גיליון מספר 1 שנה V - יום חמישי 6 בינואר 2005

 

 

"אל תלך בדרכים הכבושות,

כי הן מובילות רק לאן שאחרים כבר הלכו"

Alexander Graham Bell

 
     

ברוכים הבאים לקוראים החדשים.

אם נוספתם בעצמכם ואם על ידי חברים לרשימת התפוצה של ידיעון זה, אנו שמחים להצטרפותכם, ומקווים שהתוכן והמסגרת החדשה -שאנו חונכים היום-יהיו לטעמכם.

 
1    

גם ב-UNIX

 

"הסיוט של כל מנהל מערכות הוא מחיקה בטעות של קובץ חשוב, שנפל לתהום הנשייה של הביטים והבייטים", כתבו Widdowson & Ferlito. מצב כגון זה אינו מגיע לממדי טרגדיה, רק לרמת חומרה של תקלה בלתי נעימה, אם ניתן לשחזר במקום את הקבצים ממצע הגיבוי הרגיל.
אבל במידה והקובץ השתנה באופן משמעותי מאז הגיבוי האחרון, כמות נכבדת של מידע יאבד. מצבים קשים נוספים הם אלה כאשר חלה תקלה בחומרת הגיבוי, פקודות הגיבוי הוגדרו בצורה שגויה, או שסתם מזל רע מכה.
אין דבר שיכול להחליף אסטרטגיית גיבויים מתאימה, למרות שניתן לשחזר באופן מלא או חלקי קבצים, ישירות ממערכת הקבצים של UNIX.

במערכות הקבצים של UNIX כל קובץ הוא 'מיכל לוגי' של מידע. לכל קובץ יש מבנה inode - index node- הקשור אליו, שמכיל מטה-דאטה כגון: הבלוקים של הדיסק הפיזי בהם הקובץ שמור, מי הוא בעל הקובץ, למי יש הרשאות גישה, מה הנפח שלו, וכו'. לאחר שהקבצים מוסרים, ה- inodes  אינם נמחקים מהדיסק, אלא מסומנים כפנויים. המידע האמיתי עדיין נמצא בדיסק וניתן לשחזר אותו תחת תנאים מסוימים.
אם אינכם בקיאים בסוג זה של עבודה, מומלץ לפנות למעבדה.

זכרו, אין שיטה לשחזור מידע יכולה להחליף גיבוי יסודי, סדיר, ואמין של כל המערכת והמידע. שחזור המידע הוא פעולה הרואית אליה פונים מנהלי רשתות הנמצאים על סף הצוק.
 

S.O.S.

המידע לא עולה?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !

 
     

הכרזה רשמית

מעכשיו זה כבר רשמי. בצ'יף אנו מכריזים על תוכנת גיבוי עצמאית לגיבוי ואחזור מידע באופן מידי ממערכות Outlook - PST. המערכת שפותחה לאחרונה על ידי צ'יף בהשקעה כספית הנעמדת במיליוני שקלים כוללת בתוכה טכנולוגיות חדשניות המבצעות גיבוי למידע מתוך מערכת הדואר האלקטרוני תוך כדי עבודה וללא הפרעה להמשך השימוש בתוכנת Outlook.
מערכת הגיבוי הינה מערכת עצמאית שניתן להתקינה על גבי מחשב בודד, ואשר מגבה את כל התוכן של Outlook באופן דחוס ומוצפן, ומאפשרת למשתמש לשחזר בעצמו את מסמכי ה-Outlook שלו.
בנוסף לגיבוי מייצרת התוכנה גם העתק משוחזר תקין ונגיש של כל המידע שגובה למקרה מערכת הגיבוי עצמה ניזוקה או שתוכנת ה Outlook ניזוקה. מערכת ייחודית זו מאפשרת נגישות מלאה למידע המשוחזר גם במידה ו Outlook כלל אינו מותקן במערכת המחשב. טכנולוגיות ייחודיות אלו שפותחו על ידי צ'יף מיושמות לגיבוי שרתי דואר כדוגמת Exchange ומאפשרות לאחזר באופן מלא כל הודעה שגובתה משרת זה גם כאשר השרת עצמו קרס וללא צורך בהמתנה לאישוש מערכת השרת עצמה.
מערכת BOS 2005 כבר תומכת במוצר חדש זה ומאפשרת אחזור כל המידע שגובה על ידו באמצעות יצירת קובץ PST חדש.

