גיליון מספר 49 שנה IV - יום חמישי 30 בדצמבר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine

 

 

 

"I believe we've reached the end of the beginning
of the computer revolution. But we're nowhere near the end"
Ron Hitchens , 30.12.2003

     
 

מתיישבים לשגר גיליון זה, וקצת קשה לעכל שמדובר באחרון של 2004.

סטטיסטיקה:
עלינו להודות כי רוב קוראינו אנשים רציניים הם. עובדה: הגיליון שהכי פחות נקרא השנה היה גיליון מספר 10, מהשבוע של חג פורים. אם בכל הגיליונות יש תוכן כלשהו ובדיחה בסוף, הרי שלשם המצווה (נהפוכו) הגיליון הפורימי היה כולו הלצות ורק כתבה רצינית אחת בסוף.
מאידך, הגיליון הפופולארי ביותר היה השנה מספר 20, עם הכתבה על הסוכנויות הממשלתיות הסודיות, והאפשרות לנסות את הדמו של-Web Interface (ראו הכרזה בהמשך)

אסתטיקה:

החל מהגיליון הבא, תשתנה חזות הידיעון. מקווים שהשינוי יהיה לטעמכם.

מחשבה:

הזמן עובר, עבר, וחשוב להאמין כי הכול לטובה!
השמחה לקראת סוף שנת העסקים מהולה בעצב גדול, מהולה במי ים ובוץ שהביאו נחשולי הצונאמי לנפגעים ולמשפחותיהם.
אסון הטבע הגדול אחרון של השנה מביא אותנו לחשוב על יכולת התגובה של האדם מול כוחות מעוצמה כזו, ועל השאלה האם העולם לומד ומסוגל למנוע או לפחות למזער את תוצאותיהם של רעידות אדמה, טייפונים או הצפות.
החזרה הבלתי ניתנת לשינוי של אסונות הטבע מוכיחה כי הקדמה הטכנולוגית והתעשייתית המרשימה של האנושות לא מסוגלת להגביל תופעות אלו. דווקא העולם נראה כל פעם יותר פגיע מפני טרגדיות מהסוג הזה, ובמקרים רבים הנזק אף מוגבר כתוצאה מהגדילה הבלתי מרוסנת של התיעוש, התחממות כדור הארץ בשל תרומת הצִיבִילִיזַצְיָה לאפקט החממה, והשמדת ההגנות האקולוגיות עם כריתת היערות.
 

 

 משתמשי 'חשבשבת' : זכרו להגדיר ספרייה חדשה ל-2005 בגיבוי של BOS!

 

 

"A series of thefts involving confidential data in recent months suggests that no matter how extensive a company's security measures may be, they can be easily undone by human error, negligence or random circumstances. Consumers, in turn, face the very real possibility of their personal info falling into the wrong hands."

מתוך הטור של דוד לזרוס
 

CHIEF, Because encryption is not enough

     

 

מתאים לי דיסק גדול?

 

ביוני השנה כתבו ב-PC World על הדיסק הקשיח החדש והגדול (400GB) למחשב השולחני, מסוג  SATA, המסתובב במהירות  של 7200 rpm, מתוצרת היטאצ'י. היצרן הגיע לנפח הזה באמצעות הוספת שתי פלטות נוספות של 80GB לדגם 250GB Deskstar 7K250. על פי בדיקתם של אנשי PCWorld התוספת לא פגעה במהירות ושאר הביצועים. בשל גדלו הדיסק גם מתאים לשימוש במכשירים מסוג TiVo
החודש גם חברת Western Digital יוצאת עם דיסקים חדשים מסדרת Caviar בנפח 320 ג'יגה בייט (SATA ו- IDE). יתרונות דגמים אלו, מיוחסים לטכנולוגית WhisperDrive המסוגלת להוריד את רעש העבודה של המחשב אל מתחת לסף הקליטה של האוזן האנושית, וטכנולוגית Soft Seek המייעלת את פעולות הגישה למידע והכתיבה של הדיסק וגם ממזערת את רעש העבודה. יתרון נוסף הוא יצירה מופחתת של חום בזמן פעולה: זה מאפשר לשלב את הדיסקים במארזים קטנים יותר, פחות אוורור.  (ראו ב-"Cool" וב"עוד משהו על קירור")


