מפתח מוגדל.
הגרסה והמפתח יועברו לעודד במהלך השבוע הקרוב. מי שלא יקבל אותם תוך זמן סביר מוזמן לצור עמנו קשר בלחיצה על המקש:

(נא לציין מספר טלפון!)

בהצלחה !
 

   
     

בהצלחה לבועז יריב (לשעבר Q-Persona) וספי גבאי, עם המשרד העצמאי החדש!

 

 

 

   

מזל טוב והרבה שמחה ביום ההולדת של הדס נהון!

 

 
     

אדר


ובכן, אדר כבר כאן. משהוא נכנס מרבים בשמחה. טוב שהשנה קיבלנו - 2 במחיר אחד- גם אדר ב', והשמחה כפולה! כמו שאתם מתכוננים להחלפת שרת, ולומדים את מערכת ההפעלה החדשה, וקוראים manuals (נניח...), ועושים שופינג על החומרה,... אפשר גם ליהנות מן ההכנות לפורים.

כך תכינו אזני המן (Hum'nTaschen) ב-5 מהלכים.

1. גיבוש

ערבבו 2/3 כוס מרגרינה או חמאה עם 1/2 כוס סוכר, והוסיפו 1 ביצה.
הוסיפו בהדרגה 2 כוסות קמח תופח ו-1 כוס מיץ תפוזים.
השאירו את הבצק בקירור ולכו לכם לעשות updates לכל התוכנות, תבדקו אי-מייל ותכתבו כמה שורות קוד. לכו לישון.

2. הרכבה
למחרת, רדדו את הבצק עם מערוך, גליל העץ המהונדס (ליוצאות פולין הממתינות לבעליהן מאחורי הדלת בשעת לילה מאוחרת). רצוי שהבצק יהיה דק ביותר. מי שלא מצליח למנוע חורים בבצק, מוזמן להסתייע בשני דפים של נייר אפייה (קונים בסופר, לא ב-Office Depot). מפזרים מעט קמח על הצד שיגע בבצק, ומרדדים את ה"כריך" של נייר-בצק-נייר.
גוזרים עיגולי בצק (בכוס או בקערית הפוכים) בקוטר 7- 10 סנטימטר. במרכזו כל עיגול מנחיתים כף ריבה או קונפיטורה, או עיסת פירות יבשים, או תערובת פרג (דורש חיפוש נפרד ב-Google כדי לדעת איך להכין אותה).
קפלו פנימה ומעל הריבה את שולי העיגול -כך שיישאר בסיס משולש למבנה- והדקו את השוליים ביניהם עד לקבלת סמל של Mercedes במבט אווירי.
הניחו את התוצאות על מגש מכוסה דף נוסף של נייר אפייה, והכניסו את המגש לכונן היחידי שיש בתנור האפייה.

3. הגדרה
הגדירו את תנור האפייה ל-375 מעלות צלסיוס למשך 10-15 דקות. התקשרו לתמיכה הטכנית אם אתם מסתבכים בהגדרות.
ה-processing מסתיים כאשר הפריטים מקבלים צבע חום בהיר / או עד שהריבה עושה סימני רתיחה (וגלישה!) ראשונים / או עד שמצלצלת אזעקת התנור. הוציאו מהתנור.

4. הרצה
לכו לקרוא את מגילת אסתר עד שהמילוי יתקרר לטמפרטורה תואמת גוף האדם. ללא יוצא מן הכלל, הממהרים לטעום נזכרים בחוקים פיזיקאליים רק לאחר כוויה.
ל-Advanced: אפשר לפזר אבקת סוכר על אזני ההמן לפני ההגשה. (בחנוכה כבר הוכחנו כי ריבה ואבקת סוכר הולכות טוב ביחד)

5. גיבוי
תמיד גיבוי!
החזיקו במקום ניסתר ושלפו לפי הצורך קופסת אוזני המן מוכנות שרכשתם בסופר יחד עם נייר האפייה.
 

יש עוד ½3 שבועות להתאמן. אמן!

 
     

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

   
   
  
   

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  magazine@chief-group.com

  
   

 
   

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2005