גיליון מספר 3 שנה IV - יום חמישי 15 בינואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
   

 

Better ask twice than to lose your way once.
Danish Proverb

 

 

הרשאות

החל מתחילת 2004 רק לקוחות בעלי חוזה שירות ותחזוקה מקבלים הרשאות להורדת הגרסאות החדשות והמשופרות של BOS.

 נתקלתם בבעיה? כתבו לנו!

info@bos.co.il

 

 

 

לדוד משה הייתה חווה


לא היה זה הדוד משה: היה זה ה"דוד" שלמה, וזאת לא הייתה חוות חקלאית: זאת הייתה חוות שרתים. לא גדולה - זה נכון - אבל מגוונת כמו בית ספר חקלאי... עם שאריות חומרה ותוכנה מתקופות וממנהלים שונים, אשר כל אחד מהם השאיר את חתימתו ואת מזכרות העדפותיו.
העבודה בחווה הייתה קשה. לכל שרת דרישות שלו, לכל תוכנה שירות נפרד, לכל ממשק חוקה, ולכל משתמש צרכים מספר. מצאת החמה טרח הדוד שלמה, לפעמים אף עד אחר חצות, ולמעבדה להצלת נתונים הגיע - בכל פעם עם חיה שונה. צרה צרורה...!
"אין ספק שספק חומרה מסוגל לספק כלי-ניהול מצוינים למערכות שלו. הבעיה מתחילה אצל הלקוח, שבארגון שלו קיימות סביבות פתוחות לצד Mainframe, וכל סביבה משתמשת בכלי גיבוי ואחסון שונים, מתקופות שונות ובאתרים שונים. כל פתרון כזה דורש מומחיות לתחזוקת המערכות והשקעה מתמדת," כתב רונן סיון (CA) בשנה שעברה. זה חלום של כל חוואי, שיהיה לו פתרון חוצה פלטפורמות, בסיסי-נתונים ויישומים, שיאפשר לקבל פרטים על השימוש במידע הארגוני (ספריות וקבצים שנוצרים ומשתנים אצל כל משתמש, הצלחת או אי הצלחת הגיבויים, צריכת נפח אחסון ועוד) ולקבל החלטות על בסיס ניתוחם לגבי צפי הגידול בעת בניית תקציב עתידי. אבל החלום האמיתי של מי שאילוצי תקציב משאירים לו רק ברירה לחיות עם מצאי מוגדר, הוא כמובן לשבת מול מסך אחד ולשלוט כמנהל תזמורת על האחסון, הגיבוי והשחזור.

לדוד שלמה שלנו הייתה בעיקר בעיה עם מערכות מיושנות ומורכבות, אשר להן כלי גיבוי ידניים מסורתיים. "תם עידן החליבה הידנית!" אמר הוא בוקר אחד ל-AS400 שלו, ויצא לדרך לחפש פתרון אוטומטי שיקל על חייו.
אותו בוקר פתח את תיבת הדואר ומצא ברכת חנוכה של צ'יף, עם הזמנה להתייעצות בענייני שרידות נתונים. שיחת טלפון אחת הובילה לסיבוב חקירה בחווה, ומשם לדו"ח ההמלצות.
דוד שלמה כמו חוואי מצוי, מעשן היום מקטרת בכיסא הנדנדה שלו, עונה לסירוגין לטלפונים של המשתמשים, מניח את השפופרת ובהמשך לאותה תנועת היד... גורר ומשליך עם העכבר את הקובץ לשחזור מכל אחת ממערכותיו המגוונות, חזרה לאן שהוא רוצה שהמידע יהיה. ועוד, בחיוך גדול, מבטו עוקב - דרך החלון, בהפסקות - אחר שכנו הרץ לתפוס את הפר שגנב את הגדר וברח לחצר המבכירות.
 

Head Crash


בדיסק הקשיח הראש המגנטי מרחף מעל שטח פני הדיסק כדי לקרוא או לכתוב מידע.
אבק או נוזלים הנדבקים לראש מפריעים לרחיפה וגורמים למגע בין הראש לדיסק.
חומרים זרים אלה ניתן אולי להסיר במעבדה מיוחדת, והראש אולי יחזור למצב התקין של רחיפה. מגע בין הראש לדיסק יכול ליצור חלקיקי אבקה נוספים המגבירים את המגע והחיכוך ומגדילים את כמות החומרים המודבקים. ה"בצק" שנוצר יכול גם להתקשות כתוצאה מעליה בחום הקשורה לחיכוך. ככל שהמהירות עולה, גורמים אלה מחמירים, ובסופו של דבר גורמים נזק לראש או לדיסק. עד שלבסוף, כאשר הראש או הדיסק ניזוקו מתקיים head crash (קריסת ראש);
קריסת הראש שורטת את הדיסק ואת משטחיו של הדיסק, ומונעת מהראש לרחף באופן תקין. היא עשויה גם לקלף את הציפוי המגנטי ולמנוע גישה למידע.
כדי למנוע קריסות ראש חשוב לשמור על הדיסק בתנאי סביבה אופטימאליים.
חרף כל מידות הזהירות, יתכן מקרה של קריסת ראשים בשל היווצרות לחות בתוך מעטפת הדיסק או היווצרות אבק שמקורו בחלקי הדיסק עצמם.
 