השבוע בדקו העובדים אצל לקוח של צ'יף, קנייה משותפת של כרטיס הגרלה. הראיון גרר אותנו לשיחות תיאורטיות עם צוות מערכות המידע: מה לעשות אם היה להם אינסוף כסף? הגענו למסקנה שבהעדר דאגות כספית, הפתרון הטוב ביותר לשרידות המידע מורכב -במקום בדיסק אחד גדול למידע ועוד אחד לגיבוי- סדרת דיסקים קטנים מסודרים ב-RAID. ועוד: שהדיסקים במערך יהיו כל אחד מיצרן שונה, או מאותו יצרן אבל מסדרות ייצור שונות.
ביזור הסיכון הוא עקרון שלא עוזב אותנו גם בחלומות...
 

     
 

תוספת- הצפנה
 

בשבוע שעבר כתבנו ב"מה זה עושה?" על הפתרון לגיבוי Outlook. כאן המקום להוסיף כי הקבצים (מסרי דואל, פגישות בלוח השנה, אנשי קשר, וכו') עוברים לגיבוי מוצפנים באלגוריתם ייחודי, על מנת למנוע גישה למידע למי שאינו מורשה לכך. (תודה לעידו על ההערה)
עם זאת, קבצים אלו זמינים לשחזור (למעשה משוחזרים בסוף תהליך הגיבוי) ומוכנים לפתיחה על ידי המורשים המוגדרים מראש.

 

     

הפתעה: ממשק וובי
 

בחברת צ'יף אנו מכריזים באופן רשמי על סיום פיתוח ממשק Web ייחודי למערכת שרידות המידע מסוג BOS2005. אין לממשק זה מתחרים בין מערכות הגיבוי ושחזור המידע. באמצעות דפדפן יכול המשתמש הארגוני לאתר ולאחזר את המידע שאבד ממחשבו, ללא המתנה וללא חשש לפרטיותו.

החל מ-1 בינואר 2005 ממשק ה- WEB כלול במערכת אחזור המידע BOS2005  ומאפשר למשתמשים בארגון לגשת למאגר המידע הפרטי שלהם בשרת הגיבוי כדי לשחזר את הקבצים שלהם באופן עצמאי, באמצעות דפדפן אינטרנט וללא צורך במעורבות מנהל הגיבויים.

פיתוח הממשק נעשה בשנה האחרונה, כמענה לצורך של מנהלי גיבויי בארגונים אשר מחוסר ברירה, אפשרו למשתמשי הקצה גישה אל קבצים בשרת הגיבוי. המשתמשים החלו לבצע פעולות עריכה שונות על הקבצים ישירות בשרת הגיבוי ובכך ביטלו את משמעותו כשרת גיבוי. הממשק החדש מאפשר גישה למשתמש הקצה תוך כדי הגנה מלאה על הגיבוי כגיבוי".

מידע נוסף על מערכות אחזור המידע והתאוששות מתוצרת צ'יף באתר www.bos.co.il
 

הדגמה ל-BOS Web Interface
 הדגמה באתר הלקוח

CHIEF, Because backup is not enough

 

 

 מאחורי הניידים

 

עדיין טרי בזיכרוננו הדיווח בחדשות על החשד כי עובדי השב"ס אפשרו שיחות בטלפונים ניידים לאסירים, ביניהם גם אסירים ביטחוניים, בתמורה לכסף רב.
בקולומביה, הרשויות מעכבות את השיחות האסורות באמצעות הלוויין, על מנת להכשיל את אלפי החטיפות המוזמנות מתוך בתי הסוהר. בנורווגיה, מנהלי בתי סוהר ביקשו את התערבות הממשלה לאחר מספר בריחות מוצלחות שתוכננו באמצעות מכשירים סלולריים מהדור השלישי: האסירים שידרו בעת השיחה גם תמונות מצב של המבנים וציוד האבטחה לשותפיהם לבריחה אשר מחוץ לכותלי הכלא.
בשבעה בתי כלא בספרד כבר קיימים מעכבי שיחות מחתרתיות, על פי דיווח של ABC. ההתקנה קודמה במרץ בסוף 2002 לאחר ניסיון רצח של חבר פרקליטות במקרה של סחר בסמים, וגם כאמצעי של לוחמה נגד טרור.
המעכב גורם להפרעות חמורות לא רק בניידים של האסירים, אלה גם בתדרים אחרים, ועל כן חברות הטלפונים נאלצו לשנותם מספר פעמים. הציוד הדרוש אינו מורכב: אנטנות קטנות המשדרות את ספקטרום התדרים באזור מוגדר, בצורה כזו שלא ניתן לשדר או לקבל קריאות. למרות שבספרד השימוש בהן אסור, בבתי הסוהר, משרדי ממשלה, חברות פרטיות, שגרירויות ומספר אוניברסיטאות, זה כבר קיים.
 