יכולות חדשניות אלו מאפשרות למנהלי הגיבויים בארגונים לבצע התאוששות מהירה בקרות כל תקלה למערכת הדואר, אם במחשב הבודד ואם בשרת הדואר הארגוני.

 

מידע נוסף על מערכות אחזור המידע והתאוששות של צ'יף גם באתר www.bos.co.il

 











     

הקונספירציה בקטן

מתוך Move over, Big Brother  -02/12/04- The Economist
סנגורי הפרטיות  כבר הרבה זמן מזהירים על ממשלות המרגלות אחר התושבים. הטכנולוגיה באה להקנות שוויון למעקב.

"לחיות ללא פרטיות , אף לא בחדר השינה, לא היווה בעיה עבור מלך צרפת Louis XIV. למעשה, זו הייתה דרך  להוכיח את סמכותו האבסולוטית על אף האישיים החשובים ביותר בחצרו. כל בוקר, הם התקבצו כדי לראות את המלך קם, מתפלל, מבצע את פעולות הגוף שלו, בוחר פאה, וכו'".
"האם חיים אלו מן העבר מצפים לנו בעתיד? הרבה עתידניים, כותבי מדע בדיוני וסנגורי הפרטיות מאמינים שכן. מצלמות במעגל סגור, המתרבות סביב העולם, עוקבות אחר צעדיך, הנייד מגלה את מיקומך, כרטיסיך המגנטיים משאירים עָקֵב דיגיטאלי".
"בשנים האחרונות התרחש משהו מוזר. הודות להפצת הטלפונים הסולריים, המצלמות הדיגיטאליות והאינטרנט, טכנולוגית המעקב שהייתה פעם נחלת המדינה הפכה הרבה יותר נגישה. הרבה נכתב על הסכנות של המעקב הממשלתי המוגבר, אבל עלינו לפתח מודעות לפוטנציאל של צורות יותר חסרות עניין של מעקב, אומר איש האבטחה Bruce Schneier הוא טוען כי שילוב של גורמים (הירידה אל העם של טכנולוגיות המעקב, המחירים הצונחים של האחסון הדיגיטאלי, ומערכות מתוחכמות אף יותר למיון כמויות גדולות של מידע) פירושו כי בקרוב יכולות המעקב שפעם היו מוגבלות לשלטונות, היום או בקרוב תהינה בידי כל אחד.
טכנולוגיות דיגיטאליות כגון מצלמות טלפוניות והאינטרנט שונות מאוד ממקביליהן האנאלוגיות. תמונה דיגיטאלית, בשונה מתמונה קונבנציונאלית,  ניתן להעתיקה בקלות ולהפיצה סביב העולם. אכן, קל יותר לשלוח בדואל תמונה דיגיטאלית מאשר להדפיס אותה. הבדל חשוב נוסף הוא שמכשירים דיגיטאליים נפוצים יותר. מעט אנשים נושאים איתם היום איתם מצלמה כל הזמן. אבל, קשה לרכוש טלפון נייד חדש ללא מצלמה מוטמעת - ורוב האנשים נושאים עמם את הטלפונים לכל מקום. על פי חברת IDC,  ימכרו השנה 186,000 טלפונים-מצלמה, ורק כ-47,000  מצלמות מבוססות פילם, ו-69,000 מצלמות דיגיטאליות או משולבות.
המהירות והנפיצות של המצלמות הדיגיטאליות מאפשרות להן יכולות הגוברות על אלה של המצלמות המבוססות סרט. למשל, לפני 3 חודשים קורבן תקיפה ב- Tennessee צילם את הגנב ואת רכבו והביא למעצרו תוך דקות. קיים שפע של סיפורים דומים".
"הדמוקרטיזציה של המעקב הוא ברכה מפוקפקת. הטלפונים-מצלמה הובילו למציצנות ולחקיקה לחיזוק זכויות  הפרט על הבָּבוּאָה העצמית. לפני ארבעה חודשים אישר הקונגרס האמריקני את האמנה למניעת המציצנות (“Video Voyeurism Prevention Act”) האוסרת את הצילום של חלקים מסוימים של גוף האדם הערום או הלבשה תחתונה, ללא רשות. החקיקה זורזה גם משום הפצת הטלפונים-מצלמה וגם ריבוי המקרים של מצלמות נסתרות במקלחות ציבוריות, שירותים ומלתחות. באופן דומה, הפרלמנט הגרמני העביר הצעת חוק האוסרת על צילומים ללא רשות בתוך מבנים. בערב הסעודית נאסרו היבוא והמכירה של  טלפונים-מצלמה, ורשויות דת הוֹקִיעו אותם כמפיצות תועבה. ביולי 2004 הפכה חתונה במדינה זו לקרב כאשר אורחת החלה לצלם באמצעות הטלפון שלה. ממשלת דרום קוריאה פקדה על היצרנים לתכנן טלפונים חדשים המצלצלים בעת הצילום.