 

 

במילון - ובתוכנה

"פרואקטיבי" - מילה שנויה במחלוקת. להלן מספר הגדרות, בד"כ מכוונות להדגיש את ההבדל בין פעולת מנע לפעולה שבאה כתגובה למצב כלשהו.
 

1.proactive  - [adjective] (of a policy or person or action) controlling a situation by causing something to happen rather than waiting to respond to it after it happens

2.pro·ac·tive Pronunciation: (")prO-'ak-tiv Function: adjective Date: 1933

1 [1pro-] : relating to, caused by, or being interference between previous learning and the recall or performance of later learning 2 [2pro- + reactive] : acting in anticipation of future problems, needs, or changes Main Entry: pro- Function: prefix Etymology: Middle English, from Old French, from Latin, from Greek, before, forward, forth, for, from pro -- more at FOR 1 a : earlier than : prior to : before b : rudimentary : PROT- c : precursory

בסביבת מערכות המידע משתמשים היום בשם התואר פרואקטיבי עבור תוכנות ופתרונות הבודקים ומתריעים על מצב חריג. ההתרעה מאפשרת לאחראי/ם לפעול למען החזרת המצב לתקינות בטרם יגרם נזק חמור יותר. למשל, בתוכנת BOS נשלחים LOGS המיידעים, בין היתר, גם על מחיקת קבצים. את אותם הקבצים ניתן לשחזר באופן מידי הודות ל-Deleted File Management שלא קיים בפתרונות גיבוי אחרים. (אפשרות זו הצילה בעבר מידע חשוב שנמחק בזדון על ידי עובד כועס שפוטר.)
יש לציין כי בפורום  wordpirates לא אהבו יותר מדי את המילה...
 

הזדקנות


בעבודת סטודנטים של ה- Duke University  מצפון קרוליינה הופיע פרק שעסק  - שימו לב! - בהזדקנות תוכנה. העבודה הציגה כגורמי ההזדקנות מצבי שגיאה המצטברים לאורך זמן ומובילים לכשל, והן גורמים שאינם קשורים לתוכנת היישום, אבל שהופכים את התוכנה למיושנת - כגון דרישות משתנות ותחזוקה.
מה היא בעצם הזדקנות התוכנה? הידרדרות בזמינות מקורות מערכת ההפעלה, שיבוש מידע והצטברות שגיאות מספריות.
סימני הזדקנות הם בדרך כלל ירידה בביצועים, שגיאות ארעיות כמו דליפות מידע, שיבוש קבצים, פרגמנטציה ועוד.
אבל לא רק תוכנה "מתעייפת". כמעט כל CIO, מנמ"ר או מנהל רשת יהיה - באיזו שהיא נקודה בקריירה שלו - במצב בו עניין הביצועים יהפוך בשבילו לחזות-כל. יום בהיר אחד  המחשבים זוחלים, הכול קופא, והחברה כולה מתנפלת בבהלה באצבע מאשימה על מחלקת מערכות המידע!
רק במקרה של קריסה קטסטרופאלית של חומרה, ביצועי המערכת עוברים ממצב מצוין למצב נורא בין לילה. לעתים קרובות ביצועי המערכת יורדים תחילה מעט, זמני תגובה גדלים בצורה בלתי מורגשת, התוכנות מתעכבות ותהליכי batch מסתיימים בזמן ארוך יותר. לאחר מכן, כאשר מספר נקודות מפתח בביצועים מתחילות לכאוב ולהצטבר, מגיעים לנקודת המפנה וירידת הביצועים מחמירה בצורה שמועלת בחזקה.
כיצד ניתן למנוע זאת? בעזרת סקירות פרואקטיביות של המערכות, מתוזמנות בקביעות, מחלקת מערכות המידע יכולה לראות היכן נמצאת המערכת ביחס לביצועים והיכן היא תהיה בעתיד הקרוב, ולזהות אירועים משמעותיים להם יהיה צריך לדאוג. סריקות אלה יש לבצע על בסיס שנתי לפחות באתרים מקובעים יחסית, ועל בסיס חודשי או רבעוני בסביבות דינאמיות. סקירה סדירה של המערכת צריכה לכלול מידע על טכנולוגיות חומרה ותוכנה, נתוני CPU, זיכרון, I/O של הדיסק, תגובת משתמש וביצועי batch. עלינו לדעת בטרם עת אם מערכות הפעלה, כוננים קשיחים, שדרוגים ומעבדים ימכרו ותהיה להם תמיכה בעתיד הקרוב, או שעומדים להפוך למיושנים.
ה-CPU הינו טבור הפעילות במערכת, ובדיקת האינדיקאטורים לביצועים הקשורים ל-CPU יכולה לעזור לטפל בצווארי בקבוק. חשוב לדעת מהו העומס על ה-CPU ואם יש למערכת מספיק רוחב פס להוספת משתמשים או יישומים. נפח מתאים של זיכרון הינו קריטי לתפקוד המערכת, אבל "מתאים" תלוי בכמה גורמים: מספר משתמשים, מספר מטלות, מספר דיסקים, גרסת מערכת ההפעלה, יצרן ודגם של מערכי הדיסקים, מספר וסוג היישומים - כולם קובעים כמה זיכרון יש לאפשר למערכת. על סריקת ביצועים לכלול בדיקת תאימות של נפח הזיכרון.
הפעולה הפיזית של קריאה או כתיבה לדיסק הינה איטית באלפי מונים מאשר קריאת מידע אגור בזיכרון. על כן, נושאים רבים הקשורים לביצועים קשורים גם לצווארי בקבוק של  של דיסקים.

