גיליון מספר 46 שנה IV - יום חמישי 9 בדצמבר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine

 

 

 


"One reason why mathematics
enjoys special esteem above all other sciences,
is that its laws are absolutely certain and indisputable,
while those of all other sciences are to some extent debatable
and in constant danger of being overthrown
by newly discovered facts."

 Albert Einstein
 

     

 


מי אמר
"אני"...?
למי שהתלונן על כי בשבוע שעבר לא הגיעה אליו ההודעה על הופעת הידיעון,
המהדורה מ-2 בדצמבר 2004 נמצאת בכתובת:
http://axave.com/magazine/2004/45/index.shtml

 

     

   EXCEL...LENT!

בצ'יף מכריזים על שילוב גיליונות Excel במנוע הגיבוי של 2005 BOS

 

השבוע מכריזים על פתרון מחזק נוסף למשפחת מוצרי BOS באמצעות שילוב מערכת הדיווחים של התוכנה ישירות לתוך גיליון Excel. באמצעות ממשק זה ניתן למנהל הגיבויים כלי חזק לניהול המידע המגובה על פרטיו הקטנים ביותר. הקונספציה העומדת מאחורי פיתוח זה הנה שאין להעמיס יתר מידע על גבי מפעיל המערכת. בעת בחינת דיווחי הגיבוי או הדיווחים היומיים יכול המפעיל לבחון עשרות דיווחים של תזמוני גיבוי שונים שבוצעו במשך היום ולהבחין במבט מהיר אחד בשינויים או אנומליות בין תהליכי הגיבוי כולם.
ברמה נמוכה יותר יכול מנהל הגיבויים לבחון בכל דיווח של תהליך גיבוי את סיכומי כל הפעולות שבוצעו ולאתר פעולות חריגות במקטע מסוים.
ברמה הנמוכה ביותר מתקבל הדיווח המפורט בגיליון Excel המפרט עד רמת המסמך הבודד את כל הגיבויים שבוצעו, הקבצים שנמצאו חסרים (מחוקים) בכונן המקור ותקלות בגישה למסמך מסוים.

מידע נוסף על מערכות אחזור המידע והתאוששות מתוצרת צ'יף באתר www.bos.co.il

או לכתובת דואל : info@bos.co.il

 

     
 

תוכיח


במערכת המשפט קיים תהליך של אימות (Authentication) הקובע את אמינותן של הראיות המובאות על ידי הצדדים. הצד המביא את הראיות לבית הדין חייב להוכיח כי אלה לא שונו מהרגע שנאספו, ושניתן להוכיח את המקום, והזמן בהן נאספו. איסוף הוכחות דיגיטאליות מסבך את התהליך. באתר ה-FBI, מאמר המטפל בנושא. לרשותכם בקישור:
http://www.fbi.gov.htm
 

 

איזון

 

העולם המקצועי שלנו דינאמי בדיוק כמו הטבע, או כמו חילוף החומרים בגוף האדם. תהליכי הריסה ובנייה מחדש מתרחשים בו כל הזמן, גם אם אין אנו מודעים לכך בכל רגע נתון. מנמ"ר שעובד 4-5 שנים בחברה מתחיל להרגיש שמעמדו מבוסס, דעתו חשובה והשקפתו בעלת ערך. עם זאת, הוא חייב כל הזמן להתחדש ולנסות דברים חדשים, מפני שדריכה במקום היא בעצם כהליכה לאחור. המחשבה הועלתה בין חברים השבוע, לאחר ש"אנשים ומחשבים" ציטטו את פרסומי Gartner בנושא המהפכה ההולכת ומתקרבת ביחסי הכוחות בין עולם החומרה לעולם התוכנה.
ארבע נקודות עניין מרכזיות מעסיקות היום את יצרני החומרה:

  • מעבר לארכיטקטורות של שבב רב-מרכזי

  • מעבר למקורות חומרה וירטואליים על פני שרתים פיזיים (Grid)

  • עלייה בזמינות שרתים לתמיכה בקיבולת לפי דרישה

  • מגמת עלייה בדרישת בכלים מהירים לאספקת מלאי

כתוצאה משינויים אלו יהיה צורך בשינוי שיטת התמחור על ידי יצרני תוכנה. ב-גרטנר צופים כי מחיר רישיונות תוכנה יעלה ב-50% עד 2006 במידה והלקוחות הארגוניים לא ישתדלו להאריך את החוזים שלהם הקיימים היום.
 

עד כה יצרני תוכנה רבים התבססו על יכולת חומרה או יחידת עיבוד מרכזית. כעת, יהיה עליהם ליצור מדיניות תמחור סבירה, שתאפשר להן להמשיך להתקיים ולהרוויח גם  במציאות החדשה. ההמלצה של גרטנר ללקוחות נראית לגמרי הגיונית: להשתדל ולסגור עם ספקי התוכנה על חוזים ארוכי תווך, כי בקרוב התנאים ישתנו לרעת כיס הלקוח.
 