קיימות גם תהיות לגבי השימוש במצלמות דיגיטאליות או טלפונים-מצלמה לריגול תעשייתי. ספקית תקשורת סלולארית אמריקנית  בשם Sprint מציעה היום את אחד הטלפונים הנמכרים ביותר שלה ללא מצלמה, כתגובה לדרישות של לקוחותיה בתאגידים, אשר רבים מהם אסרו על השימוש במצלמות במקומות העבודה. יש חברות, כולל  Samsung - החברה הדרום קוריאנית החלוצה במוצרים אלו- המבקשות מן האורחים והעובדים להשאיר את טלפונים המצלמה שלהם בכניסה למתקני הפיתוח והייצור.
טכנולוגיית מעקב זולה מקלה על סוגים אחרים של פשע. למשל, שני עובדים בתחנת דלק אשר ב-British Columbia, התקינו מצלמה נסתרת מעל קורא כרטיסים, והקליטו את מספרי הזיהוי של אלפי אנשים. הם גם התקינו מכשיר להצצה בפרטי חשבון של מעל 6000 משתמשים וזייפו 1000 כרטיסי  בנק בטרם נתפסו".
"המעקב הינו דו סטרי. להפצה של טכנולוגיות מעקב יש גם צד חיובי. במיוחד היא יכולה לשפר את השקיפות והמחויבות למתן דין וחשבון. בארה"ב יש כל פעם יותר מצלמות וידאו בבתי ספר ומרכזי טיפול בילדים. חברות טכנולוגיות כגון Google התקינו מצלמות בחדרי האוכל של העובדים כדי שאלו לא ימהרו להגיע אליהם אם רואים שם טורים ארוכים".
"חברות וממשלות יצטרכו לקבל את העובדה כי יכולים להיות מצלמה או מיקרופון בכל מקום, בכל רגע. תנאים בלתי נאותים במפעל או זיהום במתקן כימי קשים יותר להכחשה כאשר הם לא רק מתוארים, אלה גם מוצגים בתמונות או סרטי וידיאו. פעילים למען זכויות בעלי החיים, למשל, יכולים להציג הוכחות להפרת זכויות אלו לשם השפעה על דעת הציבור. לפני שנתיים חבר הפרלמנט הגרמני נתפס כאשר צילם מסמך שמור על רפורמה בשירותי הבריאות. מספר פוליטיקאים בברלין נחשדים כמרגלים על עמיתיהם בכך שהם מתקשרים אליהם מיד לפני פגישה חשובה ואז מבצעים ניתוק כוזב ההופך את הטלפונים למיקרופונים של ריגול.
כבר לפני 9 שנים שר הפנים של סנגאל נתפס על הונאה בבחירות המקומיות, כאשר אחד הנוכחים החזיק טלפון נייד פתוח, והבחירות בוטלו. באותה ארץ, בשנת 2000, תחנות רדיו שלחו כתבים לתחנות ספירת הקולות האזוריות בבחירות הנשיאותיות, מצוידים בטלפונים ניידים. הכתבים הקריאו את התוצאות ברגע שהן פורסמו בכל אזור, וכך התוצאות הוכרזו מיד באוויר. המעשה הקטין את הצפי של הונאה אלקטוראלית והוביל להעברה חלקה יותר של השלטון, כאשר הנשיא היוצא הכיר במהירות בתבוסה.
התוצאות החברתיות של הפצת טכנולוגיות המעקב נשארות בלתי ברורות. יתכן והתופעה תהפוך לבעלת ויסות עצמי. חברה חמושה במצלמות יתכן ותהפוך למנומסת יותר. או לחליפין, הנוכחות המתמדת של מצלמות וטכנולוגיות מעקב אחרות יכולה להפוך את האנשים ליותר קוֹנְפוֹרְמִיסְטיים, כאשר הם מבטלים את האינדיבידואליות שלהם על מנת להימנע ממשיכת תשומת לב יתרה על עצמם.
חברת המעקב נמצאת בדרכה, כפי שסנגורי הפרטיות הזהירו אותנו מזמן. אבל היא לא בדיוק מקבלת את הצורה שהם דמיינו. צופים בנו כל פעם יותר: לא ה"אח הגדול", אבל

יותר ויותר "אחים קטנים".