 

 

 

נו(!No)סטלגיה


הייתה זו התקופה בה הלקוחות היו מוסרים מספרי טלפון ופקס. לא לכולם היה טלפון נייד וכתובת דואל.
כמו השנה, ה-31  בדצמבר 1999 חל ביום שישי.
במשרדי התאגידים העובדים נפרדו בחיבוקים... אף אחד לא ידע מה מצפה לעולם לאחר סוף השבוע. האם אפשר יהיה בכלל להגיע לעבודה? האם הדלתות יפתחו? האם המחשבים ידלקו? אולי רק סימנים ללא פשר ירוצו על גבי המסכים והמכונות לא יגיבו כלל?
החרדה ואי הודעות היו כלליות.
אבל, אלוהים חייך והאוויר יצא מהר מאוד מן הבלון. רובם לא האמינו למזלם והמשיכו לחפש תופעות מוזרות למשך מספר חודשים. תופעות מוזרות אחדות אף אנו מצאנו.
רק הנ"ת-באג-2000 קם בסופו של דבר...
אם חושבים על זה טיפה, אנו חשופים גם היום למצב דומה, רק שאולי לא בצורה כוללת. בעל עסק בו וירוס "אכל" את הרשת, נמצא כמעט באותו שיתוק שניבאו לנו ב-99'. אם הגיבויים שלו היו online, גם הם מזוהמים ובלתי שמישים באותה מידה.

גרוע יותר, אם פרצה שריפה לילית ובבוקר אין מחשבים, לא רשימת לקוחות, הנהלת חשבונות, או כל מידע איתו להתחיל מחדש. אם הגיבויים שלו היו אצל ספק אינטרנט, עליו לעבור מסכת ארוכה עד לקבלת המידע לידיו.

אין בנו כל געגוע לתקופה המטורפת של תחילת האלף. אנו אוהבים עבודה רגועה ובטוחה, גיבוי אמין ושחזור צ'יק צ'ק. ולשם כך אנו מפתחים פתרונות מותאמים לכל אחד.

אנו כאן כדי לעזור לכם.
 

     
 

הישרדות

 

אורלי העבירה לנו השבוע (תודה אורלי!)  את הקטע הבא, הקשור ברכב ותחבורה. מצאנו לנכון לשתף אתכם מפני שרבים מכם משתמשים בכביש 6, וגם מפני שיש לנושא מקבילה מסוימת בתחום מומחיותנו. כפי שאתם דואגים לאיכות הצמיגים ולבקרת הלחץ, חשוב גם להקדיש מחשבה שגרתית לטמפרטורת המחשב, לדו"ח הגיבויים, ולבדיקת שחזור ניסיונית.

"בעקבות הפרסום ב-ynet אודות חקירת משרד התחבורה בנוגע לצמיגים מתפוצצים בכביש 6, מסביר מהנדס הרכב דן הרמן את הקשר בין חוצה ישראל לסיכויי ההישרדות". להלן.
 