 


















































על ה-SAF

 

חג חנוכה השבוע. "חג" היא מילה עגולה, ובחנוכה סובבים (שוב מילה עם הקשר מעוגל) אותנו סמלים עגולים כמו סופגניות כדוריות, לביבות שטוחות עם נטייה עיגולית, וסביבונים שמסתובבים סביב עצמם וחגים במסלולים אורביטאליים כמו כדור הארץ סביב השמש, או כמו הילדים סביב בן/בת המשפחה המופקד/ת על טיגון הבצק ברעל זך מכבישה קרה...

זה כמובן לא התירוץ היחיד כדי ששוב נביא לכם משהו על דיסקים (סביבם -אבל לא רק- מסתובבת עבודתנו כבר עשרים שנה, כמה חודשים, ושמונה ימים).
 

במצע המגנטי אשר בשימוש על גבי הדיסקים הקשיחים של היום, צפיפויות כתיבה סביב ה- 60GB לאינצ' מרובע. במחשב שולחני טיפוסי, צפיפות זו פירושה 80GB לכל פלטה, ולמחשב נישא: ממוצע של 40GB לפלטה.
תעשיית הדיסקים הלכה והגדילה את הצפיפות למשך שנים בקצב של 100% לשנה, מה שגרם להגברה מהירה של נפח אחסון זול יותר בטכנולוגיית Winchester שהתרחבה מהשימוש במחשבים לשימוש בדיסקים להקלטת וידאו ונגני MP-3
בשנתיים האחרונות קצב הגדילה האיט בצורה משמעותית, ויש האומרים שירד לערכים של כ-50 עד 60% שנתי

שיטות עכשוויות משתמשות בטכנולוגיית הקלטה לונגיטודינאלית, (כלומר ביט אחר ביט על פני השטח ולאורך מסלול הסיבוב של הפלטה) שהיא כבר 40 שנה בשימוש. מבנה הציפוי של הפלטות מורכב ממספר שכבות של תרכובת כרום, ומספר שכבות של תרכובות מבוססות קובלט ופלטינום, שלעיתים קרובות מופרדות באמצעות שכבת רותניום דקה (בעובי שבין 6 ל-11 Angstroms). כל אלה מכוסים בשכבה פחמנית דקה לצרכי הגנה. את הציפוי הזה מכנים  Synthetic Antiferromagnetic Media, או SAF.
ה-SAF נשען על מצע של אלומיניום מוחלק עם זכוכית או תרכובת חנקנית

במצעים שלנו היום, משתמשים ב-10 ננומטרים של שכבה מגנטית כדי לשמור את כל המידע. כלומר, כמות אדירה של מידע יקר של כל העולם מופקדת בידי השכבה הדקיקה של תרכובת קובלט, בעובי 50 שכבות אטומיות בלבד
נתח נכבד של שוק מדע החומרים מרוכז בלגרום לשכבה הזו לספק ביצועים בצפיפות ההקלטה הנדרשת עם האמינות המתאימה לחשיבות המידע שייחרט בה.
ההקלטה המגנטית הניצבת (perpendicular) הולכת ונעשית התקווה הבאה, כיוון שהיא תספק כנראה את המשכיות הגידול בצפיפות, למרות הקיום של אתגרים טכניים ופראקטיים במעבר לסוג זה של הקלטה.
Discrete Track Recording - DTR היא עוד טכנולוגיה מבטיחה שיכולה לקדם גם את ההקלטה לאורך וגם ההקלטה הניצבת בהגדלת הצפיפות. היא משתמשת בשיטת הבלטה ליצירת נתיבים מופרדים על גבי שטח הדיסק.

מתוך www2.electrochem.org

 

לצד הדרישות של ההקלטה המגנטית קיימות כמובן דרישות אמינות של המצע, שהן חשובות באותה מידה כמו הביצועים המגנטיים. לקוחות שרוכשים דיסקים קשיחים דורשים אמינות מרבית כדי להבטיח שהמידע החשוב שלהם לא יאבד. הראשים הקוראים/כותבים טסים בגובה של 10 ננומטר מעל המדיה, המכוסה בסה"כ ב 2-3 ננומטר של שכבת מגן פחמנית ומעליה עוד ננומטר אחד של חומר סיכה, המפרידים את הראש מהמדיה.
הדיסק יכול להסתובב עד למהירות של עד 15,000 סיבובים לדקה והטמפרטורה הפנימית בדיסק יכולה להגיע ל-70-80 מעלות צלסיוס. אלו תנאים מאתגרים ביותר, וכדי להתגבר עליהם משתמשים במספר טקטיקות שמסוגלות להבטיח את האמינות הנדרשת ללקוח הקצה.
אבל, האתגר האמיתי הוא שאת כל הביצועים הללו יש לספק במחיר סביר, ושכאשר חלות תקלות ומידע הופך לבלתי נגיש, עדיין ניתן יהיה לשחזר את הנתונים
 

 

 