ד

לבעלי מערכות  David  של חברת  Tobit
win fax

המערכת שלכם מאפשרת, בגרסה החדשה, ניהול הקלטות של מצלמות וידאו להגנה על משרדכם או מפעלכם סביב השעון תוך כדי מיקוד בהתרחש תנועה מול המצלמות.אין לכם צורך להשקיע במערך בקרה נוסף,

 כאשר שרת התקשורת הארגונית גם שומר עליכם!

 
     

הַקְבָּלָה

 

מיום המצאתו, הפָּרָלֶלִיזְם ממשיך להיות נושא מעניין בתעשיית טכנולוגיית ה PC. העיקרון הבסיסי של המחשוב הינו לבצע מטלות מורכבות וקשות באמצעות השלמת פעולות אינדיבידואליות קטנות יותר, אשר במקרים רבים יכולות להתבצע במקביל כדי למקסם את הביצועים. דוגמאות של ניצול עקרון ההקבלה במחשוב הן טכנולוגיות כגון מערכות   multiprocessor*, או Hyper Threading או ה- Voodoo2 SLI
(* זהו מחשב בו המעבדים יכולים לבצע רצפי פקודות נפרדים אבל עדיין יש להם גישה לאזור כתובת אחד בזיכרון. רוב המולטי-מעבדים הן מכונות עם שיתוף זיכרון, בנויות באמצעות חיבור של מספר מעבדים לבנק זיכרון אחד או יותר באמצעות bus  או switch)
יתרונות ההקבלה משתנים בהתאם לאפליקציה. במקרה של מעבדים כפולים או CPU שיכול לעבוד עם  Hyper Threading  השיפור לגבי משתמש רגיל של מחשב שולחני יכול להיות כ- %5 אבל יכול גם להגיע גם ל- %50 בעבור שרת. בעבודה גראפית הכפלת כוח ה-GPU יכול להגיע קרוב לכפול ביצועים.
נשאלת השאלה: ומה בקשר לדיסקים קשיחים? האם טוב יותר שני דיסקים מאשר דיסק בודד? באופן שגרתי אנו קוראים לזה RAID -אפס או אחד - סידור שתחילה אומץ למען הכפילות, והפך לדרך זולה להגביר את ביצועי המערכת.
על הנייר RAID אכן מסוגל לספק שיפור ניכר של הביצועים, אבל לא תמיד המציאות מתאימה לפרמטרים (Benchmarks) שנמדדים במעבדות המחקר. לאחר שבצעו סדרת השוואות מעמיקות בתנאי עבודה של העולם האמיתי, אנשי Anandtech הגיעו למסקנות הבאות:

  • לגבי התקנת במערך RAID-0 במחשב שולחני, השיפור האמיתי בביצועים זניח, ולעומת זאת הכפלת הדיסק מוריד לחצי את הזמן הממוצע בין תקלות. יוֹצֵא מִן הַכְּלָל מי שמריץ אפליקציות מסיומות המוצאות תּוֹעֶלֶת ניכרת ממערך מפוצל (striped array). כמובן, מסקנה זו אינה מתאימה ל server-class IO משום סוג שהוא, אבל לרוב שחקני המשחקים ומשתמשי מחשב שולחני כדאי לחסוך בהוצאות ולהתרחק מ-RAID-0

  • מי שמתעקש להתקין שני דיסקים, עדיף שיתקין אותם במערך RAID-1 על מנת להשיג גיבוי חי למידע. השיפור בביצועים של RAID-1 גם הוא זניח כפי שב RAID-0, אבל השיפור באמינות שווה, חוץ מאשר במקרה ששני הדיסקים "ימותו" בו זמנית.