"בשנת 2007 תכנס בארה"ב לתוקפה תקנה שתחייב את כל יצרניות הרכב להתקין נורת ביקורת בלוח השעונים, שתתריע על ירידה בלחץ האוויר בכל צמיג. נראה כי הרשויות האמריקניות הגיעו למסקנה כי נושא תקינות הרכב בכלל, ומצב הצמיגים בפרט, אינו זוכה לתשומת לב הולמת מצד הנהגים. זאת, למרות הקשר הברור והמוכר בין מצב צמיגים לבין הסיכוי לתאונת דרכים. ובכל זאת, מדוע היו תאונות רבות כל-כך בכביש 6?
מדובר ללא ספק בכביש הבטוח והטוב ביותר מבחינת תשתית בארץ. זהו כביש חדש, עם ישורות ארוכות, שדה ראייה רחב, שוליים נדיבים ותנועה דלילה יחסית. כל מה שצריך לנסיעה בטוחה. הוסיפו לכך את הנחה המוטעית כי המשטרה אינה אוכפת בו את מהירות הנסיעה, מה שגורם לאוחז בהגה לנהוג בו לעיתים קרובות במהירות גבוהה מזו לה הורגל. מכוניות שלעולם אינן עוברות את ה-100-110, מוצאות עצמן לפתע במהירות של 140 קמ"ש, ואף יותר. אולם אסור לתת לתחושות הביטחון (המובנות) להטעות.

דווקא משום שמהירות הנסיעה בכביש 6 גבוהה באופן ניכר מזו שבשאר כבישי הארץ, נוטים מרבית הנהגים שלא לשים לב לפגמים קלים ברכב, המוצאים ביטוי רק במהירויות נסיעה גבוהות מאוד. ואם להיות מדויקים יותר, מדובר בפגמי צמיג שאינם מהווים סכנה במהירויות סביב ה-100 קמ"ש, אך מחמירים מאוד ככל שהמהירות עולה.
למה?
צמיגים רגישים במיוחד לטמפרטורת עבודה. התחממות יתר של הצמיג, שעשויה להיגרם כתוצאה מליקוי שולי (יחסית) כגון לחץ אויר נמוך מדי, תביא להתפוררות הצמיג בקצב מהיר. שילוב של נסיעה מתמשכת (מעל 30 דקות) במהירות גבוהה ובלחץ אוויר נמוך מדי, עשוי ליצור חום שיגרום להיפרדות שכבות גומי בצמיג. שימו לב: במידה ולחץ האוויר נמוך מדי, הצמיג יתחמם ביחס ריבועי למהירות הנסיעה. ולשם המחשה, חום הגומי במהירות של 140 קמ"ש, יהיה כמעט כפול מזה במהירות של 100 קמ"ש. לעומת זאת, בלחץ אוויר תקין כמעט ולא יובחנו הפרשי טמפרטורה בין מהירויות.
עכשיו, משתמשים קבועים בכביש 6, החוזרים על נסיעה בתנאים אלה בתדירות גבוהה (לעיתים אפילו פעמיים ביום), מסכנים עצמם הרבה יותר. הסכנה כאן לפיצוץ צמיג גדלה באופן משמעותי. איש אינו מודע לכך, אף אחד אינו מיידע את הנהג, לכולם יש אינטרס ברור שלא להפחיד את הנהגים. האם מישהו הזהיר אי פעם נהגים, כי במידה ובצמיג בוצע תיקון לא מוצלח או לא מקצועי, זו תהייה נקודת הכשל הראשונה שתגרום לפיצוץ הצמיג?
ומה על מצב הבלמים ומערכת ההיגוי, מישהו נתן על כך את הדעת? בניגוד למהירויות נסיעה נמוכות, "משיכה" קלה של הרכב הצידה בעת בלימה עקב לחץ אוויר לא זהה בצמיגים, עשויה במהירות נסיעה גבוהה להפוך לסטייה חמורה מהנתיב ולתאונה קטלנית. הרכב שימשיך בנסיעה ישרה אפילו במהירות של 150 קמ"ש, יקשה מאד על הנהג לבצע בלימת חירום יציבה או סטייה חדה מהנתיב, פשוט כי לא יהיה מספיק אוויר שיאפשר לגומי לעשות את תפקידו.  
אז מה עושים?
קודם כל, והכי חשוב, יש להקפיד על תקינות הצמיגים באופן רצוף, ולא רק בעת מבחן הרישוי השנתי או הטיפול במוסך. בעיקר לפני נסיעה ארוכה, בוודאי כאשר נוהגים באופן קבוע במהירות גבוהה ולאורך זמן. רוצים לשמור על החיים? רכשו צמיגים מאיכות גבוהה ומוכרת, תקנו תקרים רק באופן מקצועי, ובעיקר שמרו על לחץ אוויר מתאים בכל זמן. זה עשוי להציל את חייכם"
 