אותך לשוטר
 

"פשע ממוחשב היא כל הפרה של החוק שהתאפשרה באמצעות האינטרנט.
חדירה פלילית למחשבים - Hacking - נופלת תחת שתי קטגוריות משנה: כאשר זה נעשה על ידי גורמים כמו ממשלות עוינות או ארגוני טרור, וכאשר על ידי פושעים מקצועיים או חובבנים המחפשים אחר מידע חסוי הקשור לכרטיסי אשראי ומידע פיננסי.
עוד ענפים של הפשע הממוחשב הינם הריגול התעשייתי, הניצול המיני, ותרמיות עסקיות שונות. ויש כמובן תקיפות ויראליות רגילות (שנאת חינם) או ממוקדות במטרה לשתק אתרים, רשתות או עסקים.
עדיין לא הגענו למימדים של ארה"ב, בה יש כ- 206 מיליון משתמשים במחשבים, וביותר מחצי ממשקי הבית קיים לפחות מחשב אישי אחד. 76% מן התושבים משתמשים באינטרנט. אבל, אדם או עסק לא צריכים להשתמש באינטרנט בכדי להפוך לקורבן הפשע הממוחשב.

בסרטים המשטרתיים ההוליוודיים אנו צופים בתושב החושש שנתקף באמצעות מחשב/רשת המחשבים ניגש לשוטר סיור או לדלפק הקבלה במשטרת עירו, מגיש תלונה, ובסצנה הבאה כבר מטפל אישית בנושא שוטר-חוקר על, המומחה המנוסה (ובד"כ חתיך) ממוקד מטרה, שאינו בוחל באמצעים ובהקרבה אישית (כולל מרדפים מסוכנים והסתבכויות רומנטיות) כדי לפתור את הסוגיה.
הגופים המומחים במשטרה שלנו אינם רחוקים ביכולותיהם האבחוניות והמבצעיות מ-NYPD או כל גוף אחר בארצות המפותחות. אבל, שימו לב - היכן במפה שוכנת הארץ המובטחת? נכווווון, במזרח התיכון! כלומר, הועילו לתבל את התסריט באלמנטים מסרט מצרי או טורקי, ואז תקבלו  משהו דומה יותר למציאות הישראלית. כמו למשל יומ
נאי שנשאר בוהה במתלונן, וכאשר מצליח לצאת מלולאת ההיגיון שלו, קורא לאחראי, יורש ישיר של שייקע אופיר. לאחראי אין כמובן צל של מושג מהיכן מתחילים, ומזדרז (או לא) לטלפן לעמית אחר, שלצער כולם אינו במשמרת. בסופו של דבר נאמר למתלונן לפנות למישהו מסוים מיחידה מיוחדת בטלפון שלא עונה. ואם הוא בכלל עונה, אז מתבקש התושב להגיע (לא היום, כי זה כבר סוף שבוע העבודה..יום א' אחרי החג, החל מ-08:30, כי לתושב הממוצע אין בעיה לצלול לפקקים ולהעדר מעבודתו בשעות אלה...) לעיר מסוימת בישראל, גם אם זו רחוקה מעירו ולמלא תפסים ולכתוב פרטים על המקרה במספר עותקים - (אם יש לך מחשב אז למה שלא תשתמש בו?, קדימה לעבודה!).

בטפסי המשטרה, אחד הסעיפים המבלבלים ביותר הוא: "כתובת בו התרחש האירוע". כתובת פיזית או כתובת IP? ואם גילית שנפרץ המחשב הנישא? ואם הותקף אתר שה-hosting שלו מחוץ לגבולות המדינה? אולי אז צריך גם לשלוח עותקים למג"ב, למשטרת הגבולות, למשטרת ההגירה, למשרד החוץ, למוסד ול-Interpol?"

 

 

 

 

ניהול פרויקטים


קורא מרמת השרון שאל אותנו על התוכנה השיתופית החדשה לניהול פרויקטים בשם Projectex . היות ועד כה לא מצאנו מי שמשתמש בה, נשמח שתכתבו לנו עליו אלה מכם שהתנסיתם במוצר.
 

     
 

 

מזל טוב ביום ההולדת, בריאות ושמחת חיים, לאפרים הוכמן מבית שמש

"חג שמח" כבר אמרנו ?




 

  • "There is an old story about the person who wished his computer were as easy to use as his telephone. That wish has come true, since I no longer know how to use my telephone."                                                                                                  Stroustrup

 

אז, חג שמח!
וזה שעשה ניסים לאבותינו
שיעשה לכם נס פרטי קטן בחג.

(או כפי שאמר שכנינו נוח,
זכרו ש"עדיף נס קטן
מאשר טורקי גדול!")

 

  • היו היה איש ששלח את מחשבו לתיקון, ולהחלפת לוח האם. בטעות הוחלף במעבדה גם הדיסק הקשיח. לאיש לא היו גיבויים.  - לחצו על הקישור בתחתית הסיפור כדי לשמוע את הפנייה הטלפונית של בעל הדיסק שהוחלף ואיננו.

    לסיפור המלא

    תודה להדס.

 

 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004