 

 
     

ביוניקה

כ-30 מיליון אנשים בעולם סובלים מ- (AMD (age-related macular degeneration שהיא התנוונות כתם הרשתית הקשורה לזקנה, או מ-(RP (Retinitis pigmentosa דלקת צבענית של הרשתית, שלא ניתנת לריפוי. החולים מאבדים בהדרגה את כושר הראיה עד למצב בו הם מסוגלים להבחין רק בצללים או לא רואים אור בכלל.
המיקרו-צ'יפ החדש מסיליקון של חברת Optobionics מגיע לגודל 2 מילימטר בלבד. הוא מכיל 5000 מיקרו-פוטו-דיאודות -כל אחת עם אלקטרודה- וניתן להשתלה בתוך העין האנושית. כאשר אור נכנס לעין, הצ'יפ יוצר מטענים חשמליים זעירים המתרכזים באלקטרודות, אשר מגרות את תאי הרשתית. הכוונה בפיתוח הצ'יפ היה ליצור תמונה בפיקסלים, הדומה לזו אשר בתצוגת מחשב, כדי להחליף את הפעולה של קולטני האור שלא מתפקדים בחולי RP ו-AMD.
בינתיים, תוצאות הניסוי הקליני של השתלת צ'יפ מסיליקון בגודל 2 מילימטר בעיניים של חולי RP, שבוצע באישור רשות המזון והתרופות האמריקנית, טובות מאוד. המטופלים החלו לראות אור, והרשתיות מתפקדות מחדש. בהדרגה חוזרים אליהם תפיסת הצבע, הרזולוציה והניגודיות.
 

 

 
     

ניקיון וסדר

ברוכים הבאים ל-2005! מתיישבים לפתוח ספריות חדשות לשנה זו (ומה דעתכם להוסיף אותן כבר עכשיו לרוטינת הגיבוי ?).עכשיו שקצת הרפה הלחץ של סוף-שנה, נמצא אולי פנאי לניקיון וסדר לוגיים בקרביי המחשב שלנו. מערכת שעמוסה בקבצים שאנו לא צריכים סתם מתנהגת באיטיות ומקשה עלינו למצוא דברים.
למשתמשי חלונות זהו זמן טוב להריץ את ה-Disk Cleanup, לחישוב המקום הפנוי שנוכל לחסוך עם הורדת הזבל (Recycle Bin) מחיקת קבצים זמניים ודחיסת קבצים ישנים בכונני NTFS. כדי להריץ רוטינה זו, הקישו:

Programs=> Accessories=>System Tools => Disk Cleanup

(בוחרים את הדיסק המתאים)

=>OK!
 

 

 
     

שימוש במילה BACKUP

 

קשה להתעצבן על מי ששלח לך מסר דואר שלא ביקשת (spam) כאשר התוכן מוכיח תחכום אלגנטי והשקעת מחשבה, או סתם רעיון חדשני. השבוע הופתענו משימוש בלתי קונבנציונאלי של המילה Backup על ידי פיראטים של תוכנה. כך הם כתבו:

 

"We sell Backup CDs, also known as Warez CDs. Backup CDs are copies of Software. For example if you go into a shop and buy Windows XP Pro, for about $299 you get the Serial, the CD, the Box and the Manual.
When you order from ..(us)... you get The Windows XP CD and the Serial Number. It works exactly the same, but you don't get the manual and the fancy box. That is a saving of $280, and the only difference is you don't have a colorful box and manual - which are not very useful."

ואנחנו אומרים- אין גבול לחוצפה !

 

 
     

Downtime בשיווק
 

השבוע קיבלנו את המענה הבא למסר ששלחנו בדואל (לא נגענו!):

 

"השבוע אנו עוברים לתכנת SAP בכל החברה. הדבר מורכב ומסובך!!!
החל מיום א כל מחלקות החברה יתמודדו עם משימה מסורבלת ומסובכת זו!!!!
יש לדעת: בוודאות הזמנות פתוחות תתעכבנה ! הצעות ישלחו באיחור !
אין באפשרותי להתפנות לשיחות טלפון.
ראשית נא סבלנותכם. האי מייל לשרותכם תמיד."
 

 

 
     

אוֹטוֹדִידַקְט
 

תודה רבה לשמעון, ששלח לנו בין כל ידידיו את הקישורים הבאים ללימוד עצמי של תוכנות Office, השימושיים במיוחד למי שבתחילת דרכו :

קורס ללימוד עצמי - תוכנת Outlook
קורס ללימוד עצמי - תוכנת  Excel
קורס ללימוד עצמי - תוכנת  Power Point
קורס ללימוד עצמי - תוכנת Access
 

   
   
  
   

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  magazine@chief-group.com

  
   

 
   

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2005