     
 

 

למנמ"ר דן תל ניר,

 זר ברכות במלואן 40 שנה של עבודה מקצועית ומעולה

     
 

 

להורים המאושרים גליה ויצחקי הוכמן (לשעבר גבעוני)

מזל טוב בהולדת התאומות

רוני בת ציון,  ותמר הלה

     
   

תודה לכל המשתמשים הנאמנים שממליצים על הטכנולוגיות של צ'יף
בכל פעם שהם נשאלים על ידי לקוחות חדשים, במשך כל ימות השנה,
בכל שעה ובכל מזג אוויר.

     
 

 

"איני סובל משיגעון. אני נהנה ממנו בכל רגע"

מיוחס ל-"Les Luthiers"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"How To Install Software -- A 12-Step Program"
( מתוך הומור יהודי - תודה לדר' אסתר, מבאר שבע)

 

"1. Examine the software packaging until you find a little printed box that explains what kind of computer system you need to run the software. It should look something like this:
SYSTEM REQUIREMENTS:
2386 PROCESSOR OR HIGHER
628.8 MEGAHERTZ MODEM
719.7 MB FREE DISK SPACE
3546 MB RAM
432323 MB ROM
05948737 MB RPM
ANTILOCK BRAKING SYSTEM
2 TURTLE DOVES

NOTE: This software will not work on your computer.

2. Open the software packaging and remove the manual. This will contain detailed instructions on installing, operating, and troubleshooting the software. Throw it away.

3. Find the actual software, which should be in the form of either a 3.5-inch floppy diskette or a CD-ROM, located inside a sealed envelope that says:

LICENSING AGREEMENT:
By breaking this seal, the user hereinafter agrees to abide by all the terms and conditions of the following agreement that nobody ever reads, as well as the Geneva Convention and the U.N. Charter and the Secret Membership Oath of the Benevolent Protective Order of the Elks and such other terms and conditions, real and imaginary, as the Software Company shall deem necessary and appropriate, including the right to come to the user's home and examine the user's hard drive, as well as the user's safe deposit box if we feel like it, take it or leave it, until death do us part, one nation indivisible by the dawn's early light,... finders keepers, losers weepers, ...

4. Hand the software to a child aged 3 through 12 and say, "(Name of child), please install this on my computer."

5. If you have no child age 3 through 12, insert the software in the appropriate drive, type SETUP" and press the Enter key.

6. Turn the computer on, you idiot.

7. Once again type "SETUP" and press the Enter key.

8. You will hear grinding and whirring noises for a while, after which the following message should appear on your screen:
The Installation Program will now examine your system to see what would be the best way to render it inoperable. Is it OK with you?
Choose one, and be honest:
+-------+ +--------+
   | YES |  | SURE |
+-------+ +--------+


9. After you make your selection, you will hear grinding and whirring for a very long time while the installation program does who knows what in there. Some installation programs can actually alter molecular structures, so that when they're done, your computer has been transformed into an entirely new device, such as a food processor. At the very least, the installation program will create many new directories, sub-directories, and sub-sub-directories on your hard drive and fill them with thousands of mysterious files with names like "puree.exe," "fester.dat," and "doo.wha.."

10. When the installation program is finished, your screen should display the following message:

CONGRATULATIONS The installation program cannot think of anything else to do to your computer and has grown bored. You may now attempt to run your software. If you experience any problems, electrical shocks, insomnia, shortness of breath, nasal discharge, or intestinal parasites, you should immediately *!@!_)_%@&*^)_*!#___*^&

11. At this point your computer system should become less functional than the federal government, refusing to respond even when struck with furniture.

12. Call the toll-free Tech Support Hotline # listed on the package and wait on the line for a representative, who will explain to you, in a clear, step-by-step manner, how to adopt a child aged 3 through 12."
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004