אם הזיכרון אינו מתאים, ה-CPU מאולץ לביצוע I/O בדיסק (פעולת תקשורת עם הדיסק - input/output) כדי למצוא את המידע שהוא צריך.
כמו כן, גורמים אחרים יכולים לגרום לצווארי בקבוק; אם דיסק או קובץ נמצאים מפוצלים (פרגמנטציה), פיסות המידע שה-CPU מביא לזיכרון העיקרי בהנחה כי הן ברצף, רק יכילו חלק מן שמידע הנחוץ למשתמש או ליישום, ויסתיים בלפחות עוד I/O אחד כדי לאסוף את המידה החסר.

 

 פינת הלקוחות

גישה חיובית לסיכון יוצרת ערך

 

"עסקים לוקחים סיכונים כתוצאה ישירה מהצעת ערך לבעלי המניות שלהם. זהו חלק  מהותי של תהליך העסקים. בנקים לוקחים סיכוני אשראי, ליצרנים יש בין היתר את הייצור, שרשרת האספקה, שינוי לקוחות וסיכוני עבודה. על פי  Cecile Galvez,  שותף בSyCip Gorres Velayo & Co (חברת השירותים הפרופסיונאליים הגדולה ביותר בפיליפינים), גישה מובנית לניהול סיכונים הפכה לגורם חיוני בניהול ארגוני טוב, היות וחברות מחפשות ליצור ערך ורודפות אחר הזדמנויות.
סיכון עסקי הינו רמת החשיפה לאי ודאויות מולה חברה עומדת תוך כדי דליקתה אחר הזדמנויות. עדיין הגדרה זו מרמזת על גישה שלילית כללית לגבי ניהול סיכונים.

גלווז טוען במאמרו האחרון ("האם סיכונים בלתי מנוהלים מרחיקים הזדמנויות?") בקונטקסט של ניהול סיכונים פרואקטיבי: "סיכון עסקי אינו רק סיכון שקיים ומוכר לארגון, אלא סיכון שהולך ונולד או שקיימת אפשרות שיוצר." חקיקה חדשה יכולה לגרום לשיבוש עמוק באסטרטגיות עסקיות, כפי שמהפכת הטלקום הביאה לנו את הזימוניות הפכה לעבר בעקבות מערכות המידע והניידים.

גלווז אומר כי ככל שמזכירים את נושא הסיכון, שמים דגש על הצד השלילי - האיומים וההפסדים האפשריים. אין לשכוח את הצד השני של המטבע - שסיכונים הם חלק מהזדמנות - בחיפוש אחר יצירת ערך. אם הסיכונים מזוהים, עוברים ניתוח פרואקטיבי ומנוהלים היטב, החברה עומדת להרוויח יתרון תחרותי והזדמנויות ליצירת ערך גדול יותר לבעלי המניות.
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004